FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Saddam...

Vlien
Ik weet niet of het gepast is er een topic over te starten, er stond er nog geen over, dus de eer is aan mij! Waren jullie geschokt toen jullie dit nieuws hoorden? Ik wel. Ik had echt gedacht dat dat er nooit van zou komen, omdat de doodstraf toch zo een beetje taboe aan het worden is. (Behalve dan in Amerika, inderdaad.)
Nu weet ik misschien niet goed wat voor vraag te stellen. Ik denk namelijk het antwoord van de meesten al te weten op de vraag of jullie vinden of dit wel kan.

Zal ineens mijn standpunt geven. Ik ben regelrecht tegen de doodstraf, maar ik keur Saddams daden uiteraard NIET goed, dat is nogal evident. Maar ik ben wel van mening dat de mens niet mag beslissen over leven en dood, zelfs niet in dit geval, waarin héél duidelijk bewezen kan worden welk een massamoord hij op zijn geweten heeft. Hij heeft zelf inderdaad in de loop van zijn leven heel veel mensen laten executeren, maar dat is "omdat hij niet goed bij z'n hoofd" is. Daarom moeten wij, beschaafde mensen, zoiets nog niet gaan doen. Trouwens, wat is er erger: je jarenlang vervelen in een gure cel, of ineens maar het licht uitknippen? Ik denk dat je een mens veel erger kan straffen door hem van zijn vrijheid te beroven en hem levenslang op te sluiten (hoewel de doodstraf natuurlijk stukken enger klinkt).

En dan vraag ik toch nog maar naar jullie mening, op voorwaarde dat je die van mij grondig gelezen hebt :p
rvec
Vlien wrote:
Trouwens, wat is er erger: je jarenlang vervelen in een gure cel, of ineens maar het licht uitknippen? Ik denk dat je een mens veel erger kan straffen door hem van zijn vrijheid te beroven en hem levenslang op te sluiten (hoewel de doodstraf natuurlijk stukken enger klinkt).

Of hem vrij laten rond lopen met een enorm schuldgevoel. Als hij gek is zoals je eerder zei zal hij het niet erg vinden hoe hij gestraft wordt en zou elke straf hem alleen maar een martelaar maken. Hem niet straffen zou hem misschien tot nadenken zetten of hem een schuldgevoel opleveren.
Quote:

Ik had echt gedacht dat dat er nooit van zou komen, omdat de doodstraf toch zo een beetje taboe aan het worden is. (Behalve dan in Amerika, inderdaad.)
En uit welk land is de wet die daar geld zo goed als gekopieerd... Maakt al veel duidelijk lijkt mij.

Quote:
Hij heeft zelf inderdaad in de loop van zijn leven heel veel mensen laten executeren, maar dat is "omdat hij niet goed bij z'n hoofd" is.

Is dat een excuus? Anders begrijp ik deze regel verkeerd.
Bondings
De video staat blijkbaar al op YouTube ...

En voor het geval iemand zin heeft voor er een link naar te plaatsen, een ophanging is compleet in strijd met onze TOS. Wink
KoiboySG1
In veel gevallen ben ik ook tegen de doodstraf vaak worden verkeerde mensen opgepakt of is het niet goed te bewijzen vind ik.

Voor sadam vind ik de doodstraf helemaal niet zo erg. erg dat ik dat zeg maar zo denk ik erover. Je weet precies wat hij gedaan heeft en dat zijn niet al te aardige dingen. als je zo iemand opsluit voor de rest van zijn leven heeft helemaal geen zin. berouw zou hij toch niet hebben.

Wat nu wel kan gebeuren is dat de mensen van sadam een heel mythe kunnen maken dat hij nu dood is. Ach we zien wel wat er gebeurt.
wanroij
K heb het filmpje ook gezien op geenstijl.nl.. je ziet er niet veel van.. Ik vind het neit erg dat hij is opgehangen als je kijkt wat voor ergs hij allemaal gedaan heeft..
charles
'k Ben "tegen" de doodstraf, maar eveneens tegen "oorlog", van wie dan ook, Saddam, Amerika, Moslims en noem maar op.

De geschiedenis bewijst helaas dat ons wereldje niet zonder geweld kan. Waar Europa honderden jaren geleden één groot slagveld was (dertigjarige oorlog, honderdjarige oorlog enz.) is deze situatie nu verschoven naar het Midden Oosten en Afrika. Rusland schijnt er stilaan uit te geraken?

'k Heb eigenlijk maar één moto: "Géén land, vaandel, godsdienst, Koning of Keizer is het waard om ervoor te vechten en je medemensen voor te doden".

Dit is mijn mening hoor! En wat met Saddam gebeurd is betekent voor zeer velen dat zij er weer een martelaar bij hebben. Helaas!! Rolling Eyes

Vr. gr.
charles.
traxion
wanroij wrote:
K heb het filmpje ook gezien op geenstijl.nl.. je ziet er niet veel van.. Ik vind het neit erg dat hij is opgehangen als je kijkt wat voor ergs hij allemaal gedaan heeft..

als je een goed filmpje wilt zien moet je zoeken op video.google

daar staan de hele filmpjes. ik zal geen link plaatsen maar je moet eens zoeken
v-d-online
wanroij wrote:

klopt geen problemen mee Wink
James007
Bondings wrote:
En voor het geval iemand zin heeft voor er een link naar te plaatsen, een ophanging is compleet in strijd met onze TOS. Wink

Ow, dan zal ik de filmpjes uit het engelse topic maar verwijderen zeker? Anxious Twisted Evil

Verder vind ik het geweldig dat de man is opgehangen. Een levenslange opsluiting geeft (volgens mij persoonlijk) niet genoeg voldoening aan de mensen die hij al dat leed heeft aangedaan.

Mensenrechtenorganisaties (een echt galgje-woord trouwens, hoe ironisch) vinden het niet zo leuk, en ze hebben ook wel gelijk. Consequent blijven is op zo'n moment toch echt moeilijk hoor.
Lady Elensar
rvec wrote:
Of hem vrij laten rond lopen met een enorm schuldgevoel. Als hij gek is zoals je eerder zei zal hij het niet erg vinden hoe hij gestraft wordt en zou elke straf hem alleen maar een martelaar maken. Hem niet straffen zou hem misschien tot nadenken zetten of hem een schuldgevoel opleveren.

Denk je echt dat hij zich schuldig zal voelen? Ik denk het niet hoor! Die man gaat als ie vrij is net zo lekker door met waar ie mee bezig was, net als vele criminelen.

Soms hoor je zo'n verhaal van een TBS-er, die er een dagje tussenuit mag, sinds hele lange tijd weer. En dan slaagt hij er in juist die dag direct weer een misdaad te begaan. Dat is toch erg! Denk je dat mensen hun leven beteren, maar nee hoor. Zonde is dat.

Ik heb dat filmpje ook wel gezien. Stelt niet veel voor, maar toch. Voor de jongeren is het wel eng misschien. Ik heb nog wel is naardere filmpjes gezien. Dat wil je écht niet graag zien. Het feit dat zoiets gefilmd wordt vind ik al erg eigenlijk. Net zo als dat happy-slapping toen. Belachelijk.
Skippers
Volgens mij was er wat betreft de terechtstelling van Saddam Hussein geen goede oplossing. Ze hebben er voor gekozen hem op te hangen, volgens mij is dat juist wat hij wou zo word hij toch een martelaar zoals de extremistisch moslims dat noemen (correct me if i'm wrong) en ook z'n aanhangers gaan hem nu zien als een martelaar en dat stimuleert hun juist weer om verder te gaan met het verzet in Irak.

Levenslang opsluiten was ook geen goede oplossing geweest omdat hij zich daar gewoon bij neergelegt had en absoluut geen schuldgevoelens zou hebben gekregen. Kijk maar naar het filmpje waar het valluik open gaat vlak daarvoor staat hij nog gewoon "zijn" Irak en zijn beleid te verdedigen.

maar ophangen vind ik barbaars, ook als het met Saddam Hussein gebeurt en dan die beulen die hem in de laatste minuten nog beledigen ook, die lui moeten gewoon hun mond dicht houden en hun werk doen! verder niks, en dat het hele gebeuren met een telefoontje gefilmd heeft kunnen worden vind ik lachwekkend en dan niet in positieve zin! maar dit is mijn persoonlijke mening wat betreft het ophangen en alles daarom heen.
Lady Elensar
Wie wil nu überhaupt zoiets filmen. Nee, leuk joh. Maarja, wat zou dan het beste voor hem geweest zijn.. Naja, beste. Iets in trant van een goede oplossing bedoel ik dan. Weer zoiets. Goed. Wat is nu goed. Maar ik neem aan dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel. Confused
RoomRooz
Ik weet niet of het waar is om te zeggen dat ons wereldje niet zonder oorlogen kan. Eigenlijk kunnen wij, mensen, er niet zonder. Want stel nou dat jij elke dag met honger naar school/naar je werk moet. Stel nou dat je bijna niks verdient. Stel dat je een groot gezin hebt, en constant het risico loopt om te worden ontslagen. Zou jij dan niet iemand gaan aanbidden/aanhangen die jou belooft dat het allemaal wel goed zal komen, zolang je hem maar steunt? Iemand die eindelijk iets wil doen, die grote sociale vaardigheden heeft, die geweldige systemen invoert, die jou uit een dal helpt, en die bovendien ook nog zorgt voor een zondebok: Hitler. Als je weet hoe erg de mensen er aan toe waren in Duitsland in tijden van economische recessie, Amerika die hun geld terugtrok doordat zij ook in economische crisis verkeerden, Duitsland die er nog niet bovenop was na de Eerste Wereldoorlog: allemaal meer dan genoeg redenen om wel voor iemand te gaan vechten. Hij zal jij immers gaan helpen? En ik denk dat wij allemaal zo tegen Hitler en misschien ook tegen Duitsland zijn omdat dat er zo is ingesleten. Vertel in welke films over de Tweede Wereldoorlog de Duitsers als boeven en slechterikken worden afgebeeld. Volgens mij kun je dan zo een hele lijst geven. En vertel dan ook in welke films dat niet gebeurd. Die lijst is een stuk korter, of misschien bestaat die lijst wel niet eens. En waarom? Omdat zij allemaal mensen hebben vermoord omdat ze anders waren. Stomweg omdat ze het deden voor zichzelf, niet voor Hitler. Hitler zou hen gaan helpen, de mensen identificeerden zich met Hitler. En als ze dan toch dezelfde denkbeelden hebben, namelijk Duitsland er weer bovenop helpen, dan ga je daar echt wel voor vechten. Dus nee, ze vochten misschien niet eens voor Hitler, maar juist voor zichzelf.

En is dat niet hetzelfde als met Saddam Hussein? De zondebok is in zijn ogen duidelijk Amerika. Terwijl Amerikanen het eigenlijk helemaal niet zo ontzettend goed hebben, als je het mij vraagt, maar dat is weer een andere zaak. Nee, de doodstraf heeft hem niet geholpen. Is hij tot inkeer in deze situatie gekomen? Nee. Heeft hij zijn aanhangers tot inkeer weten te brengen? Nee. Want daar heeft hij de tijd niet voor gehad. Constant ben je bezig met die rechtzaak. Alsof dat nog nodig was. Ik denk dat er wel degelijk iets mis met hem is geweest, geestelijk. En zouden wij, mensen die denken dat ze geestelijk wel in orde zijn, er niet voor moeten zorgen dat er meer mensen komen die geestelijk ook 'goed bij hun hoofd zijn'?

Zeker, ik keur de daden van onder andere deze twee beruchte mensen niet goed. Maar ik denk niet dat wij hier echt nog iets over te zeggen hebben, het lijkt mij eigenlijk, als je zulke mensen van dichtbij bestudeerd, maar ook de situatie van de bevolking en van het land, er genoeg redenen zijn te vinden waarom ze het hebben gedaan. Zij zijn misschien wel 'per ongeluk' mensen met grote spreekvaardigheid, veel charisma. En misschien was het ook wel opzettelijk. Maar de doodstraf? Nee, dat keur ik niet goed.
Lady Elensar
Zo, wat een verhaal. Maar goed. Ze willen allebei wat bereiken. Alleen in de ogen van de meeste mensen het verkeerde. En toch is er zo'n grote hoeveelheid mensen die hun volgen. Ik ben het eigenlijk wel met je eens met de kijk op dat ze het voor zichzelf deden. Daar zit wat in. Maar wat als ze bang voor hem zijn? Als ze niet doen wat hij zegt, worden ze misschien wel gevangen genomen of vermoord. En als hij dan zoveel aanhangers heeft, kun je niet echt wat beginnen. Ook niet als je niet geaccepteerd wordt zoals je bent. Of net zo als met Hitler, dat er maar één ras over mag blijven. Dan kun je niks meer. Vluchten of onderduiken en hopen dat je het overleeft. Dan ben je toch wel blij als andere landen je komen helpen en ondersteunen.
RoomRooz
Ja, dat heb ik nog niet eens genoemd. Want hoe groter jouw vaardigheden, hoe meer de mensen tegen je opkijken. En hoe meer mensen tegen jou opkijken, hoe zelfverzekerder je wordt, je komt in een roes terecht, waarin je steeds meer wilt bereiken. Als mensen over veel, erg veel macht gaan beschikken, komt het niet goed. Daarin slaan mensen door, dat is wetenschapplijk onderzocht, er is zelf een film over gemaakt (Amerika...), met een waargebeurd verhaal. En als mensen zien dat je veel macht hebt, deinzen ze terug. En inderdaad, ze konden zich niet openlijk tegen Hitler verzetten, stomweg omdat ze uit de toon zouden vallen. Maar dat is alweer een gevorderd stadium van de situatie in een gebied of land, misschien zelfs al in een oorlog. Mijn punt is voornamelijk dat er naar meer dingen moet worden gekeken dan naar hun daden. Wat voor opvoeding hebben ze gehad? Wat was hun omgeving? Dat zijn langer spelende dingen, de oorzaken. En doordat Duitsland eigenlijk gewoon gebrek had aan een goede vertegenwoordiger, iemand met vaardigheden, een sterke persoonlijkheid, iemand die de stem van het volk wilde zijn/zou worden, kwam Hitler aan de macht. Want hij had die eigenschappen. Dus dan speelt de situatie wel degelijk mee. En dat gebrek is dan de aanleiding, de druppel die de emmer deed overlopen, en waardoor het proces van de Tweede Wereldoorlog eigenlijk in werking is gezet.
Lady Elensar
Dat sowieso. Omgeving, opvoeding, scholing. Alles speelt een grote rol in het vormen tot de persoon wie je nu bent. Soms kunnen mensen er ook niks aan doen, aan bepaalde karakter eigenschappen die ze hebben. Maar daar kun je in dit geval niet echt van spreken, vind ik. (Wat Saddam en Hitler betreft).
RoomRooz
Nee, als je hen zou vergelijken zou je denk ik tot veel overeenkomsten komen, maar dan moet je wel goed vergelijken met hun daden, de situatie van hun land, etc.
rvec
ik denk dat je geheel bent gevormd naar je omgeving. Alles wat je doet en laat werd door je omgeving aangemoedigd. Zo was er laatst een tekst over uniek zijn, met als conclusie dat je alleen uniek bent als je bij het oude blijft. Voor de rest kauwt je omgeving het allemaal voor.

Ik bedoel hier niet mee dat je onschuldig bent omdat je er niks aan kon doen. Ik denk wel dat jij niet de enige schuldige bent maar dat in ieder geval een gedeelte van je omgeving ook schuldig is omdat ze jou zo gevormd hebben. Hitler bijvoorbeeld groeide op in een gezin dat extreem rechts was met de ideeën dat het allemaal door de joden kwam. Hij kon goed praten en wist dus iedereen van de ideeën van zijn ouders en familie te overtuigen. En een megafoon is toch ook niet schuldig aan alles wat er door hem werd verteld?

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat Hitler onschuldig is en niet gestraft had moeten worden. De straf die boven je hoofd hangt hoort ook bij je omgeving en weerhoud je ervan dingen te doen die tegen de wet zijn. Dit helpt alleen niet als andere invloeden uit je omgeving sterker zijn.

Om weer terug te keren bij Saddam, de straf maakt hier niks meer uit omdat je die ideeën er niet uit kan krijgen. Je kan ze er alleen uit krijgen door een groot gedeelte van zijn omgeving te worden, en erg invloedrijk (bijvoorbeeld een goede vriend die hij echt vertrouwd). De straf maakt dus niks meer uit en is alleen nog zinnig om politieke doelen te steunen, en om een voorbeeld te stellen. Het voordeel van ophangen is dat je meteen van hem af bent, bij een gevangenisstraf heb je ook nog de kans dat er aanvallen op de gevangenis komen.
Lady Elensar
Ja.. als hij in de cel had gezeten had hij misschien wel geprobeerd te ontsnappen met één of andere aanslag. Wie weet.
RoomRooz
Inderdaad. Zul je zien dat hij naar Nederland zou zijn overgebracht... Goed gezegd, Rvec.
Rick Boele
Ik denk dat het goed is dat hij is opgehangen. Zo'n man die moet je niet op de wereld willen hebben. Ook niet in de gevangenis. Als hij in de gevangenis heb je ook nog grote kans dat hij ontsnapt. Hij heeft zoveel aanhangers die vioor hem hun eigen leven willen geven.
Ik denk dat het erg onbevredigend is voor de koerden want hun rechtzaak was nog niet berecht. Saddam is eigenlijk nog maar voor een klein rechtzaakje berecht. Hij had nog veel meer op zijn geweten waarvoor hij niet berecht was. Daarom zullen die er niet erg tevreden mee zijn.
Of nu de onrust in Irak stopt vraag ik me ook nog af. En ik denk zelfs van niet. Dat is jammer maar dat Saddam werd geexcuteerd dat was hard nodig.
RoomRooz
Nee, de onrust zal de komende tijd zeker niet afnemen, omdat de machtscentra van de wereld zich gaan verplaatsen. Beter nog, dat proces is zich al aan het voltrekken. De macht van Amerika neemt met sprongen af, terwijl de economie van China en andere landen in het Oosten maar blijft stijgen. Dit is natuurlijk erg positief voor hen, landen die voormalig nog in periferie verkeerden, maar landen als Irak zullen er eerst nog niet veel baat bij hebben. Simpelweg omdat zij niet zo ontzettend veel ervaring hebben op de wereldmarkt, hun land te veel corrupte inwoners heeft en ze veel tijd nodig hebben om te herstellen van hun nederlaag. Of was het geen nederlaag?

Trouwens, ik denk dat als ze Saddam wél voor alles wat hij verkeerd heeft gedaan zouden willen berechten, ze volgend jaar nog niet klaar zouden zijn en ze hiermee alleen maar de veiligheid van hun beveiligingsmensen niet meer kunnen gegaranderen. Wat sowieso al niet kon. En ik denk dat Saddam dan meerdere keren de doodstraf had verdiend. Maar dat kan niet. En wat doe je dan?
Lady Elensar
Martelen? Hem pijn laten lijden zoals hij ik-weet-niet-hoeveel mensen pijn heeft laten lijden? Maarja, dat verdient dan weer niemand eigenlijk.
rvec
is ook niet zo slim want dan kan je er zeker van zijn dat er meer aanslagen komen, dat hij een martelaar wordt, dat de mensenrechtenorganisaties acties gaan ondernemen en weet ik wat voor een rotzooi nog meer. Ik denk dat dit of een enorm lang proces waardoor hij zijn waarde kwijt raakt de beste oplossingen zijn en aangezien dat lange proces niet vol te houden is wat bewaking betreft blijft alleen dit over.
RoomRooz
Ja, misschien was de doodstraf dan eigenlijk toch het beste.
Lady Elensar
Tja. Het is best lastig. Wat is nu het beste. En iedereen denkt er weer anders over. De één vind de doodstraf een goede oplossing. De ander vind dat niemand de doodstraf verdiend.
Skippers
bron: www.nieuwnieuws.nl

Quote:
Executie Saddam bijna onderbroken

De executie van Saddam Hussein zaterdag was bijna onderbroken. De enige aanwezige aanklager, Munkith al-Faroon, dreigde weg te lopen als het beschimpen van de ex-president niet zou stoppen.

Dit heeft hij dinsdag gezegd tegen het Britse persbureau Reuters. Zonder vertegenwoordiger van de aanklagers als getuige mag volgens de Iraakse wet de executie niet doorgaan. Faroon was zaterdag als enige aanklager van de Saddam-zaak in Bagdad.

Faroon sprak tevens de officiële verklaring tegen dat een cipier met een mobieltje de opnames zou hebben gemaakt die op internet circuleren. Volgens hem waren twee hoge regeringsfunctionarissen met hun mobiele telefoons met camera in de weer.

Waarom zette je dat nou niet tussen de quote tags? Confused -- Lady Elensar

Er is dus nog een filmpje gemaakt. Maar jammer dat deze aanklager niet is weggelopen, als dit wel gebeurd zou zijn dan zou het helemaal een aanfluiting geweest zijn voor zowel Irak als Amerika (en ik weet ook dat Amerika officieel niets te maken heeft gehad met de terechtstelling van Saddam Hussein)
rvec
dat is het al. Er is niet onafhankelijk recht gesproken, de beulen maakten grappen over saddam en zelf riep hij dat iedereen dood neer kon vallen. Noem je dat nog geen aanfluiting?
RoomRooz
Echt waar? Ja, dat is zeker een aanfluiting. Ik heb zelf nog een hele website gemaakt over rechtspraak en dergelijke, en dat dat met zoiets belangrijks niet goed gebeurd is echt te erg van woorden. Kom op zeg, dat doe je zo toch niet?
Skippers
Quote:
Waarom zette je dat nou niet tussen de quote tags? -- Lady Elensar

sorry ik vat dit niet helemaal...

en voor rvec, ok dan was het een nog grotere aanfluiting geweest.
keempe
Ik vind het misschien niet de beste manier om hem de doodstraf op te leggen, maar aan de andere kant is het misschien wel goed geweest, anders had hij misschien vrij gekomen en nogmaals honderdduizenden mensen levens verwoest...
Warriorza
Hij heeft vreselijke dingen gedaan toch?
Iedereen vind toch dat hij de zwaarst mogelijke straf moet krijgen?
Is de doodstraf voor hem de zwaarste?
Welnee!
Hij moet lijden, ik vind dat ze hem moeten verbannen naar Siberië, gevangen moeten nemen in een Chinese gevangenis, hem moeten overdragen aan de Sjiïten, dát zijn de straffen die hij verdient.
De doodstraf is een eer voor hem, hij voelt slechts 1 seconde een fractie van wat hij duizenden mensen een levenlang heeft aangedaan.
Deze man was niet goed bij zijn hoofd, het enige goede hieraan is dat hij niets meer fout kan doen, en dat iedereen hem volgende week vergeten is. Jammer alleen dat al die mensen die hij onrecht aan heeft gedaan hem nooit uit hun geheugen kunnen wissen. Net als een atoombom: Al is hij gevallen, de gevolgen van zijn daden blijven.
James007
Skippers wrote:
Quote:
Waarom zette je dat nou niet tussen de quote tags? -- Lady Elensar

sorry ik vat dit niet helemaal...

Niet zelf getypt = tussen quote tags met bron.
timerecords
Warriorza wrote:

Deze man was niet goed bij zijn hoofd, het enige goede hieraan is dat hij niets meer fout kan doen, en dat iedereen hem volgende week vergeten is.

Ben ik het niet mee eens, deze man zal niet zo snel vergeten worden...vergis je niet, voor sommige is hij een held..een legende..

Maar over de doodstraf, tja..ik vind dat het net lijkt of amerika het zo snel mogelijk gedaan wou hebben...ten eerste was het tegen de wet van Irak om iemand de doodstraf de geven op die dag omdat het een groot islamitisch feestdag was en ten tweede werden er tijdens het proces dat saddam terecht gesteld werd allerlei dingen gezegt die niet hoorden vandaar dat er nu ook grotere problemen aan zitten de komen:

Quote:
Schending

De speciale VN-rapporteur voor buitengerechtelijke, parate of willekeurige executies, prof. Philip Alston noemt de manier waarop Saddam Hussein ter dood is gebracht een "flagrante schending van de mensenrechten" is.

"Het recht om niet te worden onderworpen aan gruwelijke, onmenselijke of vernederende behandeling, is geschonden toen Saddam Hussein door zijn beulen werd beledigd en toen de executie vervolgens aan de hele wereld is getoond met een video-opname als een publiek en morbide spektakel", aldus de hoogleraar in de rechten, die is verbonden aan de Mensenrechtenraad van de VN.

bron: http://www.nu.nl/news/933715/20/rss/Ban_steunt_oproep_tegen_doodstraf_Irak.html
RoomRooz
Ja, het is ook gewoon wreed en schending van de mensenrechten. Wie kent niet die grote feesten in de Arena in Rome, die de keizers of andere politieke machthebbers organiseerden? Gladiatoren werden ertoe opgeleid om op zo'n feest te vechten op leven en dood. Als de ene gladiator de ander zijn wapen al had ontnomen en nu in de positie was om hem te doden, dan keek hij naar de keizer. Was de keizer in een goede bui, dan stak hij z'n duim omhoog, en dan mocht hij blijven leven, maar beviel het de keizer niet, dan stak hij z'n duim naar beneden en mocht hij worden gedood. De gladiator die had gewonnen kreeg hierdoor alleen nog maar meer geld en roem. En de mensen die dit alles aanschouwden vonden het prachtig om te zien. En dan in de Middeleeuwen: ook toen vonden mensen het geweldig om te zien hoe ze heksen verbranden. Als je verbrandde, dan was je geen heks. Verbrandde je niet, dan was je wel een heks. Heel logisch. Of je werd op de waagschaal gezet, in het water. De vrouwen hadden toen allemaal hele dikke jurken, dus werden zij ervan beschuldigd heks te zijn, en verdronken ze, dan waren ze geen heks. Maar heksen konden toveren, en waren licht, want als ze dikke jurken hadden, konden ze niet vliegen op hun bezemsteel. Verdronk je niet, dan was je wel een heks. Weer erg logisch. Dit lijkt allemaal dan wel zo extreem, maar eigenlijk is het precies hetzelfde. Wie heeft het ook maar in z'n hoofd gehaald om hier een filmpje van te maken? Hier grapjes over te maken? Het filmpje op internet te zetten? Dat is toch net zo wreed als de guillotine na de Franse Revolutie die onder andere de grote scheikundige Lavoisier (de wet van Lavoisier, scheikunde) de kop heeft gekost? En dat er dan ook nog mensen zijn die ernaar kijken? Dat er op het journaal en weet ik waar allemaal er foto's van worden vertoond? Ik ben er zeker van dat op de heksenverbranding in de Middeleeuwen en andere wrede dingen zoals de pijnbank wordt teruggekeken als barbaars. En dit komt er dicht bij in de buurt.
timerecords
Ja precies, en het bleken nog wel hoge mensen te zijn die die filmpjes gemaakt hebben....dat maakt het (vind ik) nog erger want die moeten toch wel weten wat wel en niet kan tenzij Amerika er opdracht voor gaf...?

Edit -----

Ik lees net dit, wordt steeds gekker: http://www.nu.nl/news.jsp?n=931209&c=50
RoomRooz
Ja, ik weet niet waar ik dat nou heb gelezen, of het hier was of in de krant, maar de rechters die hem hadden beoordeeld hadden die filmpjes gemaakt. En dat maakt het nog weer erger. Daarnaast blijft het nog buitengewoon verschrikkelijk dat die beulen zich zo ontzettend onprofessioneel gedroegen, dat kan gewoon niet.
timerecords
RoomRooz wrote:
Ja, ik weet niet waar ik dat nou heb gelezen, of het hier was of in de krant, maar de rechters die hem hadden beoordeeld hadden die filmpjes gemaakt. En dat maakt het nog weer erger. Daarnaast blijft het nog buitengewoon verschrikkelijk dat die beulen zich zo ontzettend onprofessioneel gedroegen, dat kan gewoon niet.

precies dat bedoelde ik, ik kan alleen niet meer vinden waar ik het vandaan had...volgens mij nu.nl maar weet niet zeker.
©Wolfie
Dames en Heren,

Weten jullie wat ik nou zo kwalijk vind?

Dat Saddam maar voor één proces is gestraft!
Dat proces ging over ±150 doden.

Dat is echt belachelijk, alleen al voor het idee voor de nabestaanden van anderen vind ik dat hij op alles moest berecht worden waarop genoeg bewijs kon worden gevonden. Ik vind dat het allemaal veel te snel is gegaan. Dat is echt heel jammer en spijtig.

Zowieso vind ik dat de Iraakse regering veel zorgvuldiger had moeten omspringen met het hele proces.

©Wolfie.
RoomRooz
Ja, dat is ook zo. Zoals al eerder is gezegd is het nu net alsof Amerika hem zo snel mogelijk dood wilde hebben. Aan de ene kant is dat best te begrijpen, want ze moesten erg strenge veiligheidsmaatregelen treffen. Maar volgens mij heeft de Iraakse regering hier niet echt veel in om te malen gehad. Rare uitdrukking Razz
timerecords
RoomRooz wrote:
Ja, dat is ook zo. Zoals al eerder is gezegd is het nu net alsof Amerika hem zo snel mogelijk dood wilde hebben. Aan de ene kant is dat best te begrijpen, want ze moesten erg strenge veiligheidsmaatregelen treffen. Maar volgens mij heeft de Iraakse regering hier niet echt veel in om te malen gehad. Rare uitdrukking Razz

Ik weet het niet, ik heb zo'n gevoel dat hier veel meer achterzit dan we denken....het ging wat mij betreft veel te snel, te onzorgvuldig etc etc en dat bij zo'n belangrijke zaak...ik vertrouw het niet zo, volgens mij hebben amerika en/of de regering van irak meer in hun hoofd
RoomRooz
Wat bedoel je daar precies mee? Dat ze nog veel meer mensen willen doden? Zoiets als 'dit is slechts het begin!' ofzo?
G1g4nt1C
Ik snap het echt niet. Saddam heeft nu de meest lichte straf gekregen die er bestaat!! Hij werd opgehangen en is er nu vanaf. Waarom lieten ze hem niet ergens in de mijnen werken. En hij zou dan eten en drinken krijgen naargelang hij zijn werk verricht. De opbrengsten van zijn werk zouden dan naar de heropbouw van Irak gaan. Dit zou een straf zijn voor Saddam!!
RoomRooz
Dat harde werken zou wel een straf zijn, en de heropbouw van Irak zo als wij die willen zien ook, maar het feit dat Irak over zijn rug zou worden opgebouwd zou nog niet zo erg zijn. Ik bedoel, dat wilde hij toch zeker? Alleen dat hij dan aan de macht stond?
rvec
slaat nergens op, hij zou niet werken en gewoon dood gaan van de honger en nog meer martelaar zijn omdat hij op de meest directe manier zichzelf opofferde en tegen de nieuwe regering en Amerika demonstreerde.
timerecords
RoomRooz wrote:
Wat bedoel je daar precies mee? Dat ze nog veel meer mensen willen doden? Zoiets als 'dit is slechts het begin!' ofzo?

ook, maar waarom zo snel en zo slecht geregeld enzo...misschien heeft amerika iets te verbergen ofzo ik weet niet...ik denk dat er meer aan de hand is, de oorlog was begonnen om kernwapens niet waar en die zijn (naar mijn weten) nooit gevonden...
RoomRooz
Ja, dat is ook zo. En de oorlog is begonnen om dat Saddam Amerika geen toestemming gaf om te zoeken. Maar is dat de enige reden dat zij zo 'anti-elkaar' zijn? Vast niet, want die aanslagen op het WTC zijn ook niet voor niks geweest, daar zal hij ook wel een reden voor hebben gehad.
Arno v. Lumig
Een woord: Olie. Die kernwapens zijn bijzaak.

En natuurlijk moest het snel gedaan worden, Bush word er zeker niet minder populair om. Hij heeft die positieve publiciteit hard nodig.

Groeten,
Arno
RoomRooz
Eigenlijk is het best erg dat stemmers zo gemakkelijk te beïnvloeden zijn. Beetje positieve publiciteit en je hebt er zo weer een zetel bij. Maar dan zal het inderdaad de olie geweest zijn.
Skippers
Met een beetje geluk zijn we over een paar jaar van Bush af als hij aan de kant gezet wordt bij de volgende verkiezingen.

Ik hoop het want hij helpt Amerika in alle opzichten naar de afgrond, nu willen ze weer een nieuwe kernkop gaan produceren. En wat kost dat allemaal... ongeveer 76 miljard euro. En waar komt dat geld vandaan. Simpel opgelost, begrotingstekort op laten lopen en de belastingen verhogen en de nog meer op de sociale voorzieningen korten. maar nu dwaal ik af weer ontopic Laughing

het hele nieuwsbericht over de productie van nieuwe kernkoppen door Amerika kun je hier lezen: http://www.telegraaf.nl/buitenland/56396751/_VS_willen_nieuwe_kernkop_produceren_.html?p=14,1
Maxus
Bush is net zo'n misdadiger als saddam

3000 amerikaanse doden, en het land is nog niet onder controle, en ik zie nog een oorlog met Iran ivm hun kernkoppen. USA valt een land binnen, en dan mas de Verenigde naties het opkuisen zoals in Afganistan :s
RoomRooz
Het is inderdaad niet goed als ze weer een kernkop gaan produceren. Want alleen het ontwikkelen al kost ik weet niet hoeveel euro's, laat staan het 'monteren' van zo'n ding. En weet je hoeveel geld er gaat zitten in het bewaken van die dingen? Stel dat een geflipte terrorist daar inbreekt en die kernkop meeneemt, dan heb je pas echt de poppen aan het dansen. Ik vermoed dat dit een soort wraakactie is op Rusland, omdat zij de druk op de rest van de wereld aan het verhogen zijn in verband met de verhoogde olieprijzen. Het nieuwe plan is om om alle 'tussenlanden' tussen Europa en Rusland een pijpleiding heen te leggen, en dan via Denemarken die pijpleiding Europa binnen te laten gaan, want ze zijn bang dat Wit-Rusland en dergelijke landen stiekem 'ons' gas gaan aftappen door de hogere prijzen. En dat wij dan geen gas meer hebben. 't Is toch niet best, erg zielig eigenlijk.

Maar weer on topic: Eigenlijk duurt dit gedoe met Saddam Hussein al voort sinds 1990, toen Irak onder zijn leiding Koeweit had veroverd. En inderdaad, het ging allemaal om de olie. Het lijkt wel of de geschiedenis zich herhaald Wink . Waar een geschiedenisles op de maandagochtend/middag al niet goed voor is Razz .
hypotheekbkr
Ik ben blij dat hij opgehangen is. Misschien kan nu de rust een beetje terugkeren
wanroij
hypotheekbkr wrote:
Ik ben blij dat hij opgehangen is. Misschien kan nu de rust een beetje terugkeren

Ja of juist geen rust.. waardoor er weer chaos in het land is..
SgtGarcia
Je kan wel zeggen dat hij het verdient en dergelijke, maar uiteindelijk vind ik niet dat een mens kan beslissen of een ander mens al dan niet mag voortleven. Verder ben ik van mening dat levenslange opsluiting een veel ergere straf is, als ik mn hele leven in een klein celletje zou moeten doorbrengen zou ik liever meteen dood zijn.
Overigens zijn vandaag nog 2 hoge pieten uit Saddam's regime gedood dmv ophanging. Hiervan zijn voorzover ik weet geen uitgelekte opnames. Daarentegen is dan wel weer bekendgemaakt dat bij Saddams broer het hoofd van de romp gescheiden werd tijdens de ophanging, niet echt de details waar ik op zat te wachten.
tom69
Wat kan ik zeggen... Eindelijk, zijn broers waren al dood en zijn aanhangers (een paar ervan) zijn nu ook opgehangen. Twisted Evil
Skippers
Quote:
zijn aanhangers (een paar ervan) zijn nu ook opgehangen

als je al Saddam Hussein's aanhangers wilt ophangen ben je nog wel ff bezig.

Ik wil ook nog ff iets kwijt over het sturen van 21.500 extra soldaten naar Irak.

Sommige mensen zeggen dat de rust nu weder zal keren in Irak, ook met de komst van 21.500 extra amerikaanse soldaten ben ik echter van mening dat dit erg lang zal duren en ik denk zelfs langer dan dat de amerikanen beweren dus pas over 1.5 jaar of zelfs nog langer, maar als de verbetering langer dan 1.5 jaar gaat duren kun je van mijn part zeggen dat de inzet van een extra troepenmacht in Irak om daarmee de rust terug te brengen mislukt is.

Irak is gewoon een tweede Vietnam...maar dat is al vele malen eerder gezegt.
timerecords
Skippers wrote:

Irak is gewoon een tweede Vietnam...maar dat is al vele malen eerder gezegt.

Precies maar ik vind Afghanistan ook zoiets, begonnen om Osama te pakken. Rolling Eyes en die hebben ze niet maarja zoals bekend is Amerika kan moeilijk toegeven dat ze verloren hebben dat bleek in Vietnam en dat blijkt nu weer...De geschiedenis herhaald zich Wink
the666bbq
ik zou niet weten waarom je tegen de doodstraf zou moeten zijn als het zonder enige twijfel duidelijk is dat iemand een belachelijke criminele daad heeft gesteld die nie strookt met ons maatschappelijk beeld van goed en kwaad.

Als iemand met ooggetuigen een gezin vermoord dan is er bij mij geen haar die twijfelt om het licht uit te doen voor die kerel. Als iemand van horen zeggen de vermoedelijke dader is en hij wordt uiteindelijk schuldig geacht op een niet zo overtuigende bewijslast dan moeten ze die maar ophokken (zonder tv en andere luxe) tot het tegendeel is bewezen.

Over hoe dit dan moet gebeuren : uiteraard op een waardige manier. Als je een dier pijnloos kan laten inslapen dan moet dat met mensen ook mogelijk zijn - gruwelijke vormen van opknopen en electrocuteren met onzekere uitkomst hoeven voor mij nie de compensatie voor de gruwelijke daden te betekenen; maar verwijderen uit de maatschappij op de laagst mogelijke maatschappelijke kost staat bij mij buiten kijf.
Utopia GFR
Misschien ben ik tegen doodstraf maar in dit geval hadden wij een massa moordennaar die een stevige dictatuur had geleid gedurende jaren en jaren in Irak.

Toen hij gevangen was door de Amerikanen had hij alles zijn politieke infrastructuur verloren en was dus niet meer een echt gevaar voor het land.

Als Saddam in gevangenis had gezeten wou hij misschien zelfmoord gepleegd als hij nooit tevreden was met de behandeling condities (hij had een hongerstaking gepleegd tussen andere).

In iedere geval heb ik geen specifieke mening over die topic maar ik geloof juist dat Saddam echt geen engel was...
Skippers
Quote:
Als Saddam in gevangenis had gezeten wou hij misschien zelfmoord gepleegd als hij nooit tevreden was met de behandeling condities (hij had een hongerstaking gepleegd tussen andere).

Saddam Hussein zou volgens mij in de gevangenis echt niet zomaar zelfmoord plegen, en als hij dat wel zou doen zou hij er iig een paar amerikanen bij mee nemen zodat ook hij een zogenaamde martelaar zou worden.
rvec
hij zou al martelaar worden als hij geen enkele amerikaan mee neemt(wat me trouwens ook sterk lijkt).
Skippers
sorry, ik had de vorige post van rvec verkeerd gelezen.
daarom heb ik mijn antwoord gedelete
Yjaxygames
Ik heb eigenlijk niet veel gehoord over de aanhangers van Saddam, hoe die reageerden...Wel van zijn tegenstanders die na de val van zijn regime pas de ballen hadden om er wat van te zeggen, die waren blij natuurlijk.
Warriorza
Ik belde Sadam gisteren nog.
Wat denk je? Opgehangen...
Dus ik bel zijn moeder en die wist ook al niet waar hij uithing.
En toen ik het aan zijn broer vroeg was er helemaal geen touw meer aan vast te knopen... Twisted Evil
Yjaxygames
Haha, lollig.
chilllayd
Grapjes hierover gaan vrij snel Wink
peter_
Ik ben totaal tegen de doodstraf, alleen ik vindt dat saddam het helemaal verdient heeft. Hij heeft meer dan honderden mensen vermoordt, dan mag hij er ook wel een keertje aan geloven vindt ik. Toch vindt ik het wel erg dat mensen filmpjes hebben gemaakt. Je maakt toch geen filmpje over iemand die dood gaat?

Verder hoop ik dat er nu wat rustiger wordt daar. Maar ik denk dat het nu alleen maar onrustiger word bij de aanhangers van Saddam.

Groetjes...
Maxus
peter_ wrote:
Ik ben totaal tegen de doodstraf, alleen ik vindt dat saddam het helemaal verdient heeft. Hij heeft meer dan honderden mensen vermoordt, dan mag hij er ook wel een keertje aan geloven vindt ik. Toch vindt ik het wel erg dat mensen filmpjes hebben gemaakt. Je maakt toch geen filmpje over iemand die dood gaat?

Verder hoop ik dat er nu wat rustiger wordt daar. Maar ik denk dat het nu alleen maar onrustiger word bij de aanhangers van Saddam.

Groetjes...

ik ben niet tegen doodstraf maar er moet wel erg streng en correct uitgevoerd worden, evenals het proces, vroeger was in in USA nogal wat racisme en zijn er veel negers onschuldig gestorven.

Seriemoordenaars moeten de doodstraf krijgen vindt ik, voor 'gewone' moordenaars is dit te zwaar.
Gieter
Ik was/ben tegen de doodstraf van Saddam Hoessein: 1) omdat ik er principieel tegen ben 2) omdat de terechtstelling van Saddam waarschijnlijk meer kwaad dan goed zou doen in Irak, waar soennieten niet echt goed overeenkomen met de sjieten.

De ophanging van Saddam heeft de soennieten inderdaad nogal pissed gemaakt, zeker omdat omstanders "Moqtada" scandeerden, en Moqtada is niet bepaald het beste vriendje van Saddam (hij heeft Moqtada's vader vermoord.)

En over wat rvec zegt in zijn antwoord op Vlien: als je in onze cultuur niet goed bij je hoofd bent en je vermoordt iemand, dan zal men je eerder in een gesloten instelling steken dan in een gevangenis, want in deze laatste zou je toch alleen meer van lotje getikt worden dan in een gesloten instelling, waar je behandeld wordt voor je probleem.
LordHateSphere
de doodstraf is een "geschenk" voor hem...
Hij geloofde dat hij de taak van allah volbracht...en dat hij rijkelijk beloont zal worden...

Ze hadden hem beter in een of andere cel in turkije op laten sluiten Razz

Ik ben TEGEN de doodstraf, omdat het de gemakkelijkste uitweg is...

+ wat nu als ze iemand de doodstraf geven, ook al was die onschuldig

en...
Als wij iemand vermoorden omdat hij anderen heeft vermoord, maakt da ons dan niet even erg ?
Skippers
De doodstraf blijft gewoon een heel moeilijk iets. Ook als het over Saddam Hussein gaat. Vroeger heb ik telkens gezegt dat ik voor de doodstraf ben maar afgelopen week hoorde ik ergens op tv dat de mens niet mag beslissen over leven of dood, en dat vind ik een waanzinnig goede uitspraak het heeft mij iig wel aan het twijfelen gebracht.
LordHateSphere
Skippers wrote:
De doodstraf blijft gewoon een heel moeilijk iets. Ook als het over Saddam Hussein gaat. Vroeger heb ik telkens gezegt dat ik voor de doodstraf ben maar afgelopen week hoorde ik ergens op tv dat de mens niet mag beslissen over leven of dood, en dat vind ik een waanzinnig goede uitspraak het heeft mij iig wel aan het twijfelen gebracht.

Inderdaad, als een mens over iemand's dood kan beslissen ook al heeft die veel mensen vermoord, dan is diegene die de doodstraf uitroept even erg als de moordenaar...
Rick Boele
Ik vind dat de doodstraf voor dit persoon zeker nodig was. Als je kijkt wie er onder zijn bevel allemaal zijn vermoord was deze straf zeker nodig. Het blijft natuurlijk altijd lastig de doodstraf, maar ik ben in dit geval voor.