FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

ram geheugen

moeslimoen
iemand vroeg mij of ik wist wat er fout was aan zijn laptop.
hij zij dat de computer aangeeft dat er 192mb werkgeheugen inzit maar er zit 512mb in. waar kan het aanliggen.
rvec
ik denk dat de kaartjes kapot zijn. Komt wel vaker voor. Enige oplossing is nieuw geheugen kopen. Aan de onderkant van de laptop zit meestal wel een klepje.
KoiboySG1
Zou het niet zo kunnen zijn dat hij los zit? dat is met pc's wel eens zo. weet niet of het ook met een laptop kan.
traxion
ik denk het niet

een laptop is al klein waar alles maar net past

er is mestal geen ruimte dat er iets los zit

in een pc kan dat wel daar is ook meer ruimte
rvec
als hij los zit dan werkt hij helemaal niet meer. Dit zou wel kunnen als er 2x256 in zat en er werkt nog maar 256 maar 192 is wel een gek getal.
DeadX
Ondanks het feit da er in een laptop niet echt veel beweginsruimte overblijft kunnen onderdelen toch los zitten, heb onlangs nog gehad om een oude laptop dat de hd niet meer werkte, er leek niets mis (alles goed aangelsoten ed) maar die wou gewoon niet meer opstarten, na het loskoppelen en op dezelfde manier aalsuiten werkte deze op magische wijze terug weer.

Het rare getal van ram kan ook te maken hebben met shared video geheugen.

Moest de laptop nog in garantie zijn kan je hem ervoor binnen doen maar dan ben je hem waarschijnlijk een paar weken kwijt (tenzij de pc-boer zelf enkele checks doet en iets vind).
moeslimoen
wat is shared videogeheugen.

en ik heb geen gerantie meer.
Bengt
moeslimoen wrote:

dat je videokaart geheugen van je ramgeheugen gebruikt.
moeslimoen
Bengt wrote:
moeslimoen wrote:

dat je videokaart geheugen van je ramgeheugen gebruikt.

wat kun je daar tegegn aan doen. het was wel 512mb.
en nu 192mb.

dan zou hij wel eel veel gebruiken.

en waar kun je trouwens zien hoeveel geheugen je video kaart heeft.
rvec
zoals DeadX al zei kan het liggen aan een los zittend kaartje (ik had zelf niet aan het shared gedacht).

Als je videokaart 64mb gebruikt en er zitten 2 kaartjes van 256 in waar er 1 van los zit heb je 512-256-64=192 (ik hoop dat er geen rekenfout in zit Razz)

Dus even bij een computerzaak langs en vragen of ze de kaartjes er even uit kunnen halen en er weer in doen zou het probleem kunne oplossen.

Je kan dit ook zelf doen maar ik weet niet of je dat aan durft, en of het bij die laptop eenvoudig gaat.

Als het eenvoudig gaat kan je aan de onderkant een klepje openen en zitten daar alle geheugenkaarten.
Als het moeilijker gaat moet je een aantal schroefjes aan de onderkant uit de laptop draaien en zie je het dan.
En als laatste als het niet te doen is moet je de halve laptop uit elkaar halen en blijkt dan dat je er nog niet bij kan.

Bij de meeste nieuwe laptops heb je de makkelijke variant.
golles
het is inderdaad raar, de bovenstaande reken theorie zou het wel eens kunnen zijn, het is vaak bij laptops zo dat de videokaart geheugen bij de ram weghaalt daar is opzich niks mis mee, dit kun je in de bios (als het goed is) aanpassen. je kunt controleren of dit het geval is, volgens mij kunnen er wel eens een paar mb geheugen kapot zijn, maar niet zo heel veel, daar heb ik dan weer niet zoveel verstand van Razz

ultimate boot cd
ik weet niet of je het kent, maar er zitten daar wat geheugen tests op, je kan hem zo downloaden (hier) en ff op cd branden, laat de geheugen test maar een poos lopen (uurtje ofzo) en je zult zien of er beschadigde delen in het geheugen zitten.

als je nog garantie hebt zou ik niet veel moeite doen, dan moet je hem laten repareren (voor niks natuurlijk) scheelt je een hoop gekloot Wink
veel succes
the666bbq
waarschijnlijk kapot latje, of latje niet goed erin ... even pc afzetten, latjes eens wisselen, goed kijken dat alle slotjes volledig sluiten.

Als hij nog steeds niet de volledig capaciteit kan benutten dan zal je ze eens één voor één moeten gebruiken om te zien welke van de latjes aan vervanging toe is
moeslimoen
zaak gesloten.

het iss al oopgelost.

er zat maat een 256mb ram geheugen.
en van de 192 mb geheugen was inderdaad 64 mb geheugen was shared video gehheugen.

dus weer wat bijgeleert.
golles
moeslimoen wrote:
zaak gesloten.

het iss al oopgelost.

er zat maat een 256mb ram geheugen.
en van de 192 mb geheugen was inderdaad 64 mb geheugen was shared video gehheugen.

dus weer wat bijgeleert.

gelukkig is er niks kapot Razz
Timonator
Dat shared geheugen kun je trouwens gewoon veranderen in de bios settings.
moeslimoen
ja dat week ik onder tussen al.