FRIHOST FORUMS SEARCH FAQ TOS BLOGS COMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Ongemanierde Nederlander op 3e plaats

Goldeneye
Tja, dit was van de week dus op TV ...
De Nederlander staat op de derde plaats van meest ongemanierde mensen. Persoonlijk vind ik dit een grote schande maar moet ik tot mijn spijt bekennen dat werkelijk gemanierde mensen niet zo makkelijk te vinden zijn ja ... (maar ik heb misschien gewoon pech in mijn ontmoetingen Sad Wink

Wat is jullie mening? Zijn jullie een beetje op de hoogte van de etiquette (deur open houden voor een dame, opstaan in de bus voor ouderen, hoe de tafel te dekken, enz )

Ben heel benieuwd Question Exclamation
wanroij
Op vakanties enzo wordt meestal door ons Nederlanders in het buitenland de boel afgebroken en lawaai enz.. Net als de Engelse trouwens.. Maar daar gaat et vast niet over..
wietn
wanroij wrote:
Op vakanties enzo wordt meestal door ons Nederlanders in het buitenland de boel afgebroken en lawaai enz.. Net als de Engelse trouwens.. Maar daar gaat et vast niet over..

Denk wel dat het hier ook mee te maken heeft...
Maar Tja... Wat kunnen jullie eraan doen he, niet iedere nederlander is ongemanierd, heb er al veel tegengekomen die echt beleefd zijn en blijven...
Klaw 2
komt een beetje door de kriterea, mischien zijn het jappaners geweest die dat beoordeelden, dan is heel het westen behoorlijk brutaal, dus eigenlijk zou ik wel die criterea zien.
Nutteloos
Vraag me dan inderdaad ook wel af wat de criteria zijn, maar vooruit... ik moet wel toegeven dat het met onze 'normen en waarden' de laatste tijd niet echt geweldig is gesteld, net als met het wederzijds respect.
moeslimoen
wie staan dan op de eerste plaats en de tweede plaats.

daar ben ik wel benieuwd naar.
traxion
iets meer info over de criteria enzo

ja is dit over de hele wereld of alleen europa

en waarom ben ik daar niet voor gevraagd:P
Duck
Ligt eraan waar ik ben hoe gemanierd ik ben Razz
Goldeneye
moeslimoen wrote:

Rusland 1ste
Frankrijk 2de

Criteria zoek ik voor je op Wink
Klaw 2
Rusland op de 1ste plaats geen wonder die zijn de helft van de tijd dronken! Smile
RoomRooz
Ai ai Olga, als jij niet met me trouwt, dan spring in de Wolga, en kind die is zo koud! Jeugdsentiment (nu voel ik me bijna oud Wink ). Ja, Nederlanders zijn vaak best aso. Maar ja, wat is fatsoenlijk? In de brugklas moest ik tijdens een toets Nederlands vragen beantwoorden over een tekst die ging over een vrouw die walgde van kauwgom en haffelende kaken. Dat vond zij dus al onfatsoenlijk. Dan heb je wel een zwaar leven, als je je daar al aan ergert. Die grens verschilt dus.
Yjaxygames
RoomRooz wrote:
Ai ai Olga, als jij niet met me trouwt, dan spring in de Wolga, en kind die is zo koud! Jeugdsentiment (nu voel ik me bijna oud Wink ). Ja, Nederlanders zijn vaak best aso. Maar ja, wat is fatsoenlijk? In de brugklas moest ik tijdens een toets Nederlands vragen beantwoorden over een tekst die ging over een vrouw die walgde van kauwgom en haffelende kaken. Dat vond zij dus al onfatsoenlijk. Dan heb je wel een zwaar leven, als je je daar al aan ergert. Die grens verschilt dus.

Whahaha dat zong ik vroeger op de bassischool wel eens Smile

En zo'n toets Nederlands, ja die heb ik ook gehad over kauwgom idd en geluidsoverlast door mp3 spelers en sigarreten op straat enzo Razz
Hoogeveense RAT
Goldeneye wrote:
moeslimoen wrote:

Rusland 1ste
Frankrijk 2de

Criteria zoek ik voor je op Wink

Tja dat Fransen op de tweede plaats staan verbaasd mij niets. Volgens mij zijn Fransen best ongemanierd en ik blijk nu dus gelijk te hebben.
Goldeneye
Criteria heb ik nog niet terug kunnen vinden, wel de volgende link:
http://www.tweevandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=31318
Saskia91
hoe testen ze eigenlijk hoe beleefd een volk is? met andere onderzoeken zoals hoe goed de scholen hier zijn, werd nederland ook als niet zo goed beschouwd. Maar later bleek dat er in nederland zwaardere criteria waren...
KoiboySG1
Ik ben zelf 100 % nederlander maar vind zelf nederlanders ook veel te aso.
Vaak zijn wij te veel op ons zelf gericht. wij hebben ook alles en zijn ook niet afhankelijk van anderen.
bijna alles kan je via internet doen en je komt ook niet zo veel meer in contact met mensen als vroeger.
Ben het helemaal eens met het onderzoek.
keempe
Ik vind het raar dat rusland op 1 staat,van Frankrijk en Nederland had ik wel gedacht dat ze in de top 3 zouden staan, no offence he Very Happy

mvg
Keempe
timerecords
KoiboySG1 wrote:
Ik ben zelf 100 % nederlander maar vind zelf nederlanders ook veel te aso.
Vaak zijn wij te veel op ons zelf gericht. wij hebben ook alles en zijn ook niet afhankelijk van anderen.
bijna alles kan je via internet doen en je komt ook niet zo veel meer in contact met mensen als vroeger.
Ben het helemaal eens met het onderzoek.

Haahahaaha, vriend dat je internet hebt wil niet zeggen dat jullie Nederlanders niet of weinig afhankelijk zijn. Stel er komt oorlog in NL denk je dan dat er genoeg voedsel en dergelijken is aangezien jullie toch internet hebben?? Beetje rare conclusie van je...

Over het onderzoek, tja achja wat kan ik zeggen...er zijn inderdaad wel wat asociale Nederlanders maar om het dan gelijk over de gehele bevolking te zeggen vind ik wat ver gaan. Overigens hebben ze ook buitenlanders met een Nederlandse Nationaliteit mee gerekend want die zijn dan even asociaal neem ik aan als ik het onderzoek goed begrijp?
KoiboySG1
timerecords wrote:

Haahahaaha, vriend dat je internet hebt wil niet zeggen dat jullie Nederlanders niet of weinig afhankelijk zijn. Stel er komt oorlog in NL denk je dan dat er genoeg voedsel en dergelijken is aangezien jullie toch internet hebben?? Beetje rare conclusie van je...

Dan praat jij al weer gelijk over oorlog. Ik had het over nu.
Als er oorlog uit zou breken dan heb je al helemaal problemen. En dan zal het geliefde internet niks helpen nee. maar het was ook maar een voorbeeld.
SBrian
Ik vind het ook tamelijk een belediging dat we bijna pal onder de Russen staan....

En natuurlijk herken ik mezelf er niet in, misschien dat Nederlanders ook wel feestneuzen zijn, en dat dt er mee samenhangt Smile
studsstudio
Goldeneye wrote:

Wat is jullie mening? Zijn jullie een beetje op de hoogte van de etiquette (deur open houden voor een dame, opstaan in de bus voor ouderen, hoe de tafel te dekken, enz )

Ben heel benieuwd Question Exclamation

Die etiquettedingen zijn leuk, maar ik denk dat het vooral om gastvrijheid gaat als ze kijken hoe gemanierd een volk is.
Ik denk dat Nederlanders gewoon uberselectief zijn geworden. Naar vrienden en familie gewoon fatsoenlijk, maar naar de buitenwereld steeds meer een air van: wie ben je? wat mot je? oh, eigenlijk ben je wel flex. en dan pas wat toeschietelijker worden. in andere landen doen ze veel meer dingen voor je zonder te kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Overigens, tja, als doorgewinterde corpsbal krijg je wel wat etiquette mee. Maar dan vooral bijvoorbeeld zaken als dat de man altijd aan de straatkant loopt en de vrouw dus niet.
Utopia GFR
Goldeneye wrote:
Tja, dit was van de week dus op TV ...
De Nederlander staat op de derde plaats van meest ongemanierde mensen.

Lol, hoe komt dat? Question

Allerlei soorten mensen kunnen ongemanierde zijn.

Volken classificaties eruit maken geven de media (die een reportage erover realiseerde) meer en meer publiciteit en doorgeven gekke, mentale conditionering aan het grote publiek Very Happy
Tvis
Sta ik niet raar van te kijken...Is n van de redenen dat ik nu in Mexico woon Very Happy Ik vind de mensen hier veel meer gemanierd dan Nederlanders. Natuurlijk heb je overal in de wereld aardige en minder aardige mensen. Dat is hier niet anders. Maar mensen hier in Mexico zijn zo gastvrij, dat is ongelovelijk. Het typische "Mi casa es su casa" gaat hier echt op! Ze zeggen dat niet alleen, maar ze menen dat ook echt. En dat terwijl heel veel mensen het met veel minder inkomen moeten doen dan in Nederland.
charles
'k Heb tijdens mijn loopbaan zo'n 20 jaar in Nederland gewerkt (als Vlaming) en heb daar heel vl hartelijke nederlanders ontmoet die helemaal niet ongemanierd waren.

'k Geloof dat het "vooral" om het gedrag gaan van nederlanders tijdens hun vakanties in het buitenland. Wegens de "kleinburgerlijkheid" in eigen land gaan er nogal wat nederlanders in het buitenland behoorlijk uit de bol waarbij "fatsoensgrenzen" wel eens overschreden worden. Vl nederlanders vertelden mij dan ook n de vakantie dat zij soms beschaamd waren over het gedrag van hun landgenoten.

Belgen zijn op dit vlak in eigen land wat meer Bourgondir en zullen dan in het buitenland dan ook minder snel in een ergerlijk gedrag vervallen.

Maar ja, dat is mijn mening hoor! Razz

Vr. gr.
charles.
Flakky
Laatst kwamen drie vrienden van me zus thuis eten (een marokaan, een turk en een nederlander) en de marokaan en de turk gingen na afloop de spullen in de keuken neerzetten en aanbieden de vaatwasser in te ruimen. Dat zal ik nooit verwachten als een nederlandse vriend of vriendin blijft eten, mischien gaan ze borden stapelen zodat een van het gezin ze makkelijker kan meenemen.

De vrienden van me zus deden alleen zo omdat onze moeder er bij zat, buiten hebben ze anders wel een man uitgescholden en een prullebak gesloopt (behalve de nederlander).

Je kan nederlanders niet assiciaal noemen, zeg maar 'gemiddeld' Cool .
Lady Elensar
Hm. Dat had ik niet van ons Nederlanders niet echt verwacht. Hoewel, ik heb daar nooit zo naar gekeken. Van 'Fransen zijn associaal' of 'Duitsers hebben geen manieren'. Dat ligt toch meer aan de personen zelf. 't Is weer meer zo'n in-hokjes-duwen geval.

Maarja. Engelsen kunnen d'r ook wat van, kan ik dat ook zeggen. Af en toe zijn hier van die weekenden dat er allemaal Engelsen komen, maar die zijn dan ook best brutaal. Net zo als de Polen en Denen etc. (die dan bij n of andere auto/motorclub horen).

De media vertrouw ik sowieso niet. Die maken alles een tikkie erger om het maar interessant te laten lijken.

Hoe hadden ze dit onderzocht?
Klaw 2
tis meer een kwestie van cultuur, bijv: in sommige culturen geef je elkaar de hand nadat je in je hand hebt gespuugd in andere landen is dat weer super-brutaal.
Lady Elensar
Vaak krijg ik ook dan de gedachte, 'wat is dit voor iets idioots?' .. Waar slaat dat op om in je hand te spugen en vervoglens een hand te geven? Bah Razz. Maarja, dit moet je gewoon accepteren. Ik zou het zelf niet doen, maar dan ben je weer onbeleefd. (Als je je in die cultuur en omgeving bevindt).

Zou iemand uit beleefdheid die rare gewoonten, die je eigenlijk liever niet doet, of absoluut niet vind kunnen, of gewoon stom vind, ook (mee)doen, wanneer je op visite o.i.d. zou zijn bij die mensen? Of je bent in China bij een familie/gezin te gast, en krijgt n of andere maaltijd voorgeschoteld, waarbij als je die thuis zou krijgen meteen aan de kant zou schuiven; ik lust het niet. Zou je dat daar ook doen?
Of wat zou je doen als je er aan tafel zit, en er wordt lekker geslurpt tijdens het soep eten en na de maaltijd laat iedereen een dikke boer. Zou je daar wat van zeggen of weglopen zelfs?
Ik zou het wel accepteren. Misschien dat ik moeite heb om de 'niet lekkere maaltijd' naar binnen te werken, maar ik zou het proberen. Uit beleefdheid.

Je hebt ook een aantal van die series op tv, zoals Groeten uit de Rimboe (dacht ik), daar zie je soms een meid gillend weglopen (bij wijze van spreke), wanneer zo'n stam een dier dood en/of op eet, terwijl dat daar een dagelijkse bezigheid is.

Het is misschien lastig om andermans keuzes en gewoonten etc. te accepteren, maar ik zou het wel proberen. Je gaat er niet dood van Razz.
RoomRooz
Ik denk dat het vrij logisch is dat dit zo is. Ik bedoel, het niveau van Nederland is ontzettend gedaald. Deed de generatie, die nu ongeveer laten we zeggen 40/50 jaar is nog de mavo, nu kun je dat niveau gelijkstellen aan de havo. En de havo stelt eigenlijk ook niks meer voor. Twee jaar geleden stond er een artikel in de Spits weet ik nog. Dat er maar zo'n ontzettend klein deel van de bevolking een gymnasiumopleiding volgt/heeft voltooid. Ik heb eigenlijk geen idee waarom het niveau van de Nederlandse bevolking zo is gedaald, die geschiedenis heb ik vrijwel niet bestudeerd, maar ik weet wel dat er bij het salaris van leraren, bij het niveau van leraren (minimaal een havo-opleiding) moet worden begonnen. Als het tekort dan gedaald is, moeten de methodes en leeromgevingen verbeterd worden. Het is namelijk nogal tegenstrijdig als een school kinderen bij brengt geen geweld te gebruiken, als die school in een criminele en gewelddadige wijk staat. Want vooral die kindertijd en het niveau dat je krijgt/behaalt heeft invloed op het niveau van Nederland en op ons gedrag.
Lady Elensar
Misschien dat de mensen luier worden tegenwoordig. 'Met een mbo-diplomaatje kom ik er ook wel'. 'Niveau 2 is voor mij voldoende, en anders volg ik er wel een avondcursusje bij ofzo'. Je komt er ook wel op die manier, maar de motivatie wordt stukken minder. Misschien pakken ze het ook wel verkeerd aan op de scholen.

Wat ik van het MBO vooral stom vind, is dat echt heel vaak alles zo slecht geregeld is. Ik doe dan idd MBO, door een eigen stomme fout (ik deed havo/vwo.. ik wil wel door gaan voor HBO denk ik), en ik heb op 3 verschillende scholen gezeten, 2 verschillende opleidingen, maar bij elk was hetzelfde gedonder weer. Continue wel iets om gek van te worden. Ik zit ook nu in een klas met niveau 3 en 4, en veel mensen die van niveau 2 ingestroomt zijn. Maar dat verschil is z groot, dat is gewoon niet leuk meer. De lessen moeten er op aan gepast worden. Zo vaak dat zij iets niet begrijpen, en overal onderuit proberen te komen, en alles zo makkelijk willen of doen. Ik heb het idee dat ik weinig bijleer in sommige lessen. Dit is echt geen fijne manier van les krijgen, en geven denk ik ook.
RoomRooz
Precies, dat is ook de oorzaak van de niveaudaling van Engeland. Alles zit daar bij elkaar in een klas: vmbo, havo, vwo. Daar worden de lessen ook inderdaad op aangepast, alleen in het nadeel van de leerlingen die meer aankunnen. Daardoor daalt hun niveau ook, en hun instelling veranderd. Ik heb me vaak op de basisschool verveeld, omdat de leraren niet wisten hoe ze mij wel bezig konden houden. Dat bleek naderhand zo te zijn met computers, maar ik heb echt het idee dat ik toen veel meer had kunnen doen. Als ik toen al met PHP was begonnen, ja. Nu doe ik gymnasium. En soms heb ik nog het idee dat ik meer kan doen. Simpelweg omdat ik totaal geen moeite heb met Engels, Nederlands, Grieks, en alle andere talen. Zoals Duits. Ik haal goede cijfers, moet straks een profielkeuze maken (die profielen zijn ook weer veranderd trouwens, je hebt nu een a en een b profiel, voormalig cultuur is a, voormalig natuur is b). Mijn instelling is dus niet veranderd, maar bij een meisje uit m'n klas, die nogal benvloedbaar was, heeft wel degelijk een erg laag niveau gekregen doordat ze omging met verkeerde mensen van school, die moeite hebben/hadden met leren en ook niet de goede aandacht kregen. Als dat al niet goed is, hoe wordt het dan over een paar jaar?
Lady Elensar
Ze mogen er echt wat aan gaan veranderen. Straks krijg ik later kinderen, en willen die na de basisschool al niet meer naar school om dat school 'f*cked up' is.

Laatst was ook in het nieuws, dat het meerendeel van de Pabo-studenten niet konden rekenen. Dat vond ik echt triest om te horen. Lachwekkend gewoon bijna.

Maar inderdaad, als je klasgenoten of vrienden al weinig voor school doen of leerproblemen hebben (en veel spijbelen), verdwijnt je eigen motivatie ook snel. Jammer is dat.
RoomRooz
Ja, mijn vader is leraar op een hogeschool, geeft les in een vak waar veel wiskunde voor nodig is, allerlei berekeningen moet je namelijk kunnen maken. Maar veel leerlingen kunnen dat niet, gewoon omdat ze dat op de middelbare school niet goed hebben gehad. Ik denk dat het sowieso meer met elkaar moet hebben te maken. Leerlingen moeten hun best willen doen voor een hoog cijfer. Ik vind het namelijk vanaf de 7.9 al niet meer leuk. Ik wil altijd een 8 of hoger hebben, dat is gewoon mijn streven. Maar wat als de dingen die je op de middelbare school hebt gehad niet goed aansluiten met dat wat je op je vervolgopleiding moet hebben?
Lady Elensar
Maar als ik eerlijk mag zijn vind ik dat wat overdreven, minstens een acht willen hebben. Ik ben blij met een zes, en vind het mooi als ik een zeven of acht gehaald heb. Voor mij hoeft het ook weer niet te perfect. Zolang je maar kan zien dat iemand zich er voor inzet en zijn best doet. Dat je niet alles laat verslonzen.
RoomRooz
Ja, je bent niet de enige die dat vind. Je zult het dan ook wel raar vinden dat mijn streven is op mijn eindlijst alleen maar achten, negens en tienen te hebben, geen zevens. Afgerond in ieder geval. Anders trouwens ook. Maar ik weet niet, ik vind zeven gewoon niet een mooi getal, maar dit is wel offtopic. Excusez-moi. Waarschijnlijk ben ik gewoon overgemotiveerd. Of een echte freak. In ieder geval zouden veel asociale dorpsgenoten van mij daar nog best eens een voorbeeld aan kunnen nemen, als ik even ego mag zijn.
Flakky
Lady Elensar wrote:
Dat vond ik echt triest om te horen. Lachwekkend gewoon bijna.
Tegenstrijdig, iemand? Laughing

Een vriend van mij en ik hadden hierover een gesprek (hij is een moslim en ik ben een cristelijk opgevoede nederlander) en hij heeft nog nooit een van zijn gewoontes gedaan en ik nooit een van de mijne, het is gewoon samen proberen op een lijn te zitten en dan heb je de 'perfecte cultuur'.

Zijn we weer on-topic Wink
RoomRooz
Ja, idd Smile . Maar het is gewoon zo dat als je zegt tegen iemand 'Doe even normaal', dan is het maar net wat voor diegene normaal is. Iedereen wordt anders opgevoed, standplaatsgebondenheid is erg belangrijk. Maar ik denk dat de regering ook wel een grote hand heeft met die standplaatsgebondenheid wat betreft hangjongeren en het onderwijs. Ik bedoel, het grootste gedeelte van je tijd breng je daar door, dus als dat op een postitieve manier invloed op je zou hebben, is dat alleen maar goed.
Lady Elensar
RoomRooz wrote:
Ja, je bent niet de enige die dat vind. Je zult het dan ook wel raar vinden dat mijn streven is op mijn eindlijst alleen maar achten, negens en tienen te hebben, geen zevens. Afgerond in ieder geval. Anders trouwens ook. Maar ik weet niet, ik vind zeven gewoon niet een mooi getal, maar dit is wel offtopic. Excusez-moi. Waarschijnlijk ben ik gewoon overgemotiveerd. Of een echte freak. In ieder geval zouden veel asociale dorpsgenoten van mij daar nog best eens een voorbeeld aan kunnen nemen, als ik even ego mag zijn.

Ach, dat maakt niet uit Smile. Maar als jij graag achten over hoger haalt, dan maakt mij dat helemaal niets uit hoor. Heb ik geen problemen mee. Voor mijzelf vind ik dat alleen niet nodig. Mensen maken zich gauw ergens druk om Razz.

En knap om dat zo vol te houden, Flakky. Smile Zouden meer mensen moeten proberen Confused.
RoomRooz
Ja, dat is eigenlijk ook waar het om gaat: compromissen vinden.