Van de zomer opende ik al eens een topic over livestreaming en of je daarmee moet opletten dat je de bandbreedte niet overschrijdt, maar hoe zit het met headsets, telefoneren via internet? Ik kan me inbeelden dat je op die manier wel heel veel megabytejes verzendt, omdat je met geluid werkt uiteraard. Of gaat dat zo niet en moet ik me geen zorgen maken?
Headsets en bandbreedte
Nou hier hoef je je geen zorgen over te maken hoor
Deze trekt niet zoveel extra aan bandbreedte, ik heb jaren lang mee een headset op dag en nacht gezeten (jaja ik was gamer
) en heb toen nooit mijn limiet overschreden, en die lag ook niet echt hoog (25 gb/maand) dus.
Ik zou zeggen, zet hem op en ga je gang
maak je niet zo veel zorgen 
Deze trekt niet zoveel extra aan bandbreedte, ik heb jaren lang mee een headset op dag en nacht gezeten (jaja ik was gamer
Ik zou zeggen, zet hem op en ga je gang
Off-topic rommel verwijderd.
Goh, doe dat maar zoveel je wil
We zitten hier met 4 op internet en 2 daarvan gebruiken veel een headset en we hebben daardoor nog nooit over onze bandbreedte gezeten.
We zitten hier met 4 op internet en 2 daarvan gebruiken veel een headset en we hebben daardoor nog nooit over onze bandbreedte gezeten.
dat zal met het telefoneren wel meevallen zeker ? tenzij je heelder dagen zit te lullen over de voip.
als je (net zoals ik) bij een ietwat gierige provider zit die je verplicht je bandbreedte te beperken dan moet je toch heel wat verslindende zaken in de gaten houden.
De grootste slokop is inderdaad streaming radio en van die dingen; ze staan soms een hele dag op zonder dat je er erg in hebt dan je een halve dag van de pc weg was -> pure verslinding. Als je de beta van windows vista download heb je tenminste in de hand hoeveel je downed EN heb je een resultaat in handen waardoor je normaliter niet nog eens hetzelfde moet gaan downen, waar dit nummer 1 van de hitparade wel tien keer per dag over de stream gaat
als je (net zoals ik) bij een ietwat gierige provider zit die je verplicht je bandbreedte te beperken dan moet je toch heel wat verslindende zaken in de gaten houden.
De grootste slokop is inderdaad streaming radio en van die dingen; ze staan soms een hele dag op zonder dat je er erg in hebt dan je een halve dag van de pc weg was -> pure verslinding. Als je de beta van windows vista download heb je tenminste in de hand hoeveel je downed EN heb je een resultaat in handen waardoor je normaliter niet nog eens hetzelfde moet gaan downen, waar dit nummer 1 van de hitparade wel tien keer per dag over de stream gaat
geen downloader zeker?
hier gaat gemiddeld 100gig per maand aan alleen azureus voorbij.
streaming radio is niks
hier gaat gemiddeld 100gig per maand aan alleen azureus voorbij.
streaming radio is niks
ja, je headset zal heus niet voor zoveel zorgen 
Voor mensen uit nederland is het misschien niet zo erg waar de limieten hoog zijn. Maar is België denk ik toch dat je moet opletten. Hier is bij de meeste internet providers een limiet van 10GB.
Zeker als je ook veel download kan je best opletten.
Zeker als je ook veel download kan je best opletten.
Geluid zal nooit heel veel bandbreedte veroorzaken, het hangt vooral af van de kwaliteit van de geluidsstream. In principe geldt gewoon hoe hoger de kwaliteit, hoe hoger de bitrate (aantal bits per seconde) en dus hoe hoger het datagebruik. In sommige programmas kun je ook instellen hoe hoog de kwaliteit is, als je hem in dat geval lager zet verbruik je minder data, maar is het geluid ook minder helder.
In ieder geval hoef je je normaalgesproken geen zorgen te maken als je gewoon regelmatig belt via internet. Alleen bij urenlangen gesprekken moet je ff opletten
In ieder geval hoef je je normaalgesproken geen zorgen te maken als je gewoon regelmatig belt via internet. Alleen bij urenlangen gesprekken moet je ff opletten
Ik denk dat je met VoIPen best veel bandbreedte gebruikt. Ik weet nog dat men broertje de hele tijd zat te lullen met een vriend van hem nou jah niet de hele tijd maar de skypelijn stond wel open dus je moet je voorstellen dat als skype 5 uur aanstaat dat je zeg maar een MP3 van 5 uur download. En nu heb ik maar een limiet van 10gb/maand dus ik heb hem gezegd dat hij maar ventrillo of team speak moet gebruiken. Die stuurt bijvoorbeeld alleen geluid door als het programma iets van geluid detecteerd, of als je een ingestelde toets in drukt. Dat scheelt al een heel pak bandbreedte in vergelijking met Skype.
hij kan wel even doorbellen hoor
bron:http://www.diskidee.nl/internet/testen/index.htms/5408/2
en:
bron:http://www.skype.com/intl/nl/help/faq/technical.html
| Quote: |
| Maandelijks achttien uur telefoneren via Skype verbruikt gemiddeld 1 GB bandbreedte. |
bron:http://www.diskidee.nl/internet/testen/index.htms/5408/2
en:
| Quote: |
| Hoeveel bandbreedte gebruikt Skype terwijl ik een gesprek met iemand voer?
Skype gebruikt gemiddeld 3 tot 16 kilobytes/sec, afhankelijk van de beschikbare bandbreedte van uw gesprekspartner, de omstandigheden van het tussenliggende netwerk, de processor van de bellers enzovoort. Hoeveel bandbreedte gebruikt Skype als er geen gesprekken plaatsvinden? Skype gebruikt gemiddeld 0 tot 0,5 kilobyte/sec als het programma niet wordt gebruikt. Deze bandbreedte wordt voornamelijk gebruikt om de aanwezigheid van vrienden bij te werken. De exacte bandbreedte hangt af van een groot aantal factoren. |
bron:http://www.skype.com/intl/nl/help/faq/technical.html
| BCP88 wrote: |
| Voor mensen uit nederland is het misschien niet zo erg waar de limieten hoog zijn. Maar is België denk ik toch dat je moet opletten. Hier is bij de meeste internet providers een limiet van 10GB.
Zeker als je ook veel download kan je best opletten. |
Dat is waar, maar je kan het altijd checken bij je provider (bv bij Telenet @ Mijn telenet...)
Dus je kijkt gewoon af en toe en zie je dat je bijna aan je limiet komt dan kan je altijd wel eens stoppen met downloaden of wat volumeblokken bijkopen...
18 Uur is veel...
en 3 a 16 kB/s is vrij weinig.
Dus dat valt wel mee, ik denk dat je gewoon moet kijken naar hoeveel je VOIPt ff het rekensommetje maakt en kijkt of het uitkan met je huidige
bandbreedtelimiet & verbuik.
en 3 a 16 kB/s is vrij weinig.
Dus dat valt wel mee, ik denk dat je gewoon moet kijken naar hoeveel je VOIPt ff het rekensommetje maakt en kijkt of het uitkan met je huidige
bandbreedtelimiet & verbuik.
Ik geloof best dat het niet echt veel is, maar zou het toch kunnen dat het lag veroorzaakt? Oftewel dat je je instellingen lager met zetten?