FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

EC veroordeelt Microsoft tot 280,5 miljoen euro boe terecht?

is het terecht dat ms zo'n hoge boete krijgt?
ja, terecht
75%
 75%  [ 15 ]
nee, niet terecht
25%
 25%  [ 5 ]
Total Votes : 20

viss00
Ik las paar dagen geleden dit op tweakers.net
Quote:
De Europese Commissie heeft Microsoft vanmorgen veroordeeld tot het betalen van een boete van 280,5 miljoen euro. De commissie stelt dat Microsoft niet voldaan heeft aan de eisen die in 2004 gesteld werden, toen het bedrijf al 497 miljoen euro moest ophoesten. De comissieleden hadden Microsoft eerder al gewaarschuwd dat het met betere technische documentatie moest komen om het voor concurrenten mogelijk te maken hun producten met Windows samen te laten werken. De deadline daarvoor was vastgesteld op 16 december 2005 en aangezien Microsoft nog steeds niet aan de eisen voldaan heeft, werd nu een eerste boete uitgeschreven.

MicrosoftDe opgelegde boete beslaat de periode van 16 december tot 20 juni en komt bijgevolg neer op een bedrag van 1,5 miljoen euro per dag. Eurocommissaris Neelie Kroes stelt dat Microsoft 'nog steeds niet gestopt is met zijn illegale gedrag' en dat zij dus geen andere keuze heeft dan het opleggen van een boete. Eerder al was het maximumbedrag vastgesteld op 2 miljoen euro per dag, maar als het bedrijf tegen 31 juli nog steeds niet tegemoetgekomen is aan de wensen van de commissie, kan het bedrag zelfs tot 3 miljoen euro per dag oplopen. In totaal is Microsoft door Europa reeds veroordeeld tot een recordboete van 777,5 miljoen euro vanwege het misbruiken van zijn monopoliepositie.

Vinden jullie dat terecht dat Microsoft zo'n hoge boete krijgt?
dark inca
Vind ik dus echt flauwe kul: makkelijker maken van betere technische documentatie om concurrenten mogelijk te maken hun producten met Windows samen te laten werken.

Hoeveel software is er alleen gemaakt voor Windows en niet voor linux/mac/... ???? Behoorlijk veel toch.

Hoeveel software bestaat er voor Windows??? Nog een beetje meer dan het vorige Razz

Is het dan normaal dat ze dat moeten doen???? Ik denk het niet.

Nu heeft microsoft monopolie omdat ze niet vrijgeven hoe alles communiceert etc. in de toekomst zou er dan een markt ontstaan waar je vrij kan kiezen, en zal microsoft betere programma's moeten maken om op kop te blijven.
atleetalie
microsoft heeft zijn positie te dominant en wil dat graag zo houden en dat is logisch maar het levert oneerlijke concdcurrentie op en dat mag niet dus ze moeten gestraft worden!
©Wolfie
atleetalie wrote:
microsoft heeft zijn positie te dominant en wil dat graag zo houden en dat is logisch maar het levert oneerlijke concdcurrentie op en dat mag niet dus ze moeten gestraft worden!

@atleetalie,

Ik denk dat je daar 100% gelijk in hebt, Microsoft heeft het al lang volgehouden, en zelfs metrde bedreiging van zo'n kostbare boete. Die wat het toch waard om er niet op in te gaan.

Ikzelf ben van mening dat de structuur van Microsoft niet helemaal bloot hoeft te liggen. Maar ik vind wel dat de systemen beter moeten kunnen omgaan met andere programma's als Apple enz.

Als ze zo doorgaan dat zal de EU willen dat ze de hele Microsoft open en bloot leggen en dan is Microsoft echt veel kwijt. Een deel van de concurrentie positie is dan helemaal weg.

Ze nemen het risico toch...
dylanm
Oneerlijke concurrentie, zal wel.
Bijna alle programma's werken nu toch al goed samen met Windows?
Ik kan er zo minstens 100 opsommen...
Waarom zou Microsoft nog meer van zijn OS moeten prijsgeven?
Ik denk dat Apple er gewoon voor wil zorgen dat Microsoft na een tijd failliet gaat...
Flakky
Dat Microsoft een boete krijgt om oneerlijke concurrentie vind ik flauw, MS heeft er vroeger hard voor moeten werken en ze zijn nou eenmaal het beste. Het heeft weinig voordeel als MS alles vrijgeeft, ze maken toch wel wat beters.

Net als het maken van een spel, en je deelt de source code, hoe groot is de kans dat iemand een beter spel kan maken?

Quote:
In totaal is Microsoft door Europa reeds veroordeeld tot een recordboete van 777,5 miljoen euro vanwege het misbruiken van zijn monopoliepositie.
Deze vind ik wel goed omdat niemand machtiger moet zijn dan de andere.
kansloos
ze hadden als straf het staatsschuld van Nederland moeten betalen!
timerecords
kansloos wrote:
ze hadden als straf het staatsschuld van Nederland moeten betalen!

Daar heeft NL wat aan maar de EU toch niet? Tenzij je bedoelde alle staatsschulden van de EU landen...al wordt dat iets teveel denk ik? Razz
SgtGarcia
Kunnen ze beter beginnen met het afbetalen van de staatsschuld van de VS, zijn ze nog wel ff bezig Razz
Yjaxygames
Ik weet niet of ik het terecht vind of niet maar die boete maakt ze egt niet uit hoor, Bill Gates betaalt het zelf wel.
Durdane
Microsoft stagneert met zijn monopolie, de wereld economie, de ontwikkeling van software. Het ondermijnt je privacy. Noem maar op.

De door de Amerikanen uitgevonden vrije marktwerking, wordt door henzelf met voeten getreden, als het maar geldt oplevert.
Europeanen zijn gelukkiger nuchterder, en verantwoordelijker.

Ik hoop dat ze er wat van leren.

Ik ben echter bang van niet. Terwijl een groot deel van de amerikanen ver onder de armoedegrens leven verdiend een mannetje aan de top van een middelmatig software bedrijf bakken met geld. geld dat hij nooit in zijn lang zal ze leven kan opmaken. Ja hij geeft geld weg aan goede doelen. maar hiermee trekt hij een hele grote niet democratische macht naar zich toe.

De torenhoge prijzen voor de software zijn gewoon belachelijk. Een operating system zou niet meer dan een paar tientjes mogen kosten.
FireFoxDB
Denk je dat je zomaar even een OS kan bakken voor een paar duizend euri? Om een OS te maken kost echt wel een boel centen en een hoop tijd. Tenzij hun er dik hard verlies op willen lijden zou dat van die paar tientjes mogelijk zijn.
traxion
uhm die boete is voor MS niet meer dan het voor ons een appel in een winkel kost.. dus niet beginnen dat de boete tehoog is..

verder gebruikt MS hun monopolie positie teveel om nog sterker te worden

microsoft instaleerd automatisch

windows media player
Internet exploren
msn
en nog meer onzin en dat is met vista nog erger een careone (die als slechte virus protectie is getest door meerdere sites)

omdat MS geen informatie geeft aan andere bedrijven hoe hun software kunnen maken bouwen ze hun positie het steeds verder uit

het is net als je een tafel (windows) koopt en je mag er alleen maar producten op zetten van het zelfde merk (microsoft).... complete onzin .. daarom is het goed dat ze een boete krijgen..
Lord Klorel
Ik kan van de ene kant begrijpen dat Microsoft zijn positie op de wereldmarkt niet zomaar wil prijsgeven, maar als meedere software en hardware fabrikanten toegang krijgen tot de broncodes van Microsoft dan kunnen ze hun software nog beter perfectioneren en dan heb je toch wel wat minder kans om errors te krijgen.

Daarom kan ik de positie van de Europese Commissie begrijpen om druk uit te oefenen op Microsoft, maar van de andere kant is het toch zeer aannemelijk dat Microsoft zijn positie die het heeft weten bereiken door de jaren heen niet zomaar wil prijsgeven.

Daarom moet er volgens mij een soort van consensus komen tussen de Europese Commissie en Microsoft.
Flakky
FireFoxDB wrote:
Denk je dat je zomaar even een OS kan bakken voor een paar duizend euri? Om een OS te maken kost echt wel een boel centen en een hoop tijd. Tenzij hun er dik hard verlies op willen lijden zou dat van die paar tientjes mogelijk zijn.
Je hebt gelijk, Vista had tog 15.000.000 regels aan code? Das maar een dag werk met een minimumloon (als je winst wil maken)
atleetalie
natuurlijk! Microsoft is dominant, helaas, ze willen niet meewerken, eigen schuld!
-cff-
Een OS maken is idd ook duur, maar dat betekent niet dat er meer dan 500 euro voor een Ultimate niet oem versie van vista moet worden betaald. en er worden minstens een paar hondermiljoenen licenties verkocht. Dan hoef je mij niet te vertellen dat Microsoft daar dikke winst overmaakt. En dan heb ik het nog alleen maar over Vista.
jordi
Dat Microsoft zo dominant is, heeft hun al goede en slechte dingen door meegemaakt ..
Eigenlijk moet het natuurlijk alleen maar de goede kanten zijn, maar zo erg is het natuurlijk dat andere ook weer neit ..
Emmer-Compascuum
traxion wrote:
het is net als je een tafel (windows) koopt en je mag er alleen maar producten op zetten van het zelfde merk (microsoft).... complete onzin .. daarom is het goed dat ze een boete krijgen..

Nee, want in dat geval zou je nooit Firefox kunnen installeren als Windowsgebruiker. Het is eerder, dat je een tafel koopt, met daarbij wat gratis extraatjes van Microsoft die met de aanschafprijs van de tafel verrekend zijn.

Flakky wrote:
FireFoxDB wrote:
Je hebt gelijk, Vista had tog 15.000.000 regels aan code? Das maar een dag werk met een minimumloon (als je winst wil maken)

Het duurt echt wel veel langer. Om te beginnen moet je eerst alles ontwerpen. Bovendien gaat het er niet alleen om dat iets 'veel' code heeft; het ervoor zorgen dat het OS goed werkt kost veel tijd, evenals ervoor zorgen dat er geen beveiligingslekken zijn.

Ik ben het ermee eens dat de prijs van Windows wel erg hoog komt te liggen, maar daarbij moet je je wel bedenken dat de ontwikkeling veel kost. Ze maken er veel winst mee, zeker, maar een deel van die winst gaat ook weer naar boetes (wat een reden zou zijn om de prijzen te verhogen; mensen/bedrijven die nu al Windows nemen zullen in de toekomst immers toch vrijwel zeker weer voor Windows kiezen).

Hoe oneerlijk het is dat Microsoft niet alles wil prijsgeven? Naar mijn mening niet. We werken [officieel althans] volgens een kapitalistisch systeem, en Microsoft heeft als commercieel bedrijf het recht om alles geheim te houden wat ze maar willen. Als ze alles geheim houden, zal dat niet in hun voordeel werken, dus dat doen ze ook niet. Uiteindelijk, als mensen echt redenen hebben of gaan zoeken om voor andere besturingssystemen te gaan, dan zal Microsoft gedwongen toch wel wat vrijer worden.
©Wolfie
dark inca wrote:
Vind ik dus echt flauwe kul: makkelijker maken van betere technische documentatie om concurrenten mogelijk te maken hun producten met Windows samen te laten werken.

Hoeveel software is er alleen gemaakt voor Windows en niet voor linux/mac/... ???? Behoorlijk veel toch.

Hoeveel software bestaat er voor Windows??? Nog een beetje meer dan het vorige Razz

Is het dan normaal dat ze dat moeten doen???? Ik denk het niet.

Ik wou, dat er een wet kwam die wereldwijd is, dat je nooit meer een besturingssysteem bij een compleet systeem mag leveren tenzij het sys onder dezelfde naam wordt uitgegeven van het merk.

Anders zou Apple de klos zijn. Maar hierdoor krijgen linux en windows gelijke kansen, of zijn jullie dit niet met me eens?

Ikzelf vind dat dit echt van kracht moet worden. Dan zal linux groeien en windows met zijn 80% winst van de omzet eindelijk down gaan.

Laten we hopen op een wonder.