Misschien zit je erover te denken om een nieuwe harde schijf te kopen...denk dan wel goed na, er kan zomaar een verschil van 20GB in zitten... Fabrikanten rekenen het namelijk zo uit dat er 1000 bytes in een kilobyte zitten, dus 250.000.000.000 bytes = 250 GB volgens fabrikanten. Een kilobyte bestaat echter uit 1024 bytes. De juiste grootte van een schijf van "250 GB" is dus:
250.000.000.000 bytes / 1024 = 244.140.625 kilobytes
244.140.625 kilobytes / 1024 = 238.419 megabytes
238.419 megabytes / 1024 = 232,8 gigabytes
Dus een verschil van 250 - 232,8 = 17,2 GB 
dat is altijd zo, dus ga je daar niet naar kijken denk ik zo.
Trouwens, die 250.000.000.000 bytes kloppen ook niet 100% mijne is bv 250.056.704.000 bytes, waarschijnlijk op mijn andere ook wat anders (maar deze is voorlopig in herstelling kan dus ook niet zien hoeveel juist)
Dus volgens mij moet je er niet naar kijken, tenzij je echt zegt ik moet 250GB hebben (minder is niet genoeg) dan moet je één kopen van 300GB.
PS.deze is dan 30GB kleiner (berekening doe je maar zelf
)
Het is idd zo dat men voor harde schijven rekent in machten van tien. Normaal moet een geheugen uitgedrukt worden in machten van twee. Zo gaat men bvb bij het intern geheugen van uw machine niet spreken over kilobytes maar over kibibytes. Daar mee is ook meteen het probleem opgelost. Echter wil men harde schijven zo groot mogelijk laten ogen. Vandaar dat er daar "toegestaan" wordt om die afrondingen te maken. Wil je idd weten hoeveel bytes je echt wilt kunnen benutten, moet je die berekening maken. Maar ik zou persoonlijk niet vertrekken van bvb 250.000.000.000 om echt te weten hoeveel gig je nu hebt, maar van de schijfeigenschappen zelf, waar het precieze aantal bytes zal staan, kan ook al snel enkele gigabyte verschillen...
maw, neem het gewoon relatief, je zal ongeveer zoveel hebben...
Greetz
Ik heb wel eens vragen gehad als "waarom heb ik nu 230 ipv 250 GB?". Daarom gaf ik deze uitleg op frihost, misschien hebben mensen er wat aan dacht ik zo 
raar had ik nog nooit van gehoord, maar eigenlijk is et wel logisch.
| jefry66 wrote: |
| raar had ik nog nooit van gehoord, maar eigenlijk is et wel logisch. |
Ben ik helemaal met je eens. Ik vind het trouwes wel pure bedriegerij... :S waarom zeggen ze dat neit gewoon eerlijk de echte grote van een hardeschijf
Maar goed, ik heb zo'n grote harde schijf tog niet nodig... heb best wel wat data, maar volgens mij heb je zulke schijfen alleen nodig al doe je veel met videobewerking... Want dat vreet echt ruimte
SBrian
Ik eb bijna een ter vol aan data, en ik heb 2 films ofzo gemaakt met pinnacle die nog op de computer staan, de andere zijn al weg. Deze nemen samen nog geen 100 gig in (vakantiefilmpjes). De rest zit vol met films spellen muziek en andere dingen die ik download.
| SBrian wrote: |
Ben ik helemaal met je eens. Ik vind het trouwes wel pure bedriegerij... :S waarom zeggen ze dat neit gewoon eerlijk de echte grote van een hardeschijf
Maar goed, ik heb zo'n grote harde schijf tog niet nodig... heb best wel wat data, maar volgens mij heb je zulke schijfen alleen nodig al doe je veel met videobewerking... Want dat vreet echt ruimte
SBrian |
Ja precies, gewoon oplichterij...Als ik iets ga verkopen, bv auto, en ik zeg zitten sportvelgen + airco op en er blijkt alleen een kachel in te zitten die beetje koude lucht geeft dan is het toch ook niet eerlijk? Dus waarom wordt dit wel geaccepteerd? Als je het mij vraagt klopt het gewoon niet, maarja zo zijn er wel meer dingen die niet kloppen en waar we toch niks aan kunnen doen.
| rvec wrote: |
| Ik eb bijna een ter vol aan data, en ik heb 2 films ofzo gemaakt met pinnacle die nog op de computer staan, de andere zijn al weg. Deze nemen samen nog geen 100 gig in (vakantiefilmpjes). De rest zit vol met films spellen muziek en andere dingen die ik download. |
Jeez, ik snap echt niet hoe je zo veel op je schijf kan hebben staan. Na verloop van tijd gooi ik altijd wel weer wat weg, ook omdat ik maar een schijfje van 60 Gig heb. (die door de berekeningen van boven weer een stukje kleiner is tuurlijk). Alleen als het niet in de weg staat bij jou.....No problemo of course. 
2 ^ 10 = 1024
Computers werken vrijwel altijd met machten van 2
Vandaar 1024 en niet 1000.
(Dacht ik
)
Inderdaad kansloos, dat heeft te maken met het binaire stelsel. Als ze trouwens beweren dat er 250 gigabyte op een harde schijf kan, dan denk ik dat het simpelweg oplichting is als blijkt dat er gerekend wordt met machten van 10.
| De_Luis wrote: |
Jeez, ik snap echt niet hoe je zo veel op je schijf kan hebben staan. Na verloop van tijd gooi ik altijd wel weer wat weg, ook omdat ik maar een schijfje van 60 Gig heb. (die door de berekeningen van boven weer een stukje kleiner is tuurlijk). Alleen als het niet in de weg staat bij jou.....No problemo of course.  |
Ik heb inmiddels iets meer dan een Ter en ook die zit weer vol. Ik gooi af en toe wel wat weg maar ik ben veel te sociaal.
Ik blijf een hele tijd uploaden.
wow dat wist ik niet
bedankt voor de tip nu weet ik wrm mijn 160 gb schijf maar 145 gb is