FRIHOST FORUMS SEARCH FAQ TOS BLOGS COMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Computer scherm laten opstaan of uitzetten..

keempe
Een goedenmiddag aan allen,
Ik vroeg me af of het beter is je computer scherm op te laten staan of uit te schakelen,
want ik ben een persoon die soms een tijdje op zijn pc zit dan een uurtje of half uurtje iets anders gaat doen en dan trug op de pc gaat..
is het dan beter(voordeliger) om je scherm op te laten staan met screensaver enzo.. of om het telkens weer uit en aan te schakelen?

mvg
Keempe
rvec
lijkt me niet zo heel moeilijk. Aan zetten kost stroom maar een half uur aan laten kost toch net wat meer. De computer zelf moet wel aan blijven wat dat kost wel veel stroom om aan te zetten, maar het scherm en de speakers ook zou ik uit zetten. Om het zeker te weten kan je het allebei eens proberen met een stroommeter. Ik weet niet hoeveel ze precies kosten maar ik heb er laatst een bij een computerwinkel kunnne lenen.
Lady Elensar
Als ik een tijdje van de computer weg ga (half uur tot uur) zet ik alleen het beeldscherm (en geluid) uit. Als ik langer weg ga, de hele computer gewoon. Printer heb ik sowieso uit staan als ik die niet gebruik (maar dat zullen de meeste wel doen Razz).
BCP88
Ik zet mijn scherm ook altijd af. Ik weet niet als het beter is maar volgens mij verbruikt het niet zoveel stroom om mijn scherm opnieuw aan te zetten dan dat ik het meer dan een kwartier laat aan staan.

Je kan misschien best zoals rvec zegt eens met een stroommeter proberen. Als je daar aan kunt komen want als je die moet kopen kost het volgens mij meer dan dat je je scherm 10jaar lang opnieuw aanzet Laughing
Georgeboy
Gebruikers van een laptop zullen normaalgezien beschikken over een functie om de lamp van je scherm uit te schakelen. Dit is uiteraard voordeliger en kun je eenvoudig controleren door je battery power in de gaten te houden. Hier zul je na een tijdje kunnen zien dat het verbruik heel wat minder wordt tijdens je afwezigheid.

Voor gebruikers van een desktop zou ik zeggen, schakel in je configuratiescherm in dat je scherm zichzelf uitzet na een aantal minuten. Lijkt me veel beter dan een schermbeveiliging als je schrik hebt voor het inbranden van pixels, gezien de meeste schermbeveiligingen veel durven eisen van je processor...

Greetz
the666bbq
uitzetten is sowieso beter dan screensaven, als je naar het energieverbruik kijkt toch (uittrrekken is dan zelfs nog beter want ook het led-je in de uitstand verbruikt nog energie)

screensaven om het inbranden van de monitor tegen te gaan is naar het schijnt al lang geen issue meer - alhoewel ik het met een oudere monitor niet zou uitproberen met een wallpaper met hoge contrasten
Georgeboy
Ik denk plots terug aan iets dat een lerares ons ooit probeerde wijs te maken. Misschien is er hier iemand die dit kan bevestigen of ontkennen. Ik geloof er zelf niets van, maar die lerares werd woest wanneer iemand zijn computer aanstak en eerst op de powerknop duwde en dan pas zijn scherm aanstak. Zij beweert dat je op dat ogenblik een stroomstoot over je processor stuurt en dit bijzonder nadelig kan zijn voor de levensduur. Mij lijkt het niet te kloppen want volgens mij zijn dat verschillende circuiten, maar voor alle zekerheid had ik toch een bevestiging willen krijgen hierover.

Indien dit waar zou zijn, is het natuurlijk niet interessant om je scherm uit te doen, want dan moet je hem aansteken wanneer je andere hardware reeds aanstaat... Shocked Dan is het natuurlijk aan jou de keuze of je liever wat minder stroom verbruikt of dan liever sneller een nieuwe pc koopt.Wink

Greetz
BCP88
Ik geloof er niets van van wat je lerares allemaal zegt. Normaal gaat je scherm geen stroomstoten doorsturen en al zeker niet tot aan de processor. Volgens mij is dit totale onzin. Misschien vroeger bij heel oude computers dat het mogelijk was? Maar tegenwoordig kan dit normaal niet.
v-d-online
Die aan en uit knp zit er toch niet voor niks op Razz
timerecords
misschien een fabeltje om kinderen bang te maken Laughing Laughing
Lord Klorel
Ik schakel mijn scherm uit als ik iets anders ga doen, gewoon uit gemak dan hoef je als terug komt, gewoon het scherm opzetten en voila je ben t terug bezig.

Je kan je computer ook in slaapstand zetten, maar iedere keer als de pc terug wakker maakt, trekt die even weer extra stroom.

Daarom raad ik aan om enkel het scherm uit te schakelen.
Bengt
hangt van de lengte af, van hoe lang je weg bent:
maar ik zeg slaapstand of scherm uitzetten Smile
robin521
ik zet gewoon mijn scherm uit en spreakers en dan de computer in slaapstand als ik langer dan 15min wegblijf anders laat ik alles gewoon aan staan en voor langer dan 2u zet ik de computer uit natuurlijk trek ik ook alle usb en dergelijke uit want die trekken ook veel stroom en een stroom meter heb ik niet ik denk voorral de koeling dat die veel stroom in pakt want als je je laptop dicht klapt schakelt hij ook de koeler uit
rvec
heeft het zin om de usb er allemaal uit te trekken?
Wat ik allemaal aan de usb poorten heb hangen gaat allemaal uit als de computer uit gaat.
wanroij
Beeldscherm zet ik meestal uit als ik ff weg ben de computer laat ik dan meestal wel aan.
timerecords
wanroij wrote:
Beeldscherm zet ik meestal uit als ik ff weg ben de computer laat ik dan meestal wel aan.

Volgens mij is dat bij de meeste wel het geval
SocratesX
Gewoon laten aanstaan man, de elektriciteitsleveranciers moeten ook iets verdienen he
Lady Elensar
Dat vind ik een beetje een domme opmerking als 't geen grapje is.
Egmond
Volgens mij is het net zo makkelijk om de screensaver [none] te nemen -- dan gaat bij mij het beeldscherm ook uit.

Quote:
Ik denk plots terug aan iets dat een lerares ons ooit probeerde wijs te maken. Misschien is er hier iemand die dit kan bevestigen of ontkennen. Ik geloof er zelf niets van, maar die lerares werd woest wanneer iemand zijn computer aanstak en eerst op de powerknop duwde en dan pas zijn scherm aanstak. Zij beweert dat je op dat ogenblik een stroomstoot over je processor stuurt en dit bijzonder nadelig kan zijn voor de levensduur. Mij lijkt het niet te kloppen want volgens mij zijn dat verschillende circuiten, maar voor alle zekerheid had ik toch een bevestiging willen krijgen hierover.

Indien dit waar zou zijn, is het natuurlijk niet interessant om je scherm uit te doen, want dan moet je hem aansteken wanneer je andere hardware reeds aanstaat... Dan is het natuurlijk aan jou de keuze of je liever wat minder stroom verbruikt of dan liever sneller een nieuwe pc koopt.

Hier klopt helemaal niets van, die dingen hebben geen verbinding waar een behoorlijke hoeveelheid stroom doorheen gaat. Bovendien zijn er erg veel computers die zonder beeldscherm werken :p
Het is wel waar dat je bij het aanzetten van een PC een enorme stroomstoot aan je processor geeft, maar daar horen die dingetjes wel tegen te kunnen (en toch kan je beter je computer in de slaapstand of op stand-by te zetten!)
fabie1
denk ik ook
j0zman
Ik heb ook gehoord dat het beter is om je PC aan te laten staan. Zo laten wij bijvoorbeeld op het werk de PC's doordeweeks gewoon aan (desnoods alleen beeldscherm uit) en sluiten alleen af voor het weekend. Waarom dat zo is? Geen idee Very Happy
Lord Klorel
Dit heeft te maken dat de Systeemoperator updates kan verzenden naar de computers.
Iedere PC die af staat, moet anders apart worden opgestart en dit geeft meestal problemen als er updates moeten verwerkt worden.
dark inca
Lord Klorel wrote:
Dit heeft te maken dat de Systeemoperator updates kan verzenden naar de computers.
Iedere PC die af staat, moet anders apart worden opgestart en dit geeft meestal problemen als er updates moeten verwerkt worden.

Klopt ook niet altijd , als je Netsupport gebruikt kan je alle pc laten opstarten vanaf afstand (werkt perfect) zie screenshot

Alleen aanmelden moet nog, maar kan ook van afstand.

Quote:
Ik heb ook gehoord dat het beter is om je PC aan te laten staan. Zo laten wij bijvoorbeeld op het werk de PC's doordeweeks gewoon aan (desnoods alleen beeldscherm uit) en sluiten alleen af voor het weekend. Waarom dat zo is? Geen idee Very Happy

Heb dus ook geen idee, tenzij ze netsupport niet gebruiken. Razz
geeren
keempe wrote:
Een goedenmiddag aan allen,
Ik vroeg me af of het beter is je computer scherm op te laten staan of uit te schakelen,
want ik ben een persoon die soms een tijdje op zijn pc zit dan een uurtje of half uurtje iets anders gaat doen en dan trug op de pc gaat..
is het dan beter(voordeliger) om je scherm op te laten staan met screensaver enzo.. of om het telkens weer uit en aan te schakelen?

mvg
Keempe

beste is uitzetten, want vanwege de hoge olieprijzen is het niet beslist slim.
jefry66
uitzetten is echt het best, anders is er een mogelijkheid dat het inbrand, en qua stroom scheelt het alleen als je een crt scherm, maar je kunt hem gewoon het beste uitzetten zeker voor langere tijd.
SBrian
Het lijkt me nogal logisch... een beeldscherm is net een lamp, het heeft een aantal branduren, hoewel die nooit van te voren bekend zijn ... Wink

TOch heeft hij ze... daarom gewoon uitzetten... lijkt me ook niet nodig om je scherm aan te laten staan terwijl je er toch niet achter zit...

Daarentegen heb ik meestal wel mijn computer aan... Rolling Eyes
rvec
elke keer dat de computer aan gaat krijgen alle aparaten even veel stroom, de proceccor krijgt een grote schok en de ventilatoren draaien even wat harder. Ten 1e is dat slecht voor de computer, niet dat hij kan ontploffen ofzo maar hij slijt er wel sneller door. Ten 2e vraagt hij op dat moment zoveel stroom dat het vaak zinvoller is om hem langer aan te laten staan.

Met een beeldscherm heb je dit ook maar veel minder, bij een computer is het zinvoller om hem uit te zetten bij een aantal uren, en bij een scherm heb je het over minuten.

Conclusie, je scherm uit als je langer dan een kwartier weg bent en je computer als je 12 uur of langer weg bent.
timerecords
rvec wrote:
elke keer dat de computer aan gaat krijgen alle aparaten even veel stroom, de proceccor krijgt een grote schok en de ventilatoren draaien even wat harder. Ten 1e is dat slecht voor de computer, niet dat hij kan ontploffen ofzo maar hij slijt er wel sneller door. Ten 2e vraagt hij op dat moment zoveel stroom dat het vaak zinvoller is om hem langer aan te laten staan.

Met een beeldscherm heb je dit ook maar veel minder, bij een computer is het zinvoller om hem uit te zetten bij een aantal uren, en bij een scherm heb je het over minuten.

Conclusie, je scherm uit als je langer dan een kwartier weg bent en je computer als je 12 uur of langer weg bent.

Simpel, logisch en duidelijk neem ik aan?
Yjaxygames
Lady Elensar wrote:
Als ik een tijdje van de computer weg ga (half uur tot uur) zet ik alleen het beeldscherm (en geluid) uit. Als ik langer weg ga, de hele computer gewoon. Printer heb ik sowieso uit staan als ik die niet gebruik (maar dat zullen de meeste wel doen Razz).

Bij mij psies hetzelfde.
Zarock
Als het een plat scherm is zou ik het laten aanstaan.
Tenzij het voor 1uur of meer is. Confused
dark inca
Zarock wrote:

lol

dat noem je dus een Plasma-scherm of TFT-scherm of LCD-scherm.

Zarock wrote:

lol

dat noem je dus een Plasma-scherm of TFT-scherm of LCD-scherm.

Confused