FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Nog meer files?

STGwebsite
Ligt het aan mij of zie ik het verkeerd? In de krant las ik dat als het aan minister Peijs een haar ambtenaren ligt er binnenkort een heel nieuw soort verkeersdeelnemers op de snelweg komt: de begrensde bestelbus. Deze bestelbus mag officieel 120 kilometer per uur rijden, maar wordt elektronisch begrensd op 100 kilometer per uur. Hiermee wordt, dat moet ik ze nageven, wel netjes het gat opgevuld tussen de 120 rijdende personenauto’s en de 80/90 rijdende vrachtwagens.

Waar heb ik het over? Laat ik het uitleggen. Regel één in het grote boek der verkeersstromen leert ons dat files vooral veroorzaakt worden door snelheidsverschillen tussen de verkeersdeelnemers. In normaal Nederlands: langzaam verkeer houdt het snellere verkeer op en veroorzaakt ‘rembewegingen’ . Die rembewegingen veroorzaken op hun beurt weer het harmonica effect en voor je het weet staat de staart van die harmonica stil. Een file is geboren. Deze ‘natuurwet’ ligt onder meer aan de basis van de bekende inhaalverboden voor vrachtwagens, blokrijden, trajectcontoles en 80/70 km per uur zones. Door de snelheid van alle voertuigen op hetzelfde pijl te brengen, verbetert de doorstroming.
In theorie klopt dat, maar de praktijk blijkt weerbarstiger dan een verroeste schroef op een reservewiel-houder.

In Amerika en Canada mogen vrachtwagen net als personenauto's 100 tot 120. Dat werkt daar prima.

120 busjes rijden 100
Minister Peijs heeft al vaker laten weten dat de snelheidsverschillen en daardoor veroorzaakte files haar een doorn in het oog zijn. Zou dat de reden zijn dat haar ministerie nu een proef is gestart om dat verschil tussen 80 en 120 een beetje te dichten? Dat is namelijk wat er gaat gebeuren. Minister peijs heeft vanmiddag het startschot gegeven voor een proef met 120 bestelbusjes die begrensd zijn op honderd kilometer per uur. 17 van die busjes zijn van rijkswaterstaat. Nu wil ik best geloven dat die jongens van RWS zich netjes gedragen op de weg en indien nodig rustig achter een vrachtwagen blijven hangen. Ze krijgen hun reisuren toch wel betaald. Of dat ook geldt voor de groep waar het allemaal om draait: de ‘bouwvakkers’ en ‘koeriers’, betwijfel ik ten zeerste. Deze jongens rijden in de ogen van veel automobilisten roekeloos en veel te hard. Gaan ze met zo’n begrenzer nu in een keer beter rijden? Natuurlijk niet: sterker nog, ze worden een nog grotere ergernis. Waar ze nu met 130 een rij vrachtwagens inhalen doen ze dat straks met 100. Dat wil zeggen: als je geluk hebt en de begrenzer en snelheidsmeter goed zijn afgesteld. Anders kun je donder op zeggen dat ze straks met 93 diezelfde rij vrachtwagens gaan inhalen (100 op de teller, 7% afwijking = 93 echte km/h). Leve de doorstroming!

Het gaat bij deze proef trouwens niet om een simpele begrenzer die de maximumsnelheid naar beneden brengt. Nee, we hebben hier te maken met een next-gen begrenzer. of zoals VenW het zelf noemt: "een nieuwe vorm van snelheidsbeperking, de zogenoemde snelheidsmonitor. Deze begrenst de maximale snelheid, ondersteunt de bestuurder en geeft de ondernemer inzicht in het rijgedrag van de chauffeurs." Een BBsysteem dus dat niet alleen de snelheid begrenst maar ook netjes alle fouten van de chauffeur registreert. Hoe het de bestuurder ondersteunt is mij vooralsnog onduidelijk. Zal wel een soort pieptoon zijn die waarschuwt als je op provinciale wegen te snel dreigt te gaan.

Veiligheid my A**
Al met al heb ik weinig verrouwen in dit concept. Als deze proef omgezet wordt in een wet, gaan die busjes m.i. netjes de plaats in nemen van de vrachtwagens die door de automobilisten zo verfoeid worden dat ze bijna nergens meer op de linker baan mogen komen. Veiliger wordt het er -ben ik bang- ook niet op. Waar vallen de namelijk de minste verkeersslachtoffers? Juist: op de snelweg. En laat dat nou net de enige plaats zijn waar de begrenzer merkbaar is. Op de provinciale wegen geldt al bijna overal 80 kilometer per uur, daar kan dus nog steeds te snel gereden worden, om over de bebouwde kom nog maar te zwijgen.

Theorie vs praktijk
Sprekend uit ervaring denk ik dat deze proef meer ellende dan voordeel gat opleveren. Zowel voor de automobilisten, vrachtwagenchauffeurs als de bestuurders van de bestelbussen. Zeker als die laatsten veel in het buitenland rijden , waar 120 en 130 gewoon toegestaan blijven. Maar goed, de dames en heren van het ministerie worden gelukkig niet door enige ervaring gehinderd. Zij weten met hun theoretische kennis veel beter dan wij hoe je een file probleem oplost. Want je weet toch: dat er nog steeds files staan komt alleen maar omdat automobilisten zich niet aan de regels houden. Dat kunnen die ambtenaren prima zien vanuit hun BMW-met-chauffeur-op-de-vluchtstrook/treincoupe/fiets**.

(**doorhalen wat niet van toepassing is).

bron: ministerie verkeer en waterstaat
foto: standplaats-canada.nl
atleetalie
jeemig, slaat dat nou weer op, ik hoop dat het nieuwe kabinet het tegenhoud of ongedaan maakt, het is toch absurd
wanroij
Quote:
In Amerika en Canada mogen vrachtwagen net als personenauto's 100 tot 120. Dat werkt daar prima

Daar zijn de wegen ook breder en minder verkeer (buiten de steden).. Dan is het ook minder gevaarlijk dan hier waar de wegen vol zitten..
chilllayd
de snelheid verlagen naar 80 heeft alleen voor extra problemen gezorgd. Of dat ''ritsen''. Kost toch alleen maar tijd, en dus file? Razz
KoiboySG1
Hmm hier hebben we nog niks van gemerkt deze "nieuwe" regel. gelukkig maar want ik heb zelf ook een bus en heb geen zin in deze nieuwe regel.
rvec
chilllayd wrote:
de snelheid verlagen naar 80 heeft alleen voor extra problemen gezorgd. Of dat ''ritsen''. Kost toch alleen maar tijd, en dus file? Razz

Snelheid verlagen naar 80 problemen? Daardoor passen er meer auto's op hetzelfde stuk weg (remweg is korter dus de afstand tussen de auto's kan kleiner worden). En dus krijg je dan minder snel files.

En ritsen kost idd tijd maar bij een wegversmalling kan je ook gewoon zo snel mogelijk proberen erdoor te komen (het alternatief) en ik denk dat je dan juist files krijgt.
stephancreelle
ja, da is inderdaad weerom een briljant idee om zoiks uit te steken. maar ik snap gewoon nie dat zoiets zelfs maar kan worden vorogesteld. ik denk dat ze daar toch wel genoeg mensen hebben die weten wat de gevolgen zijn van zo een invoering ?
al denk ik dat moest men beginnen met een wat betere verdeling van de snelheden over de rijvakken , dat dit al veel verschil kan maken . want ok , er mag inderdaad niet te snel worden gereden , maar als ge u aan de 120 km/h houd , dan moet ge nie op et derde vak gaan rijden heee .
ik denk moesten mensen zo'n dingen beseffen , dat er al veel opgelost zou raken.
SgtGarcia
Het probleem is dat ze er gewoon niet echt uitkomen, continu meer asfalt is ook niet echt de oplossing. Dus wordt het ergens anders in gezocht. Of dit echt de oplossing is valt te betwijfelen, wat mij betreft trekken ze alle snelheden gewoon gelijk naar 120, maar dat is blijkbaar niet echt een optie.
Lord Klorel
Ik ben principieel tegen hardrijders, maar snelheidsbegrenzers zijn helemaal om te freaken.
Ik heb een hekel aan chauffeurs die traag rijden en dus om deze voor te gaan, moet je soms even wat plankgas geven.

Maar als deze dingen worden verplicht, kan je even goed met het openbaar vervoer gaan.

Ik hoop dan ook dat elke regering er ernsitg over nadenkt om dit systeem niet goed te keuren.
Georgeboy
Ik ben van mening dat de overheid dringend eens moet samenzitten met de automobielbouwers. Europese richtlijn voor maximumsnelheid zou het bvb de autobouwers mogelijk moeten maken om de hoogste versnelling af te stellen op 120 km/h voor een laag verbruik. Veel wagens draaien nu bij deze snelheid op hoog toerental.
Dit is natuurlijk een kwestie van CO2.

Om terug te komen op het onderwerp. Meer files, ik denk het niet. Laat alle vrachtwagens mooi hun snelheid behouden op de rechterrijstrook en niemand zal er last van hebben. Indien ze nog hun afstand kunnen behouden is het ook mogelijk als automobilist om er tussen in te voegen, want de meeste invoegstroken laten toe reeds een snelheid van 90km/h te halen. Ik stel me steeds vragen bij vrachtwagens die elkaar inhalen. Ze blijven kilometers naast elkaar hangen omdat de ene niet wil inboeten voor de andere. Het verschil in snelheid is bijzonder beperkt, waardoor ze moeilijk kunnen inhalen. Laat ze dan ook niet inhalen. Dat brengt ons terug bij de CO2 uitstoot, die is opmerkelijk lager bij 90km/h. Ook hun remafstand verkort. Bij een ongeval hoor je vaak chauffeurs klagen, jamaar ik krijg die x aantal ton niet stil op een paar meter. Bij een aangepaste snelheid zal die afstand ook drastisch inkorten, wat de veiligheid ten goede komt.

Greetz
Skippers
Volgens mij is dr maar 1 heel simpele oplossing en dat is niet ritsen, snelheid verlagen naar 80 km/h of meer asfalt maar simpelweg carpoolen of het openbaar vervoer goedkoper of zelfs gratis maken en zorgen dat het OV je brengt waar je wilt wezen en dat is nu nog steeds niet het geval.
chilllayd
Volgens mij blijven drukke wegen een eindeloos probleem.
Er komen steeds meer wegen, maar ook steeds meer auto's.
©Wolfie
Ik begrijp niet waarom ze die bestelbusjes willen begrenzen op die snelheid. Ze zouden dat dezelfde snelheid moeten krijgen als de vrachtwagens. Want als ze iets sneller mogen, dan krijg je dat ze de vrachtwagens willen inhalen en omdat ze maar heel klein beetje sneller mogen... Gaat de rest van het personen verkeer erachter haken... Het lijkt me logisch dat er dan juist file ontstaat!

Ik vind dat de bestelbusjes gewoon moeten mee stromen met het verkeer! Mochten ze het toch invoeren, laat ze dan gelijk de maximum snelheid van de vrachtwagens rijden.