Ik hoor veel commentaar over de "one size fits all" oordopjes. Zelf heb ik er weinig last van, maar blijkbaar passen ze bij zo'n 70% van de mensen niet...
Wat vinden jullie hiervan?
Zijn de bijgeleverde oordopjes van de iPod Nano ook one size? Want dan passen ze bij mij in ieder geval wel. Voor de rest lijkt het me sterk dat alle mensen dezelfde vorm kunnen gebruiken... Sommigen blijven bij alle soorten oordopjes last houden.
welke oordopjes zijn dat? foto mss?
FF googlen (o ja, dat mag je niet meer gebruiken... Vinden de eigenaren van Google niet goed. Dat is slecht voor het geweldige imago van Google. En de subtiliteit van de naam) en dan bij afbeeldingen kijken: ear one size fits all. Je ziet wat paardendingen (lijkt me stug dat al die paarden die dingen passen, maar goed, hetzelfde geldt voor de oordopjes), maar ook oordopjes. Vreemde vormen hebben sommigen. Lijkt me niet fijn om die in je oor te hebben
.
lijkt me sterk dat ze op alle oren passen. Of ze zitten er niet in
Bij de meeste in ear dingen krijg je trouwens ook verschillende rubbertjes mee zodat je ze groter en kleiner kan maken.
als het deze zijn:
http://www.starcom1.com/microbuds.jpg
vind ik ze maar raar, ik zou het bij gewone oortjes houden.
(hoewel het eigenlijk niet gezond is, steeds meer 30ers worden lichtjes 'doof' door de walkman van vroeger, en wetenschappers vrezen er voor dat het met de ipod en mp3 generatie nog erger zal zijn)
Ja, die dingen moet je blijkbaar helemaal in je oor proppen... lijkt me niet prettig!
| Museobanus wrote: |
(hoewel het eigenlijk niet gezond is, steeds meer 30ers worden lichtjes 'doof' door de walkman van vroeger, en wetenschappers vrezen er voor dat het met de ipod en mp3 generatie nog erger zal zijn) |
Dat heeft volgens mij minder te maken met de oordopjes maar meer op het volume waar die mensen hun MP3 op zetten...
Hoewel je ook van die dopjes hebt met een veel te lage geluidsbeveiliging (psp, anyone?)
Nog nooit gezien eigelijk. Maar kzou het niet willen hebben
Het ziet me er ambetant uit voor in je oren... Geef mij maar mijn Philips oortjes 
Ja, die vreemde dingen bedoelde ik ook... Volgens mij verniel je daar je oor zowat mee, nee, dan die dingen waarmee je ze groter of kleiner mee kunt maken. Dat is veel handiger. Zelf heb ik een Nano (gewonnen met een wedstrijd) en daar heb ik van die zwarte dingetjes omheen, da's wel zo zacht en schoon. Maar goed, laatst was er iemand die Apple heeft aangeklaagd omdat ze een gehoordbeschadiging had opgelopen, en volgens haar had Apple die dingen niet moeten maken zodat zij ze niet kon kopen en zodat zij geen gehoorbeschadiging zou kunnen oplopen. Ja hallo, het is toch zeker je eigen verantwoordelijkheid? Trouwens, er zit bij de instellingen een functie waarmee je een algemene geluidsgrens kunt instellen, dus maximaal zo luid. En die heb ik zo laag staan, zodat omstanders het geluid sowieso niet kunnen horen, dus dan is het ook niet schadelijk voor m'n oren. Als je dan ook nog gewoon muziek aan het afspelen bent, kun je met dat geweldige click wheel ook nog instellen hoe luid je hem wilt hebben. De maximum bij het afspelen is dus de maximum die je bij de instellingen hebt gegeven. Geweldige uitvinding. Maar Apple had geloof ik ook al een apparaatje waarmee je kon kijken wanneer het nou precies schadelijk was voor je oren en wanneer niet. Alleen, dat moet je dan wel weer kopen... Volgens mij kun je het net zo goed zelf instellen. Lekker makkelijk.
als jullie het over die microbuds hebben: dat rubber is flexibel en vormt zich onder lichaamswarmte naar de gehoorgang. Ik heb zelf van die dingen omdat ik veel drum en gehoorbescherming nodig heb. Er is niks mis mee, voet ook prettig.
Tevens zijn er oordoppen met filters te krijgen (ter geluidsbescherming, niet om er muziek door te gooien) die minder flexibel zijn en je gehoorgang niet beschadigen maar wel eenoncomfortabel gevoel achter laten.
Als je echt wat wilt hebben, laat ze dan bij een goede muziekzaak op maat maken. Je weet wel, die otoplastieken. men maakt een mal van je gehoorgang en daar word dan de oordop mee naagemaakt. reken wel op een rekening van ongeveer 200 euro. bijna even duur als een nano op zich. Je hebt ze tegenwoordig ook met Senheiser elementjes erin. Kun je ze op je Ipod aansluiten.
Zelf heb ik een Sony Walkman gsm. Zitten ook goede oordoppen bij, die je inderdaad met verschillende rubbertjes op maat kan maken. Goede kwaliteit ook, 200 keer beter dan die standaar iPod baggerdingen (die mijn vriendin zo mooi vind... je kunt het verschild gewoon horen!) ...
Ach, het ligt gewoon ook aan de vorm van je oor. Jij hebt er trouwens wel veel ervaring mee! Zo vaak gebruik ik mijn iPod nou ook weer niet (nee, ik computer vaker
). Maar ter gehoorbescherming zijn die rubberdingen die aan de hand van lichaamswarmte de goede vorm aannemen, wel zo handig.
| RoomRooz wrote: |
| FF googlen (o ja, dat mag je niet meer gebruiken... Vinden de eigenaren van Google niet goed. Dat is slecht voor het geweldige imago van Google. En de subtiliteit van de naam) |
Het mag wel als je het via google doet, ze vonden het alleen niet leuk/goed dat "googlen" in het woordenboek beschreven werdt als "zoeken op het internet".
Maar over die oordopjes, zien er erg vreemd uit..zou ze niet willen hebben.. 
| timerecords wrote: |
| RoomRooz wrote: | | FF googlen (o ja, dat mag je niet meer gebruiken... Vinden de eigenaren van Google niet goed. Dat is slecht voor het geweldige imago van Google. En de subtiliteit van de naam) |
Het mag wel als je het via google doet, ze vonden het alleen niet leuk/goed dat "googlen" in het woordenboek beschreven werdt als "zoeken op het internet".
Maar over die oordopjes, zien er erg vreemd uit..zou ze niet willen hebben..  |
Stond dat echt onder googlen? Grappig.
| Yjaxygames wrote: |
Stond dat echt onder googlen? Grappig. |
Ik vind het best logisch, ik gebruik ook het woord Googlen voor op internet zoeken, maakt mij niet uit welk programma (hoewel Google toch wel erg makkelijk in aanmerking komt, met zo'n google werkbalk :p)
Bij mijn Sony Ericsson-gsm kwamen er ook standaard van die oordopjes die je in je oor moet brengen, eerst leek me dat wat onveilig maar ze passen echt goed (want het rubber past zich logischerwijze inderdaad aan aan je gehoorgang) en hoe het zit met gehoorschade weet ik niet, misschien wordt het geluid ietsje gedempt door die rubber dopjes, maar normaal gezien is de regel nog altijd: hoe dichter de geluidsbron bij de trommelvlies = hoe meer gehoorschade.
Ach ja, dat is toch je eigen verantwoordelijkheid als je zo'n ding aanschaft en het vervolgens gaat gebruiken? Dat kon je van te voren weten. En jij bent ook degene die het volume bepaalt (hoewel sommige nummers soms wel luider klinken dan andere op hetzelfde volume), dus het blijft gewoon altijd oppassen, hoewel je dat zelf prima kunt inschatten volgens mij.
Over dat Googlen: ik vind dat Google het goed recht is om een wijziging aan te vragen, omdat hun meest belangrijke onderdeel, hun naam, nu wordt gebruikt voor het standaard internet zoeken. Hoewel ik Google altijd gebruik (nou ja, soms Altavista, dan kun je ook filmpjes zoeken en dat heb ik met Google nog niet ervaren, maar dat Altavista-zoeken is zeer zelden) gebruik ik het woord 'googlen' ook alleen maar in de veronderstelling dat Google gebruikt wordt.
| Gieter wrote: |
| Bij mijn Sony Ericsson-gsm kwamen er ook standaard van die oordopjes die je in je oor moet brengen, eerst leek me dat wat onveilig maar ze passen echt goed (want het rubber past zich logischerwijze inderdaad aan aan je gehoorgang) en hoe het zit met gehoorschade weet ik niet, misschien wordt het geluid ietsje gedempt door die rubber dopjes, maar normaal gezien is de regel nog altijd: hoe dichter de geluidsbron bij de trommelvlies = hoe meer gehoorschade. |
Die geluidsbron is inderdaad erg dichtbij je trommelvlies, maar er komt uit de meeste (goedkope, gratis) oordopjes niet echt veel geluid (hoewel er ook genoeg uitzonderingen zijn, hoor!). Ik denk dat je veel eerder gehoorbeschadiging krijgt met van die grote 'oorwarmers', en natuurlijk van die grote boxen die te dichtbij staan!
Mij lijken ze niet echt lekker zitten ( die dingen die echt letterlijk IN je oren moeten )
Ik gebruik nu zelf de oordopjes die ik bij mn iPod nano kreeg, waarbij ik zelf een rubber ontworpen die precies in mijn oor past ^^ En I.M.O zitten die iPod oordopjes nog altijd het beste (van alle oordopjes die ik ooit gebruikt heb).
Mensen zetten hun oordopjes te hard omdat ze last hebben van de "achtergrondruis". Ze willen hun eigen muziek horen boven het geluid van anderen uit, of ze vinden het gewoon lekker om hun muziek hard aan te hebben. Het is me zelfs een keer overkomen dat ik in een trein naast iemand stond, en dat ik de muziek uit zijn oordopjes harder kon horen dan de muziek uit die van mezelf. Nou zijn dat natuurlijk extreme gevallen, en mijn muziek staat behoorlijk zacht. Maar toch zal dit een behoorlijk probleem gaan vormen op de lange termijn.