FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Waarom zetten mensen hun pc uit tijdens onweer?

redtigris
waarom zetten mensen hun pc uit tijdens onweer?

een bliksem zoekt de snelste en makkelijkste weg naar beneden. En of dat nou een huis met of een huis zonder pc is maakt geen reet uit. Hetzelfde met telefoons. Allemaal onzin !!

het is echt te gek voor woorden dat ik een belangrijk gesprek moet onderbreken vanwege een fabeltje over onweer.

Wat vinden jullie?
Gieter
Zo dom is het nog niet...

Het kan altijd gebeuren dat de bliksem een bovengrondse elektriciteitslading raakt, of gelijk wat, die stroomstoot kan dan over het stroomnet 'reizen' en al je elektrische apparaten in je huis om zeep helpen. Dat is bovendien al gebeurd bij een vriend van mij (een directe vriend, dus geen vriend van een vriend van een..), de kans bestaat dus wel degelijk! De computer afzetten (en best stekkers uit stopcontact halen, anders heeft het niet veel zin) heeft dus meer te maken met je computer beschermen dan voorkomen dat de bliksem inslaat.
confu
Gieter wrote:

Het kan altijd gebeuren dat de bliksem een bovengrondse elektriciteitslading raakt, of gelijk wat, die stroomstoot kan dan over het stroomnet 'reizen' en al je elektrische apparaten in je huis om zeep helpen. Dat is bovendien al gebeurd bij een vriend van mij (een directe vriend, dus geen vriend van een vriend van een..), de kans bestaat dus wel degelijk! De computer afzetten (en best stekkers uit stopcontact halen, anders heeft het niet veel zin) heeft dus meer te maken met je computer beschermen dan voorkomen dat de bliksem inslaat.

Het klopt zeker wat je zegt, maar toen wij deze zomer op vakantie gingen, hadden wij ook alle stekkers eruit, van de computers. Toen kwamen wij terug van vakantie, en het eerste wat ik deed is de stekker van de computer in het stopcontact steken en start de pc op. Wat gebeurd er, de voeding begint te roken, bleek er een piek in het stroomnet te zitten, die er waarschijnlijk in is gekomen met de bliksem, die ik er dan net eventjes uitgehaald heb Rolling Eyes Dus het eerste wat ik doe als ik thuis kom, als ik een tijdje ben weggeweest, is een gewone lamp, in elke stopcontact steken, en dan aan- en uitzetten. Als er dan een piek in het stroomnet zit, klapt het lampje, en is mijn pc nog gewoon heel. Smile
redtigris
is er voor dat soort dingen geen aardlekschakelaar? Die slaat toch om wanneer er een ongelijke stroom is? Confused
rvec
of zet je computer gewoon niet direct op het stroomnet maar met een noodstroomvoorziening ertussen. Die vangt ook pieken op.
justin25514
Gieter wrote:

ik ben het er wel mee eens ik ben een keer weze belle tijdens omweer naa ik heb het gewete ik heb een lik teke door die kut onweer dis geen geintju hoor... want de telefoon klapte uit elkaar
wanroij
redtigris wrote:
het is echt te gek voor woorden dat ik een belangrijk gesprek moet onderbreken vanwege een fabeltje over onweer.

Wat vinden jullie?

Dan doe jij het toch niet joh Cool Je kunt het het beste wel doen.. Ik ken veel mensen die de tv kapot hadden of computer door onweer dus zo'n fabeltje zal het niet zijn.
Bondings
Er zijn speciale spanningsbeveiligers die tegen de bliksem beschermen.

En dergelijke dingen gebeuren tamelijk vaak, en er is niet eens altijd een bliksem nodig. Met een paar hoge pieken (bijvoorbeeld als je dicht bij een bron zit) kun je ook soms pech hebben.
johanfh
Zeker. En een aardlekschakelaar haalt dat er niet uit: die schakelt uit, wanneer er stroom 'weglekt', bijvoorbeeld als een apparaat ergens sluiting maakt en de kast onder spanning komt te staan.
Pieken worden wel opgevangen door de stoppen, maar niet altijd: een stop slaat er bij een kleine piek niet gelijk uit. Toch kunnen de meeste computers daar niet tegen. Een stopcontact met overspanningsbeveiliging voor je computer helpt al wat.
Bij blikseminslag helpt een stop vaak niet: electriciteit kan 'door de lucht springen'. Je kunt daar leuke testjes mee doen, bijv. met statische electriciteit: wrijf met een ballon over je hoofd, zodat 'ie geladen wordt (stroom) en houdt 'm dan een stukje boven je haar: je haar gaat overeind staan in de richting van de ballon en er loopt een heel klein onzichtbaar stroompje door de lucht van de ballon naar je haar of andersom. Bij bliksem gaat het over hele grote spanningsverschillen, die ook grotere afstanden kunnen overbruggen door de lucht. Dit soort spanningen kunnen soms gewoon 'door de stop heen' slaan en dan is je computer niet blij als de stekker in het stopcontact zit. Als de stekker er uit is, kan er niet zo veel beginnen.
Met telefonie is het een ander verhaal: op je telefoonstekker zit geen stop. Er staat ook maar heel weinig stroom op dacht ik. Maar als de bliksem inslaat kan die wel door de koperdraad van de telefoon getransporteerd worden, dus naar je telefoon toe. Of naar je computer via je ADSL-stekker. Dus bij hevig onweer: ook je telefoonstekkers uit de muur of uit je computer!

JohanFH
joe_nl
De bliksem zoekt inderdaad de snelste weg naar beneden, en het maakt inderdaad niet uit wat er in dat huis aanwezig is.

Bij Mythbusters, een favouriet programma van mij, hebben ze redelijk wat tests gedaan met onweer en blikseminslagen.

Ikzelf zet ook niet per se mn pc uit omdat het onweert, maar een heel goede reden zou zijn dat wanneer de bliksem in je huis slaat het zeer goed mogelijk is dat deze inslag ook richting/door/via je pc gaat. Hierdoor kan heel je boeltje beschadigen, dus reden te meer deze neit alleen uit te zetten, maar zelfs los te koppelen van de electriciteit!

Een heel leuke test bij Mytbusters overigens vond ik die met de blikseminslag op mensen. Nou niet zo zeer omdat er wel eens mensen aan overlijden, maar hier zochten ze uit of mensen mét piercings eerder getroffen zouden worden.
Dat bleek niet zo te zijn Very Happy

Grz. Joe.
Fratema
Als de bliksem op korte afstand inslaat verspreid de stroom zich ondergronds binnen een straal van zo'n 100 meter

In dat geval gaat alles wat op zo'n moment verbonden is met het stroomnet of kabelnet plat. Dus niet alleen de computer, maar ook de TV, stereo, wekkerradio, koffiezetapparaat etc Very Happy

Bij sommige zaken is de schade niet dramatisch, een koffiezetapparaat kost een tientje of twee en een tv 300, 400 euri. Maar een computer? 1400, 1500 euro is een smak geld die ik liever aan wat anders besteed. Dus zodra ik onweer hoor gaan onze computers + internetaansluiting eruit. TV kijken kun je ook wel via de PC Very Happy

Kijk voor leuke weertopics eens op http://www.weerwoord.be Het toonaangevende weerforum voor Nederland en België
Bengt
Gieter wrote:

inderdaad ! bliksem kan je een beetje ruineren Very Happy
Zarock
redtigris wrote:

een bliksem zoekt de snelste en makkelijkste weg naar beneden. En of dat nou een huis met of een huis zonder pc is maakt geen reet uit. Hetzelfde met telefoons. Allemaal onzin !!

Wat vinden jullie?

Vroeger dacht ik dat als m'n pc aanstond dat de bliksem ging inslaan.
Nu weet ik dat dat niet zo is.
kansloos
Ik heb ook eens een stroompiek gehad, het heeft godzijdank niet mijn complete pc gemold.

maar wel m'n voeding en een onboard ehternetkaart
(waarom niet het hele moederbord naar de mallemoeren is, is een raadsel)

So kids, BEWARE!
zaima
Mijn ma zei vroeger altijd dat de bliksem de weg naar de grootste stroomgebruikers het makkelijkst vindt en daarom strek ik de stekker van mijn computer en internet verbinding altijd uit als het dichbij onweert.
redtigris
Quote:
Mijn ma zei vroeger altijd dat de bliksem de weg naar de grootste stroomgebruikers het makkelijkst vindt en daarom strek ik de stekker van mijn computer en internet verbinding altijd uit als het dichbij onweert.

De grootste onzin die er is. Bliksem is een electrostatische ontlading die veroorzaakt word door de snelle wrijving van luchtlagen. Wanneer de spanning te hoog word (en dat is dus een hele hoge spanning) slaat deze over op het dichtstbijzijnde geleidende punt.

Als jij een kopere paal in de grond steekt (dus geen grootverbruiker) naast een even groot huis (vele stroomverbruikers) is de kans 50%

een bliksem is te vergelijken met het wrijven op je trui en daarna iemand een schok verkopen.
Gieter
Bliksem zoekt niet de snelste weg naar beneden. Voor meer informatie: http://wvlightning.com/lmwn1.shtml
Arno v. Lumig
Gieter wrote:
Bliksem zoekt niet de snelste weg naar beneden. Voor meer informatie: http://wvlightning.com/lmwn1.shtml

Dat is correct, de bliksem zoekt de weg met de minste weerstand, en als die door je computer is (en dat is hij waarschijnlijk, omdat de computer nogal goed geleid) overleeft je PC het niet.

Een zekering voorkomt zeker niet dat de bliksem je computer sloopt, deze is namelijk veel te langzaam, voordat deze doorgebrand is is je computer al kapot.

Er is hardware te koop die je zou beschermen tegen de bliksem. Zelf weet ik niet wat ik hiervan moet geloven, want bliksem is zo'n gigantische hoeveelheid energie... De bliksem gaat honderden meters door de lucht, en zou zich dan laten tegenhouden van een kastje wat net een paar inches groot is? Dat vind ik moeilijk te geloven.

TV kijken met onweer is wel gevaarlijk. In de beeldbuis van je TV (ervan uitgaand dat je geen flatscreen hebt) zit een onderduk. Als de bliksem in je TV komt is het mogelijk dat de beeldbuis implodeert, en dat kan heel nare gevolgen hebben voor degene die TV kijkt.

Over een douche nemen als het bliksemt durf ik niets te zeggen, al vraag ik me af waarom de bliksem door jouw zou gaan, als hij ook gewoon rechtstreeks de aarde in kan gaan (alle sanitair moet geaard zijn)

Groeten,
Arno
redtigris
Quote:
Over een douche nemen als het bliksemt durf ik niets te zeggen, al vraag ik me af waarom de bliksem door jouw zou gaan, als hij ook gewoon rechtstreeks de aarde in kan gaan (alle sanitair moet geaard zijn)

denk is na zeg. Confused je woont in een dorp met 5000 mensen, daarmee is de kans dat de bliksem in jou huis inslaat 1 op 5000 (als we de andere hoge dingen niet mee tellen)

De kans dat de bliksem in jou stroomnet terecht komt is nog eens vele malen kleiner.

De kans is dus 1 op de 10 miljoen ofzo dat een bliksem inslaat in jou pc.

Op die website word trouwens uitgelegt dat de richting van een bliksem niet beinvloed word door kleine objecten die meer dan 40 feet van de originele plek van inslag verwijderd zijn. DIT BEVESTIGT DUS MIJN VERHAAL Cool Idea
Fratema
De dramatische blikseminslag op het kerkhof van Vorden toont aan dat onweer onberekenbaar en onbetrouwbaar is. Ik genoot eerder altijd enorm van onweer, maar door dit gebeuren ben ik wat terughoudender geworden.
Arno v. Lumig
@redtigris

En ik maar denken dat ik het duidelijk had uitgelegd...
Waar komt het stroomvandaan, behalve uit het stopcontact? Precies, uit stroomleidingen die uit de grond komen. Wat gebeurt er als bliksem inslaat in een huis? Precies, hij wilt stroom kwijt en er komt dus een gigantische piek op het lichtnet. Wat gebeurt er dan met de PC van de buren? Die doet boem. Wat gebeurt er met de rest van de straat? Ook hun PCs doen boem.
Ook is er zoiets als stroomleidingen boven de grond. Als de bliksem daar inslaat is ook meteen de hele straat met een gigantische piek.

Begrijp je het nu?
Bondings
redtigris wrote:
denk is na zeg. Confused je woont in een dorp met 5000 mensen, daarmee is de kans dat de bliksem in jou huis inslaat 1 op 5000 (als we de andere hoge dingen niet mee tellen)

Ik vermoed dat als een bliksem direct op je huis inslaat er meer dan je computer kapot is. Als ik me niet vergis, heel het huis. Wink
dark inca
Bondings wrote:
redtigris wrote:

Ik vermoed dat als een bliksem direct op je huis inslaat er meer dan je computer kapot is. Als ik me niet vergis, heel het huis. Wink

Meestal wel LOL, is al een paar keer in de buurt gebeurt, heel huis neergebrand.

Deze zomer ook iemand gezien waarbij de bliksem onrechtstreeks was binnen gekomen en daar was alleen de stereo en de tv kapot.
Arno v. Lumig
Als jij dat LOL vind... Ik zou het helemaal niet grappig vinden als iemand zoveel kwijtraakt door een weersverschijnsel...

Hoe dan ook, de PC uitzetten is helemaal geen slecht idee als je er geen goede beveiliging ervoor hebt, en zelfs dan is het niet erg om de PC uit te zetten en de krant te lezen of huiswerk te maken ofzo, daar heb je waarschijnlijk meer aan (maar daar moet ik misschien niet teveel van zetten Laughing )

Groeten,
Arno
dark inca
Arno v. Lumig wrote:
Als jij dat LOL vind... Ik zou het helemaal niet grappig vinden als iemand zoveel kwijtraakt door een weersverschijnsel...

Hoe dan ook, de PC uitzetten is helemaal geen slecht idee als je er geen goede beveiliging ervoor hebt, en zelfs dan is het niet erg om de PC uit te zetten en de krant te lezen of huiswerk te maken ofzo, daar heb je waarschijnlijk meer aan (maar daar moet ik misschien niet teveel van zetten Laughing )

Groeten,
Arno

Srr als het een slechte uitdrukking was,

Ik denk wel dat ons huis een goede beveiliging heeft (al 15 jaar oud, maar alles met interuptrelais(wat ik wil zeggen is dat zelfs nu niet iedereen dat heeft), en de rest van de beveiliging is dus ook wel goed.)
Arno v. Lumig
O. Een gewone zekering (en ook niet de modernere versie) is niet genoeg om bliksem tegen te houden. Bliksem gaat honderden meters door de lucht, en laat zich dan niet tegenhouden door de centimeter lucht die in een zekering zit als hij doorgebrand is, of door de centimeter lucht tussen de twee polen van het relais...

Groeten,
Arno
dark inca
JAJA, maar we hebben genoeg beveiliging tegen "normale" dingen, natuurlijk niet tegen rechtstreekse inslag, maar tegen onrechtstreekse, zijn is de beveiliging snel genoeg om deze piek maar enkele milliseconden door te laten (en daarna natuurlijk niets meer :p)
Museobanus
Bij een blikseminsag heb je veel kans dat je pc naar de knoppen is als je hem niet uitschakeld (en dan ook effectief de stekker eruit haalt)
hoe goed je ook beveiligd bent, de bliksemstroom is zo hoog en snel dat je pc weldegelijk kapot zal zijn
Arno v. Lumig
http://www.gatago.com/nl/hobby/elektronica/27942777.html

Heel interessant om eens te lezen. Het gaat over elektronica die je beschermt tegen de bliksem...

Groeten,
Arno
the666bbq
euhm, hoe oud ben jij ??

dat de bliksem nu net even niet jouw huis uitkiest of er nu een pc aanstaat, in staat of whatever.... maar ALS de bliksem toch even beslist dat jouw huis vandaag de winnaar is dan ben je mooi gezien; en dan kan je maar best je pc uitgetrokken hebben, niet gewoon uitgezet.
Ik heb één maal de bliksem binnengehad, en los van de mooie vuurbal, het feit dat alle spijkers en krammen uit de muur vlogen, waren een aantal electronische apparaten waaronder de stereo, tv en video klaar voor recyclage.

Trouwens er is onlangs een onderzoek geweest dat stelde dat je meer kans had op persoonlijke inslag als je aan het gsm'en bent naar aanleiding van een onfortuinlijk ontvanger dus het is nog niet helemaal zeker dat de bliksem jouw huis niet effe interessanter vind als er wel stroom door die pc van jouw gaat.

uit de pries met die handel
Arno v. Lumig
dark inca wrote:
JAJA, maar we hebben genoeg beveiliging tegen "normale" dingen, natuurlijk niet tegen rechtstreekse inslag, maar tegen onrechtstreekse, zijn is de beveiliging snel genoeg om deze piek maar enkele milliseconden door te laten (en daarna natuurlijk niets meer :p)

Denk je niet ook dat een paar miljoen volt over een paar milliseconden niet genoeg is om je PC te slopen?

Alleen met een bliksembeveiliging is er een kans dat je PC de stroomstoot overleeft...

Ik weet de situatie bij jouw thuis natuurlijk niet, maar omdat je in geen van je posts iets zegt over bliksembeveiliging lijkt me niet dat je PC het overleefd...

Groeten,
Arno
CreepingD
Ik weet dat het geen fabeltje is maar ik trek me er lekker niets van aan Smile
De kans is te klein om er moeite voor te doen van de pc etc uit het stopcontact te trekken
SeekerSorrow
Volgens mij moet je ook naar de omstandiheden kijken. Bij ons thuis staat er een grote electriciteitspaal naast en die zou volgens mij alle blikseminslagen moeten opvangen. Dus ... de kans is klein dat de bliksem inslaagt, dus ik laat de pc ingestoken.

greetz
wietn
SeekerSorrow wrote:
Volgens mij moet je ook naar de omstandiheden kijken. Bij ons thuis staat er een grote electriciteitspaal naast en die zou volgens mij alle blikseminslagen moeten opvangen. Dus ... de kans is klein dat de bliksem inslaagt, dus ik laat de pc ingestoken.

greetz

Toch mee oppassen hoor. Het is te zien waar de bliksem zit he...
De bliksem kan nog altijd inslaan en dan is je pc naar de zak Confused
Lady Elensar
Als je pech hebt, kan de bliksem inslaan, en je pc kapot gaan. Net zo als de radio, tv en alles wat stroom gebruikt. Das wat ik weet. Maar ik trek me er ook niet altijd wat van aan, omdat de kans gewoon heel klein is. Maar je zult zien, zo ineens overkomt het je.

Als je pc er door kapot gaat, ben je dan ook echt alles kwijt enzo? Heb 't nog nooit meegemaakt (*klopt af )of van anderen gehoord. Embarassed
Gieter
SeekerSorrow wrote:

greetz

1) Bliksem slaat niet noodzakelijk op het hoogste object in.
2) Als de elektriciteitspaal geraakt wordt, en jij bent daar op aangesloten, heb je het zweten makker Wink

Beter te voorzichtig dan niet voorzichtig zijn.
Bondings
Lady Elensar wrote:
Als je pc er door kapot gaat, ben je dan ook echt alles kwijt enzo? Heb 't nog nooit meegemaakt (*klopt af )of van anderen gehoord. Embarassed

Dat hangt er vanaf hoe erg het is, maar hoogstwaarschijnlijk is al je data wel weg vermoed ik.

Maak dus best maar wat cd'tjes en dvd'tjes met je belangrijkste data. Wat ik eigenlijk ook dringend zou moeten doen ... Idea
geeren
redtigris wrote:

Wat vinden jullie?

ja over pc's heb je wel gelijk. maar telefoons, daar moet echt voor uitkijken. Verder denk ik dat en schotel ook erg gevaarlijk kan zijn.
RaWolfe
Arno v. Lumig wrote:
dark inca wrote:

Denk je niet ook dat een paar miljoen volt over een paar milliseconden niet genoeg is om je PC te slopen?

Alleen met een bliksembeveiliging is er een kans dat je PC de stroomstoot overleeft...

Ik weet de situatie bij jouw thuis natuurlijk niet, maar omdat je in geen van je posts iets zegt over bliksembeveiliging lijkt me niet dat je PC het overleefd...

Groeten,
Arno

Nee Nee, meeste mensen (Meeste in USA) doen dit omdat hun daken niet beschermt zijn tegen inslag van een bliksem, Als je PC of TV of wat dan ook aan staat, kan er een fikse kortsluiting onstaan door ut huis en kan je TV en PC wel doeg doeg zeggen Razz Neutral
Klaw 2
een voeding etc. kan maar tegen een bepaalde voltage zo rond de 230 als het voltage een stuk omhoog schiet dan word de voeding te warm en word hij te warm, en word "gefried" dan kun je hem wel weggooien, als dit door word gegeven (een stijging van 2 volt bijv.) dan is de rest van de pc ook naar de maan, als je bijv ooverklokt dan werk je met o.1 volt per keer, als je teveel doet dan word ie te warm en kan hij kapot gaan, het zelfde als er een piek in de spanning zit.
RaWolfe
Klaw 2 wrote:
een voeding etc. kan maar tegen een bepaalde voltage zo rond de 230 als het voltage een stuk omhoog schiet dan word de voeding te warm en word hij te warm, en word "gefried" dan kun je hem wel weggooien, als dit door word gegeven (een stijging van 2 volt bijv.) dan is de rest van de pc ook naar de maan, als je bijv ooverklokt dan werk je met o.1 volt per keer, als je teveel doet dan word ie te warm en kan hij kapot gaan, het zelfde als er een piek in de spanning zit.

Inderdaad, al geef ik eerlijk toe dat ik ut nooit gezien heb >_>
wanroij
Hoe groot is de kans dat de bliksem bij jou huis inslaat?? Vertrouw je het niet dan maak je wat backups van je belangrijkste files. Slaat de bliksem toch in koop je gewoon nieuwe computer Wink
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.