FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Ramadan 2006

Doe jij mee aan de ramadan?
Nee, ik ben geen moslim en doe dus ookn iet mee.
67%
 67%  [ 21 ]
Ja, ik ben moslim en probeer dus ook mee te doen.
32%
 32%  [ 10 ]
Total Votes : 31

geeren
Zoals jullie wel weten gaat de ramadan beginnen. Mijn vraag hierbij is: doen jullie mee? En wat vinden jullie van deze vastenmaand e.d.
Babi
geeren wrote:
Zoals jullie wel weten gaat de ramadan beginnen. Mijn vraag hierbij is: doen jullie mee? En wat vinden jullie van deze vastenmaand e.d.

Maar hoe zit het met moslims die niet aan de ramadan doen?
Bengt
Ik ben geen moslim, en doe niet mee.
Maar 2 jaar geleden heb ik uit solidariteit met een vriend van me (die moslim is) een tijdje meegedaan met hem Very Happy
fromegame
Kep nog nooit meegedaan want ik ben geen moslim, en zowieso, ik wil het ook niet doen... ik hou teveel van lekker eten Wink
rvec
fromegame wrote:
Kep nog nooit meegedaan want ik ben geen moslim, en zowieso, ik wil het ook niet doen... ik hou teveel van lekker eten Wink

Na ramadam ga je juist lekker eten. Laughing Ik doe trouwens ook niet mee en ben geen moslim.
Museobanus
Ik doe niet mee, ben niet gelovig, en vind dit enkel nutteloos, net zoals de advent, en al die andere dingen.
mustaq
i am true muslim i partipate every year
traxion
ik doe ook niet mee met de ramadam

maar met het suikerfeest doe ik wel mee:P
marocsite
ik vind de ramadan van deze jaar moeilijk de zonsondergang is laat dus egt moeilijk laat staan over een jaar of 2
shuatee
Babi wrote:
geeren wrote:

Maar hoe zit het met moslims die niet aan de ramadan doen?

die hebben een redene denk ik
confu
Ik ben ook geen moslim, ben ook niet gelovig, maar heb wel respect voor de moslims die nu door dit hele gebeuren heen gaan. Ikzelf zou het nooit doen, maar dat is mijn mening Rolling Eyes
moeslimoen
Ik ben ook moslim en doe ook aan de ramadan. De eerste dag vond ik heel moeilijk om het vol tehouden. maar na drie dagen was ik weer helemaal gewend en krijg geen honger meer. ook al zie ik mensen met lekkere dingen. daar krijg ik geen honger van. En nu nog op de suikerfeest wachten.
maghreb
Deze jaar gaat het wel!! vroige jaar was het wel beetje erg, Very Happy
Klaw 2
moeslimoen wrote:
Ik ben ook moslim en doe ook aan de ramadan. De eerste dag vond ik heel moeilijk om het vol tehouden. maar na drie dagen was ik weer helemaal gewend en krijg geen honger meer. ook al zie ik mensen met lekkere dingen. daar krijg ik geen honger van. En nu nog op de suikerfeest wachten.

Wat eten moslims eigenlijk bij het suikerfeest? Dat had ik mij altijd al afgevraagd zoete dingen neem ik aan...
Yjaxygames
Ik heb geen koran in de boekenkast liggen dus ik vraag het hier maar: Waarom houden jullie de ramadan eigenlijk? Ik doe niet aan de ramadan ik ben niet gelovig.
SomaQan
ik ben Moslim ik doe ook mee

over 40 minuten lekker Smullen Cool
moeslimoen
wij doen aan de ramadan om te voelen hoe de armen zich voelen.
Duck
moeslimoen wrote:
wij doen aan de ramadan om te voelen hoe de armen zich voelen.

En eten jullie dan minder, of eten jullie hetzelfde aantal als dat jullie normaal zouden eten, want armen eten sowieso minder...
moeslimoen
wij eten niks van zonsopgang tot zonsondergang. dat is nu 05:45 uur tot en met 19:30 uur. daarna mogen wij wel eten. dan hebben we al genoeg gevoeld hoe de armen het voelen.
SomaQan
je mag helemaal niks eten in die tijd ook geen slok water want dan fast je voor niks

je moet ook niet stiekum gaan eten want dan ben je niks voor niks aan het fasten Wink
timerecords
SomaQan wrote:
je mag helemaal niks eten in die tijd ook geen slok water want dan fast je voor niks

je moet ook niet stiekum gaan eten want dan ben je niks voor niks aan het fasten Wink

Juist, ik vast trouwens ook...misschien beetje laat met reageren maarja, overigens is het eten en drinken niet het enige wat in die tijd niet mag...zo mag je geen sex, sigaretten, medicijnen etc etc nemen/drinken/roken want dan is het vasten ook niet geldig....Ook muziek luisteren mag niet wat ik overigens niet wist...zo zijn er nog veel meer dingen die niet mogen, de meeste mensen denken dat het vasten alleen geen eten en drinken inhoud tijdens zonsopgang tot zonsondergang maar dat is niet waar, er komt veel meer bij kijken Wink
CreepingD
Ik ben niet gelovig en al helemaal geen moslim
Ik vind het hele ramadam gebeuren ook vrij belachelijk

moeslimoen wrote:
wij eten niks van zonsopgang tot zonsondergang. dat is nu 05:45 uur tot en met 19:30 uur. daarna mogen wij wel eten. dan hebben we al genoeg gevoeld hoe de armen het voelen.

armen eten minder dan ons, ze eten niet 's nachts...
en op welke manier help je de armen hierdoor? juist, je helpt ze niet
Je zou beter elke dag een arme eten geven ipv zelf overdag niets te eten, drinken, ...

Ik wil niet beledigend overkomen hoor, dit is slechts mijn mening Wink
Drodr
mmm.. beetje onzin, ik doe alleen mee met het suikerveest Razz lekker vreten. ;D;DVery HappyVery HappyVery Happy:Very HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery HappyVery Happy: hahahahahahahhah das pas leuk ja!! nog maar 92 dagen tot ik weer vuurwerk af kan steken ajajajjajajajaj Very Happy
BCP88
Ik ben zelf geen moslim en doe ook niet mee aan de rammadam.

Zelfs geen medicijnen? Dat is toch onverantwoord! Ik kan me niet voorstellen dat m'n vader zijn medicijnen voor zijn hart niet mag nemen. Ik hoop dat dit niet waar is?
wanroij
Ik ben geen moslim en zal ook niet meedoen dus..
timerecords
BCP88 wrote:
Ik kan me niet voorstellen dat m'n vader zijn medicijnen voor zijn hart niet mag nemen. Ik hoop dat dit niet waar is?

Als iemand ook erg ziek is of veel medicijnen moet in nemen dat hoeft die gene niet mee te doen met de ramadan.
SomaQan
De meest vinden het wel onzin dat kan ik berijpen maar als je moslim bent dan begrijp je pas waarom we fasten ,dat is niet uit leggen het is niet alleen dat we niet gaan eten omdat arme mensen ook niet eten er zijn veel meer redenen Wink
redtigris
Van mij mogen mensen bijna altijd hun geloof nastreven tenzij het onmenselijk is.

Ramadan is niet onmenselijk en ik waardeer dat moslims hun geloof hiermee trouw naleven. Ik heb er respect voor, maar ik zou het zelf nooit doen Smile

Ik ga dan niet bijvoorbeeld voor de neus van een moslim (tijdens ramadan) iets lopen eten. Ik wacht dan even of ik eet ff ergens anders. Dit geld natuurlijk niet voor onbekende mensen die ik voor een febo tegenkom, maar als ik samen met een vriend of een bekende ben wel Cool
mtoni
Persoonlijk doe ik niet mee aan de Ramadan.
Ik ben Nederlander en geen moslim :p

Wat vervelend is voor een vriend van mij, is dat we volgende week met school naar Rome gaan, en aangezien hij wel meedoet aan de Ramadan, zal hij die overheerlijke pizza's moeten afwijzen Sad....

misschien dat hij dat weekje uitstelt, want je mag zoiets toch doen als je het later maar weer inhaalt ?
timerecords
redtigris wrote:
Ik ga dan niet bijvoorbeeld voor de neus van een moslim (tijdens ramadan) iets lopen eten. Ik wacht dan even of ik eet ff ergens anders.

Vind ik erg goed van je aangezien niet iedereen het doet en het soms wel irritant is...Ik had laatst een rijles en raad eens wat die vrouw doet, precies een broodje eten met zo'n smerige troep die erg stinkt...maarja dat is de test, volhouden en nog eens volhouden. Cool

mtoni wrote:

Persoonlijk doe ik niet mee aan de Ramadan.
Ik ben Nederlander en geen moslim :p

Wat vervelend is voor een vriend van mij, is dat we volgende week met school naar Rome gaan, en aangezien hij wel meedoet aan de Ramadan, zal hij die overheerlijke pizza's moeten afwijzen Sad ....

misschien dat hij dat weekje uitstelt, want je mag zoiets toch doen als je het later maar weer inhaalt ?

Haahaahaha, ja inderdaad vervelend voor hem maarja dat is zijn keuze geweest..en nee je mag het niet (voor zoiets) uitstellen, tenzij het een goede reden heeft..zoals zwanger zijn en nog andere dingen. Het is natuurlijk niet zo dat als ik in de stad loop en ik kom langs een McDonalds en me buik opeens te keer gaat dat ik dan maar even een McChicken ga kopen want ik haal het morgen dan toch wel weer in. Wink
justin25514
geeren wrote:

ik doe niet meer maar tis hun geloof dus wat moet je er van zeggen he
SeekerSorrow
Ik ben geen moslim, doe dus ook niet mee.
Ik ben zorgcoördinator in een school in het Brusselse, je weet wel, de hoofdstad van Europa en dus per definitie ook meer multicultureel dan Belgisch.

Er zijn leerlingen die deze vastenmaand serieus nemen maar er zijn er ook anderen.
Zo was er een leerling die beweerde dat hij geen blokfluit mocht spelen tijdens de Ramadam omdat hij niets tussen de lippen mocht nemen. Gelukkig was er onze leerkracht Islam die hem dan ook duidelijk maakte dat het niet gaat over 'in de mond nemen' (blokfluit) maar over 'doorslikken' (eten).

Deze gast wou m.a.w. het systeem misbruiken.

Let wel, binnen andere godsdiensten zijn er ook mensen die hun systeem (willen) misbruiken.

SeekerSorrow
timerecords
SeekerSorrow wrote:
Ik ben geen moslim, doe dus ook niet mee.
Ik ben zorgcoördinator in een school in het Brusselse, je weet wel, de hoofdstad van Europa en dus per definitie ook meer multicultureel dan Belgisch.

Er zijn leerlingen die deze vastenmaand serieus nemen maar er zijn er ook anderen.
Zo was er een leerling die beweerde dat hij geen blokfluit mocht spelen tijdens de Ramadam omdat hij niets tussen de lippen mocht nemen. Gelukkig was er onze leerkracht Islam die hem dan ook duidelijk maakte dat het niet gaat over 'in de mond nemen' (blokfluit) maar over 'doorslikken' (eten).

Deze gast wou m.a.w. het systeem misbruiken.

Let wel, binnen andere godsdiensten zijn er ook mensen die hun systeem (willen) misbruiken.

SeekerSorrow

Haahaaha, appart geval..hij dacht misschien dat hij de docenten te slim af kon zijn, haaha helaas voor hem..maarja inderdaad zo heb je overal wel rotte appels tussen zitten nietwaar Wink
Hoogeveense RAT
Ik doe niet mee, hoewel ik wel moslim ben. Ik doe niet mee omdat het gewoon veel te zwaar is denk ik. Elke dag om 5uut opstaan een hele dag niet eten en wat allemaal niet meer mag.
SeekerSorrow
Hoogeveense RAT wrote:
Ik doe niet mee, hoewel ik wel moslim ben. Ik doe niet mee omdat het gewoon veel te zwaar is denk ik. Elke dag om 5uut opstaan een hele dag niet eten en wat allemaal niet meer mag.

Ik geloof ook dat het 'zwaar' is. Het is niet eenvoudig om je gewone activiteiten te doen, misschien zelfs vroeger op te staan, en de ganse dag niets te eten.

Er zijn hier mensen, hier op school en op het centrum leerlingenbegeleiding, die daar heel wat last van ondervinden.
Anderzijds is het ook nooit de bedoeling geweest om het eenvoudig te houden. 'Vasten' is per definitie moeilijk, anders dan anders. Het reinigt het lichaam ... zegt men Wink .
rvec
ik ben joods en wij hebben maar 1 vastedag. Dat is niet makkelijk maar ook niet zo dat je aan het eind van de dag helemaal uitgehongerd bent.

Als je het echter meerere dagen moet doen kan ik best begrijpen dat het zwaar wordt.
ColDBlooD
Ik ben geen moslimmer maar ik doe deze keer gwn voor de grap mee kijken hoe het is Very Happy Razz