FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Vraagje over PHP

RoomRooz
Oké, ik weet het, ik ben een echte noob. Maar ik ben eindelijk begonnen (beter gezegd, ik heb eindelijk de tijd gevonden) om me in PHP te verdiepen, dus volg ik verschillende online cursussen/tutorials. En nu kom ik op het volgende:
contact.php
Code:

<?       
if(!$_GET['submit'])       
{       
?>       
<html>       
<head>       
<title>Contact</title>       
</head>       
<form action="contact.php" method="get">       
Email adres:       
<input type="text" name="email">       
<br>       
Opmerking:       
<input type="text" name="vraagopmerking">       
<br>       
<br>       
<input type="submit" value="Verstuur" name="submit">       
<input type="Reset" name="Reset"> </form>       
</html>       

<?php       
}       
else       
{       
$reply="Dit is de tekst die automatisch wordt teuggestuurd";       
$replyonderwerp="Dit is het onderwerp wat automatisch wordt teuggestuurd";       
$antwoord="Antwoord.";       
$opmerking="opmerking: $_GET['vraagopmerking']";       
$onderwerp="Onderwerp wat naar jouw wordt toegestuurd.";       
mail("e-mail@hotmail.com", "$onderwerp", "$opmerking");       
mail("$_GET['email']", "$replyonderwerp", "$reply");       
print "Uw opmerking is verzonden gebruik de terug button van je browser om terug te gaan naar de site.";       
}       
?>

Ik krijg deze melding:
Code:

Parse error: syntax error, unexpected T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE, expecting T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in /home/roomrooz/domains/probeersels.frih.net/public_html/contact2.php on line 28

Regel 28 is voor de duidelijkheid de regel onderaan waar $opmerking staat. Wat moet ik daaraan veranderen wil ik geen foutmelding meer krijgen? En dat ik het e-mailadres meot wijzigen, weet ik. Ik heb het voor nu alleen even veranderd.

Is er iemand die me hiermee kan helpen?

EDIT: Ik heb uitgevonden wat er mis is, de aanhalingstekens die om de hele waarde van de variabele $opmerking staan, moeten weg. Dat moet ook bij de regel waar voor de tweede keer mail staat, en dan bedoel ik de aanhalingstekens die om $_GET['email'] staan. Maar waarom moet dat?
Georgeboy
Ik zou zeggen dat het komt omdat je eigenlijk niet werkt met een variabele uit je eigen pagina. Je moet nog "extern" gaan kijken naar welke waarden er allemaal meegezonden zijn geweest met de vorige pagina. Laat het me stellen dat het een soort hiërarchie is. Om het toch tussen aanhalingstekens te mogen zetten, zou ik gewoon in het begin alle mogelijk doorgegeven waarden eerst aan een variabele toekennen. Op die manier kun je later in je pagina zoveel die parameter opnieuw gebruiken als je zelf wilt, zonder dat je telkens de $_GET dient te gebruiken. Heb geen idee of er veel tijdswinst mee gemoeid zal zijn, maar ik vind het persoonlijk properder werken.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier van werken, maar ik persoonlijk gebruik geen dubbele aanhalingstekens bij mail(). Als ik hardcodeer gebruik ik bij die functie enkele aanhalingstekens en roep ik een variabele op dan gebruik ik geen aanhalingstekens...

Greetz
RoomRooz
Oké bedankt, dat is inderdaad wel handig. Alleen dit heb ik niet zelf bedacht, dit is wat ik in een tutorial volg. En ook zelf uitvoer dus, om het beter te begrijpen. Ik doe niet aan goede voornemens, maar ik wil dit jaar zeker PHP en Actionscript (en andere facetten van Flash die ik nog niet heb gebruikt) helemaal onder de knie krijgen.
Georgeboy
graag gedaan Wink

Mja, tutorials zijn leuk en interessant, maar neem die zeker met een korreltje zout. De beste manier volgens mij is een tutorial kritisch bestuderen, kijken wat het doet en op welke manier en het vervolgens eens zelf proberen op een eigen manier die logischer lijkt voor jezelf. Veel tutorials op het net worden gemaakt door mensen die het zelf maar via via geleerd hebben of die het zelf van ergens anders overgenomen hebben... Confused
Volgens mij is de beste manier om een nieuw concept onder de knie te krijgen er eerst een goed boek over te lezen, dan zul je ook de tutorials op een andere manier gaan bekijken. Ik had ook gedacht dat het ging lukken met tutorials, maar het is toch geëindigd bij een speurtocht in de bibliotheek... Laughing

Greetz
RoomRooz
Bij mij was het dus andersom: ik heb een nu een jaar geleden, de vorige zomervakantie (dus die van 2005, niet die van 2006) met een boek geleerd hoe ik filmpjes en spelletjes kan maken in Flash. Dat boek was naar kinderen gericht, dus met moeilijke termen en dergelijke viel het erg mee. Het lastigste was nog wel de theorie, hoewel die, achteraf gezien (en nu ik er meer verstand van heb), erg makkelijk was. Op internet ben ik toen ook gaan zoeken, maar nergens heb ik zulke goede lessen kunnen geven. Toen ik PHP wilde leren, ben ik ook in de bieb gaan zoeken, maar dat zijn toch allemaal boeken voor volwassenen, en hoewel ik gymnasium doe en best wel wat gewend ben, is het toch lastig om als echte noob, helemaal onwetend en met nota bene een basis van ActionScript (hoewel ik dat ook lang niet goed beheers, alleen de if-else functie Razz ) je helemaal in die PHP-termen te storten. Dus toen ben ik gaan zoeken op internet, en daar zit ook nog verschil in niveau's. Nu ik de basis een beetje begin te snappen kijk ik inderdaad anders naar die andere soorten van tutorials en ook naar de dingen die ik eerder in boeken had gelezen: 'dus dat bedoelen ze daarmee!'. Een erg hoog oja-gehalte dus.
Maxus
RoomRooz wrote:
Bij mij was het dus andersom: ik heb een nu een jaar geleden, de vorige zomervakantie (dus die van 2005, niet die van 2006) met een boek geleerd hoe ik filmpjes en spelletjes kan maken in Flash. Dat boek was naar kinderen gericht, dus met moeilijke termen en dergelijke viel het erg mee. Het lastigste was nog wel de theorie, hoewel die, achteraf gezien (en nu ik er meer verstand van heb), erg makkelijk was. Op internet ben ik toen ook gaan zoeken, maar nergens heb ik zulke goede lessen kunnen geven. Toen ik PHP wilde leren, ben ik ook in de bieb gaan zoeken, maar dat zijn toch allemaal boeken voor volwassenen, en hoewel ik gymnasium doe en best wel wat gewend ben, is het toch lastig om als echte noob, helemaal onwetend en met nota bene een basis van ActionScript (hoewel ik dat ook lang niet goed beheers, alleen de if-else functie Razz ) je helemaal in die PHP-termen te storten. Dus toen ben ik gaan zoeken op internet, en daar zit ook nog verschil in niveau's. Nu ik de basis een beetje begin te snappen kijk ik inderdaad anders naar die andere soorten van tutorials en ook naar de dingen die ik eerder in boeken had gelezen: 'dus dat bedoelen ze daarmee!'. Een erg hoog oja-gehalte dus.

Een goed boek kopen kan helpen, maar gewoon programeren, al doende leert men Very Happy
tutorials van meerdere sites halen, is ook een must, dan zie je eens andere inzichten/programeerstijlen.
RoomRooz
Ja, dat merk ik nu ook! Ik voel me nu bijna ervaren Razz Wink ! *trots* Razz
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Computers en Techniek

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.