FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Laptop-vraagje

Vlien
Mijn broer beweert dat je een laptop maximaal drie uur mag laten opstaan (heeft hij gehoord van een vriend)... bij mij staat die eigenlijk wel de godganse dag op Rolling Eyes kan dat dan kwaad? Raakt die oververhit? Of maakt dat allemaal niks uit?

In dat geval kan ik eindelijk mijn "doos" (zo noem ik mijn gigantische oude computer met bijbehorende gigantische loodzware monitor) wegdoen...
RoomRooz
Ik heb even wat gegoogled.

Wat ik vond op Wikipedia.nl

Quote:

De kleinere laptops zijn door warmteontwikkeling van de processor veel meer beperkt in snelheid dan een desktop.

Nieuwsbank.nl

Quote:

Software introduceert LapTopCooler in Nederland, een opmerkelijke oplossing die gebruikers van laptops behoedt voor oververhitting. Het koelende effect van LapTopCooler zorgt er tevens voor dat de laptop minder energie gebruikt, zodat de batterij langer mee gaat en er langer met de laptop gewerkt kan worden.

Dit zou dus eigenlijk al wel zeggen dat laptops wel degelijk oververhit kunnen raken. Meer heb ik niet kunnen vinden, helaas. Maar ik denk dat een PC zeker altijd wel een goede optie is.
Bondings
Vlien wrote:
Mijn broer beweert dat je een laptop maximaal drie uur mag laten opstaan

Je hebt zo van die activisten tegen laptopmishandeling, waar halen ze het toch. Wink

Maar nu serieus, door een laptop meer te gebruiken gaat hij sneller kapot - ik betwijfel echter dat het aantal uren dat hij aanstaat na elkaar er toe doet (ik bedoel 4 uur na elkaar of 2 keer 2 uur). Bij mij staat hij meestal de hele dag aan en dit al meer dan 2 jaar lang en ik heb er helemaal geen problemen mee. Natuurlijk kan het ook afhangen van het model.

Wat wel een goed idee is, is je laptop op stand-by zetten als je er even (of langer) niet bent of je hem niet gebruikt. Dat maakt veel verschil en je bent er dan ook meteen zeker van dat niemand aan je gegevens kan (behalve als je het niet nodig vindt om een paswoord te gebruiken).
BCP88
Ik heb zelf een laptop en een desktop. Maar ik denk niet dat het kwaad kan als je je laptop uren laat aan staan. Ik doe het ook. Je moet misschien wel opletten dat je de opening van de verluchting aan de achterkant niet afdekt.
En moest de processor te warm worden dan zal er waarschijnlijk eerst een alarm afgaan en bij een nog hogere temperatuur zal de laptop uitvallen. Als je in de bios kijkt kan je zien bij welke temperaturen het alarm afgaat en wanneer hij uitvalt.

En laptop onderdelen zijn speciaal ontworpen om niet zo warm te worden en minder energie te verbruiken.
johanfh
Kleine aanvulling: gebruik je laptop altijd open als je 'm zolang gebruikt. Dus ook al heb je misschien een externe monitor, zet ook de laptop open. Anders loop je zeker kans op problemen door warmte.
Daarnaast: schakel energieschema's in (dus harde schijf uit na zoveel minuten inactief, scherm uit na zoveel minuten, enz.) scheelt energie en warmte. En let op, dat je laptop lekker vrij staat, zodat warmte weg kan. Dan kan 'ie dagen achter elkaar aanstaan zonder problemen.

JohanFH
RoomRooz
Klinkt allemaal wel vrij logisch. Maar is dit zo met alle laptops? Ook met iBooks?
BCP88
RoomRooz wrote:
Klinkt allemaal wel vrij logisch. Maar is dit zo met alle laptops? Ook met iBooks?

Ik denk dat het daarmee hetzelfde is hoor. Zoveel verschil is daar toch niet in?
RoomRooz
Nee, idd. Alleen de naam Razz . Lekker slim van mij Embarassed .
Egmond
Wij hebben een soort van statiefje om de laptop in te zetten, het is een metalen ding waarin je je laptop kan schuiven, zodat het scherm hoger is, en je een normaal toetsenbord kan gebruiken. Jullie hebben het vast wel eens ergens gezien...

Zou dit kwaad kunnen met de koeling ofzo? Ook als je het er lang in laat staan?
RoomRooz
Denk het niet. Metaal geleidt warmte, en de koeling zit toch meestal aan de achterkant en in sommige gevallen aan de zijkant van de laptop? Dan staat hij volgens mij gewoon wel vrij, stroomt de lucht goed door en is er niks aan de hand.
Bengt
Standby + Slaapstand (in verschillende situaties natuurlijk).

Laptopprocessors tegenwoordig schakelen ook over naar lagere kloksnelheden als ze niet helemaal gebruikt worden.
timerecords
Bengt wrote:
Standby + Slaapstand (in verschillende situaties natuurlijk).

Laptopprocessors tegenwoordig schakelen ook over naar lagere kloksnelheden als ze niet helemaal gebruikt worden.

zoiets heb ik denk ik ook ja, als ik stekker in mij laptop doe schakeld hij over op Extra High ofzo en zonder stekker op Office ofzo iets, heeft dat hier mee te maken of is dit weer iets heel anders? in dat geval sorry voor mijn domme opmerking
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Computers en Techniek

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.