FRIHOST ē FORUMS ē SEARCH ē FAQ ē TOS ē BLOGS ē COMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Vlaanderen onafhankelijk, een 'grap' van de RTBF

Roald
DeMorgen.be wrote:
De speciale RTBF-uitzending Questions ŗ la Une over de onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen was een zogenaamde "docu-fiction" bedoeld om het grote belang van een actueel politiek debat, het debat over de toekomst van BelgiŽ, aan te tonen", zo heeft Yves Thiran, hoofd informatie van de RTBF woensdag aan Belga verklaard.

Dit soort debat is volgens Thiran traditioneel beperkt. Het was de bedoeling om het debat open te trekken naar het grote publiek. Thiran vreest geen "negatieve kritiek" op de uitzending.
Meer info
Persoonlijk vond ik het wel grappig maar toch niet zo. Het schetst een beetje een cartoon van de Vlamingen.
Bondings
Grappig of niet, daar gaat alle geloofwaardigheid van de RTBF. Het was bij mijn weten namelijk geen 1 april gisteren.
timerecords
Bondings wrote:
Grappig of niet, daar gaat alle geloofwaardigheid van de RTBF. Het was bij mijn weten namelijk geen 1 april gisteren.

Hahaaha, niet...hmm welke planeet woon jij dan Laughing ..nee maar even ontopic, ik heb dit niet zo gevolgd en woon niet in BE dus kan er niks zinnigs over zeggen, sorry
Timonator
Is toch gewoon een scenario uitgewerkt, dat was laatst ook op de Nederlander dat ging over een grote daling van de dollar. Is toch gelijkwaardig of niet?
BCP88
Ik vond het schandalig. Toch niet om te lachen. Ze hadden er direct bij moeten zetten dat het een grap was, en niet een half uur lang laten lijken alsof het echt is en dan pas zeggen dat het een grap is. En dan maken ze vlaanderen nog belachelijk ook.

Het is zelfs op CNN en in andere landen in het nieuws gekomen. Zelfs deze nieuwszenders wisten niet dat het een grap was.

En er zijn mensen aan het koninklijk paleis gaan betogen. Ik zag gisteren een waalse vrouw op tv die nog altijd niet wist dat het een grap was.
SgtGarcia
Zon tv zender heeft gewoon een bepaalde verantwoordelijkheid ten opzichte van de bevolking. Dit soort grappen kunnen inderdaad best leuk zijn, maar doe het dan op 1 april of iets dergelijks. Op zon manier lijkt het misschien grappig, maar sommige mensen vatten het erg serieus op.
James007
timerecords wrote:
Bondings wrote:

Hahaaha, niet...hmm welke planeet woon jij dan Laughing ..nee maar even ontopic, ik heb dit niet zo gevolgd en woon niet in BE dus kan er niks zinnigs over zeggen, sorry

Zwijg dan.
Bengt
Ik vind dit echt niet grappig. Ik woon in Vlaanderen. Wat ze toonden was een karikatuur: 'vendelzwaaiende flaminganten'.
Als journalisten en nieuwsdienst hebben ze deontologisch een kanjer van een fout gemaakt.
Lord Klorel
Toen ik dit hoorde, wist ik niet wat ik hoorde. Hoe durven de Walen ons zo maar afschilderen dat wij ons zouden afscheuren. Gewoon omdat een Vlaams minister de Walen zou beschuldigen van iets. Ok, onze vlaamse minister Leterme moet ook oppassen wat hij zegt, maar zo reageren dat de hele wereld ervan geschokt word.
Het idee alleen al vind ik gek. De RTBF is bij mij zijn geloofwaardigheid verloren en als de volgende keer iets gebeurd, dan zullen de meeste mensen denken dat het weer een "joke" is van de RTBF.

Daarom raad ik al de mensen aan die rechtstreeks iets te maken hebben met deze fake uitzending: Denk goed na voor je zoiets gaat verkondigen, want het resultaat zou wel eens veel erger kunnen zijn dan je denkt.

Verder maak ik er geen woorden meer aan vuil, maar dergelijke berichten in het nieuws vind ik zeer ongepast tenzij dat het absolute waarheid zou bevatten.
studsstudio
geeft dit toch iets aan van een verhoogde spanning tussen Walen en Vlamingen? Broeit er iets en weet de tv-zender dat en wil de zender dat met deze fake uitzending extra aanwakkeren? hiermee wordt wel weer de discussie aangewakkerd die wellicht achter de politieke schermen constant wordt gevoerd.

Ik denk namelijk van wel. het lijkt me stug dat hier geen diepere reden achter zit. maar hiermee is de zender geen onafhankelijke nieuwszender meer. het bestuur hoort vind ik dus op te stappen.
wanroij
Ik heb er wel iets over gehoord ja.. Misschien hadden ze beter meteen kunnen zeggen dat het een grap was.. Mja ze worden er nie geloofwaardiger van..
Bengt
studsstudio wrote:
geeft dit toch iets aan van een verhoogde spanning tussen Walen en Vlamingen? Broeit er iets en weet de tv-zender dat en wil de zender dat met deze fake uitzending extra aanwakkeren? hiermee wordt wel weer de discussie aangewakkerd die wellicht achter de politieke schermen constant wordt gevoerd.

Ik denk namelijk van wel. het lijkt me stug dat hier geen diepere reden achter zit. maar hiermee is de zender geen onafhankelijke nieuwszender meer. het bestuur hoort vind ik dus op te stappen.

communautaire spanningen zijn er al meer dan 100 jaar..
James007
Bengt wrote:
studsstudio wrote:

communautaire spanningen zijn er al meer dan 100 jaar..

Let vooral op het woordje "verhoogde"..
dylanm
Ik woon in BelgiŽ, maar, ik heb de RTBF-uitzending niet gezien.
Ik heb er wel over gelezen in de krant.
Ik denk wel dat ze toen in WalloniŽ "gepaniekeerd" zullen hebben.
Jammer genoeg kan ik niet oordelen over de uitzending zelf.
In Het Volk was wel te lezen dat de woordvoerder van minister Di Rupo gezegd heeft:
Quote:
"Dit is een misplaatste grap die getuigt van slechte smaak."
Gieter
Hetgene dat direct in mij opkwam, was de timing. Volgend jaar zijn het federale verkiezingen en communautaire onderhandelingen (onder andere over de kieskring BHV, waarover trouwens een arrest van het Arbitragehof is, daar valt dus eigenlijk niet over te onderhandelen.) De reportage heb ik niet gezien, maar onze Waalse vrienden kennende zullen we de voorstanders van Vlaamse onafhankelijkheid er weer uitgekomen zijn als (achter)kleinzonen van den Adolf.

In de reportage stopten trams en treinen aan de taalgrens. Grappig om te weten is dat gisteren/eergisteren een Waalse machinist zijn trein moest stoppen in Nederland omdat hij geen Nederlands begreep...
Nutteloos
Als buitenstaander (Nederlander) moet ik zeggen dat ik het best een briljante grap vond... hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat veel Vlamingen hier niet echt blij mee waren. Smile
Bondings
Gieter wrote:
Hetgene dat direct in mij opkwam, was de timing. Volgend jaar zijn het federale verkiezingen en communautaire onderhandelingen (onder andere over de kieskring BHV, waarover trouwens een arrest van het Arbitragehof is, daar valt dus eigenlijk niet over te onderhandelen.) De reportage heb ik niet gezien, maar onze Waalse vrienden kennende zullen we de voorstanders van Vlaamse onafhankelijkheid er weer uitgekomen zijn als (achter)kleinzonen van den Adolf.

Ze waren er al meer dan een jaar mee bezig, dus volgens mij is de timing gewoon puur toeval.
Bengt
James007 wrote:

Dit is niet opeens neen, deze verhoogde spanningen.
dylanm
Een correctie in mijn vorige post:

Het was niet de woordvoerder van minister Di Rupo, maar deze van eerste minister Verhofstadt.
studsstudio
Bengt wrote:
James007 wrote:

Dit is niet opeens neen, deze verhoogde spanningen.

Dus als ik het goed begrijp is deze actie onderdeel van een reeks van 'incidenten', welke de laatste tijd dus - met de communautaire onderhandelingen in het verschiet - zijn vermeerderd c.q. verhevigd?

Worden deze incidenten dus niet langer gezien als onschuldige speldeprikken?

Tot nu toe zag ik het wel zo..
keempe
Roald wrote:
DeMorgen.be wrote:
De speciale RTBF-uitzending Questions ŗ la Une over de onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen was een zogenaamde "docu-fiction" bedoeld om het grote belang van een actueel politiek debat, het debat over de toekomst van BelgiŽ, aan te tonen", zo heeft Yves Thiran, hoofd informatie van de RTBF woensdag aan Belga verklaard.

Dit soort debat is volgens Thiran traditioneel beperkt. Het was de bedoeling om het debat open te trekken naar het grote publiek. Thiran vreest geen "negatieve kritiek" op de uitzending.
Meer info
Persoonlijk vond ik het wel grappig maar toch niet zo. Het schetst een beetje een cartoon van de Vlamingen.

kvind het alleen spijtig dat het een grap was..
als je snapt wat ik bedoel!

mvg
Keempe
Gieter
Bondings wrote:
Gieter wrote:

Ze waren er al meer dan een jaar mee bezig, dus volgens mij is de timing gewoon puur toeval.

1 jaar geleden wist men ook al dat er in 2007 over BHV onderhandeld zou worden en dat er federale verkiezingen waren...
charles
Toch vind ik, als rasechte Vlaming, dat wij hier het nodige uit kunnen leren. Misplaatste grap of niet: in WalloniŽ sloeg deze uitzending in als een bom! En wij weten nu meteen welk beeld er "leeft" bij onze landgenoten in het zuiden over de vlamingen. Dat dit beeld niet klopt is niet hun fout maar de onze! Daar zullen onze politici iets aan moeten doen. Rolling Eyes

Vr. gr.
charles
rein
charles wrote:
Wij weten nu meteen welk beeld er "leeft" bij onze landgenoten in het zuiden over de vlamingen. Dat dit beeld niet klopt is niet hun fout maar de onze!

Inderdaad charles. Een beetje kritische waalse kijker zou toch even op een vlaamse zender kunnen hebben afgestemd, om te zien of de informatie die de RTBF gaf klopte. Dat ze dit blijkbaar niet gedaan hebben zegt iets over de samenhang van BelgiŽ.
Ons land moet -wat mij betreft- niet gesplitst worden. Langs de andere kant wordt een situatie zoals ze nu bestaat stilaan onleefbaar. Het wordt tijd voor een meer constructieve communautaire profielering.
charles
rein schreef:

Quote:
Het wordt tijd voor een meer constructieve communautaire profielering.

Daar kunnen we allemaal ons steentje toe bijdragen. Het is echter aan de politici om het voortouw te nemen, aan beide kanten van de taalgrens.

Vr. gr.
charles.
Museobanus
Ik vond het wel grappig, en idd, vaarwel reputatie van de RTBF,
eenerzijds zou ik het wel goed vinden gesplitst te worden van wallonie,
anderzijds, ons landje is al zo klein..
Vlien
Het kan volgens mij twee kanten uit. Ik vind het enerzijds wel een maf idee van de RTBF, anderzijds is het niet meteen iets voor een zender die eerder neutraal hoort te zijn (misschien meer iets voor zijn commerciŽle tegenhanger).

Ik vraag me nu wel af wat we hier uit geleerd hebben. Dat we toch nog een "hecht" landje vormen? Dat we niet zonder elkaar kunnen? Ha ha. Op de unief moesten we er een werkje over schrijven (in het Engels). Daar heb ik kort even de geschiedenis van BelgiŽ in geschetst en eigenlijk is het nooit echt goed gegaan tussen de twee taalgebieden. Midden 19e eeuw werden de Vlamingen tamelijk verdrukt door de Franstaligen, vooral op gebied van onderwijs. Nu zijn de Walen zowat afhankelijk van ons, op gebied van belastinggeld (nuja, dat zegt de Vlaamse volksmond toch). Als het zelfs in de 19e eeuw lukte om samen een landje te vormen, zou dat nu ook nog moeten lukken, methinks. Maar da's eigenlijk allemaal off-topic he, de vraag was waarschijnlijk gewoon of het gepast was... nouja. Ze verliezen zo inderdaad aan geloofwaardigheid.
Lady Elensar
Was dit allemaal een grap?! Damn.. Slaat ook nergens op.

Sorry, beetje aan de late kant misschien, maar ik had er toen ook wel iets over meegekregen herinner ik me.
RoomRooz
Inderdaad, raar gevoel voor humor hebben die mensen. Net zoiets als dat Friesland een eigen land zal worden, dat gaat toch nooit gebeuren. Als je het op wereldschaal bekijkt, is Afrika het continent met de meeste landen die (nog) in periferie verkeren, maar als je het even op nationale schaal bekijkt, dan kun je de noordelijke provincies van Nederland (en zeker Friesland) daarbij rekenen. Ik bedoel, voor de stadse mensen onder ons: een vriendin van mij is uit logeren geweest naar haar vriendin in Amersfoort. Ging ook nog even winkelen in Utrecht, allemaal leuk. Maar ze vertelde ook dat veel jongens (met name allochtonen) de flatscreens echt uit je huis weghalen, ook al is het overdag. Drie sloten op de ramen, alles op slot, zelfs als je thuis bent. Daar kan ik me echt niks bij voorstellen. Hier slapen we met open ramen. Als we even naar het naburige dorp gaan (daar dans ik namelijk), dan laten we de garagedeur gewoon openstaan. Je zou je echt bijna buitenlander in je eigen land gaan voelen. Maar goed, ze hadden dit inderdaad beter op 1 april kunnen doen. Of op oudjaarsavond in een Kopspijkers look-a-like. Jammer dat dat er niet meer voor is, trouwens.
the666bbq
bwa, op de vlaamsche tv zouden de vlamingen dat redelijk snel opgepikt hebben als 'une blague, just ŗ rigoler, qu'elle est drŰle notre Martine' maar bij de walen duurt dat meestal al ewa langer, zelfs met ondertiteling ŗ la 'dit is fictie'. Wat wel wat onder de gordel was was dat ze vlaamse politici (lang) vooraf uitspraken hadden uitgelokt/laten maken over de kwestie en die nu onfortuinlijk hadden gemonteerd. pijnlijk voor sommigen.

veel drukte voor niets als je het mij vraagt
RoomRooz
Eigenlijk wel. Wat een rare manier op publiciteit te trekken.
Lady Elensar
Mensen doen rare dingen om in het nieuws te komen.
RoomRooz
Inderdaad. En dat dat nu niet meer alleen zo is bij commerciŽle instellingen zo is, verbaast mij. Ik bedoel, de regering van een land heeft toch zeker wel andere middelen om hun inwoners bij de recente situatie te betrekken, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
G1g4nt1C
Dit was een uit de hand gelopen grap, maar ik vond hem toch
niet geslaagd!
En uiteindelijk was het de bedoeling om het hele probleem
bespreekbaar te maken, maar ik merk toch niet veel vorderingen.
Hopelijk verandert dit nog in de toekomst.
LordHateSphere
De RTBF had het gedaan om het probleem aan te kaarten...

Typisch belgisch = erge dingen grappig maken... en dat werkt ook dusja.

Ik vond de reportage leuk bedacht en zeer geloofwaardig.
vooral de politici die ze aan het woord lieten....

Ik vind het ook wel grappig dat een paar minute na de reportage al buitenlandse nieuwsploegen er al mee bezig waren Shocked ( WE ZIJN POPULAIR Shocked Razz )
tom69
Maar wij belgen waren blijkbaar de enige die er mee konden lachen de fransen daar en tegen konden er echt NIET tegen. Verder vraag ik me af of ik zo een splitsing erg zou vinden... Ik denk het niet. Smile
Roald
tom69 wrote:
Maar wij belgen waren blijkbaar de enige die er mee konden lachen de fransen daar en tegen konden er echt NIET tegen. Verder vraag ik me af of ik zo een splitsing erg zou vinden... Ik denk het niet. Smile
Al eens goed nagedacht over een splitsing van BelgiŽ? Ik dacht het niet: we zouden een stipje op de wereld worden, plaatsen in de VN veiligheidsraad, EU, NAVO,... kwijtraken. Nieuwe paspoorten, regering en daarin zou het VB zegevieren.
Zo kan in maar blijven doorgaan.
Gieter
Roald wrote:
tom69 wrote:
Al eens goed nagedacht over een splitsing van BelgiŽ? Ik dacht het niet: we zouden een stipje op de wereld worden, plaatsen in de VN veiligheidsraad, EU, NAVO,... kwijtraken. Nieuwe paspoorten, regering en daarin zou het VB zegevieren.

En de voordelen?

Moest BelgiŽ splitsen, dan zouden Vlaanderen en WalloniŽ meer stemmen hebben in de Europese Unie dan ze zouden hebben in BelgiŽ, omdat men voor het berekenen van het aantal stemmen rekening houdt met de bevolkingsgrootte met een correctie ten voordele van kleine landen.

Waarom zou het VB zegevieren? Het VB zit toch ook niet in de Vlaamse regering?

Kleine landen blijken ook efficiŽnter te zijn dan grote, omdat kleine landen meestal homogeen zijn en dus een lagere overheidskost hebben.
Roald
Gieter wrote:
Nog niet, ze zijn bezig met een opmars en het cordon sanitair zal wel vallen. En zij zijn ook de grootste separatistische partij. Als BelgiŽ splitst zullen zij daar wel voor iets achter gezeten hebben.
Gieter
Roald wrote:
Gieter wrote:
Nog niet, ze zijn bezig met een opmars en het cordon sanitair zal wel vallen. En zij zijn ook de grootste separatistische partij. Als BelgiŽ splitst zullen zij daar wel voor iets achter gezeten hebben.

En als ze dan aan de macht komen, zouden ze terug verkozen worden? Na de Tweede Wereldoorlog hebben er in BelgiŽ communisten mee geregeerd, de volgende keer lagen ze buiten. Misschien hadden we dat beter ook eens gedaan met het Vlaams Blok/Belang.
Roald
Dat is inderdaad een punt. Maar in Duitsland waren ook eens de Nazi's aan de macht en toch komen de Neonazi's steeds prominenter in beeld. In Rusland vindt je dezelfde heimwee naar de Sovjet Unie en dezelfde volkerenhaat...
Gieter
Roald wrote:
Dat is inderdaad een punt. Maar in Duitsland waren ook eens de Nazi's aan de macht en toch komen de Neonazi's steeds prominenter in beeld. In Rusland vindt je dezelfde heimwee naar de Sovjet Unie en dezelfde volkerenhaat...

De partij van de extreem-rechtse Haider kwam een tijdje geleden ook aan de macht in Oostenrijk, maar moest het dan weer opstappen, om maar een tegenvoorbeeld te geven. Er bestaan natuurlijk uitzonderingen, maar het valt altijd te proberen natuurlijk.
LordHateSphere
Het cordon sanitair op zich is niet echt "democratisch" belgie heeft een democratie om ervoor te zorgen dat alle belgen in theorie mogen mee regeren.

Ik ben geen VB aanhanger en ik denk niet dat ik ooit op hen zou stemmen, maar ongeveer 30-40% van de belgen doet dit wel, er zijn plaatsen waar men alle andere partijen moesten samenkrijgen om een meerderheid te verkrijgen...

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal de Vlaamse economie een flinke duw in de rug krijgen en worden we waarschijnlijk een van de rijkste europese landen...
Maar, als dit gebeurd wordt Walonie een "3de wereld land" gisteren (12 maart) was er een reportage over dit onderwerp en daar zag je dat veel mensen in wallonie werkloos zijn en afhangen van een leefloon, dat ze deels krijgen dankzij de financiele steun van vlaanderen...

Vlaanderen zal nooit onafhankelijk worden want er is nog altijd geen meerderheid die voor dit voorstel is...

- kev -
Gieter
Wat LordHateSphere zegt (WalloniŽ zou een derde wereld land worden zonder het geld van Vlaanderen) is een veel gebruikt argument in deze soms wel gevoelige discussie, maar is onjuist. Dit wordt ook in het Warandemanifest vermeldt.

Er zijn momenteel nogal wat problemen met de Waalse economie, dat is duidelijk, de vraag is, hoe pak je het probleem aan? Laat je de "Waalse" sociale zekerheid draaien met een stuk Vlaams geld, of pak je het probleem bij de wortel aan zodat er geen Vlaams geld aan te pas moet komen en zodat WalloniŽ op zijn eigen benen zou kunnen staan?

WalloniŽ moet zich bewust worden dat het zo niet langer kan, en het moet maatregelen nemen om zijn economie te moderniseren. Wanneer de Waalse economie draait, zal dit ook beter zijn voor de Vlaamse economie. Iedereen tevreden!
the666bbq
niet grappig, wel dom van de walen dat ze erin trappen, ook al werd het gebracht door 'de vertrouwenspersonen op de rtbf'. Dat toont waarschijnlijk wel aan hoeveel angst de walen hebben dat dit scenario zich zou afspelen, ik denk dat er omgekeerd niemand wakker van zou liggen.
Roald
the666bbq wrote:
niet grappig, wel dom van de walen dat ze erin trappen, ook al werd het gebracht door 'de vertrouwenspersonen op de rtbf'. Dat toont waarschijnlijk wel aan hoeveel angst de walen hebben dat dit scenario zich zou afspelen, ik denk dat er omgekeerd niemand wakker van zou liggen.
Ik denk van wel.
neji
Roald wrote:
the666bbq wrote:
Ik denk van wel.

In ieder geval zouden er wel minder mensen van wakker liggen.
Maar ik denk dat de Vlamingen omdat zij het juist goed hebben misschien te weinig kijken naar de minder leuke gevolgen bij een splitsing van BelgiŽ...

Roald wrote:

Gieter antwoord hier dan op:

Gieter wrote:

En de voordelen?

Moest BelgiŽ splitsen, dan zouden Vlaanderen en WalloniŽ meer stemmen hebben in de Europese Unie dan ze zouden hebben in BelgiŽ, omdat men voor het berekenen van het aantal stemmen rekening houdt met de bevolkingsgrootte met een correctie ten voordele van kleine landen.

Heeft er iemand dan al eens berekend hoeveel stemmen we effectief meer zouden hebben?

Maar wat ik me afvraag, waarom moet BelgiŽ persť gesplitst worden?
Vlaanderen heeft toch totaal geen problemen (zťlfs met geld richting WalloniŽ te sturen). En hoeveel dingen ik al in Vlaanderen heb zien gebeuren die volgens mij gewoon absurd zijn...
Hoeveel geld er wel niet wordt gegeven aan nutteloze wegenwerken (ik heb al meerdere bruggen zien staan die ergens god weet waar op het platteland staan te staan... naast een spoorweg kilometers van een boerenweggeke (laat staan de E40).

Of de mooie boekjes die gratis worden uitgedeeld...

In plaats van telkens naar de "leeggangers" te kijken daar in WalloniŽ, zouden we misschien beter eerst eens beginnen met het helpen van WalloniŽ ipv ze uit te schelden...
Pak het probleem aan aan de wortel, en geef minder en minder geld tot wanneer het probleem is opgelost. Dan staat WalloniŽ op zijn pootjes en zijn de Vlamingen blij dat er geen geld meer naar WalloniŽ gaat...
Gieter
In het Europees parlement heeft BelgiŽ 24 zetels. Moest BelgiŽ splitsen, zou dit voor Vlaanderen 15 ŗ 16 zetels hebben, WalloniŽ 11/12. 15 + 11 = 26

In de Europese ministerraad: BelgiŽ: 12, Vlaanderen: 9, WalloniŽ: 6. 9 + 6 = 17

Bron: het Warandemanifest, blz. 218-219
dirkvb
Ik vind dat zoiets niet kan.

Er is zo al veel tegen de splitsing en zo wil de RTBF precies of ze willen het zelf ook maar ze willen het niet zeggen.

Het gaat er gewoon over.
Ik ben voor de persvrijheid, maar als journalist moet je zelf dan ook wel je grenzen leren kennen.
Je bent dan niet oppermachtig.

En die bedenker ervan, die heeft nog eens zoiets uitgehaalt hier of daar, dat waat ik niet meer.

Gewoonweg schandalig.
Nutteloos
Op dit moment is zoiets niet grappig meer nee, met al de moeite met de regeringsformatie en de wilde verhalen die de rondte doen. In maart (toen dit nog actueel was) was dat nog niet echt aan de orde.

Edit: sterker nog, in december vorig jaar...
Roald
Nu is het echt een heksenketel geworden die staatshervorming. De Walen blijven non zeggen en de Vlamingen blijven twijfelen. Leterme is nu formateur af de koning komt erbij kijken....
benieuwd hoe dit opgelost gaat geraken.
Stubru Freak
Gieter wrote:
In het Europees parlement heeft BelgiŽ 24 zetels. Moest BelgiŽ splitsen, zou dit voor Vlaanderen 15 ŗ 16 zetels hebben, WalloniŽ 11/12. 15 + 11 = 26

9 + 6 = 15
Gieter
Stubru Freak wrote:
Gieter wrote:

9 + 6 = 15

Inderdaad! 15 is wel nog meer dan 12...
rein
eerlijk mensen, ik kan niet meer volgen. Eerst was er een informateur, die de formateur voorafgaat en toen was er Jean Luc Deheane en dan de konging en nu hebben we een 'verkenner' -> Van Rompuy. En nog steeds zitten de dingen (zo lijkt het) muurvast.
Als we dan toch zo onverzoenbaar zijn moeten ze gewoon de knoop maar doorhakken, en splitsen. Niet dat ik daar op zit te wachten maar de tussen-in-situatie heeft nu wel lang genoeg geduurd, en ik vraag mij af of ťťn van beide partijen zo meer uit de communautaire brand kan slepen.
En nee, brussel is niet vlaams.
Nutteloos
Ik kan inderdaad wel met rein meegaan hier... hoe lang zijn ze nu al helemaal bezig? Toch al zeker een half jaar, en nog steeds geen steek verder.
Lord Klorel
Gieter wrote:

In de reportage stopten trams en treinen aan de taalgrens. Grappig om te weten is dat gisteren/eergisteren een Waalse machinist zijn trein moest stoppen in Nederland omdat hij geen Nederlands begreep...

Uiteindelijk moet ik mijn mening enigzins herzien, wel vind ik het ongepast om zoiets te declareren als er geen bron van waarheid in zit.
Maar nu na de verkiezingen en nog steeds geen regering, begint het gevoel bij mij toch te knagen dat een afscheuring bij de mogelijkheden hoort. Ik zeg NIET dat ik voor ben om Vlaanderen onafhankelijk te maken. Maar ik hoop dat JoŽl Milquet (lees: Madame Non) toch moet gaan worden beseffen dat zij niet eeuwig kan blijven "NON" zeggen, want dan werk je een splitsing terdege in de hand.
Of er moet een overleg komen met alle andere partijen uitgezonderd Vlaams Belang om met een regenboog regering te beginnen. Maar eerlijk dat zie ik ook niet zitten, want de groentjes (lees: Groen! en Ecolo) zijn altijd lastig in zake het milieu.
Om te besluiten begint het gevoel mij te bekruipen dat we uiteindelijk opnieuw naar de stembus zullen moeten gaan en dat Brick wall ik.
stienoo
Ik als vlaaming zou het niet zo erg vinden moest belgiŽ splitsen. Er gaat namelijk jaarlijks veel geld naar naar walonie, zon 1200 euro per prsoon per jaar, als je dus met een gezin van 4 personen zit gaat er dus al 4800 euro naar waloniŽ dat anders aan vlaanderen kon besteed worden dat is dus al een pak geld.
Voor de rest heb ik die uitzending niet gezien dus ik zou niet weten hoe hij er uit zag dus kan ik voor de rest niet veel zeggen Cool
Gieter
Momenteel 96 dagen, dus nog geen half jaar. Het record staat op 148 dagen. Probleem nu is dat de verkenner op communautair vlak (hier moest hij een opening proberen te vinden) blijkbaar nog geen vordering heeft gemaakt.
De situatie Brussel is een moeilijke zaak. Er zijn een aantal mogelijkheden voor Brussel indien BelgiŽ uiteenvalt. Brussel kan kiezen voor WalloniŽ , kan kiezen voor Vlaanderen, kan een stadsstaat worden of Vlaanderen en WalloniŽ kunnen Brussel gezamenlijk beheren. Ik ben voorstander van die laatste optie.
Gieter
neji wrote:

Maar wat ik me afvraag, waarom moet BelgiŽ persť gesplitst worden?

Omdat Vlaanderen en WalloniŽ teveel verschillen op allerlei gebieden, bijvoorbeeld op economisch en politiek vlak. Er zijn in feite twee democratieŽn in BelgiŽ met elk een eigen publieke opinie, en dat zorgt nu voor moeilijkheden bij de federale regeringsonderhandelingen. BelgiŽ is een klein heterogeen land. Heterogene landen hebben een grotere overheidskost dan homogene landen, maar grote landen compenseren dat door hun schaalvoordelen (zie bijvoorbeeld Frankrijk.) BelgiŽ is echter een klein ťn heterogeen land en kan dus niet genieten van schaalvoordelen. De EU zou Vlaanderen en WalloniŽ schaalvoordelen kunnen bieden.
Quote:

Vlaanderen heeft toch totaal geen problemen (zťlfs met geld richting WalloniŽ te sturen). En hoeveel dingen ik al in Vlaanderen heb zien gebeuren die volgens mij gewoon absurd zijn...
Hoeveel geld er wel niet wordt gegeven aan nutteloze wegenwerken (ik heb al meerdere bruggen zien staan die ergens god weet waar op het platteland staan te staan... naast een spoorweg kilometers van een boerenweggeke (laat staan de E40).
Of de mooie boekjes die gratis worden uitgedeeld...

Nu zijn die transfers doenbaar, maar dat zou wel eens kunnen veranderen met de vergrijzing en verdergaande globalisering.

Quote:

In plaats van telkens naar de "leeggangers" te kijken daar in WalloniŽ, zouden we misschien beter eerst eens beginnen met het helpen van WalloniŽ ipv ze uit te schelden...
Pak het probleem aan aan de wortel, en geef minder en minder geld tot wanneer het probleem is opgelost. Dan staat WalloniŽ op zijn pootjes en zijn de Vlamingen blij dat er geen geld meer naar WalloniŽ gaat...

WalloniŽ krijgt via transfers meer geld van Vlaanderen dan BelgiŽ besteedt aan ontwikkelingshulp. Als WalloniŽ meer bevoegdheden krijgt om beter op hun economie in te spelen en als de transfers over een periode van bijvoorbeeld tien jaar afgebouwd worden waardoor de Waalse politici zich gaan realiseren dat er maatregelen genomen moeten worden, dan zal de Waalse economie het uiteindelijk ook goed gaan doen. Ik ben voor een splitsing van BelgiŽ omdat dit beide landsdelen ten goede zal komen. Jammer genoeg zijn er weinig Walen die dit momenteel inzien.
Gieter
Lord Klorel wrote:

Of er moet een overleg komen met alle andere partijen uitgezonderd Vlaams Belang om met een regenboog regering te beginnen. Maar eerlijk dat zie ik ook niet zitten, want de groentjes (lees: Groen! en Ecolo) zijn altijd lastig in zake het milieu.

Verkenner van Rompuy heeft dat eens geprobeerd, maar dat liep fout af.
rvec
volgende keer even proberen alles in 1 post te stoppen ook al wordt deze dan heel lang.
Museobanus
Ik vind dat ze nieuwe verkiezingen moeten doen om duidelijkheid te scheppen
Gieter
Museobanus wrote:

Daar moet de situatie iets dramatischer voor worden denk ik.
dirkvb
Het is allemaal ťťn grote

SCHANDE
Lord Klorel
Museobanus wrote:

Dat zal niets verder helpen, want voor wie gaan we dan stemmen. Ik ga niet veranderen van gedacht want de "huidige" regering heeft mijn vertrouwen absoluut geschonden.
Dus opnieuw verkiezingen is geld wegsmijten.