FRIHOST FORUMS SEARCH FAQ TOS BLOGS COMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Weer ernstig Windows XP lek, zal Vista de oplossing zijn?

kansloos
Quote:
Ernstig lek zet Windowscomputers open

Uitgegeven: 5 november 2006 09:47
Laatst gewijzigd: 5 november 2006 16:11

AMSTERDAM - Microsoft heeft bevestigd dat een ernstig lek in besturingssyteem Windows kwaadwillenden de volledige controle over een computer kan geven. Voor het lek, waarvan hackers op internet inmiddels misbruik maken, is nog geen oplossing.

Het probleem zit in de zogenoemde Microsoft XML Core Services en treft alle Windowsversies, behalve Windows Server 2003. Hackers kunnen misbruik van het lek maken door computergebruikers naar een webpagina te lokken waar bepaalde code op staat. De aanvallers kunnen dan toegang krijgen tot de computer, met dezelfde systeemrechten als de gebruiker.

Das ook lekkr.
En Vista moet het volgens Microsoft allemaal beter gaan doen.
Het zou niet te hacken zijn. Dit zeiden ze van XP ook, XP werd gehack in 4 uur

Ik weet het nog zo net niet hoor wat dat met Vista wordt, ze blijven maar gaten in Windows aantreffen. Wie zegt dat ze met Vista allemaal opeens beter wordt

En oh ja, Windows 2003 aanschaffen gaat niet, das een beetje duur... :(
Ik weet wel dat er versies van dit OS zijn, die sneller zijn dan winXP
maar ja, die zijn illegaal en wij zijn altijd braaf.
confu
Dat word dus extra uitkijken, en niet zomaar links klikken (doe ik eigenlijk toch nooit).

Ik neem aan dat Microsoft geleerd heeft van haar kleine foutje met XP, namelijk zeggen dat het niet te hacken was. Dus ik neem aan dat Vista ook bijna onmogelijk te hacken is, maar dat word afwachten.
Museobanus
Ik heb nog nooit probelemn gehad met zogezegde 'lekken' das alemaal zever (tenzij ge die software gebruikt in een berdijf)
Bondings
Ach ja, het is nu ook niet zo slecht gesteld met de beveiliging. Als je echt bezorgd bent moet je maar een *BSD zoals OpenBSD of FreeBSD installeren. Zeker in het geval van OpenBSD kun je op je 2 oren slapen.

Als je om te beginnen enkel werkt met een gebruiker met beperkte rechten kun je potentile schade al drastisch beperken (in dit geval zou de aanvaller dus geen admin access hebben). Je hebt dan natuurlijk wel nog een admin account nodig voor software te installeren. (maar gebruik die dan nooit voor internet)

Dan natuurlijk Firefox of Opera gebruiken. Of enkel op bekende/vertrouwde websites met IE.

Een firewall (standaard in SP2) en wat antispyware software (zoals de gratis Windows Defender) installeren. Ook een antivirus zoals AVG (eveneens gratis).

Altijd je operating system updaten, zo snel mogelijk. Als je 3 maanden op vakantie bent geweest en dan op internet komt zonder eerst te updaten kun je weleens pech hebben.

En dan ook geen verdachte software/activeX installeren. Zo weinig mogelijk software is de boodschap. Ook zo weinig mogelijk op het illegale/volwassen net surfen, dat zit immers vol met brol/spyware/virussen.

Als je dit alles rigoureus doet, moet je wel erg veel pech hebben om iets op te doen.

Oh en om je Windows sneller te maken kun je het gewoon wat 'tweaken' en wat services uitschakelen of deinstalleren. Je kunt hiermee hl veel doen.
rvec
ipv freebsf kan je ook ubuntu gebruiken daarbij werkt het nog handiger. Je logt altijd in op een account met beperkte rechten, er is wel een root account maar daar kan je niet op inloggen.

De enige manier om in te loggen op root is via een ander account, en zels dat is standaard uitgeschakeld. Als je gewoonlijk opdrachten wilt uit voeren die root-privileges nodig zijn moet je voor de opdracht "sudo" typen, dan vraagt hij naar het root wachtwoord en als je dat goed geeft voert de pc dat commando uit alsof het van de root gebruiker komt.
Bondings
rvec wrote:
ipv freebsf kan je ook ubuntu gebruiken daarbij werkt het nog handiger. Je logt altijd in op een account met beperkte rechten, er is wel een root account maar daar kan je niet op inloggen.

De enige manier om in te loggen op root is via een ander account, en zels dat is standaard uitgeschakeld. Als je gewoonlijk opdrachten wilt uit voeren die root-privileges nodig zijn moet je voor de opdracht "sudo" typen, dan vraagt hij naar het root wachtwoord en als je dat goed geeft voert de pc dat commando uit alsof het van de root gebruiker komt.

Ja, maar BSD en dan vooral OpenBSD is veel veiliger dan Linux en dat zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan de default installatie. Veiligheid primeert hier op gebruiksvriendelijkheid en toepassingen/programma's. En daardoor is het ook eerder geschikt voor kritische systemen/servers en niet voor dagelijks gebruik en programma's.
SBrian
Vista is niet de oplossing...

Zoals ik het nu aankijk ga ik Vista helemaal niet aanschaffen, het schijnt bizar zwaar te zijn voor een PC...

Wil je je PC echt lekker op Vista laten draaien ben je genoodzaakt om 2.0 gb INTERN geheugen te hebben Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

De minimaal systeemvereisten zijn wat dat betreft zeer onrealistisch...
rvec
niet onrealistisch op de toekomst gericht en aanbevolen systeem ipv minimaal. Als het weer 5 jaar duurt voordat er een nieuwe windows uitkomt kan deze tenminste tot dan nog mee.
BCP88
Ik heb ook nog nooit problemen gehad met zogenaamde "lekken". Ik denk ook niet dat Vista de oplossing zal zijn. In het nieuwe bestuuringssysteem zullen er weer veel lekken zitten waarschijnlijk, ik denk dat er niet snel een bestuuringssysteem kan geprogrammeerd worden zonder lekken.
timerecords
BCP88 wrote:
Ik heb ook nog nooit problemen gehad met zogenaamde "lekken". Ik denk ook niet dat Vista de oplossing zal zijn. In het nieuwe bestuuringssysteem zullen er weer veel lekken zitten waarschijnlijk, ik denk dat er niet snel een bestuuringssysteem kan geprogrammeerd worden zonder lekken.

Het zou denk ik wel mogelijk zijn maarja kost veel tijd en tja tijd is geld en al helemaal voor zo'n groot bedrijf als Microsoft, die kan niet lang genoeg wachten om weer paar eurootjes/dollartjes binnnen te halen
rvec
het is niet te doen. En vooral een programma als windows niet. Linux is veel minder ingewikkeld, en er werken veel meer mensen aan mee. Je kan linux wel net zo uitgebreid en gebruikersvriendelijk maken als windows maar dan krijg je al net zo vaak een lek of een compactibaliteitsprobleem als dat je dat bij windows krijgt.

Een programma met zoveel code kan gewoon niet goed gaan, bij iedere bit is er weer de kans dat er iets fout gaat en vanaf 2 bits wort de kans ook steeds groter dat ze niet bij andere bits passen, het is een wonder dat ze in zo'n korte tijd nog zo veel goede code weten te bedenken.

Trouwens het eerste gat in vista is ook al gevonden Laughing
het zit in het midden van de dvd Very Happy
SgtGarcia
Dit soort problemen zullen altijd gevonden worden, het blijft altijd mogelijk om dit soort dingen te ontdekken in software als windows omdat het gewoon te ingewikkeld is.
timerecords
rvec wrote:
Trouwens het eerste gat in vista is ook al gevonden Laughing
het zit in het midden van de dvd Very Happy

Hahahahah scherp van je!! Very Happy
Bengt
op elk slot past een sleutel. iets onhackbaar maken is zeer moeilijk denk ik.
Timonator
Ik heb gehoord dat Vista zelfs te veilig is. Ik had dit gelezen in een tijdschrift die zeiden als je bijvoorbeeld een bestandje wilde verplaatsen dan vraagt is of je wel helemaal zeker bent of je dit bestandje wel wil verplaatsen m.a.w. meer veiligheid gaat wel ten koste van het gebruikersgemak. Als je voor veiligheid gaat dan denk ik dat Vista wel de oplossing is. Maar overstappen om veiligheids redenen is voor de gewone gebruiker niet echt noodzakelijk ikzelf heb ook nog nooit last gehad van eventuele "lekken".
Bengt
Timonator wrote:
Ik heb gehoord dat Vista zelfs te veilig is. Ik had dit gelezen in een tijdschrift die zeiden als je bijvoorbeeld een bestandje wilde verplaatsen dan vraagt is of je wel helemaal zeker bent of je dit bestandje wel wil verplaatsen m.a.w. meer veiligheid gaat wel ten koste van het gebruikersgemak. Als je voor veiligheid gaat dan denk ik dat Vista wel de oplossing is. Maar overstappen om veiligheids redenen is voor de gewone gebruiker niet echt noodzakelijk ikzelf heb ook nog nooit last gehad van eventuele "lekken".

misschien zonder dat je het weet wel Wink
rvec
ik denk dat als die optie er al op zit dat het een optie is die je net zo eenvoudig kan uitzetten als verborgen mappen verbergen in xp.
keempe
kansloos wrote:
Quote:

AMSTERDAM - Microsoft heeft bevestigd dat een ernstig lek in besturingssyteem Windows kwaadwillenden de volledige controle over een computer kan geven. Voor het lek, waarvan hackers op internet inmiddels misbruik maken, is nog geen oplossing.

Het probleem zit in de zogenoemde Microsoft XML Core Services en treft alle Windowsversies, behalve Windows Server 2003. Hackers kunnen misbruik van het lek maken door computergebruikers naar een webpagina te lokken waar bepaalde code op staat. De aanvallers kunnen dan toegang krijgen tot de computer, met dezelfde systeemrechten als de gebruiker.

Das ook lekkr.

Ik weet het nog zo net niet hoor wat dat met Vista wordt, ze blijven maar gaten in Windows aantreffen. Wie zegt dat ze met Vista allemaal opeens beter wordt

En oh ja, Windows 2003 aanschaffen gaat niet, das een beetje duur... Sad

jeej weer een lek en inderdaad, vista, het lost helemaal niets op....
ik gebruik nu half mac en half windows en qua beveiliging kan ik jullie allemaal een mac aanraden! Wink (mac is nu trouwens ook voor pc's met intel en amd processors beschikbaar!)

mvg
Keempe
CreepingD
Een paar weken terug heb ik eens wat liggen uittesten met Vista RC2 en ik vind het maar niets
Bepaalde simpele instellingen zoals een Statisch IP ingeven moest ik veel te ver gaan zoeken en als ik een .exe bestand wou uitvoeren om iets te installeren moest ik eerst 3 maal op toestaan klikken...

ik blijf erbij, niets gaat boven een goeie portie gezond verstand ipv allemaal die 'hulp'
kansloos
Lol, ik ga maar is openBSD downloaden...
peter_
kansloos wrote:
Quote:

Das ook lekkr.

En oh ja, Windows 2003 aanschaffen gaat niet, das een beetje duur... Sad

Zijn er al site's geallarmeert want dan ga ik die ff blokken. Ik hoop wel dat vista het beter heeft.