FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Kameleonboeken

Rick Boele
Hallo allemaal,

Wie kent er hier allemaal kameleonboeken. Je moet ze gelezen hebben want ze zijn erg leuk. Misschien heb je er wel een tip of iets dergelijks over. Heb je nog een leuk boek te koop mag je het ook gerust melden.
Misschien weet je er ook wel een leuke site over. Vertel alles gerust!
BCP88
Vroeger toen ik nog jonger was heb ik heel veel kameleon boeken gelezen. Ik vond ze echt spannend.
Ik heb er veel gekocht toen de bibliotheek hier in het dorp sloot. Je kon ze toen kopen voor €0.50 . Ik had er een 15 tal gekocht en m'n neef ook en die hebben we dan uitgewisseld.
Ik denk dat ik ze allemaal wel 3 keer gelezen heb.

Nu lees ik ze niet meer. Nu lees ik meer boeken van Dan Brown, John Grisham, Jef Geraerts, ...
Rick Boele
Ik heb denk ik al mijn kameleonboeken al wel 5 keer gelezen. En ik heb er ongeveer vijftig. Ik lees ze nog steeds dus daar komt het door.

Veel leesplezier!!!!!!!
SBrian
Ze zijn wel leuk.... hoewel sommige wel altijd hetzelfde zijn.

Er komt een vreemde man in het dorp, iedereen vind hem wel aardig, plotseling gebeurd er iets, iedereen is geschokt, maar gelukkig komt veldwachter Zwart er dankzij de hulp van Hielke en Sietse er weer uit... en dat allemaal door een ...... (heel klein iets....)

maar ze zijn wel leuk Laughing
deedee
Ik las ze vroeger altijd en heb er ooit een spreekbeurt over gehouden...

Nu vind ik ze totaal niet meer leuk, sorry Smile
Rick Boele
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe oud je bent. Ik vind ze nog steeds erg leuk alhoewel er steeds hetzelfde gebeurt.
Toch blijf ik ze lezen. Ik heb er ook ooit eens een spreekbeurt over gehouden.
Code of Ruin
De Kameleonboeken is echt een serie die ieder kind ooit eens moet hebben gelezen. Heb je dit nog niet gedaan dan ontbreekt er iets in je opvoeding en moet je snel gaan beginnen. Ik heb er een heel aantal gelezen, ik ben inmiddels zo oud en vergeetachtig dat ik niet meer precies weet welke allemaal, maar man wat was dat lachen. Simpele plots, duidelijke verhaallijnen, karakters die je door en door leert kennen en leuke avonturen.
Rick Boele
Code of Ruin wrote:
De Kameleonboeken is echt een serie die ieder kind ooit eens moet hebben gelezen. Heb je dit nog niet gedaan dan ontbreekt er iets in je opvoeding en moet je snel gaan beginnen. Ik heb er een heel aantal gelezen, ik ben inmiddels zo oud en vergeetachtig dat ik niet meer precies weet welke allemaal, maar man wat was dat lachen. Simpele plots, duidelijke verhaallijnen, karakters die je door en door leert kennen en leuke avonturen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Dan is er iets mis aan je opvoeding. Je moet je boekenplank er vol van hebben staan!!!!!! Laughing
Bengt
geeen flauw idee wat het is Very Happy
SBrian
Bengt wrote:

Dan heb jij dus een gemis in je opvoeding Wink
Rick Boele
SBrian wrote:
Bengt wrote:

ben ik het zeker mee eens Laughing
Ik zou als ik Bengt was de boeken nog snel gaan lezen. Succes met lezen allemaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lady Elensar
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n boek gelezen heb.. Embarassed
Misschien toen ik 3 was ofzo, dat 't me voorgelezen werd, maar verder zegt 't me helemaal niets.
SBrian
Kvraag me af of ze ook in Belgie te krijgen zijn.... Wink en het zijn iig geen boeken die je kunt voorlezen aan kinderen van drie jaar...
de-nachtegaaltjes
Ik ken de kameleon serie wel maar heb de boeken zelf niet gelezen.
Er zijn ook 2 films van gemaakt.

Heb ik wel stukjes uit gezien, maar helaas niet helemaal.
BCP88
SBrian wrote:
Kvraag me af of ze ook in Belgie te krijgen zijn.... Wink

Ja, de boeken zijn ook in België te krijgen. Ik ben een belg en zoals jullie in mijn bovenstaand bericht hebben kunnen lezen heb ik een heel aantal van de boeken gelezen.

de-nachtegaaltjes wrote:
Er zijn ook 2 films van gemaakt

En de films zijn ook in België verkrijgbaar.
Zelf heb ik de eerste film al gezien. Ik vond de boeken wel beter moet ik zeggen.
SBrian
Ik bedoelde het niet negatief of zo hoor... Vroeg het mezelf alleen af toen ik het schreef...

Idd... Volgens mij vind iedereen de boeken leuker dan de film, Laughing
Rick Boele
Je hebt ook in paar boeken in het Duits en in het Fries. Maar daar zijn ze niet allemaal leverbaar. Ik lees de boeken toch liever in het NEderlands. Ik denk ook dat de kamelonboeken in Belgie minder populair en bekent zijn omdat het een nederlandse schrijver is.

Veel leesplezier!!!!
joe_nl
Mijn vader heeft ze vroeger altijd gespaard, heeft ze dus echt allemaal.
Uiteraard kon ik er niet aan ontkomen, en dus heb ik ze allemaal gelezen (een keer of 7 denk ik...).

Net als mn pa vind ik dus al die boeken geweldig, al zijn ze ondertussen alweer een paar jaar niet van de plank geweest denk ik.

De 1e film heb ik gezien, beetje kinderachtig, beetje een mengelmoesje van allemaal verhalen door elkaar. De film en de laatste paar boeken (die zijn geschreven door een van de zoons van De Roos) vielen een beetje tegen naar mijn (onze, haha) mening.

Is er hier iemand in het Kameleon-dorp Ter Herne geweest?
Ben nog steeds van plan daar eens langs te gaan, maar ik ben eerst benieuwd naar jullie mening.
Rick Boele
joe_nl wrote:
Mijn vader heeft ze vroeger altijd gespaard, heeft ze dus echt allemaal.
Uiteraard kon ik er niet aan ontkomen, en dus heb ik ze allemaal gelezen (een keer of 7 denk ik...).

Net als mn pa vind ik dus al die boeken geweldig, al zijn ze ondertussen alweer een paar jaar niet van de plank geweest denk ik.

De 1e film heb ik gezien, beetje kinderachtig, beetje een mengelmoesje van allemaal verhalen door elkaar. De film en de laatste paar boeken (die zijn geschreven door een van de zoons van De Roos) vielen een beetje tegen naar mijn (onze, haha) mening.

Is er hier iemand in het Kameleon-dorp Ter Herne geweest?
Ben nog steeds van plan daar eens langs te gaan, maar ik ben eerst benieuwd naar jullie mening.

Kben er wel eens geweest. Ik vond het niet erg spannend ofzo. Ik vind dat het dorp snel verbetert moet worden. Ik hoop dat het ook gebeurt. Je geld is het niet echt waard. Want de entree is best veel.
the666bbq
kinderboeken, uhm over welke leeftijd spreken we hier dan ??
BCP88
the666bbq wrote:
kinderboeken, uhm over welke leeftijd spreken we hier dan ??

Ik ben eens op zolder gaan zoeken achter mijn kameleon boeken.

Op de oudere boeken (tot 10de druk) die ik heb staat "Leeftijd tot 12 jaar"

Op de nieuwe staat niks meer van een leeftijd.

Ik denk dat ik ze de laatste keer gelezen heb toen ik 14 was.
Citizen Kane
afgezien van de boeken zijn de films ook erg leuk, alhoewel een beok eigenlijk veel beter voor kinderen is. Leren ze hun eigen fantasie gebruiken.

Ik heb de boeken eigenlijk niet gelezen maar wel meegedaan als "extra' in de Kameleon 2. als figurant. Ik ben te zien in een flits op de kermis, als de uitbater van de schiettent bij de kermis. Ik heb daar ergens nog een Rode cowboyhoed op.

Verder ben ik ook bij de opnames aanwezig geweest dat de tweeling in hun boot moesten sprinten om Chris zegers te redden van de verdrinking (iets wat overigens bijna ECHT gebeurt is, wat niemand weet, behalve ingewijden). de opnames op de drafbaan in Joure bij de paardenrace ben ik ook nog bij geweest. Als het goed is loop ik ergens tegen de tweeling in op het moment dat die tegen de meute inlopen. maar ik geloof dat je mijn hoofd niet goed ziet.

het was lache, biertje gedronken met Maarten Spanjer, Jan Douwe Kroeske, peukje gerookt met Rense Westra (ouwe kettingroker) en steven de jong een babbeltje meegemaakt. Zal ik nooit vergeten, vooral spanjer die je uitnodigt: "kom eens een pilsje halen lui, ik zit overdag toch maar alleen..."

Doet me eraan herinneren dat ik die boeken en de dvd's later natuurlijk in mijn kastje moet hebben. Wat ook een mooie ervaring is, is met je bootje door Kameleondorp kabbelen. en dan de kids laten zien waar alle dingen uit de boeken zich afgespeeld hebben.

nog een nieuwtje: de boot gebruikt bij de twee films waren er eigenlijk twee. een trage slak van ijzer (van het kameleondorp) en een hele snelle polyester zeelfbouwer met een jetski motor erin. moordwapen, dat ding was VEEL te snel... niet bij te houden. en de tweeling deed de stunts met dat ding ook nog ZELF. stelletje gekken.

je ziet wel: cultuur cultuur... ik denk dat ik te oud ben voor de boeken, maar meedoen aan de opnames was ZEKER de moeite waard!!!
Rick Boele
ALs ik eerlijk mag zijn vind ik de film niet zo goed gemaakt. De Schippers van de Kameleon moet ook verfilmd zijn naar het echte boek. Dat hebben ze niet gedaan. EN waarom hebben ze Esther Bleeker in plaasts van Cor Bleeker. Dat vind ik jammer. Meneer Bleeker verdronk in het boek niet maar wel in de film. Dat had van mij part beter moeten zijn. Ik hoop dat het nog verbetert gaat worden.
SBrian
Boeken zijn idd veel leuker dan een film. Kinderen kunnen er hun fantasie in kwijt, en bij een film ben je gebonden aan de fantasie van de maker.

Zoals Rick zegt, is het jammer dat Cor verandert is in Esther, dit was nergens voor nodig, en plaatst de film gelijk weer in een heel ander daglicht.

De boeken kunnen wel beschouwd worden als cultureel erfgoed, maar bij de film heb ik daar echt mijn twijfels bij.

Datzelfde geld voor meer boeken die verfilmd zijn. Neem nou: Pietje Bell. De boeken zijn absoluut cultureel erfgoed, de film niet...
Kees
Ik ken ze wel, maar ik ben er niet echt een hele grote fan van. Ken je de serie Wolf?

Die boeken heb ik heel veel gelezen....

nu ben ik lord of the rings aan het lezen, echt heel vet vind ik personlijk.
beetje cliche maar Harry Potter vind ik ook heel cool.
viss00
Heel lang geldeden, maar dan ook heeel lang geleden heb ik deze boeken verslonden! Ik vond ze zo leuk! Ik vind het ook best grappig dat er twee films van zijn gemaakt
Ivooo
Ik heb ooit is een kamelionboek gehad, waar die nu is weet ik nie.
Volgens mij heb ik hem nooit (uit)gelezen.

Ivooo
BCP88
Ivooo wrote:
Ik heb ooit is een kamelionboek gehad, waar die nu is weet ik nie.
Volgens mij heb ik hem nooit (uit)gelezen.

Ivooo

Ik weet niet hoe oud dat je nu bent, maar anders zou ik je toch aanraden om het terug te vinden en te lezen Wink

Vroeger heb ik er echt van genoten.
Ivooo
Ik heb hem weer gevonden Exclamation Exclamation
De naam van het deel is: Goede vaart, Kamelion.
Misschien ga ik hem nog wel een keer lezen.
Ik ben trouwens 15.

Ivooo
timerecords
SBrian wrote:
Bengt wrote:

hahaha ik blijkbaar ook ik heb ze ook nooit gelezen en gaat ook nooit gebeuren, ik weet wel wat het is aangezien er een film van gemaakt is en het op tv kwam (de reclame) maar alleen al als ik die 2 jongetjes zie, echte sjonnies, dan heb ik al geen zin meer....
the666bbq
als belg en jonge dertiger is toch het eerste wat me te binnen schiet : what the ****** zijn kameleonboeken...
Ivooo
Boeken over twee jongens die een bootje met de naam: Kameleon, hebben. Toch? (ik heb het boek nog nooit gelezen)

Ivooo
Museobanus
wat zijn kameleonboeken?
Babi
Ach ja, vroeger toen we 10 waren vonden we dit nog wel leuk. Maar als je het nu terug leest, is het toch wel mega flauw.
Museobanus
Ivooo wrote:
Boeken over twee jongens die een bootje met de naam: Kameleon, hebben. Toch? (ik heb het boek nog nooit gelezen)

Ivooo

ah, oei, ik had dit niet zien staan,
lol, tstond nogtans net boven mijn post Embarassed