We hebben voor de zomer thuis een put geslagen van 10 meter de grond in. Toen een flink pomp derop gezet en daarmee de plantjes de hele zomer mee water gegeven. Dat ging allemaal goed tot dat je druppels water op je klinker krijgt of op ijzer gereedschap. Er ontstaat overal roest waardat dat water is geweest zoveel ijzer zit erin. De sproeier was van RVS die hangt vol met vettige roest. Maar goed nu hebben we pas de toiletten aangesloten op de pomp omdat dit toch grote verbruikers zijn van drinkwater. Nu is het enige minpunt hieraan dat je na een tijdje van die bruine vegen in de pot krijgt. Het lijkt net of der nog wat uitwerpselen inhangen wat dan eigenlijk roest is.
Heeft hier iemand mss ervaring met water zuiveren ofzo en die weet hoe ik het ijzer op de een of andere manier kan filteren uit het water.
komt erop neer dat je het water eerst moet beluchten zodat het ijzer gaat roesten en samenklonteren. Dan door zand heen laten lopen zodat het wordt gefilterd. Kan denk ik met een waterval maar ik weet niet hoe groot die moet zijn.
| Timonator wrote: |
We hebben voor de zomer thuis een put geslagen van 10 meter de grond in. Toen een flink pomp derop gezet en daarmee de plantjes de hele zomer mee water gegeven. Dat ging allemaal goed tot dat je druppels water op je klinker krijgt of op ijzer gereedschap. Er ontstaat overal roest waardat dat water is geweest zoveel ijzer zit erin. De sproeier was van RVS die hangt vol met vettige roest. Maar goed nu hebben we pas de toiletten aangesloten op de pomp omdat dit toch grote verbruikers zijn van drinkwater. Nu is het enige minpunt hieraan dat je na een tijdje van die bruine vegen in de pot krijgt. Het lijkt net of der nog wat uitwerpselen inhangen wat dan eigenlijk roest is.
Heeft hier iemand mss ervaring met water zuiveren ofzo en die weet hoe ik het ijzer op de een of andere manier kan filteren uit het water. |
over het zuiveren weet ik zelf niet zo veel, enkel dat je er een goede filter op moet plaatsen en die kan je wel vinden in een winkel in de buurt... maar ik weet wel dat als je echt zuiver water wilt, dat je dan een put van 100 meter diep moet laten slaan, dan zou je water zo zuiver moeten zijn als kraantjes water...
dit kost natuurlijk wel veel geld, want je moet dan ook een duurdere pomp hebben om het water naar boven gepompt te krijgen, maar ik denk dat je er op termijn wel winst op maakt..
maar ik zou allereerst maar eens raad vragen bij de man die de put sloeg bij jou thuis..
mvg
Keempe
filter voor of na je pomp zetten, je moet maar es informeren bij een doe hetzelfzaak
vilter alleen heeft geen zin. Daar haal je wel veel spul mee uit het water maar het ijzer krijg je er niet uit. Ijzer kan je eruit halen met chemicaliën of door er lucht bij te laten (waterval bijv.) en het dan te laten bezinken.
| keempe wrote: |
| Timonator wrote: | We hebben voor de zomer thuis een put geslagen van 10 meter de grond in. Toen een flink pomp derop gezet en daarmee de plantjes de hele zomer mee water gegeven. Dat ging allemaal goed tot dat je druppels water op je klinker krijgt of op ijzer gereedschap. Er ontstaat overal roest waardat dat water is geweest zoveel ijzer zit erin. De sproeier was van RVS die hangt vol met vettige roest. Maar goed nu hebben we pas de toiletten aangesloten op de pomp omdat dit toch grote verbruikers zijn van drinkwater. Nu is het enige minpunt hieraan dat je na een tijdje van die bruine vegen in de pot krijgt. Het lijkt net of der nog wat uitwerpselen inhangen wat dan eigenlijk roest is.
Heeft hier iemand mss ervaring met water zuiveren ofzo en die weet hoe ik het ijzer op de een of andere manier kan filteren uit het water. |
over het zuiveren weet ik zelf niet zo veel, enkel dat je er een goede filter op moet plaatsen en die kan je wel vinden in een winkel in de buurt... maar ik weet wel dat als je echt zuiver water wilt, dat je dan een put van 100 meter diep moet laten slaan, dan zou je water zo zuiver moeten zijn als kraantjes water...
dit kost natuurlijk wel veel geld, want je moet dan ook een duurdere pomp hebben om het water naar boven gepompt te krijgen, maar ik denk dat je er op termijn wel winst op maakt..
maar ik zou allereerst maar eens raad vragen bij de man die de put sloeg bij jou thuis..
mvg
Keempe |
Hehe ik denk dat het ook fysisch onmogelijk is om water op een diepte van 100 meter te laten aanzuigen
Ik geloof dat 76 meter de fysische maximale aanzuighoogte was en dat is maar Theoretisch. Dus de meeste pompen zijn maar gemaakt voor 10 meter aanzuiging wat dus eigenlijk wil zeggen dat ik de pomp zelf ook 90 meter de grond in moet stouwen
en dan kijken naar de opvoerhoogte van de pomp en dan weer een pomp daarboven zetten. Wat mij dus niet echt praktisch lijkt. Maar ik hoop toch het water te kunnen filteren het water moet gewoon voor het oog schoon zijn ik ga het niet opdrinken ofzo. De mensen zeggen dat als je jaar pompt dat dan je put die je geslagen hebt voldoende is schoongepompt en dat je dan ook geen ijzer meer hebt maar dat is natuurlijk nog ff wachten.
Ik ga eens kijken of ik zo een filter kan bestellen op die site wat James zei. Wel ff prijzen checken maar dat leek me de gemakkelijkste oplossing gewoon een filter tussen de buis in zetten en klaar.
Wel allemaal al bedankt voor de reacties en laat ze maar komen 
10 meter is niet zo heel diep voor grondwater.. Je moet waarschijnlijk dieper zitten zoals andere al zeggen.. Volgens mij kan 100 meter diep wel.. Boeren bij mij in de buurt lieten ook puntstukken slaan van 100 meter diep dacht ik.. Daar is het waarschijnlijk zuiverder door alle grondlagen waar et water doorheen moet.. Het kan ook aan de grond liggen.. Je kunt het het beste navragen ja.