Heb je er al eens op gelet dat de toetsen van een telefoon/GSM mooi omgekeerd staan als je ze vergelijkt met het numeriek klavier van een toetsenbord/rekenmachine? Dat is behoorlijk irritant lijkt me.
Zo is het moeilijker om die toetsen 'onder de knie te krijgen.'
Numerieke klavieren
Klopt. Moet je eens kijken hoe je ze beetpakt. Je telefoon pak je beet en je duim komt er rechtsboven bij langs. De makkelijkste toetsen om in te drukken zijn de 3,2 en 1. De 9,8 en 7 zijn het verste weg.
Op je pc is het precies andersom: je hebt je polsen onder je toetsenbord en je vingertoppen vanaf de onderkant van je toetsenbord erop. De makkelijkste toetsen om te bereiken zijn weer 1,2 en 3. De 7,8 en 9 zijn weer het verste weg. : idea:
Logic or magic?
JohanFH
Op je pc is het precies andersom: je hebt je polsen onder je toetsenbord en je vingertoppen vanaf de onderkant van je toetsenbord erop. De makkelijkste toetsen om te bereiken zijn weer 1,2 en 3. De 7,8 en 9 zijn weer het verste weg. : idea:
Logic or magic?
JohanFH
Inderdaad, maar feit blijft dat het niet bepaald handig is om "blind te typen" op een rekenmachine en een telefoon, omdat je alles moet omdraaien. Ik ontdekte dat vandaag, en daarom besloot ik om dit te posten.
Maar hetgene wat je daar vertelde is wel logisch inderdaad. Het kan ook zijn dat er een geschiedkundige verklaring achter zit.
Maar hetgene wat je daar vertelde is wel logisch inderdaad. Het kan ook zijn dat er een geschiedkundige verklaring achter zit.
Ik heb hier nog over nagedacht... Je zegt dat als je een telefoon vastneemt, je duim komt te liggen op de 1 rechtsboven. MAAR... (er is dus een maar), vroeger, toen telefonen nog 'vast' waren (en niet draadloos) nam je die toch niet vast met je duim? En toch stonden die toetsen er in die volgorde op. Het mysterie is nog niet opgelost!
ik denk dat ze het gewoon logisch vonden om met de 1 links boven aan te beginnen, net zo als bij het schrijven, en dat de cijfers enkel op het toestenbord zijn omgedraaid om dat dat makkelijker is, zoals hierboven al beschreven.
| Quote: |
| Op je pc is het precies andersom: je hebt je polsen onder je toetsenbord en je vingertoppen vanaf de onderkant van je toetsenbord erop. De makkelijkste toetsen om te bereiken zijn weer 1,2 en 3. De 7,8 en 9 zijn weer het verste weg. |
| Lady Elensar wrote: | ||
ik denk dat ze het gewoon logisch vonden om met de 1 links boven aan te beginnen, net zo als bij het schrijven, en dat de cijfers enkel op het toestenbord zijn omgedraaid om dat dat makkelijker is, zoals hierboven al beschreven.
|
Maar bij een telefoon is dat toch ook makkelijker dan? Nuja, het zal wel een domme reden zijn
Ik denk, dat je er met die geschiedkundige verklaring dichtbij zou kunnen zitten.
De telefoon heeft n.l. van oorsprong een draaischijf, met bovenaan de 1 en dan zo tegen de klok in (waarom??) de lagere cijfers. Als je die ouwe grijze plastic PTT-dingen (of hoe heet de PTT in België
?) bekijkt en die vergelijkt met de allereerste toetstelefoons zijn de kastjes hetzelfde, alleen is de draaischijf door de nummers vervangen en daar zit de 1 van boven.
Het toetsenbord van een pc is helemaal uitgedacht op ergonomie, daarom heb je ook die vage lettervolgorde (QWERTY of AZERTY) en dan is met het typen de 1 van onder handig (zie mijn eerdere post).
Voor de mobiele telefoon hadden ze dit over kunnen nemen, maar misschien hebben ze om de link met de oude vaste telefoon aan te houden en omdat de ergonomie van een mobieltje precies andersom is als bij een toetsenbord (zie boven) de oude telefoon-draaischijf indeling overgenomen.
Maar heb jij een verklaring voor de links-draaiende schijf?
Groet,
JohanFH
De telefoon heeft n.l. van oorsprong een draaischijf, met bovenaan de 1 en dan zo tegen de klok in (waarom??) de lagere cijfers. Als je die ouwe grijze plastic PTT-dingen (of hoe heet de PTT in België
Het toetsenbord van een pc is helemaal uitgedacht op ergonomie, daarom heb je ook die vage lettervolgorde (QWERTY of AZERTY) en dan is met het typen de 1 van onder handig (zie mijn eerdere post).
Voor de mobiele telefoon hadden ze dit over kunnen nemen, maar misschien hebben ze om de link met de oude vaste telefoon aan te houden en omdat de ergonomie van een mobieltje precies andersom is als bij een toetsenbord (zie boven) de oude telefoon-draaischijf indeling overgenomen.
Maar heb jij een verklaring voor de links-draaiende schijf?
Groet,
JohanFH
Wat zou ouder zijn?
De toetsenbord-indeling of de telefoon-indeling?
Ik denk de toetsenbord-indeling, maar goed..
Wel leuk om te weten
De toetsenbord-indeling of de telefoon-indeling?
Ik denk de toetsenbord-indeling, maar goed..
Wel leuk om te weten