Ik denk het zelf niet, omdat mars simpelweg te weinig aantrekkingskracht heeft voor een redelijke atmosfeer. Het zou hooguit kunnen dat mars een andere atmosfeer krijgt dan de aarde waardoor de warmte beter tegen word gehouden.
wie denkt er anders over? 
Ik denk dat er al leven op Mars is. Namelijk marsmannetjes.
Euh, hoe kom je er eigenlijk bij om zo'n topic aan te maken? Kun je op Mars leven dan? Maar opzich is Mars wel een interessant onderwerp. En lekker.
Oke, ff serieus. Ik heb geen idee. Misschien dat er ooit over een paar miljoen jaar ofzo wel mensen naar Mars vertrekken. En dat het dan normaal om ff een 'vluchtje' naar Mars te boeken. Is is een keer een wat andere vakantie, leuk.
Ik denk inderdaad dat er over een tijdje een of ander iets wordt uitgevonden waardoor we kunnen leven op andere planeten. Dan stap je net zo makkelijk in een raket als dat je nu in de auto stapt 
er is mischien al leven op mars. Kleine bacterien die in mars zelf leven.
| Wikipedia wrote: |
| Van alle planeten in het zonnestelsel lijkt Mars nog het meest op de Aarde. Zo heeft Mars vier seizoenen, twee poolkappen, de lengte van een dag is nagenoeg gelijk (24h en 31min.) en de (dunne) atmosfeer maakt leven niet per definitie onmogelijk. De vele opgedroogde rivierbeddingen doen vermoeden dat er vroeger water heeft gestroomd. Verder vinden we op Mars bekende geologische formaties zoals vulkanen, breuklijnen en woestijnen. |
Interessant..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leven_op_Mars ?
Op zich ben ik er wel benieuwd naar of er werkelijk buitenaards leven is. Maar het is ook wel weer eng.
Mars lijkt idd geologish gezien erg veel op de aarde. Wetenschappers zijn het er nog niet eens over eens of de mens er ooit zal wonen net zoals hier op aarde nu gedaan word.
Door een kunstmatig broeikaseffect op gang te brengen verwarm je mars en zorg je ervoor dat gevaarlijke straling van de zon terugkaatst door de atmosfeer. Door opwarming smelten de poolkappen zodat je water hebt (er is namelijk ijs). Ook zuurstof is geen probleem. Door verbranding ontstaat CO² dat op zijn beurt omgezet kan worden in zuurstof. (je weet wel: planten en zonne energie)
Het grote probleem is echter de zwaartekracht. Kan de atmosfeer wel vastgehouden worden door mars? je moet je namelijk wel bedenken dat als je op mars springt dat je wat langer onderweg bent dan op aarde.
Ja, ik las iets over dat de kern van Mars niet meer vloeibaar is, en dus gestold is. En dat er daarom een probleem met het magnetisch veld / magnetische aantrekkingskracht o.i.d. is. Volgensmij op die site van Wikipedia.
Hmm op Mars leven zal ooit wel lukken, als er robots kunnen rijden, der kunnen even goed mensen in die robots rijden, maar zonder ruimtepak lijkt mij het onmogelijk. tenzij je een grote koepel maakt maar dan is dat eigenlijk het ruimtepak.
Bovendien is de kans reëel dat de rovers (robot movers) bacterieën van de aarde naar Mars hebben genomen.
Groeten
Natuurlijk zullen er ooit mensen wonen op Mars, 200 jaar geleden achtte niemand het voor mogelijk dat er mensen zouden lopen op de maan, en 200 jaar is een speldenprikje in vergelijking met de geschiedenis van de mens.
200 jaar geleden achtte men het onmogelijk om harder dan 80 kilometer per uur te gaan. Volgens de wetenschappers kon het menselijk lichaam niet harer aan.
| Boles Roor wrote: |
| 200 jaar geleden achtte men het onmogelijk om harder dan 80 kilometer per uur te gaan. Volgens de wetenschappers kon het menselijk lichaam niet harer aan. |
Voila, daar heb je weer zo'n voorbeeld, de mens zal altijd blijven evolueren.
Boh bewoonbaar, depends hoe ge het bekijkt.
In de zin van: leven zoals aarde: not really...
In de zin van: door technische hulpmiddelen daar leven: waarschijnlijk wel.
Maar Mars is zelf vrij onstabiel... gassen enzo, weetwel
| Lady Elensar wrote: |
Ik denk dat er al leven op Mars is. Namelijk marsmannetjes.
Oke, ff serieus. Ik heb geen idee. Misschien dat er ooit over een paar miljoen jaar ofzo wel mensen naar Mars vertrekken. En dat het dan normaal om ff een 'vluchtje' naar Mars te boeken. Is is een keer een wat andere vakantie, leuk. |
Over een paar miljoen jaar leven we misschien niet eens meer. Ik denk dat een vlucht naar mars over 100 jaar ofzo wel kan. Maar wat is het nut ervan als we op Mars gaan rondlopen?
Wel als de wereldbevolking blijft stijgen zoals nu, zal er ooit wel eens een uitwijking moeten gebeuren.
Mwa, onmogelijk, de atmosfeer bestaat grotendeels uit CO2, niet echt gunstig voor leven.
Daarnaast vind ik dat mars maar lelijke manen heeft, die van de aarde is tenminste mooi rond.
De manen van mars zijn waarschijnlijk klompjes planetoïden en ze heten Phobo en Deimos.
Ik zal effe fotootje opzoeken.
Dit is phobios, wat een gedrocht:
En dit is dat andere misbaksel, Deimos genaamd:
Oorlog is niet fijn, en daarom weet ik nu waarom de Romeinen de planeet mars noemde naar hun oorlogsgod.
Overigens zal Marco Borsato zich wel thuis voelen op Mars, het bestaat namelijk uit een rood oppervlak van rotsen en diepe kraters.
// edit //
| Quote: |
| Wel als de wereldbevolking blijft stijgen zoals nu, zal er ooit wel eens een uitwijking moeten gebeuren. |
Zou je denken, plaats genoeg hoor:
En daar kun je beter wonen dan op mars.
Dat duurt nog wel 'even' voordat we op Mars wonen. Maar ach, de mens verzint er tegen die tijd toch wel wat op. Laat het eerst hier op aarde maar is op orde komen. Zoals het er nu aan toe gaat..
En die manen maken mij niet veel uit hoor, hoe ze er uit zien.
Dat duurt nog wel 'even' voordat we op Mars wonen. Maar ach, de mens verzint er tegen die tijd toch wel wat op. Laat het eerst hier op aarde maar is op orde komen. Zoals het er nu aan toe gaat..
En die manen maken mij niet veel uit hoor, hoe ze er uit zien. |
Ik ga daar volledig mee akkoord.
| wimvpetegem wrote: |
Daarnaast vind ik dat mars maar lelijke manen heeft, die van de aarde is tenminste mooi rond.
De manen van mars zijn waarschijnlijk klompjes planetoïden en ze heten Phobo en Deimos. |
En dan, op die manen hoef je niet te wonen hoor.
En die manen maken mij niet veel uit hoor, hoe ze er uit zien. |
Mij wel, dat is altijd het eerst waar naar ik kijk als ik wil gaan verhuizen. 
Als de mens voldoende evolueert én de technologie alles toelaat, zou het mss wel kunnen lukken. Maar eerlijk gezegd zie ik dat nog niet gebeuren tijdens mijn "lifetime". Toegegeven, je weet maar nooit...
Zou het leven zijn, zoals wij dat kennen? Of op een andere manier?
| tlambert wrote: |
Als de mens voldoende evolueert én de technologie alles toelaat, zou het mss wel kunnen lukken. Maar eerlijk gezegd zie ik dat nog niet gebeuren tijdens mijn "lifetime". Toegegeven, je weet maar nooit...
Zou het leven zijn, zoals wij dat kennen? Of op een andere manier? |
Moet er natuurlijk wel evolutie zijn, en naar mijn inzicht/mening is er alleen nog maar degeneratie.
Mutaties hoeven geen evolutie te zijn maar kunnen ook degeneratie betekenen.
Er kan namelijk alleen maar informatie (DNA) af gaan en niet bijkomen, dat kan wel positief zijn voor het organisme maar het is en blijft degeneratie.
Zoals we er nu voorstaan is leven op Mars misschien mogelijk maar als je terug op de aarde wil kunnen stappen moet er nog heel wat gebeuren want alle astronauten die nu een lange ruimtereis achter de rug hebben vallen neer als ze op de aarde proberen te stappen. Hun spieren zijn immers niet meer gewoon om tegen een grote zwaartekracht te bewegen.
Mmm, daar is vast wel wat voor te vinden, een kunstmatige druk en zwaartekracht maken op mars in koepels ofzo...
Vast wel mogelijk...
Mmm, daar is vast wel wat voor te vinden, een kunstmatige druk en zwaartekracht maken op mars in koepels ofzo...
Vast wel mogelijk... |
Uiteindelijk zal alles mogelijk zijn, de mens zal op veel meer planeten dan op Mars basissen hebben.
| redtigris wrote: |
Ik denk het zelf niet, omdat mars simpelweg te weinig aantrekkingskracht heeft voor een redelijke atmosfeer. Het zou hooguit kunnen dat mars een andere atmosfeer krijgt dan de aarde waardoor de warmte beter tegen word gehouden.
wie denkt er anders over?  |
Denk het niet, mars heeft te veel caramel, je kan denk ik wel wonen op Twix. 
Maar goed, ik denk dat als de wetenschap gestaag door blijft groeien die mogelijkheden er wel zeker zijn.
Maar dan moet ook wel alles goed gaan en geen zoveeste wereldoorlog uitbreken en dergelijken.
Maar goed, ik denk dat als de wetenschap gestaag door blijft groeien die mogelijkheden er wel zeker zijn.
Maar dan moet ook wel alles goed gaan en geen zoveeste wereldoorlog uitbreken en dergelijken. |
Hmm er zal misschien een derde wereldoorlog worden gevoerd om Mars als we er eenmaal op kunnen wonen.
Vast wel mogelijk... |
Dit doet me eigenlijk wel heel hard denken aan het boek 'Toren hoog en mijlen breed' van Tonke Dragt. Daar gaat het over leven op de Venusplaneet in koepels. Echt een aanrader voor mensen die kikken op het leven op andere planeten.
Mja, alleen is venus nog onrealistischer dan mars...
Venus heeft qua grootte gewicht aantrekkingskracht en dergelijken wel veel weg van de aarde.
Maar het mist een goede damkring, de dampkring op Venus bestaat voor 95% uit CO2 dat nogal verstikkend werkt en door deze dikke dampkring wordt het er ongelooflijk heet.
Niet mogelijk om op te leven, dan eerder nog mars.
Venus ligt ook veel dichter bij de zon dan de aarde.
Mja, dat is vaak niet waarom het warmer of kouder is (heeft natuurlijk wel grote invloed).
Maar een planeet draait ook om zijn eigen as, wanneer deze geen dampkring heeft zal het aan de schaduw-zijde heel erg koud zijn.
De dampkring houdt namelijk de warmte vast.
Gewoon een koepeltje zetten en het probleem is al voor een groot stuk opgelost... 
| Gieter wrote: |
Gewoon een koepeltje zetten en het probleem is al voor een groot stuk opgelost...  |
Hmm, lijkt mij wel een duur als dat koepeltje groot moet zijn. 
De ruimtevaart vind ik eerlijk gezegd maar dikke onzin... je heb er helemaal niets aan... Misschien een paar onzin onderzoeken... je kan al dat geld beter in projecten stoppen waar het echt nodig is..., dan hier in.
En Mars bewoonbaar? Ik geloof er niet in... en stel je voor dat het zo zou zijn... wie gaat er dan op Mars wonen? Helemaal niemand toch... wat heb je er? helemaal niets 
Misschien tegen die tijd wel? En er zullen altijd wel mensen zijn die dat willen. Als is het alleen maar voor de kick.
mars, nee veel te plakkerig en veel te zacht; niet zo zacht als milkyway maar toch ook niet zo hard als snickers..
Dit is de laatste keer dat ik een opmerking zie over 'de mars die gegeten kan worden' in dit topic. Mocht er toch nog iemand zo eigenwijs zijn (hoe leuk en grappig het ook bedoeld is) er één te plaatsen, dan wordt hij verwijderd.
...
Nah ja, duur wordt het zeker, maar als je ziet wat er nu allemaal niet wordt uitgegeven aan de ruimtevaart...
Er zullen vast wel mensen zijn die bereid zijn te investeren in een project als dit, maar of er echt mensen gaan wonen, dat lijkt me onwaarschijnelijk.
De Aarde is verreweg de mooiste planeet in ons zonnestelsel (natuur e.d.) en mars is gewoon helemaal leeg, het is bezaait met rode stof en rotsen.
Niets te bekennen.
Maar misschien kunnen er gewassen worden verbouwd, en dat dit weet terug naar de aarde wordt gebracht...
Staat er op zo'n bakje met aardbeien: "afkomst: van Mars" 
Volgens mij is mars over een paar honderd jaar best bewoonbaar te maken, als we maar genoeg techniek ontwikkelen, en natuurlijk zo lang blijven overleven. Want tja, de wereldbevolking blijft groeien, en de maan is een schietschijf voor meteorieten.
Als ik het goed heb begrepen is de zon uit aan het zetten, en zal hij over een hele tijd zelfs de eerste planeten 'opvreten'. Tja, dan is mars niet zo koud meer.
De NASA had al plannen om planten van hooggebergten (zelfde klimaat als op mars: koud, lage luchtdruk, weinig zuurstof en CO2, etc) op mars zetten. Die dingen zorgen natuurlijk voor een beter atmosfeer, waar (evt gemuteerde
) mensen later in kunnen wonen? Misschien....
Mars zal ooit wel eens bewoonbaar, maar dat kan nog jaren duren!
Maar we zullen inderdaad genoeg techniek moeten ontwikkelen.
En als het lukt wil ik er wel eens naartoe!! 
Gewoon volpompen met CO2 en O2 zo krijg je een versneld broeikaseffect (zoals nu op aarde)
Dan zal de temperatuur aangenamer worden en zullen we er mss ooit kunnenn leven.
Deze mensen hier gaan wel erg ver, kan het niet wat realistische. Kom op zeg, voor de meeste mensen is get al zo moeilijk om hier op aarde te leven, terwijl er alles in overvloedt is, en dan wordt er nog over MARS gepost, dan kan je net zo goed met de maan beginnen.
Waarom moeten we het alleen over realistische dingen gaan hebben? Dat is nergens voor nodig. En misschien wordt dit ooit wel realistisch. Dat weet jij niet, dat weten wij niet. Ik vind dit wel een leuk onderwerp om over te praten, net zo als de rest in dit topic I guess.
Dus als jij het niet leuk vind om hier over te praten kun je maar beter gewoon niet reageren in dit topic
.
Waarom moeten we het alleen over realistische dingen gaan hebben? Dat is nergens voor nodig. En misschien wordt dit ooit wel realistisch. Dat weet jij niet, dat weten wij niet. Ik vind dit wel een leuk onderwerp om over te praten, net zo als de rest in dit topic I guess.
Dus als jij het niet leuk vind om hier over te praten kun je maar beter gewoon niet reageren in dit topic . |
De vraag is wat onrealistisch is, kijk eens 100 jaar terug, zouden ze dan al denken dat er ooit een mens op de maan zou staan?
Als je de voruitgang de laatste eeuw bekijkt is onrealistisch afhankelijk van tijd.
Maar zet eerst eens een mens op Mars, dan zullen we verder zien 
geen idee, zou kunnen, volgens mij wel, maar wanneer juist geen idee
mvg
keempe
| Maxus wrote: |
Gewoon volpompen met CO2 en O2 zo krijg je een versneld broeikaseffect (zoals nu op aarde)
Dan zal de temperatuur aangenamer worden en zullen we er mss ooit kunnenn leven. |
Klinkt inderdaad erg makkelijk -- gewoon het klimaat een beetje aanpassen, al onze broeikasgassen daarheen zodat we er hier geen last van hebben en het daar eindelijk warm wordt.
Maarja, als we niet eens een robot op mars krijgen, hoe wil je duizenden kubieke meters gas daarnaartoe krijgen? Die atmosfeer is enorm, wij mensen kunnen weinig uithalen. Zelfs niet als de techniek verder is.
| "Op 12 juni, interviewde Linda Howe professor Vittorio Formisano, die werkt bij het ruimteschip Mars Express van the European Space Agency's. Hij zei dat hij op het punt staat om aan te kondigen dat er leven op Mars is. Nu zegt hij dat hij deze informatie over enkele dagen in Parijs zal vrijgeven. Er is ammoniak ontdekt op Mars en omdat het slechts enkele dagen overleeft in de atmosfeer van Mars, moet het constant aangevuld worden. Alleen levende microben kunnen dit doen, dus de conclusie is onvermijdelijk: er is leven op Mars." |
Quotes zet je tussen de quote tags! -- Lady Elensar
Ik ben geneigd het hiermee eens te zijn. (En wat is er ooit gebeurd met de experimentele ontdekking van methaan in de Mars atmosfeer?)
Ik ben ervan overtuigd dat dit onderwerp verschanst is in de politiek van ontdekkingen; zoals ik elders beargumenteerd heb, heeft NASA's Mars' ontdekkingsprogramma weinig tot geen interesse in overgebleven Mars leven omdat een dergelijke ontdekking de heersende agenda van het Jet Propulsion Laboratory in de war zou schoppen. (Het is geen toeval dat geen van de MER rovers die nu over de rode planeet rondtoeren niet eens de meest simpele instrumenten aan boord hebben om leven waar te nemen.)
Bron: Cydonian imperitive
Wat heeft het nou eigenlijk voor zin om op mars te gaan wonen???
Het hoeft niet per se zin te hebben. Er gebeuren wel meer onzinnige dingen die gewoon leuk zijn. Wat heeft het voor zin om te gaan parachute springen? Dat heeft geen zin, het is gewoon leuk om te doen.
En zo denkt iedereen er ook nog weer is anders over.
| SBrian wrote: |
De ruimtevaart vind ik eerlijk gezegd maar dikke onzin... je heb er helemaal niets aan... Misschien een paar onzin onderzoeken... je kan al dat geld beter in projecten stoppen waar het echt nodig is..., dan hier in.
En Mars bewoonbaar? Ik geloof er niet in... en stel je voor dat het zo zou zijn... wie gaat er dan op Mars wonen? Helemaal niemand toch... wat heb je er? helemaal niets  |
Boh, helemaal geen dikke onzin. Ruimtevaart verschaft nieuwe inzichten, verlegt de grenzen van de mens. De mens is altijd al een ontdekkingsreiziger geweest, dat gaat niet veranderen. Wat als we vroeger nooit voet zetten buiten onze nabije omgeving?
Zodus twee zaken: 1/ Wie weet ontdekken we dingen waarvan we dachten dat die er nooit waren.
2/ We krijgen meer informatie over wie we zijn, waar we vandaan komen, ... Als dàt niet interessant is, dan weet ik het ook niet meer.
En er zouden natuurlijk wel mensen op Mars gaan wonen, al is het maar een extravagant buitenverblijfje. De popsterren zullen staan aanschuiven in de beginfase.
Eerst wat dieper nadenken vooraleer te reageren. 
Het hoeft niet per se zin te hebben. Er gebeuren wel meer onzinnige dingen die gewoon leuk zijn. Wat heeft het voor zin om te gaan parachute springen? Dat heeft geen zin, het is gewoon leuk om te doen. En zo denkt iedereen er ook nog weer is anders over. |
Ik denk dat het echt wel zin heeft!
De wereld raakt nogal overvol, en bovendien blazen we deze planeet op met al die CO2 en CH4 uitstoot. De mens heeft een kans nodig om op nieuw te geginnen op een nieuwe planeet, en het dit keer wel goed te doen, met respect voor de natuur (die we daar toch niet kunnen vernietigen
) -- okal is het over een paar honderd jaar.
Aan de andere kant is het 'nutteloze' onderdeel waarschijnlijk wel de eerste die marsreisjes organiseerd -- gewoon als toerisme aan allemaal rijke stinkers, en later ook aan het normale volk.
Schande dat we moeten wachten op de NASA :S
Je kan volgens mij oneindig gaan praten hierover. Akkoord de techniek staat niet stil en misschien is er een kans om binnen zoveel jaar op mars te gaan wonen, maar ik denk dat het kosten plaatje onmenselijk hoog gaat zijn.
In reactie op het overbrengen van onze broeikasgassen naar mars. Ik denk dat dat heel moeilijk is, omdat mars geen echte atmosfeer heeft zoals de aarde.
De straling van de zon zou eens gewoon kapot maken.
Ik zou gewoon zeggen laat de toekomst uitwijzen hoe dit verder evolueert en geniet gewoon van de tijd die we nog kunnen doorbrengen op deze aarde.
Als de mens Mars wil koloniseren moeten ze dat wel binnen 5 miljoen / miljard (doorhalen wat nvt) doen anders gaat de zon opzwellen tot een rode reus. tja en dan ben je gaar als je dan nog niet op Mars zit :)
Maar ach de mens is inventief die vind vast wel wat...
Als de mens Mars wil koloniseren moeten ze dat wel binnen 5 miljoen / miljard (doorhalen wat nvt) doen anders gaat de zon opzwellen tot een rode reus. tja en dan ben je gaar als je dan nog niet op Mars zit
Maar ach de mens is inventief die vind vast wel wat... |
op dit moment is het al mogelijk om mars te koloniseren met de huidige technologieen, maar het is gewoon nog niet efficient en te duur. Je krijgt dan zoiets als het ISS
Nu is het denk ik nog niet mogelijk.
Maar je weet maar nooit, zoals ze honderd geleden nog niet wisten dat je ook door de ruimte kan reizen, dus zou het goed kunnen dat het over 20 jaar wel kan.
Gooi er een paar A bommen op.
| SBrian wrote: |
En Mars bewoonbaar? Ik geloof er niet in... en stel je voor dat het zo zou zijn... wie gaat er dan op Mars wonen? Helemaal niemand toch... wat heb je er? helemaal niets  |
Heb je een mobieltje? Wees dan maar blij met de ruimtevaart.
| jefry66 wrote: |
Nu is het denk ik nog niet mogelijk.
Maar je weet maar nooit, zoals ze honderd geleden nog niet wisten dat je ook door de ruimte kan reizen, dus zou het goed kunnen dat het over 20 jaar wel kan. |
20 jaar is zeker weten te weinig tijd... ongeveer 20 jaar geleden dachten ze al aan het ISS, en dat is een enorme flop, simpelweg omdat ze er te vroeg mee begonnen zijn. Ik ben bang dat zolang wij leven Mars voor de ruimtevaartorganisaties is, misschien dat onze kleinkinderen een serieuze kolonisatie mee kunnen maken...
Als je het zo bekijkt... Ik had een keer een hele oude Donald Duck, uit de vorige eeuw nog, en daar stond een verhaal in over de toekomst, hoe het er allemaal uit zou zien in 2000. Er waren zwevende auto's, geen snelwegen meer (nee, landingsbanen), en kinderen gingen niet meer naar school (hurray!) maar kregen les van een computer die alles wist. En toen was het met een verhaal over Hans en Grietje die die computer (die ook nog eens gemeen was) ontmoetten ofzo. Lang geleden. In ieder geval, waarschijnlijk duurt het ontzettend lang. Als ze over een schaal van 50 jaar al zo dachten, dan zal het (met het oog op mijn uitzicht
) nog heel erg lang duren (denk: iets van 1000 jaar ofzo) voordat we hier zwevende auto's hebben, laat staan gaan vertrekken naar andere planeten. Aan de andere kant: een hele poos geleden (misschien wel een paar jaar) konden mensen toch een stukje maan kopen? Heel erg duur, maar 'over zoveel jaar zou iedereen naar de maan gaan' wat mij weer brengt op het onderwerp dat vrouwen toch helemaal niet astronaut kunnen worden (dus ook niet naar de maan of naar Mars kunnen) vanwege hun baarmoeder/maandelijkse cyclus. Tenminste, dat heeft iemand mij eens verteld. Of het waar is is een tweede
.
Ik denk toch dat er toch bepaalde grenzen zijn. Naar de maan = oke. Naar mars = waarschijnlijk. Maar ja verder zullen we niet komen, want dan is de Aarde al weg = 3e WO
| geeren wrote: |
| Ik denk toch dat er toch bepaalde grenzen zijn. Naar de maan = oke. Naar mars = waarschijnlijk. Maar ja verder zullen we niet komen, want dan is de Aarde al weg = 3e WO |
Bwah, weet ik niet zeker hoor, een oorlog kan veel technologische vernuftigheden te weeg brengen, denk maar aaan de Apollo vluchten ( Koude oorlog?) en V2 raketten (W0 II). Echter hoe verder men wilt gaan hoe moeilijker het wordt, das een feit.
Die Koude Oorlog is een goed voorbeeld. Waarschijnlijk heeft iedereen nu meer dan genoeg wapens en beschikt iedereen over meer dan genoeg kennis om de wereld nog vaker te laten ontploffen. Maar dat hebben ze niet gedaan. En we mogen hopen dat ze dat ook in een eventuele 3e Wereld Oorlog niet van plan zijn. En ja, de kennis die ervan komt is aan de andere kant ook wel weer handig. En soms ook nadelig, op een bepaalde manier.
| RoomRooz wrote: |
| Die Koude Oorlog is een goed voorbeeld. Waarschijnlijk heeft iedereen nu meer dan genoeg wapens en beschikt iedereen over meer dan genoeg kennis om de wereld nog vaker te laten ontploffen. Maar dat hebben ze niet gedaan. En we mogen hopen dat ze dat ook in een eventuele 3e Wereld Oorlog niet van plan zijn. En ja, de kennis die ervan komt is aan de andere kant ook wel weer handig. En soms ook nadelig, op een bepaalde manier. |
Dan maar wachten op een 3e WO.
ik denk dat mars best bewoonbaar zou kunnen worden
(wie weet wat de natuur toch allemaal kan doen)
maar ik denk ook dat als dat zou kunnen de mens er toch een handje bij zal helpen.
het is denk ik ook nog veel te koud op mars, dus daar moet ook wat aan worde veranderd:p
het zal wel tot 2100 of sow duren maar uiteindelijk wete ze wel iets waardoor het kan
OOIT zal Mars ooit wel bewoonbaar worden!
Maar wanneer? dat is de vraag.
Misschien over 10 jaar, je kan nooit weten.
ze moeten daar heel veel auto laten rijden dan wordt het wel warmer door het broeikas effect.
moet de vraag niet zijn : is er leven op mars (geweest)
al het water is op (met uitzondering van wat droog ijs), de temperatuur schommelt er enorm, warmer en kouder dan hier, er is geen ene ****** te dien tenzij je zelf je ****** meeneemt 
Ehm, even wat netter praten of niet van die ingewikkelde zinnen typen. 
Ik denk dat dat zeker mogelijk is om op Mars te gaan wonen over 150 jaar... Maar ik denk dat het veel gezonder is om op de aarde te leven en je ding te doen! Eerst zullen er wel voertuigen moeten komen die heel snel kunnen zodat we Mars kunnen bereiken binnen een maand minimaal... Als dat langer duurt, dan zal de NASA willicht wel de enige daar blijven!
| redtigris wrote: |
wie denkt er anders over?  |
Ik denk juist van wel! want veel wetenschappers zullen er naar toe gaan.....en denk aan al die mijnen!
als ze ernaar toe gaan zal er eerst een groter ruimtestation komen wat als een tussenstation zou kunnen dienen en wat ook bij kan tanken (zowel voedsel en water als brandstof).
toen ze voor het eerst naar de maan gingen, dacht iedereen binnen 10-20 jaar wonen we allemaal op de maan, nu is het al 40 jaar ofzo geleden en veel is er niet echt veranderd.
Een reis naar mars is nu mogelijk, maar niet reëel, Als men grotere ruimtetuigen kan maken, die sneller gaan dan de huidige toestellen en waar meer mensen in kunnen, DAN pas zouden we naar Mars kunnen gaan om er te wonen.
Want we moeten ook eerst veel grondstoffen kunne vervoeren om daar te kunnen leven enzo.
Ik blijf realistisch, de kans dat we ooit op mars wonen is minimaal, waarschijnlijk maken meeste van ons dit niet meer mee.
Maar het is nu al ongelofelijk hoe snel die raketten en dergelijke naar de maan vliegen: de benodigde brandstof is een reactie tussen waterstof en zuurstof, die erg exotherm is, dat wil zeggen, er komt erg veel energie bij vrij, te zien als een wit licht, met veel rook. De massaverhouding waarin waterstof met zuurstof reageert is in vergelijking met reacties van andere stoffen met elkaar erg optimaal: je krijgt veel energie, tegenover in verhouding weinig vloeistoffen die mee aan boord moeten. Ik vraag me dus echt af of de raketten zich nóg sneller zouden kunnen verplaatsen dan ze nu al doen, om binnen een aardige tijd op Mars te belanden. Maar wie weet...
ik ben optimist en ik hoop dat ik een Marslanding ooit zal meemaken.
ik denk het niet lijkt me iets te onmogelijk maar ja wie weet over een paar 100 of 1000 jaar 
Er zijn nu al serieuze tests voor de bemande reis naar mars, de reis zelf moet al over ongeveer 10 jaar uitgevoerd worden! Over 20 jaar komen vast de volgende paar reizen, en misschien wéér 10 jaar later zijn er de eerste rijke stinkerts die een paar miljoen willen betalen voor een maandje mars. Ja, ik denk dat ik het nog wel mee ga maken....
daar lig ik niet meer van wakker, de vraag is eerder of de aarde nog bewoonbaar blijft.
Massale sterfte onder de bijen is weer een kaakslag in ons gezicht. Einstein heeft ooit eens een voorspellinkje gedaan : als de bijen weg zijn heeft de mens nog 4 jaar te leven... we zijn weer goed op weg.
April heeft nog geen drup regen gehad - en dan seffens weer iedereen afgeven op de boeren 'die altijd klagen' -- we hebben de kloot verkloot mannekes en als we nie drastisch gaan handelen (de fase van 'oppassen' zijn we nu allang voorbij) dan zijn we niet één maar 5 bruggen te ver
Mars is zeker een alternatieve woning voor aardbewoners.
Met ongeveer 6,5 miljard aardbewoners, zal er een serieuze gebrek aan bewoonbare plaatsen (t is meer een kwestie van bruikbare ruimte) in onze toekomst zijn (in de volgende 100 jaren of zo).
Nu weet ik niet precies of Mars echt bewoonbaar is maar misschien zou het een wereldwijd prioriteit kunnen zijn even belangrijk als de globale opwarming van onze aarde 
er komt wel een bewoonbare plek op mars, maar wanneer?
het zal op een ruimte station lijken, en het zal er duurder zijn dan in ZWITSERLAND, the savest place on earth, eeh universum
Waarom zou het zo moeilijk zijn om een goed bewoonbare plaats te vinden op mars? Als je een plaats bewoonbaar kan maken, moet dat toch op alle andere plaatsen ook wel lukken. En met al die kosten die het met zich meebrengt om overal zuurstof, een maatregel tegen straling, voedsel, drinken, en weet ik veel wat te verzorgen, zou het toch geen probleem moeten zijn om hier en daar een bergje op te blazen. Ook zal de temperatuur niet zo'n groot probleem zijn, met alle energie die je toch al nodig hebt voor zuurstof-machines enzo. Het enige echte probleem zou bijvoorbeeld een vulkaan kunnen zijn...