FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Hardware probleem, hulp gevraagd...

jbowie
In één of ander topic bij "Computer problems and support", wordt er melding gemaakt van volgende foutmelding : stop OxED error bij opstarten (= unmountable boot volume).

Volgende oplossing wordt gegeven : booting to recovery console and running a chkdsk/p.

Kan er me iemand uitleggen wat men hiermee juist bedoelt, vermits ik juist te kampen krijg met deze foutmelding (ik krijg uiteindelijk wel mijn laptopke opgestart, maar het gaat niet van een leien dak).

Het is vooral de oplossing die me niet erg duidelijk is !

Alvast bedankt!

Jan
SgtGarcia
chkdsk is vergelijkbaar met scandisk uit oudere windows versies. Als de harde schijf beschadigd is zou het kunnen dat de pc/laptop niet (goed) meer opstart. Door vanuit de recovery console chkdsk te runnen kunnen de beschadigde bestanden eventueel gerepareerd worden. het enige wat mij stoort aan deze oplossing is dat chkdsk /p alleen de schijf scant. Er worden geen wijzigingen aan de schijf aangebracht. Dit kan dus niets oplossen, het is logischer op chkdsk /r te gebruiken, daarbij wordt gezogt naar beschadigde delen, en worden die ook gerepareerd.

In jou geval lijkt het me het beste om vanuit de recovery console chkdsk /r te runnen, als je harde schijf ook echt beschadigd is zou dit behoorlijk wat tijd kunnen vergen, maar ook met een aardige kans om de problemen op te lossen. Ik zou het dus in ieder geval proberen.

Voor meer informatie over chkdsk kun je hier kijken op de officiele microsoft pagina: http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_chkdsk.mspx?mfr=true
jbowie
Bedankt voor de verhelderende uitleg !

Jammer genoeg geraak ik niet in de recovery console, ik verklaar me nader :
de laptop is een compaq presario, 5 jaar oud. Hij werd geleverd met winxp home geinstalleerd, echter zonder de cdrom van winxp, wel met een recovery cd van compaq. Ik heb het reeds geprobeerd met de cdrom van compaq, maar dan loopt de laptop vast....

Ik heb ook nog een andere pc waarvoor ik destijds een winxp pro heb gekocht, ik dacht bij mezelf ok, ik installeer vanuit die versie de recovery console, helaas krijg ik de melding dat deze versie ouder is dan de xp die reeds geinstalleerd is!

Ik heb dan maar een chkntfs uitgevoerd vanuit een dosvenster, met als resultaat dat er geen beschadigingen zijn gevonden!

Maar toch blijf ik de foutmelding krijgen...

Wat nu?