FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Windows VS Linux

Wat vind jij beter?
Windows
50%
 50%  [ 20 ]
Linux
50%
 50%  [ 20 ]
Total Votes : 40

peter_
Heej allemaal,

Ik ben eigenlijk wel benieuwt welke besturingssysteem je gebruikt.
En wat je beter vind Windows of linux?
Ik zelf gebruik windows want het is voor mij heel erg bekent.
Van linux weet ik niets.(heeft iemand een handleiding of zoiets)
Het lijkt me wel leuk om ermee te experimenteren.

Groetjes...
fromegame
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit Linux heb geprobeerd.
Windows XP bevalt me goed. 98 helemaal niet. En 95 al helemaal niet.

Met welke Linux zal ik beginnen met uitproberen? Laughing
peter_
Ik had laatst fedora maar daar kon ik echt niet mee uit de voeten dus heb ik het eraf gegooit.
justin25514
pff noobs

ik werk nu al 7 maand met linux suse 10.0 en werkt beter sneller en stabieler dan windows xp op een pentium 2 700 mh/z !! windows xp is dan wel meer ondersteund maar dat maakt niks uit Razz wie wine heeft komt ver XD
KoiboySG1
Ik ga zelf voor windows. Alleen eigenlijk omdat ik geen ervaring heb met linux. ik heb het wel gezien hoe het werkt. op zich schijnt het wel veel stabieler te zijn dan windows.
Mischien dat ik in de toekoms er wel mee bezig zal gaan. nu ben ik me meer aan het concentreren op windows.
traxion
ik denk dat de meeste ICT'ers voor linux gaan

ik werk zelf met xp en met linux (suse 10.0)

het is anders dan xp, maar beter. als ik alles wat ik op xp draaide op linux kon draaien dan zou ik meteen overstappen maar helaas

windows heeft een monopoly positie

microsoft geeft pc weg met xp der op aan 3de wereld landen, dus die weten niet beter
elke gebruiker kent windows (xp) en linux niet

daarom denk ik dat de poll erg naar windows zal gaan

als iedereen met beide heeft gewerkt dan zal dat anders zijn..

laten we hopen dat met de gratis diensten van Google(opensource office) linux meer zal worden gebruikt. dan kunnen de mensen pas echt gaan vergelijken
rvec
justin25514 wrote:
pff noobs

ik werk nu al 7 maand met linux suse 10.0 en werkt beter sneller en stabieler dan windows xp op een pentium 2 700 mh/z !! windows xp is dan wel meer ondersteund maar dat maakt niks uit Razz wie wine heeft komt ver XD

susu is voor noobs Razz
Ik hoop dat je in ieder geval geen grafische omgeving hebt geinstalleerd. Dat is echt voor mensen die alleen maar linux willen hebben omdat het leuk klinkt.

Linux is volgens mij inderdaat veel stabieler maar windows is vaak veel gebruiksvriendelijker en er is veel meer software voor. Zelfs met Wine durf ik te wedden dat je de meeste spellen niet zo goed kan spelen als met windows.

En microsoft heeft geen monopolie want er zijn nog andere besturingssystemen.
moeslimoen
Wie gebruiken er linux. en welke versie gebruik je.
met welke versie ben jij begonnen en wie heeft het jou geleerd?

ik wil ook leren werken met linux.
welke versie zal het beste voor mij zijn en waar kan ik het leren?

ik heb gehoort dat linux gratis is. als dat zo is kan iemand dan mij een link geven waar ik die kan downloaden.

al vast bedankt.
rvec
zoek maar op google naar ubuntu.
Met grafische omgeving kan je er makkelijk mee beginnen maar als je een paar commando's leerd kan je er zelf ook gewoon van alles mee uitproberen.

Ik heb zelf een jaartje ofzo een eigen ubutu server.
http://simplythebest.net/info/unix/
daar kan je genoeg info over linux vinden om er eens mee te beginnen.

http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_6.06
zo ben ik begonnen met de server, het is nu al aardig verandert maar op deze site staat een mooi begin.

Ik heb trouwens geen grafische omgeving, en ik zit bijna niet meer achter die computer maar ik doe alles via putty met ssh.
the666bbq
gebruik XP als basis maar hier aan de universiteit waar ik werk kunnen we kiezen tussen ubuntu en xp, thuis heb ik nog een knoppix cd'tje liggen voor het geval ik ergens iets moet repareren waar de tutorials me dan zeggen dat het in linnux zou lukken (tot nog toe was het resultaat nie denderend maar vooruit, een beetje spelen met unix commando's kan nooit kwaad voor mijn dagelijkse werkzaamheden zodus)
Georgeboy
Op mijn desktop machine draai ik windows 2000, maar voor het beheer van netwerken en configuratie van routers gebruiken we linux. Dit vind ik persoonlijk veel gebruiksvriendelijker dan via windows. Wanneer je wilt leren werken met Linux raad ik Ubuntu aan. Is makkelijk te gebruiken, draai het zelf af en toe vanaf de CD, maar dat gaat eerder langzaam en kan tot ergernis leiden. kZal eens een plaatsje moet vrijmaken om de volledige versie te laten draaien... Wink Het is uiteraard wel zo dat de meeste applicaties die je commercieel kent, op windows laat draaien, maar er zijn heel wat opensource alternatieven die je voor Linux kunt gebruiken...

Greetz
lordwarlord
windows is gwn handig omdat het op veel dinkies draait
Arno v. Lumig
Linux staat bekend om stabiliteit en de mogelijkheid om alles te veranderen aan je eigen wensen. Windows staat bekend om de gebruikersvriendelijkheid en het grote aantal beschikbare programma's (Al begint dat voor Linux ook steeds beter te worden).

De keuze is dus makkelijk; wil je een simpel systeem wat gewoon iedereen gebruikt kies je voor windows, wil je meer vrijheid kies je voor Linux.

Ik koos voor Linux, en het bevalt me heel goed, maar ik ben dan ook niet gewoon de standaard gebruiker.

Groeten,
Arno
BCP88
Ik heb 2 keer geprobeert om met linux te werken op m'n pc, maar doordat ik te weinig tijd heb kan ik niet uitzoeken hoe het allemaal werkt. En daardoor schakel ik steeds terug op windows.
Als ik linux draai gaat alles wel stabieler vindt ik, maar het is niet simpel. Windows is veel gebruiksvriendelijker en voor linux zijn er ook verschillende drivers niet te vinden. En vele programma's gaan er niet op.
golles
ik gebruik al jaren windows en het bavalt, waarschijnlijk als ik met linux begonnen was was ik dat blijven gebruiken,,, ik vind linux dik bagger, op school moesten we er ook mee werken voor een project, suse was het, linux loopt niet vast??? egt niet??? dus wel, ik vind het egt onhandig, geef mij maar windows.
moeslimoen
ik heb linux ubuntu besteld en die heb ik besteld omdat ik nog nooit met linux heb gewerkt. dus wil ik ook een beetje kennis van linux.

ik had gehoord dat ubuntu de makklijkste was om mee te beginnen daarom heb ik voor die gekozen. ik wil kennis hebben van zoveel mogelijk dingen.

ik had gehoord dat in de toekomst mensen linux gaan gebruiken en veel bedrijven al zijn linux gebruiken omdat hij gratis is en loopt niet snel vast en is snel.

dus dat is ook de rede dat ik lunix wil installeren op mijn pc. maar ik ga ook nog steeds windows gebruiken.
rvec
Quote:
ik vind linux dik bagger, op school moesten we er ook mee werken voor een project, suse was het, linux loopt niet vast??? egt niet??? dus wel, ik vind het egt onhandig, geef mij maar windows.

Op deze site zie je een competitie om de computer zo lang mogelijk aan te laten:http://nl.uptime-project.net/page.php?page=toplist
Zoals je ziet staat er ook veel windows tussen maar je moet toegeven dat het overgrote deel toch linux is, en bij de echte top 10 is het overgrote gedeelte sunOS.

En ja er zit een windows 2000 in de top 10, maar de uitzondering bevestigd de regel Razz
Yjaxygames
Ik gebruik Wondows XP, omat het op de copmputer stond Razz En waarom gebruiken zoveel mensen nog windows, als Linux zoveel beter zou zijn? Microsoft ondersteunt veel meer.
rvec
Windows wordt standaard bij de meeste computers geleverd dus gebruiken de meeste mensen windows, waardoor daar weer meer software voor wordt gemaakt.
Roald
Ik werk nu al een tijdje met Linux en ik speel mijn spelletjes op Windows en doe mijn werk onder Linux, iedereen zegt dat windows slecht is, maar waarom? Hoe zou een slecht product de markt kunnen veroveren?
Nouja, Linux is best leuk, zeker z'n berichten...
Jurado
Kgebruik Windows XP, simpelweg omdat het gemakkelijker in gebruik is. Khem ergens een Live DVD van Linux liggen, maar ik kweet echt niet hoe te gebruiken, opstarten gaat wel, en surfen met FF gaat ook, maar voor de rest? kweet niet hoe ge het moet gebruiken. Kdacht, moest XP crashen dan kan ik back ups maken met linux, echter den DVD steekt dan in de weg om te branden.

Grtzz,
Arno v. Lumig
Roald wrote:
Ik werk nu al een tijdje met Linux en ik speel mijn spelletjes op Windows en doe mijn werk onder Linux, iedereen zegt dat windows slecht is, maar waarom? Hoe zou een slecht product de markt kunnen veroveren?
Nouja, Linux is best leuk, zeker z'n berichten...

Windows is niet slecht, maar linux is gewoon voor de meeste zaken beter. Microsoft verovert de markt omdat zij een van de eersten waren met een grafische omgeving. Daar hebben ze toen zo'n grote voorsprong door gehaald dat het nu op alle nieuwe PCs standaard geinstalleerd is. Omdat het standaard is gebruikt iedereen het.
Omdat iedereen het gebruikt word er ook veel meer software voor geschreven, wat de positie van microsoft weer versterkt.

Groeten,
Arno
Timonator
Ligt er allemaal aan wat ej doet met je PC als je veel met netwerken, servers, IT enzovoort dan denk ik dat het wel nuttig is om te werken met LINUX maar voor iemand die gamed is het iets minder om gebruik te maken van Linux. Je kan dan wel een emulator van windows draaien maar dan draait het waarschijnlijk toch minder soepel dan dat je het gewoon uit windows draait. Ik moet tot mijn spijt zeggen dat ik nog nooit Linux heb gebruikt. Dit wil ik wel eens een keer proberen.
kansloos
Wel, Ik heb zelf ook een PC staan met de laatste Fedora Core d'r op
Ik ben er best wel tevreden over, maar als je niet met de konsole om kan gaan is linux voor de meeste mensen waardeloos.

Windows draait meer programma's en is makkelijker in gebruik, je loopt niet te kloten met een konsole, Maar windows trekt ook een hoop spyware, malware & virussen aan.

Vooral met Vista wordt linux aantrekkelijker, aangezien microsoft €549
voor z'n ultimate edition vraagt en €249 (d8 ik) voor de homebasic

Last edited by kansloos on Tue Aug 14, 2007 10:14 pm; edited 1 time in total
dylanm
Linux had nooit bestaan als een of andere ezel geen virus geschreven had voor (de vroege versies van) Windows.
Windows is beter dan Linux.
Het enige probleem zijn de virussen.
Maar dat is eenvoudig op te lossen met 1 van de vele gratis scanners, filters,...
Ik hou het op Windows.
Arno v. Lumig
dylanm wrote:
Linux had nooit bestaan als een of andere ezel geen virus geschreven had voor (de vroege versies van) Windows.
Windows is beter dan Linux.
Het enige probleem zijn de virussen.
Maar dat is eenvoudig op te lossen met 1 van de vele gratis scanners, filters,...
Ik hou het op Windows.

Heb je ook argumenten om te staven dat Windows beter is?

Om het goede voorbeeld te geven zal ik maar eens bedoelen met een paar voordelen van Linux:

- Het is (meestal...) gratis, dus het is niet meer nodig om windows te kopen of illegaal te downloaden/kopieren.
- Er zijn veel minder virusen voor Linux.
- Je kunt in alles zelf kiezen wat je wilt. Bij windows zit nu eenmaal iexplore, en moet je werk doen om een andere browser te kiezen, bij (de meeste) linux is het een kwestie van een kort commando typen of bij de installatie al kiezen wat je wilt
- Je kunt linux helemaal aanpassen aan je eigen eisen, je kunt dus kiezen of je gaat voor snelheid, of juist voor de "looks". Je kunt zelfs beiden doen en dan bij het inloggen kiezen of je looks of snelheid wilt.
- Linux heeft veel minder zware hardware nodig dan Windows XP/Vista.
- Er is voor de meeste windows programmas wel een linux alternatief, wat vaak sneller is en beter werkt. (een voorbeeld: swiftfox, een alternatief voor firefox, ook al werkt firefox ook op linux, swiftfox heeft ongeveer dezelfde interface dan firefox, maar is sneller en lichter.)

Nu jij.

Groeten,
Arno
kansloos
xD goed gezegt maat

Zoals ie al zelf zei:
Dylanm wrote:
There are no dumb questions, only dumb aswers.

Last edited by kansloos on Sun Dec 24, 2006 12:21 am; edited 5 times in total
Bengt
Momenteel gebruik ik Windows,
ik ga nog wel eens linux gebruiken, daar ben ik van overtuigd.
moeslimoen
weet iemand wat ik moet installeren om te kunnen internetten met linux.
ik heb kabel verbinding.
ik heb linux ubutu enn weet iemand ook hoe ik mp3 afspeel.
heb op google gezocht maar niks gevonden.
ik werk vandaag voor het eerst met linux
kansloos
moeslimoen wrote:
ik heb kabel verbinding.

Zoek naar XMMS, kijk of je er een staat met een MP3 plugin, download de binaries voor Ubuntu of compile de sources. (Binaries zijn makkelijker maar niet altijd beschikbaar en sources werken voor elk linux systeem)

Als je de sources wilt installeren moet je ff goed de documentatie door lezen de er bij komt anders kom je er ben ik niet bang niet uit. Dit komt vanwege de konsole / terminal.

Laat me weten of het je gelukt is ;)
©Wolfie
Goedendag allemaal,

Ik denk dat Windows een gigantische grote monopoly heeft op de computers van de gewone mens. Maar uiteindelijk denk ik dat Linux beter is. Máár alle software die ervoor geschreven is, is wel veel duurder (vooral spellen) en zo zijn er nog een aantal andere software problemen als je het een probleem mag noemen.

Windows maakt wel een soort misbruik van zijn monopoly positie afgezien van het feit dat het in zekere zin ook wel handig is, zoals de Word die er standaart bij geleverd word. Ook is veel software alleen op Windows systemen gebaseerd en dat is weer een zekere zin van een monopoly.

Ik ben er een voorstander van dat Windows alle 'geheime files' heeft moeten vrijgeven zodat Linux en andere systemen er beter tegenop kunnen gaan concureren.

Dit is wat ik denk,
©Wolfie
rvec
windows heeft geen monopolie.
uit van dale:
Quote:
mo·no·po·lie (het ~, -liën/~s)
1 uitsluitend recht dat men bezit tot het verhandelen of het verrichten van iets => alleenrecht

Dus zolang er nog andere aanbieders van een product zijn kan een bedrijf nooit een monopolie hebben.

Quote:
Máár alle software die ervoor geschreven is, is wel veel duurder

Voor linux is er minder software dan voor windows maar de software die speciaal voor linux is geschreven is meestal gratis en open-source.
KoiboySG1
Ik heb afgelopen week net een precentatie over linux gekregen. Had het nog nooit zo goed gesnapt waarom mensen het nu gebruikten. Linux ziet er echt goed uit en kan natuurlijk goed werken maar ben toch nog steeds blij met mijn windows. op zich is het mooi dat alles gratis is maar met linux moet je wel veel instellen enz.. dat is niet iest voor mij.
rvec
ja bij Linux kan je veel meer instellen. Het is niet nodig, maar het kan wel. Als je dat niet wilt kan je met een Linux distributie al binnen een kwartier aan het werk zijn (inclusief installatie) en dat doe je met Windows niet.

Bij Windows duurt het toch al snel een uur voordat je met je tekstverwerker iets kan typen en het dan kan mailen met je mail programma.
Egmond
rvec wrote:
ja bij Linux kan je veel meer instellen. Het is niet nodig, maar het kan wel. Als je dat niet wilt kan je met een Linux distributie al binnen een kwartier aan het werk zijn (inclusief installatie) en dat doe je met Windows niet.

Bij Windows duurt het toch al snel een uur voordat je met je tekstverwerker iets kan typen en het dan kan mailen met je mail programma.

Het is al eerder genoemd, maar met Knoppix of iets vergelijkbaars ben je zelfs al binnen een paar minuten aan het werk. Gewoon CD'tje erin en het op laten starten.

Ik weet best dat Linux beter, efficienter en stabieler is, maar ik gebruik toch windows. Gewoon omdat alle programma's daar voor gemaakt zijn, want ik gebruik mijn PC toch vooral voor gamen.
dylanm
OK, alle tegenargumenten:

1) Windows is nog steeds het nummer 1 platform voor gaming, mede dankzij DirectX;
2)
Quote:
Er zijn veel minder virusen voor Linux.

Het virusprobleem van Windows is eenvoudig op te lossen met 1 van de vele gratis virusscanners;
3) Windows ondersteunt PHP en ASP als server, Linux enkel PHP;
4) Windows is veel eenvoudiger dan Linux, met Windows kan je (bijna) direct aan de slag, Linux vereist meer kennis van een computer;
rvec
dylanm wrote:

1) Windows is nog steeds het nummer 1 platform voor gaming, mede dankzij DirectX;
2)
Quote:

Het virusprobleem van Windows is eenvoudig op te lossen met 1 van de vele gratis virusscanners;
4) Windows is veel eenvoudiger dan Linux, met Windows kan je (bijna) direct aan de slag, Linux vereist meer kennis van een computer;

1. Linux is beter voor gaming want het gebruikt veel minder resources en is veel stabieler dan windows. Het enige probleem is dat er veel meer games zijn voor windows en dat gamers dus voor windows kiezen waardoor er nog meer games voor windows komen.

2. Ik durf te wedden dat ik met een linux computer langer virusvrij kan blijven dan jij met een windows pc met een virusscanner, firewall en spyware scanner.

3. linux is open source, (bijna) alles wat voor linux wordt geschreven ook, dus als er iets voor alleen linux wordt geschreven is het er ook zo voor windows (zie apache).

4. Nooit linux geprobeerd zeker. Met een grafische omgeving kan je alle opties eenvoudig vinden en alle programma's. Met een beetje uitleg is het zelfs veel makkelijker omdat je door een paar klikken al een nieuw programma kan installeren.
SgtGarcia
Het probleem van linux is gewoon dat een deel van de software(en vooral game)ontwikkelaars geen linux ondersteuning. Hun software word dus gewoon gemaakt voor windows omdat de meeste computergebruikers windows gebruiken. Gelukkig zijn er steeds meer linux gebruikers en dus ook steeds meer ondersteuning voor linux vanuit de professionele hoek.
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor linux, maar vanwege games en dergelijke gebruik ik toch erg veel windows. Ik zou erg graag volledig overschakelen, maar dat is voorlopig nog niet mogelijk
dylanm
Quote:
Nooit linux gebruikt zeker

Toch wel, Ubuntu Linux, de slechtste beslissing die ik ooit genomen heb, een vierde van de pakketten werd fout of zelfs niet geïnstalleerd, waardoor ook een deel van m'n hardware niet werkte.

Ik maak er geen woorden meer aan vuil, hieronder enkele links:

http://www.vbrad.com/pf.asp?p=articles/art_linux_sucks.htm
http://www.spatula.net/proc/linux/index.src
rvec
ik heb ubuntu nu op meerdere computers en zelfs laptops uitgeprobeerd en tot nu toe kon ik het op ze allemaal nog eenvoudig gebruiken. Nooit foutmeldingen van betekenis gekregen en nog nooit vastgelopen.

Dat is me met windows nog niet gelukt...
Museobanus
Ik vind windows veel beter dan linux, vraag me niet waarom, het is prettiger om mee te werken vind ik
dylanm
Misschien kunnen we uit alle reacties aleiden dat BEIDE besturingssystemen hun goede en slechte kanten hebben.
Er zullen altijd ongeveer EVENVEEL voorstanders voor zowel Windows als Linux zijn.
Ik moet toegeven dat ik met Windows al een aantal problemen gehad heb, maar, daarom is het geen slecht besturingssysteem.
Misschien moet ik nog een keer Ubuntu Linux proberen...
peter_
Windows heeft het voordeel dat veel computers al geinstalleert zijn met windows.

Kennen jullie windows Media Center, op alle computers word dat nu geinstalleert want dat word niet veel verkocht.

Groetjes Peter...
rvec
is ook niet gek, voor alles wat microsoft verkoopt zijn wel gratis alternatieven en zodra die net zo goed of zelfs beter worden moet microsoft ze wel gratis bij een computer doen want anders raken ze hun marktpositie kwijt.
Arno v. Lumig
dylanm wrote:

De OpenGL ondersteuning op Linux is werkelijk geweldig, DirectX is nauwelijks of niet beter. Het is inderdaad het beste OS voor gaming, maar dat is omdat er meer games voor zijn, niet omdat het OS geschikter is.

Quote:

2)
Quote:

Daar heb je volgens mij geen gelijk in. Om even een voorbeeld te noemen, een vriend van me draaide ZoneAlarm, AVG en Spybot Search and Destroy. Hij scande zijn PC ongeveer dagelijks, en toch had hij uiteindelijk een virus wat geen enkele virusscanner verwijderd kreeg. We hebben toen een aantal aldere virusscanners geprobeert, maar geen enkele kon het virus toen verwijderen. Dat was niet de eerste keer dat dat bij die vriend gebeurde, toen heb ik hem verteld dat hij Linux maar moest gebruiken om te internetten en te downloaden, en Windows om te gamen. Sinds die tijd heeft hij geen enkel virus meer gehad.

Quote:

Niet waar. Er zijn ASP servers voor Linux

Quote:

Correct, maar zo goed als iedereen kan er binnen een paar uurtjes mee leren werken. Windows lijkt gebruiksvriendelijk omdat iedereen het gebruikt en ermee weet te werken, maar het configureren van windows kan behoorlijk tegenvallen.

Groeten,
Arno
fromegame
Nog een nadeel van windows: Blue Screen of Death Rolling Eyes
dylanm
Quote:
Blue Screen of Death

Nog nooit gehad.
En ik denk dat bijna elke Windows-gebruiker dit nog nooit gehad heeft.
Misschien heb je nog nooit Windows gebruikt?
rvec
hier waren 2 computers die het wel vaker kregen, was iets met de hardware. Blue screen of death is dan ook vaak niet de fout van windows maar een fout in de hardware of een virus.
Arno v. Lumig
fromegame wrote:
Nog een nadeel van windows: Blue Screen of Death Rolling Eyes

In welk tijdperk leef jij? Het BSoD is al sinds Windows 98 veel minder gebruikt (in plaats daarvan kreeg je een klein schermpje om te controleren of applicaties vasthingen) en in XP is het helemaal vervangen door taakbeheer, je zult nooit meer BSoDs krijgen in XP, behalve af en toe bij het booten als je HD kapot is, of als een driver niet geladen kan worden.

Maarja, Linux crasht inderdaad minder gauw en loopt minder snel vast.

Groeten,
Arno
the666bbq
al dat geklooi met 'mounten' en software zoeken niet aan mij besteed, als ik een schijf aan mijn pc hang moet ik eraan kunnen punt.
Arno v. Lumig
the666bbq wrote:
al dat geklooi met 'mounten' en software zoeken niet aan mij besteed, als ik een schijf aan mijn pc hang moet ik eraan kunnen punt.

Nou, met het mounten vind ik dat je nogal overdrijft. In plaats van de disk gewoon inpluggin moet je er bij linux ook nog mount /dev/hda bij typen, dat geeft toch geen probleem? Er zijn trouwens genoeg applicaties die vanzelf alle disks mounten, en bij de meeste distros zitten die ook bijgeleverd.

En naar software zoeken is in linux evident makkelijker dan in windows. In linux hoef je niet eens te googlen naar een plaats om te downloaden, in plaats daarvan type je in een kernel:

emerge applicatie_naam
of
apt-get install applicatie_naam
of
yum install applicatie_naam

en het word voor je gedownload, gecompileerd en geinstalleerd...

Groeten,
Arno
Flakky
kansloos wrote:
moeslimoen wrote:
ik heb kabel verbinding.

Zoek naar XMMS, kijk of je er een staat met een MP3 plugin, download de binaries voor Ubuntu of compile de sources. (Binaries zijn makkelijker maar niet altijd beschikbaar en sources werken voor elk linux systeem)

Als je de sources wilt installeren moet je ff goed de documentatie door lezen de er bij komt anders kom je er ben ik niet bang niet uit. Dit komt vanwege de konsole / terminal.

Laat me weten of het je gelukt is Wink
Voor windows moet je gewoon 2X op het icoontje drukken...
Arno v. Lumig wrote:
dylanm wrote:

De OpenGL ondersteuning op Linux is werkelijk geweldig, DirectX is nauwelijks of niet beter. Het is inderdaad het beste OS voor gaming, maar dat is omdat er meer games voor zijn, niet omdat het OS geschikter is.
OpenGL kan ook op Windows gebruikt worden, gewoon handig dat Windows extra support geven voor DirectX.

Zelf is Windows de enige die ik heb gebruikt maar zo ver ik heb gehoort blijf ik bij Windows, maar ik ga zeker nooit Vista proberen, teveel specs zijn nodig om goed te lopen.

En de BSoD is er nog wel, er is een spel wat het niet goed doet omdat ik een verouderde videokaart heb.
rvec
Quote:

Bij winows krijg je er allemaal troep bij die je niet wilt. Ik gebruik nooit IE, nooit WMP en ik kan ze er niet af halen. Ik heb al vaker IE er handmatig af gegooid en (naar wat ik dacht) alles wat er mee te maken had, maar na een restart staat alles er weer op. Bij linux kan je alles eraf gooien wat je wilt en alles aanpassen naar je eigen wensen.

Ik heb liever FF dan IE, liever foobar dan WMP en liever thunderbird dan outlook. Maar ik krijg ze er toch bij.
Flakky
rvec wrote:
Quote:

Bij winows krijg je er allemaal troep bij die je niet wilt. Ik gebruik nooit IE, nooit WMP en ik kan ze er niet af halen. Ik heb al vaker IE er handmatig af gegooid en (naar wat ik dacht) alles wat er mee te maken had, maar na een restart staat alles er weer op. Bij linux kan je alles eraf gooien wat je wilt en alles aanpassen naar je eigen wensen.

Ik heb liever FF dan IE, liever foobar dan WMP en liever thunderbird dan outlook. Maar ik krijg ze er toch bij.
Ik moet toegeven dat IE compleet nutteloos is maar je heb het nodig anders kan je Firefox niet downloaden (met Windows) Wink

WMP gebruik ik om ff snel wat muziek af te spelen, als ik meer dan 3 nummers wil luisteren, dan start ik Traktor omdat WMP toch weer een 'minder prettig' product is.

Ik vind zelf dat de troep van Windows niet zo erg is vergeleken met de troep die de fabrikanten er op stoppen zoals Wanadoo (als voorbeeld op mijn laptop). Als iemand weet wat een programma genaamt Wanadoo is, dan kan het nuttig zijn maar ik heb totaal geen idee wat het is, en dan komt het heel gemakkelijk in mijn prullenbak.

Laten we maar hopen dat Microsoft blijft leren, dan word het in de toekomst vast wel opgelost,
RoomRooz
Microsoft. Deze is over het algemeen bekender (toen ik me er nog niet in verdiept had had ik ook nog nooit van Linux gehoord), dus ik denk dat je dan meer punten hebt waar je eventueel naartoe kan gaan als je PC (zoals bij mij zo vaak...) in coma ligt. En anders heeft Apple mijn voorkeur. Ziet er mooier uit, dan heb je een beter besturingssysteem, betere beveiliging, GarageBand (!!!) en je kunt Windows er ook op installeren, zodat je zoals ik je PC-cd-roms niet opnieuw hoeft aan te schaffen compatibel voor je Appletje.
Ivooo
Ik heb nog nooit linux gebruikt, dus ik kan er niet over oordelen. Windows XP bevalt me in elk geval goed.

Ivooo
Maxus
RoomRooz wrote:
Microsoft. Deze is over het algemeen bekender (toen ik me er nog niet in verdiept had had ik ook nog nooit van Linux gehoord), dus ik denk dat je dan meer punten hebt waar je eventueel naartoe kan gaan als je PC (zoals bij mij zo vaak...) in coma ligt. En anders heeft Apple mijn voorkeur. Ziet er mooier uit, dan heb je een beter besturingssysteem, betere beveiliging, GarageBand (!!!) en je kunt Windows er ook op installeren, zodat je zoals ik je PC-cd-roms niet opnieuw hoeft aan te schaffen compatibel voor je Appletje.

je kent Linux gewoon niet, voor de gewone huis-tuin-keuken gebruiker is Linux beter, veilig en even gebruiksvriendelijk als WIndows maar weinig bekend, maar dat beterd nu.
Alleen gamen gaat weinig op linux :s

Vergeet niet dat je bij linux direct een volwaardig systeem hebt, bij windows moet je nog Office kopen....
kansloos
Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar is de OpenGL in Linux niet langzamer dan OpenGL in Windows, dit kwam omdat Linux gebruik maakte van de tragere MesaGLX.

En wat ik ook denk is als je goed met Linux kunt omgaan dat je dit dan prefereert boven Windows, kun je er niet mee omgaan en vind je alle commands Nerd shit. tja dan is Windows voor jou de juiste keus.
rvec
de latere linux versie's hebben bijna allemaal een goede gui zodat je zelfs zonde commando's het meeste wel kan doen. Iig alles wat een standaart gebruiker nodig heeft.
Maxus
kansloos wrote:
Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar is de OpenGL in Linux niet langzamer dan OpenGL in Windows, dit kwam omdat Linux gebruik maakte van de tragere MesaGLX.
.

in tegendeel ik heb Americas army eens in Linux en windows gesinstalleerd, alles liep veel vlotter op linux!

Mijn windows was dan nog goed onderhouden: regelmatig clean-up...
laat stijn bij de doorsnee mens :s
Ecthelion
Ik ben volledig voor linux. Ik gebruik al 4 jaar Ubuntu en het draait echt vlotjes.

Linux ingewikkeld, hoezo???
Om iets te installeren ga je in de menu's, klik je op installeren/verwijderen, vink ja aan wat je wilt installeren, dan enkel nog een passwoord ingeven en het word automatisch geinstalleerd.

Ingewikkeld Surprised
Bij windows moet je constant toestemming geven voor vanalles en nog wat, en de helft van de tijd weet je eigenlijk totaal niet wat het betekend. Toestaan dan maar, anders werkt het niet (euhm, veilig?)

Er draait niet veel op linux?
Inderdaad, SOMMIGE programma's werken niet, maar bijna altijd heb je DUIZENDEN alternatieven. Als je niet 100% lui bent kun je soms programma's ontdekken met mogelijkheden waar je niet eens aan gedacht had.

Stabiel?
Iedere keer als ik op een windows systeem werk (voornamelijk opde universiteit) krijg ik gedurende de twee uur dat ik werk minstens 1 bericht van een programma dat gecrashd is. Heb ik dus nooit bij Ubuntu gehad.

Grafisch?
Nou, zoek es naar beryl op youtube, dan krijg je mss een idee hoe grafisch Ubuntu (en andere linux-distributies) de afgelopen tijd geworden zijn. En het mooie van al dat grafische is dat een niet een ontzettend zware videokaart vraagt. (in tegenstelling tot windows)

Neem vista = koop een nieuwe pc en zie dat het nog traag gaat

Neem linux = heb het gevoel dat je een nieuwe pc hebt (wauw zo snel & stabiel)

Hulp?
Linux: Uitstekende community, uitstekende (betalend) support.
Als je voor professionele support vraagt, dan moet je betalen, maar geloof me, die gasten doen hun uiterste best.
Wil je niet betalen, vraag aan de community, je wordt vriendelijk & snel geholpen, mits je enige moeite doet.

Windows:
Ik zou het niet weten. Ik heb toen ik windows gebruikte nooit zin gehad om zelf maar iets te vragen op een forum. Het leek toch hopeloos.
rambo
Very Happy windows Very Happy windows Very Happy windows regeert
Ecthelion
rambo wrote:

Ja, maar hoe lang nog?
Bovendie is windwos tenminste niet mer alleen...

Vroeger negeerde windows Linux.
Daarna lachte windows linux uit.
Nu vrezen ze linux (en proberen processen aan te spannen)

...

...

En binnekort wint Linux Smile

(En het is echt wel zo... Ik stond niet lang geleden aan de vlod, vlaamse landelijke onderwijsdagen, een grote beurs voor het onderwijs. Ik stond aan het Ubuntu-kraampje, dat we speciaal niet te ver van dat van windows hadden gekozen.
Na de eerste dag gingen we 'ns pratn met di mannen van microsoft, en ze waren redelijk gefrustreerd:
1) Wij haden meer bezoekers (ondanks het kleine kraampje)
2) De mesnen die bij hen stopten:
a. Waren verwonderd over het feit dat je met een stylus op een notebook kunt schrijven (niets te maken met windows)
b. Vroegen raad met problemen die ze hadden.
=> Slechts zeer weinig vraag naar Vista of de nieuwe office die ze presenteerden Smile
FireFoxDB
Ik vind het belachelijk dat mensen meteen Windows gaan stemmen omdat ze "denken" dat het moeilijk is maar het niet gebruikt hebben of dat ze er eventjes mee gewerkt hebben maar dat "het best moeilijk is" en "je kan er niks mee".

Mijn punt is: Het is niet moeilijk, het is anders. In het begin wist je toch ook niet hoe alles moet op Windows.

Ik draai nu al een tijdje Ubuntu/Vista dualboot en ik zit bijna alleen maar op Ubuntu. Ik kan bijna alles wat ik op Windows ook kan, daarmee alles eigenlijk behalve wat gamen, maar toch zijn er versies van Unreal Tournament, Enemy Territory ( binnenkort ook Unreal Tournament 3, Enemy Territory: Quake Wars ), Defcon ( beta ) etc en die draaien naar mijn gevoel stabieler en met een betere FPS. Natuurlijk kan je niet alles spelen maar sommige spellen op Wine, en al heel wat meer spellen met Cedega. Je kan ook nog Windows emuleren alleen dan heb je 20% slechter prestaties ofzo.

Dus mensen: Ik vind dat je alleen mag stemmen als je daadwerkelijk beide OS'en
minstens een maand hebt gebruikt ( zullen er weinig zijn ). En als je dat hebt gedaan dan ben ik vrijwel zeker van mening dat je op Linux zult stemmen.

P.S voor de mensen die zeggen dat Ubuntu alleen maar makkelijk enzo is: Het is ook maar een Linux distributie, het is even moeilijk alleen het is stukken gebruiksvriendelijk en heeft een grotere ( en best wel een paar grote nederlandse ) community(s).

Mvg,
Denzo
rvec
alle linuxversies met een gui zijn heel makkelijk als je Windows gewend bent.
Ecthelion
FireFoxDB wrote:
P.S voor de mensen die zeggen dat Ubuntu alleen maar makkelijk enzo is: Het is ook maar een Linux distributie, het is even moeilijk alleen het is stukken gebruiksvriendelijk en heeft een grotere ( en best wel een paar grote nederlandse ) community(s).

Volledig waar uiteraard. En het mag wel gemakkelijk zijn, het is toch even wennen dat menutjes anders zijn, je niet altijd aan c: en d: moet denken maar ook een harde schijf kunt mounten in een andere enz
(maar dat is dan weer geavanceerder natuurlijk. Ik wijs gewoon op mogelijkheden)

rvec wrote:
alle linuxversies met een gui zijn heel makkelijk als je Windows gewend bent.

Dat is eveneens waar, hoewel je niet per sé windows gewend moet zijn om het gemakkelijk te vinden. Windows gewoon zijn is zelfs some een nadeel gezien je dan de gewoont hebt op bepaalde (niet altijd logische) plaatsen dingen t zoeken die ergens anders zijn onder linux (vaak logischer).
En dan heb je ook gui's die in de stijl van windows zijn (bv Kubuntu)(qua gui (graphical user interface) dan hé). Het is ook niet altijd een goed idee om voor die te kiezen. Persoonlijk heb ik liever gnome omdat je juist niet de illusie hebt onder windows te zijn. Even wennen, maar wel handiger )
rvec
Ik bedoelde eigenlijk dat de stap van windows naar linux zo groot lijkt maar dat het wel meevalt door een gui. Voor de gemiddelde windows-gebruiker is linux dan ook te begrijpen.
Museobanus
linux suckt gewoon, blijf toch bij windows, dat is gemakkelijker, mooier EN veiliger (ja veiliger, de enige reden waarom linux minder lekken heeft is omdat ze haast geen hackers zich uitleven op linux, omdat 90% van de gebruikers windows gebruikt, moesten al die hackers linux eens onder handen nemen zou je zien dat linux minstens evenveel lekken vertoont...)
Maxus
Museobanus wrote:
linux suckt gewoon, blijf toch bij windows, dat is gemakkelijker, mooier EN veiliger (ja veiliger, de enige reden waarom linux minder lekken heeft is omdat ze haast geen hackers zich uitleven op linux, omdat 90% van de gebruikers windows gebruikt, moesten al die hackers linux eens onder handen nemen zou je zien dat linux minstens evenveel lekken vertoont...)

Wat voor zever is dit hier?
Er zijn genoeg controles op beveiligingslekken, vergelijkingen Windows - Linux - Mac en daar blijkt dat Linux minder lekken had (ja er zijn er natuurlijk ) en dat ze veel sneller gepacht werden dan Windows, die soms maanden niets doet of zelfs verzwijgt.
traxion
rambo wrote:

dat dacht ik eerst ook

maar windows heeft bijv een defracmentatie tool.. dat heeft linux of een mac niet, omdat ze die niet nodig hebben en daar kun je ook gewoon bestanden van 5gb op kwijt..

dat is dus een optie die normaal overbodig is maar omdat het windows is heb je die gewoon nodig (anders wordt je pc zoooooo traaaag.. )

verder ben ik van mening dat iedere windows(ook men opa en oma) gebruiker binnen 1 dag aan een normale gui van linux kan wennen.

helaas heeft windows nog een monopoliepositie en draaien een aantal programma's en games niet op linux ofzo.. anders was ik al lang overgestapt

maar die tijd komt nog wel

over de beveiliging... linux is gemaakt op commandline
windows is gemaakt voor gui

in de gui zitten altijd fouten maar omdat de gui van windows geen commandline er achter heeft is het makkelijker om die te hacken en gebruiken voor spyware en virussen...
Museobanus
ik heb de gewoonte nooit te defragmenteren en heb geen last van een tragere pc...
MrBlueSky
Museobanus wrote:
ik heb de gewoonte nooit te defragmenteren en heb geen last van een tragere pc...

Dat weet je pas als je defragmenteert en dan vergelijkt.

Museobanus wrote:

Om dezelfde redenering te gebruiken: Linux is het meest gebruikte OS op servers, en servers zijn veel interessanter voor hackers om tal van redenen. Linux wordt dus wel degelijk 'onder handen genomen'. Daarnaast zijn de mensen die zich op windows PC's richten vaak scriptkiddies die maar wat aan knoeien en gewoon willen klieren. Als je dan ook nog bedenkt dat een beetje hacker (of computer liefhebber in het algemeen) met Linux werkt en dus veel meer ervaring heeft met en verstand van Linux en dus veel sneller een beveiligingslek in een Linux systeem ontdekt dan in windows...
SgtGarcia
Linux heeft gewoon het voordeel dat je alles nog zelf onder controle hebt. Ben je de grafische shell ff zat, dan ga je daar gewoon ff uit, en werk je vanuit de commandline, dat werkt soms gewoon veel sneller dan wanneer je iets grafisch zou doen. Hierover zullen de meningen verschillen, maar windows bied je geen keuze. Verder betaal je voor windows gewoon veel geld, terwijl linux gewoon gratis is, en een veeeel grotere collectie met gratis software heeft. Het probleem is gewoon dat mensen windows gewend zijn en dus niet zo snel geneigd zijn over te stappen naar linux, het is gewoon normaal dat je een computer koopt waar windows op voorgeinstalleerd is, dan zijn er dus ook veel mensen die niet de moeite nemen om daar wat aan te doen. Het is te hopen dat er binnen een paar jaar ook eindelijk computers komen met linux voorgeinstalleerd. Voorzover ik weet is dell al een beetje bezig met dat idee. Daardoor word het voor consumenten makkelijker om met linux te beginnen, en zal misschien eindelijk het monopolie van microsoft verstoord worden
Ecthelion
SgtGarcia wrote:
Linux heeft gewoon het voordeel dat je alles nog zelf onder controle hebt. Ben je de grafische shell ff zat, dan ga je daar gewoon ff uit, en werk je vanuit de commandline, dat werkt soms gewoon veel sneller dan wanneer je iets grafisch zou doen. Hierover zullen de meningen verschillen, maar windows bied je geen keuze. Verder betaal je voor windows gewoon veel geld, terwijl linux gewoon gratis is, en een veeeel grotere collectie met gratis software heeft. Het probleem is gewoon dat mensen windows gewend zijn en dus niet zo snel geneigd zijn over te stappen naar linux, het is gewoon normaal dat je een computer koopt waar windows op voorgeinstalleerd is, dan zijn er dus ook veel mensen die niet de moeite nemen om daar wat aan te doen. Het is te hopen dat er binnen een paar jaar ook eindelijk computers komen met linux voorgeinstalleerd. Voorzover ik weet is dell al een beetje bezig met dat idee. Daardoor word het voor consumenten makkelijker om met linux te beginnen, en zal misschien eindelijk het monopolie van microsoft verstoord worden

Dat is allemaal waar.
Onlangs las ik een interview van mark shuttleworth:
http://www.markshuttleworth.com/archives/100 (opgelet: Engels)
http://www.markshuttleworth.com/archives/100 wrote:
Second, we free software fans are a fussy crowd, and very hard to please. You know what you are like - you sit and configure that Dell system down to the finest detail, you want a specific model of HP laptop, you want the one that has the Intel graphics chipset not the other chipset because you prefer the free driver approach from Intel… you are in short an expert, demanding customer. This means, that in order to reach us with Linux, a reseller has to offer Linux EVERYWHERE, not just on a few select models.

Het probleem is dus eigenlijk ook bij de linux-mensen zelf: We hebben ontdekt hoe we vanalles kunnen aanpassen, en daardoor willen we aanpassingen, versies distros etc die allemaal verschillend zijn. Dit is niet helaas niet haalbaar voor de leveranciers.
Ook is er het probleem dat ze minde winst maken: blijkbaar halen winkels ook veel geld uit het verkopen van windows-licensies.
Maxus
Een ander probleem is support, ze moeten hun mensen extra opleiden....
Maar ik ben al blij als ik een OS-loze PC kan kopen.
Erik23a86
Ik vind Linux en Windows eigenlijk allebij wel Ok.
Het voordeel van Windows is vooral dat iedereen het kent
en dat het vrij 'gemakkelijk' is te bedienen.
Linux is daarintegen wel wat moeilijker. Je moet de werking
van Linux eerst bestuderen om een beetje handig met Linux te worden.
Linux is vooral goed voor de meer profesionele gebruikers. Het is een
heeeel goed platform om te programmeren etc.
Het nadeel van linux is dat drivers minder ondersteunt worden, maar dit word steeds beter en alle gangbare hardware werkt gewoon onder linux (waaronder tv-kaarten, videokaarten en webcams).

Zelf geruik ik Windows en Linux. Windows vooral om tv te kijken en te gamen. Linux gebruik ik dus voor de andere dingen Razz en dat is vooral programmeren.

Erik
nitrobeat
Ik gebruik nu momenteel windows xp en linux ubuntu 7.04.
Ik ben zeer te spreken over ubuntu 7.04. Hij draait lekker soepel en schijnt vele malen veiliger te zijn als windows. Heb ook een keertje windows vista gebruikt, maar als je die gebruikt moet wel een hele pc hebben, want echt soepel draaide hij niet. Hierdoor kon je dus niet van alle voordelen genieten.
©Wolfie
fromegame wrote:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit Linux heb geprobeerd.
Windows XP bevalt me goed. 98 helemaal niet. En 95 al helemaal niet.

Met welke Linux zal ik beginnen met uitproberen? Laughing

Als je echt wilt beginnen zou ik met het begin beginnen en KUbuntu of Ubuntu gaan proberen. Ikzelf gebruik het zo nu en dan, maar mijn XP is wel de meest gebruikte.
Gieter
Museobanus wrote:

Laughing

1) Linux en unix worden veel gebruikt voor servers.
2) Windows wordt voornamelijk gebruikt door thuisgebruikers.
3) Hackers richten zich niet op thuisgebruikers, maar op servers.
4) Hackers gebruiken Linux, scriptkiddies gebruiken Windows.

Linux installeren is tegenwoordig piece-of-cake, alles verloopt grafisch. Alleen met partities aanmaken zou zich een probleem kunnen stellen (maar met een beetje goede wil is dat eigenlijk ook niet zo moeilijk.)
Arnie
Partitities is helemaal niet zo moeilijk. Maar er zijn wel andere dingen waar je problemen mee kan krijgen, voornamelijk hardware ondersteuning. Gelukkig zijn er genoeg forums met hulp.
EdgeHawk
rvec wrote:
justin25514 wrote:
pff noobs

susu is voor noobs Razz
Ik hoop dat je in ieder geval geen grafische omgeving hebt geinstalleerd. Dat is echt voor mensen die alleen maar linux willen hebben omdat het leuk klinkt.

Is het dan verboden om een besturingssysteem leuk te vinden? Waarom is iedereen die wel een beetje eyecandy lust direct een noob? Sad
Arnie
Hij heeft wel gelijk dat SuSE een distributie is die "voor beginners geschikt" is. Overigens bestaat een Pentium II 700MHz helemaal niet, tenzij zwaar oc'ed. En of het echt sneller is dan Windows XP, daar heb ik zo mijn twijfels over. Tenzij die XP een zwaar vervuilde installatie is met 20 icons in de tray...
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Computers en Techniek

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.