FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

verkiezingen en stemwijzer

redtigris
Hey mensen, waar ik welis nieuwsgierig over ben is op welke partij jullie (iedereen ouder dan 18 jaar) stemmen. Hebben jullie de test op stemwijzer gedaan. Zo ja volg je dit advies ook op?

Mijn keus lach van tevoren al op de SP of de PvdD. Toen ik stemwijzer deed was de top 3 van deze uitslag alsvolgt.

Christenunie
SP
PvdD
SGP

Toch wel een uitslag wat ik grotendeels verwacht had. Ik denk dat de PvdD mijn stem krijgt, maar dit kan ook nog de SP zijn Razz

Hoe zit het bij jullie?
moeslimoen
ik ben altijd voor de PvdA geweest en ben nog steeds voor hun. ik heb net meegedaan ann de stemwijzer. en daar uit kwam eerste PvdA en als tweede de SP. ik hoop dat PvdA gaat winnen en dat Wouter Bos de president word.
SBrian
moeslimoen wrote:
ik ben altijd voor de PvdA geweest en ben nog steeds voor hun. ik heb net meegedaan ann de stemwijzer. en daar uit kwam eerste PvdA en als tweede de SP. ik hoop dat PvdA gaat winnen en dat Wouter Bos de president word.

Als dat gebeurd..., overweeg ik ernstig om te emigreren.... Wink

1. Heeft Wouter Bos ooit gezegd hoe hij WEL over iets denkt ipv hoe het NIET moet? Shocked
2. Wouter Bos wil ouderen mee laten betalen aan de AOW (daar is al belasting voor betaald, 2x betalen dus...) Twisted Evil
3. Ooit wel es opgevallen dat onze Wouter nog al es van mening wisselt? Rolling Eyes

Zomaar een paar punten.... velen zouden kunnen volgen...!

Gelukkig, het CDA staat weer bovenaan... daarbij gerekend dat links in de peiling altijd nog hoger scoort dan bij het uiteindelijke resultaat..., is de uitkomst hoopvol: Een Balkenende 4 ! Laughing
Nutteloos
Persoonlijk zou ik niet zoveel bezwaar hebben tegen een Balkenende 4. Er zal alleen waarschijnlijk wel een vervanger moeten worden gezocht voor D66...

Anyways, ik ben al een poosje van plan ChristenUnie te stemmen en volgens de stemwijzer/kieskompas klopt dat ook het beste, dus daar verandert waarschijnlijk niks meer aan.

Vond het wel vreemd dat ik in die tests ook bij de SP hoge punten scoorde, dat is toch niet echt een partij waar ik aan gedacht zou hebben.
BCP88
Hier in België is eer ook zo'n soort verkiezingstest geweest. Ik heb ook meegedaan. Maar ik weet niet als het altijd zo juist is. Ik ben gaan stemmen en mijn stem kwam wel ongeveer overeen met wat de verkiezingstest aangaf. Dus bij mij klopte de verkiezingstest wel. Je kreeg hier in België toen een rangschikking met wat de beste partij was om op te stemmen en zo daalde het.
traxion
ik mag voor het eerst stemmen

ik denk niet dat ik ga stemmen.. ik weet niet waarop en waar ik ook op stem.. het zal toch wel tussen balkie en bos gaan

vrijdagavond heb ik dat debat gezien op tv tussen die 2.. nou ik kon er maar weinig van volgens. ik ben snel weer weggezapt.

mja ik zal voor de gein eens ff stemwijzer invulle.. eens kijken wat het word

1 pvda
2 sp
3 cda

ik denken dat ik rechts was:P
BCP88
traxion wrote:

ik denk niet dat ik ga stemmen..

Is het in Nederland niet verplicht? Ik dacht dat het bij jullie ook verplicht was, net zoals in Belgie.
In Duitsland is het niet verplicht, dat wist ik.
Bondings
BCP88 wrote:
traxion wrote:

Is het in Nederland niet verplicht? Ik dacht dat het bij jullie ook verplicht was, net zoals in Belgie.

In België is er geen stemplicht, wel een opkomstplicht. We mogen ook blanco stemmen (wat eigenlijk niet stemmen is). Very Happy
wanroij
In Nederland is het niet verplicht om te komen en te stemmen.. Als je niet kan kiezen dan ga je gewoon niet.. Je mag ook blanco stemmen maar daar heb je naar mijn mening niet veel aan.. Ik zeg meestal tegen mn vader waar ik voor kies en daar stemt hij dan voor mij op..
Babi
Ik had de test een aantal dagen geleden gedaan. Bij mij kwam er uit 1. CDA, 2. VVD. Terwijl ik normaal VVD stem, volgt er nu toch uit dat ik beter af ben bij het CDA (pffffffff). Ik ga zeker nog een aantla sites bezoeken om toch maar eens te kijken of dit wel klopt!
James007
Bondings wrote:
BCP88 wrote:
traxion wrote:

In België is er geen stemplicht, wel een opkomstplicht. We mogen ook blanco stemmen (wat eigenlijk niet stemmen is). Very Happy

Stemplicht dus.

Je mag zelfs ongeldig stemmen! Very Happy
wanroij
Klinkt wel raar dat er een opkomstplicht in belgie geldt. Volgens mij moet er ook een aantal procent komen stemmen in Nederland om een representatieve uitslag te krijgen.. Ik weet niet precies hoe het zit mja..
Arno v. Lumig
Ik ben 15 en ben dus minderjarig (zonder op 29 feb geboren te zijn Wink ), maar ben wel vrij betrokken bij de politiek e.d.

Als ik zou mogen stemmen zou ik het denk ik niet doen. Ik vond normaal PvdA de beste partij, maar ze hebben geen eigen standpunten meer de laatste tijd. Ik denk dat zij meer zullen reageren op wat gebeurt, dan het land zelf besturen en initiatief tonen.

Ik zou mezelf indelen aan de linkse kant in het politieke spectrum, ik ben namelijk nogal voor gelijkheid, en dat je betaald moet worden voor wat je doet en welke betekenis je hebt, en niet voor de titel "directeur".
Maar dan ben ik wel weer vrij rechts (niet extreem rechts...) als het gaat om het asielbeleid; ik vind dat de mensen die hier komen omdat er in hun land iets behoorlijk fout gaad prima, maar als mensen hier komen omdat er hier meer werkgelegenheid is dan heb ik liever dat ze de economie in hun moederland steunen en daar werk zoeken.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet iemand die allochtonen uitscheld e.d. Ik ben geen extreen rechts fascistisch en neo-nazistisch typetje.

De CristenUnie en de SGP staan voor mij gewoon te rechts, en ik vind niet dat de wetten uit de bijbel gehaald moeten worden. Dat is namelijk wat gebeurt is in landen als Irak en Iran, en dat is behoorlijk verkeerd gegaan (die zin ga ik niet uitleggen, het spijt me zeer als je het niet begrijpt).
LPF is wat mij betreft ook tezeer gefocust op het "Nederland is Vol" denken; daar kan ik het ook niet mee eens zijn.

De stemwijzer deelde mij in bij CDA, met als tweede keuze SGP. De CDA lag wel behoorlijk voor op de SGP.

Groeten,
Arno
timerecords
dit is wat ik eruit krijg gepropt:

ChristenUnie

GroenLinks

Partij voor de Dieren

Denk dat de keuze snel is gemaakt, PARTIJ VOOR DE DIEREN NATUURLIJK !!!!!!!! Laughing Laughing

Nee even serieus, ben moslim dus tja eerste partij valt voor mij (persoonlijk) af dus dan wordt het de tweede Rolling Eyes
©Wolfie
Ikzelf ben nog geen +18, maar ik ben wel geïntreseerd in politiek.

Mijn personelijke voorkeur gaat uit naar de SP. Groenlinks is mijn twede keus. Bos & Balkenende hebben er niks van gemaakt...

Op het kieskompas zat bij mij het stipje tussen de PvdA en CDA...
Terleurstellend!

Maar goed, wat ik nog meer teleurstellend vind is dat de mensen in de Politiek mekaar steeds meer personelijk gaan aanvallen! Zoals Balkenende een poosje geleden dat de plannen van Bos en Bos zelf niet deugt, dat vind ik jammer. Ons NL "veramerikaanst".
kansloos
lol ik had VVD maar ik haat vvd Sad
Skippers
Quote:

Dat je altijd al voor de PvdA bent geweest kun jij natuurlijk ook niet veel aan doen..

maar ik hoop toch in godsnaam niet dat de PvdA de verkiezingen gaat winnen. Dan zijn we over 4 jaar weer op hetzelfde punt waar we aan het eind van Paars 2 ook waren, en wie mag het dan weer gaan opknappen... juist het CDA. natuurlijk zijn er rigoreuze maatregelen genomen om De Nederlandse economie er weer bovenop te helpen maar om Balkenende nou de schuld te geven dat het zo slecht is gegaan met Nederland. Nee dat lag in mijn ogen toch echt aan de regering die er zat voordat Balkenende kwam en juist dat was ....

Ik weet nog niet op wie ik ga stemmen maar ik ga zowieso op een Persoon stemmen, Verdonk, Balkenende of Rouwvoet maken een goede kans om mijn stem te krijgen.

En P.S. traxion mocht je niet gaan stemmen (wat ik afraad) zeur dan over een paar jaar ook niet dat je het niet eens bent met het beleid van de dan zittende regering. Stemmen doe je niet voor niets!! al lijkt dat af en toe wel zo!
©Wolfie
Skippers wrote:
Quote:

Dat je altijd al voor de PvdA bent geweest kun jij natuurlijk ook niet veel aan doen..

maar ik hoop toch in godsnaam niet dat de PvdA de verkiezingen gaat winnen. Dan zijn we over 4 jaar weer op hetzelfde punt waar we aan het eind van Paars 2 ook waren, en wie mag het dan weer gaan opknappen... juist het CDA. natuurlijk zijn er rigoreuze maatregelen genomen om De Nederlandse economie er weer bovenop te helpen maar om Balkenende nou de schuld te geven dat het zo slecht is gegaan met Nederland. Nee dat lag in mijn ogen toch echt aan de regering die er zat voordat Balkenende kwam en juist dat was ....

Ik weet nog niet op wie ik ga stemmen maar ik ga zowieso op een Persoon stemmen, Verdonk, Balkenende of Rouwvoet maken een goede kans om mijn stem te krijgen.

En P.S. traxion mocht je niet gaan stemmen (wat ik afraad) zeur dan over een paar jaar ook niet dat je het niet eens bent met het beleid van de dan zittende regering. Stemmen doe je niet voor niets!! al lijkt dat af en toe wel zo!

@Skippers,
Wij zijn meegegroeit met de wereldeconomie, ik denk dat je dat beter kunt redeneren.
the666bbq
het heeft ommes allemaal geen zin menskes - althans niet in België. De partijen klitten samen als zijn ze een 20 jaar ongewassen rastabol, het is nooit anders geweest en het zal nooit anders zijn. Rechts kent nog steeds opmars en 'de alles beter wetende elite' hoopt dat deze verrechtsing zal stoppen, net zoals de katholieken al tientallen jaren hopen dat de leegloop van de kerken zal stoppen.
Nog maar net verkiezeingen in de maag gespietst en volgend jaar weer van dat voor de nationale
Skippers
Quote:
@Skippers,
Wij zijn meegegroeit met de wereldeconomie, ik denk dat je dat beter kunt redeneren.

ben ik met je eens, de wereldeconomie is daar ook een oorzak van. Maar het gaat mij er iig om dat er de komende jaren niet met geld gesmeten word zodat we over 4 jaar weer van voor af aan kunnen beginnen.
JamesBond007
Ik ben nog geen achttien. daarom mag ik nog niet stemmen.
maar heb wel de stemwijzer gedaan en de uitslag was voor mij verrassend het was de CDA en op de tweede plek de PvdA
golles
JamesBond007 wrote:
Ik ben nog geen achttien. daarom mag ik nog niet stemmen.
maar heb wel de stemwijzer gedaan en de uitslag was voor mij verrassend het was de CDA en op de tweede plek de PvdA

bij mij kwam er ook CDA uit, wat mij ook verraste, ik had het niet verwacht.
ik las net dit op NU.nl: http://www.nu.nl/news/886068/34/rss/%27Linkse_coalitie_economisch_rampzalig%27.html
ik had eerst 2 keer CDA op stemwijzer, en ik wou het gister weer doen, maar hij deed het niet Confused dus heb ik deze gedaan: http://www.stemmentracker.nl/ en daar kwam ook CDA uit
Hoogeveense RAT
Bij mijn stemwijzer kwam er VVD uit. Vreemd, want normaal krijg ik juist altijd hele linkse partijen. Ik heb ze trouwens gewoon voor de lol gemaakt, ik mag toch niet stemmen.
Ivooo
Ik mag ook nog nie stemmen, maar k heb wel de stemwijzer gedaan. Ik denk niet dat je veel vertrouwen moet geven aan dat ding. Bij mij kwam er als eerste een rechtse partij uit, en op twee stond een linkse partij.

Ivooo
SgtGarcia
Ik mag dit keer voor het eerste stemmen, ben net 18. Ik ben nog een beetje aan het tweifelen tussen groenlinks en PvdA. Balkenende als premier ben ik zo langzamerhand een beetje zat, ik vind dat nederland wel een wat modernere uitstraling kan gebruiken. Toch is Wouter Bos ook niet alles. Het wordt waarschijnlijk dus toch groenlinks voor mij
joe_nl
Ik was met name geïnteresseerd os de stemwijzer mijn van te voren besloten keuze zou bevestigen. Dit was inderdaad zo.

Overigens vind ik de vragen van de stemwijzer iets te algemeen, en 30 vraagjes lijkt me nou niet zo'n super goede indruk geven.

Ik blijf er dus bij om op dezelfde partij te blijven stemmen, met of zonder stemwijzer, maar op wie, daar ben ik nog niet uit.
Nutteloos
Natuurlijk... de stemwijzer kan zeggen wat hij wil, maar als er dan een partij uitkomt waar ik per definitie níet op zou stemmen, dan gaat dat heus mijn mening niet veranderen.