FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Wetenschap VS god

Waar geloof jij in?
Oneindigheid
65%
 65%  [ 31 ]
Bijbel
23%
 23%  [ 11 ]
Koran
10%
 10%  [ 5 ]
Total Votes : 47

redtigris
Ik geloof zelf in oneindigheid. De Big bang (oerknal) is daar een onderdeel van.

Boem. (oerknal)
Gassen en brokstukken schieten uitéén.
Gassen trekken elkaar aan en vormen gasbolletjes (helium en waterstof)
Massa van het gas neemt toe
Massa neemt toe en plots een helder licht
Een ster (zon) is geboren
Ster ontploft (supernova)
Planeten en manen ontstaan
Groepjes sterren vormen een stelsel (melkweg)
Stelsels trekken elkaar aan en vormen grotere stelsels meet meer massa
Alles trekt elkaar aan
1 grote massa blijft over
Massa is zo instabiel dat het uit elkaar spat
Boem (oerknal)

oneindigheid.
James007
Wetenschap geeft een antwoord op de vraag hoe het gecreëerd is.
Godsdienst geeft een mogelijk antwoord op de vraag waarom het gecreëerd is. In deze zin gebruik ik "mogelijk" omdat je wetenschap wel kan bewijzen, en godsdienst niet... maar dat is een kwestie van geloof natuurlijk. Smile

James Smile
Yjaxygames
Ik geloof in de oneindigheid. Dat vind ik veel aannemelijker dan een God die alles gemaakt heeft. Ik denk dat God gewoon verzonnen is door de mens, om antwoord te geven op alles dat we niet weten. Waar gaan we naartoe als we dood zijn? Dat weten we niet, dus gaan we naar God (de hemel). Ik denk dat we helemaal nergens heen gaan. We zijn gewoon 'weg'.
rvec
ik denk dat er wel iets moet zijn want anders kon alles niet op gang gezet worden. Ik denk niet dat er een god is die de aarde heeft geschapen en alles eromheen en erop. Maar ook de eerste big bang moet ergens door in beweging zijn gezet, iets met enorm veel energie.

Alle energie die nu bestaat komt namelijk uit de big bang en waar die energie vandaan komt.....
Yjaxygames
rvec wrote:
ik denk dat er wel iets moet zijn want anders kon alles niet op gang gezet worden. Ik denk niet dat er een god is die de aarde heeft geschapen en alles eromheen en erop. Maar ook de eerste big bang moet ergens door in beweging zijn gezet, iets met enorm veel energie.

Alle energie die nu bestaat komt namelijk uit de big bang en waar die energie vandaan komt.....

Dat zullen we nooit weten.
Maar als God alles gemaakt heeft, wie heeft God dan gemaakt?
Kees
Ik heb ook voor de oneindigheid gestemd. Very Happy

Ik ben een beetje anti-religie. Begrijp me niet verkeerd, mensen mogen van mij best in een god geloven maar ik vind het eng dat mensen meer in god geloven dan in zich zelf,

Laatst zapte ik langs een EO kinder programma en een meisje zei dat ze had gebeden voor haar Cito toets en dat ze daardoor een goede score had. Nou me anjer. Echt bulshit. Mensen geloven niet in hun eigen kunnen maar steunen op iets wat niet bestaat. Wat ik ook zo eng vind is de "indoctrinatie" van kinderen. De meeste ouders die gelovig zijn willen ook dat hun kinderen gelovig worden. Dus meteen mee naar de kerk en die kinderen krijgen niet eens de kans om er zelf over na te denken. Er wordt gewoon een stuk vrijheid weggenomen omdat religie zo belangrijk is voor hun ouders. Ik vind het maar eng.

Kees Confused Confused .
Kees
Yjaxygames wrote:

Dat zullen we nooit weten.
Maar als God alles gemaakt heeft, wie heeft God dan gemaakt?

Hee, da's eigenlijk een hele goeie!! Die leg ik eens voor aan een paar streng gerevormeerde buren van me Twisted Evil Twisted Evil .
redtigris
Quote:
Ik ben een beetje anti-religie. Begrijp me niet verkeerd, mensen mogen van mij best in een god geloven maar ik vind het eng dat mensen meer in god geloven dan in zich zelf,

Laatst zapte ik langs een EO kinder programma en een meisje zei dat ze had gebeden voor haar Cito toets en dat ze daardoor een goede score had. Nou me anjer. Echt bulshit. Mensen geloven niet in hun eigen kunnen maar steunen op iets wat niet bestaat. Wat ik ook zo eng vind is de "indoctrinatie" van kinderen. De meeste ouders die gelovig zijn willen ook dat hun kinderen gelovig worden. Dus meteen mee naar de kerk en die kinderen krijgen niet eens de kans om er zelf over na te denken. Er wordt gewoon een stuk vrijheid weggenomen omdat religie zo belangrijk is voor hun ouders. Ik vind het maar eng.

Helemaal mee eens. Op deze zelfde manier worden terroristen gecreeerd. Deze geloven zo heilig dat het goed is wat ze doen omdat het van jongs af aan tegen hun gezegt is.
redtigris
waarom is niemand voor god? dat maakt de discussie wat interessanter Laughing
moeslimoen
ik geloof in de islam Very Happy god heeft ons en alles om ons heen geschapen. en de vraag op wie heeft god gemaakt is niemand. want het moet natuurlijk ergens beginnen.
Noukiesims2
Ik geloof niet klakkeloos in de Bijbel (omdat ik geen grondteksten kan lezen), maar wel in de God die het boek geinspireerd heeft.

God leeft buiten de tijd, en is niet geschapen. Hij heeft geen verloop, zoals dingen en wezens die binnen de tijd leven. Daarom bestaat Hij altijd.

Hij is de schepper van de Tijd en alles daar binnen.
moeslimoen
En daar ben ik helemaal mee eens Smile
Gieter
Ik heb bewust niet gestemd, omdat

a) Ik mezelf atheïst noem
b) "Oneindigheid" me iets te vaag lijkt, het lijkt me een term die in de wildeweg gekozen is om invulling te geven aan 'niet in God geloven.' Wat bedoel je precies met 'Oneindigheid'?

Hetgene je vertelt is trouwens een hyopthese. Er zijn drie dingen die kunnen gebeuren met ons heelal:

- Implosie (zoals jij vertelt)
- Het heelal dijt verder uiteen
- Het heelal stopt met uitdijen
Lady Elensar
De evolutietheorie lijkt mij het meest logische, eigenlijk.
Die staat er niet tussen? Of hoort dat bij oneindigheid?
Je hebt wel weinig keus.. een optie als 'anders, namelijk...' of 'overig' had er volgensmij wel bij gekund Wink.
elbert
Rustig an Kees..., je kinderen meenemen naar de kerk is minder erg dan je denkt. Op een gegeven moment moeten ze namelijk zelf die keuze gaan maken. De geest van kinderen wordt door iedere ouder verneukt. Het is alleen zaak om dat tot een minimum te beperken. En ik denk dat bijna alle ouders hun kinderen zo goed mogelijk willen opvoeden; atheïstische en christelijke ouders.

Kwam laatst een mooie oneliner tegen:
"Geboren worden "in" een kerk maakt je nog geen christen, net zo min als geboren worden in de McDonalds, je een hamburger maakt."

Nog even over die CITO-toets:
Vroeger nam ik mijn wiskundeproefwerken samen met mijn vader door en daar werkte ik dan behoorlijk hard aan. En terwijl IK daar dat examen afnam, IK een goed cijfer voor haalde en iedereen MIJ een klap op de schouder gaf omdat IK het zo goed gedaan had, had mijn vader me erbij geholpen. En waarschijnlijk had ik het in sommige gevallen ook gewoon zelf gekund. Zo is dat ook bij dat meisje: ze vraagt God eigenlijk heel simpel of ie haar wil helpen. Kan ze het zelf dan niet? Misschien wel, maar voor de zekerheid toch ff vragen...

Of ze tegen een plafond praat of tegen de Heerser van alles wat er was, is of nog komt...? Bezoek eens een AlphaCursus (http://www.alpha-cursus.nl) en kijk zelf of religie met wetenschap strookt...
Rick Boele
Ik heb voor de Bijbel gestemd. Weet je waarom? Omdat ik in God geloof. HIj kan ons redden van onze zonden. HIj heeft voor onze zonden betaald als wij om vergeving vragen.
Gieter
Lady Elensar wrote:
De evolutietheorie lijkt mij het meest logische, eigenlijk.
Die staat er niet tussen? Of hoort dat bij oneindigheid?
Je hebt wel weinig keus.. een optie als 'anders, namelijk...' of 'overig' had er volgensmij wel bij gekund Wink.

Dat hoort waarschijnlijk bij oneindigheid. Probleem is: wat is die oneindigheid? Frihost gaat de filosofische toer op Wink
Lady Elensar
Maakt mij niet uit hoor Smile discussiëren kan geen kwaad, toch? Very Happy

(zolang het maar wel bij discussiëren blijft, en je de meningen van anderen respecteerd, en blabla Wink)
Gieter
Lady Elensar wrote:
Maakt mij niet uit hoor Smile discussiëren kan geen kwaad, toch? Very Happy

(zolang het maar wel bij discussiëren blijft, en je de meningen van anderen respecteerd, en blabla Wink)

Daar hou ik overigens dezelfde mening op na. Anders zou Frihost maar wat saai zijn hé Crying or Very sad
Noukiesims2
Evolutie theorie is eigenlijk ook een geloof naar mijn mening. De wetenschap heeft met deze theorie in gedachten bewijzen gevonden (of andersom) die naar hun zin bij deze theorie passen, en daardoor geloven zij daarin. De mens zal altijd een verklaring zoeken voor alles om zich heen, want je hebt toch iets aan vastigheid nodig uiteindelijk. De mens is nieuwsgierig, wil graag weten en geloven. Dat leeft lekkerder.

Of je graag met je ogen gelooft of met je hart, dat ligt er maar aan, waar je de voorkeur aan hebt. Evolutie theorie is geloven met je ogen, omdat men het voldoende bewezen acht met alle fossielen en aardlagen en etc. die men heeft gevonden en gedateerd.

Geloven met je hart is intuitief, meer in contact met het geestelijke gedeelte van de mens, (wat zeer zeker een deel is van wie je bent!) en zich daarin ontplooien. Men weet en gelooft zonder tastbare bewijzen te willen of hoeven zien. Ik vind dat dit nogal te vaak wordt onderschat.

Maar beiden, degenen die geloven met de ogen, en degenenen die geloven met het hart, moeten met het verstand geloven. Als ze dat niet doen, krijg je mensen die atoombommen willen vervaardigen voor de kick en de overwinning, of mensen die misbruik maken van een gemeenschappelijke religie, en hiermee anderen willen overheersen en onderdrukken.
Noukiesims2
Oneindigheid lijkt me niet zo leuk... wordt volgens mij snel vervelend Very Happy
Maar als je niet gelooft in leven na de dood van je lichaam, dan is er toch geen oneindigheid meer? Behalve van alles om je heen?

1. Oneindigheid als in: alles is eeuwig, tijd is slechts het verloop?
2. Oneindigheid als in: alles ontstaat, wordt vernietigd, onstaat weer, etc?
3. Oneindigheid als in: alles wat niet leuk is, duurt bijna oneindig, en alles wat wel leuk is, gaat supersnel?

Ik geloof met mijn logica dat alles binnen het effect van de tijd en binnen dit heelal een begin heeft, dus ook het heelal. Dat is het ritme van iedere materie en ieder leven.

Er komt iets voor die boem. (Al geloof ik niet eens in de oerknal)
En er is meer dan wat je ogen kunnen zien...
Gieter
Quote:
Er komt iets voor die boem. (Al geloof ik niet eens in de oerknal)

Interessant. Volgens de gangbare theorie (big bang-theorie) werd alles gecreëerd, ook de tijd, bij de Big Bang.

De hamvraag: kan er iets uit het niets ontstaan? Hoe is energie en massa ontstaan? Uit het 'niets'? Of was het er altijd al? Is de tijd wel ontstaan, of bestond ze altijd al?

Leuke hersenbrekers wel Wink
Yjaxygames
Sommigen hadden het over de evolutie. Ik dacht dat we het hadden over hoe het heelal is ontstaan, en daar hoort evolutie toch niet bij? De evolutie is hoe levensvormen zich ontwikkelen, om het zo maar ffies kort samen te vatten. Ik geloof trouwens in de evolutie.

moeslimoen wrote:
en de vraag op wie heeft god gemaakt is niemand. want het moet natuurlijk ergens beginnen.

Noukiesims2 wrote:
God leeft buiten de tijd, en is niet geschapen. Hij heeft geen verloop, zoals dingen en wezens die binnen de tijd leven. Daarom bestaat Hij altijd.

Hij is de schepper van de Tijd en alles daar binnen.

Wat is God dan precies? Is het een mensachtig wezen of wat? Volgens Noukiesims2 leeft God buiten de tijd. Dus de tijd is een soort grote koepel, met God erbuiten die alles bekijkt of het wel goed gaat allemaal. Het is allemaal zo vaag, terwijl er wel hele dikke boeken over zijn Confused

Rick Boele wrote:
Hij kan ons redden van onze zonden. HIj heeft voor onze zonden betaald als wij om vergeving vragen.

Wanneer heeft God ons geholpen dan?

En als God zou bestaan, dan lijkt het mij het leukst als ie een beetje zo is als de God in Bruce Almighty Very Happy
Noukiesims2
Ik denk niet dat de tijd echt een vorm heeft, behalve dat het binnen de door God aangegeven grenzen functioneert. Wie en wat God is? Tsja, hoe kan je zo Iemand beschrijven, hoe kan iemand Hem echt begrijpen en volledig kennen...
Wat ik wel weet is dat Hij zeer machtig is (vergeleken met andere wezens), dingen kan creeeren door het slechts te willen, dat Hij , als ik het in het perspectief van evolutie mag uitleggen, een zeer ver biologisch en geestelijk geevolueerd Iemand is.
Hij is Iemand met een eigen wil, Hij voelt alle emoties, Hij heeft alle kennis over wat Hij heeft gemaakt (dit heelal, misschien vele andere heelallen, alles onder effect van de tijd) en Hij handelt daarnaar.

1 ding echter: Wat hij maakt heeft Hij een vrije wil gegeven. Alles, alle intelligente wezens die Hij heeft voortgebracht, kunnen kiezen of ze Zijn vriendschap en leiding willen. Hij dwingt niemand. Hij geeft iedereen een stuk eigen verantwoordelijkheid om niet te leven als robots, maar eerder als Zijn kinderen zou je zeggen. Met eigen keuzes.

Dus de aard van God is niet makkelijk te omschrijven, maar Hij is alles behalve slecht of achteloos. Hij is rechtvaardig en liefdevol.

Rechtvaardig, omdat Hij een God van wraak kan zijn, alles verwoestend wat onrechtvaardig en slecht is.

Liefdevol, omdat Hij zelfs de mens, die zo vaak onrechtvaardig en slecht kan zijn, zoveel liefheeft, dat Hij liever Zijn eigen Zoon laat sterven om ons terug te brengen, dan ons aan ons lot over laat.

Je moet nooit onderschatten wat voor een verantwoordelijkheid een mens heeft. Alles wat een mens zegt, doet en denkt, zijn een macht die aan hem wordt gegeven, de macht om te kiezen. Maar daarbij hoort ook dat je officieel voor de gevolgen moet opdraaien.

Als jij iets flikt dat een ander benadeelt (of je planeet), inclusief God zelf, dan heb je de verantwoordelijkheid daarvoor op je. Ooraak en gevolg.

Echter, God zag dat de keuzes van de mens mbt. Oorzaak en gevolg op een enorme ramp voor de mensheid ging uitlopen, want men koos toch liever om zichzelf te dienen en bevredigen ten koste van een ander of iets anders. Dus greep Hij in. We weten hoe. Smile
Noukiesims2
God heeft echt wel humor hoor, kijk maar eens naar de natuur Smile
En het feit dat het heelal zo enorm is, en dat mensen nog niet eens 1/10 triljardste zullen verkennen, al hadden ze de snelheid van het licht Wink
SBrian
Ondertussen is iedereen afgedwaalt...

ik zou hier een fundamentele vraag in het midden willen gooien. Iedereen doet net alsof geloof en wetenschap niet is te combineren.

Nu heeft juist een paar weken geleden Prof. Dr. Cees Dekker en Dr. Sander van Hoorn, hier een boek over uitgebracht. Ik zal niet zeggen dat ik het met alles eens ben in dat boek, (met veel niet nl.) maar zij schrijven dat het prima te combineren is.

Geloof en wetenschap zijn geen tegenpolen van elkaar. Er zijn zat dingen die de wetenschap voor onverklaarbaar houd, die vanuit het geloof verklaarbaar zijn.

Voor het overige sluit ik me aan bij de eerdere in dit topic die in de Bijbel geloofden.
Noukiesims2
Zeker is dat te combineren. Maar veel delen van de wetenschap proberen vaak juist het tegendeel te bewijzen, soms zelfs obsessief Smile
Yjaxygames
Ik heb een vraag voor degenen die in God geloven:
WAAROM geloven jullie in god?Omdat het in een boek staat of iets anders dat je overtuigt heeft?
Gieter
Yjaxygames wrote:
Ik heb een vraag voor degenen die in God geloven:
WAAROM geloven jullie in god?Omdat het in een boek staat of iets anders dat je overtuigt heeft?

Ik geloof niet in een God, maar ik denk wel dat de meeste gelovigen geloven in een God omdat ze een bepaald gevoel erover hebben, iets ervaren, een andere dimensie/iets hogers waarnemen.

Gelovigen, correct me if I'm wrong. Wink
Noukiesims2
Gieter je hebt het (voor mij) helemaal juist.

Er zijn ook zoveel religieuze boeken met zoveel godsdiensten en goden en etc. Maar, ik heb zelf niet 'de leukste God uitgekozen uit een boekie' om het maar even gek te zeggen Smile

Ik geloof in deze God omdat ik voel dat Hij er is voor mij, en voor iedereen. Op een of andere manier voelt iemand die daarin gelooft dat. Daarom kunnen zij geloven. Dat heeft te maken met de manier waarop je geest werkt: je geest is je onzichtbare 'ik', hetgene dat eventueel kan communiceren met het bovennatuurlijke. Misschien is dat zelfs wel hetgene wat mensen een 6e zintuig noemen.

Zo heb je ook mensen die in wicca geloven en het practizeren, die kunnen je dat gevoel ook uitleggen, zij kunnen zich (soms) inlaten met het bovennatuurlijke om dingen voor elkaar te krijgen. Maar zelf zou ik dat nooit doen.
SocratesX
We zouden beter onze eigen godsdienst beginnen. Cool
redtigris
Ik vind het geloof in god maar onzin.

GOD = Een makkelijke uitweg op moeilijke vragen.

kijk even op mijn website. Mijn website gaat over het heelal en het ontstaan ervan. Vooral het stukje over oneindigheid is mischien wel even interessant.

ik heb het maar even online gezet omdat ik geen zin had om het hele stukje te copieren Smile
www.redtigris.frih.net

Natuurlijk zijn er mensen die zeggen 'voor hetzelfde geld blijft het heelal voor eeuwig uitdijen' maar daar geloof ik zelf niet zo in aangezien het grootste sterrenstelsel in onze nabije omgeving op ons afkomt en onze sterrenstelsels (het Melkwegstelsel en Andromeda) samen zullen gaan tot 1 super-sterrenstelsel met ongelofelijk veel aantrekkingskracht. Dit nieuwe super-sterrenstelsel zal weer andere stelsels aantrekken tot alles in 1 mega sterrenstelsel zit en de zwaartkracht zo groot is dat het 1 compacte bol word.

Denk nou is zelf. Waaruit bestaat god? Wie, wat, wanneer, hoe, en waarom is god ontstaan ? Waarom heeft god de aarde geschapen? omdat hij zich verveelde?

en als laatst een lullig voorbeeldje. Als oneindigheid niet bestaat waarom kunnen wiskundige formules dan oneindig uitpakken?
Boles Roor
SocratesX wrote:
We zouden beter onze eigen godsdienst beginnen. Cool

Of gewoon al je geld aan Scientology geven. Laughing
marocsite
Ik zelf geloof in de koran, En geloof ook dat god ons geschapen heeft sta er dan ook geen minuut bij stil dat eht anders geweest zou kunnen zijn.
en de vraag wie heeft god dan gemaakt NIEMAND zo kunnen we wel doorgaan van wie heeft diegene gemaakt die god heb gemaakt het moet ergens beginnen en dat is mij mij bij GOD en die heeft ook alles geschapen met die oerknal nezo geloof ik helemaal niks van Wink
Gieter
Omdat de oerknaltheorie je iets te moeilijk lijkt, kies je dan maar voor de makkelijke oplossing, genaamd 'God.' Tja, ik zou zeggen 'lees eens wat meer over de oerknaltheorie', maar aangezien het paasvakantie is... enjoy your time Wink
redtigris
Quote:
Ik zelf geloof in de koran, En geloof ook dat god ons geschapen heeft sta er dan ook geen minuut bij stil dat eht anders geweest zou kunnen zijn.

Dus jij gelooft blind in iets wat nog nooit bewezen is?

Quote:
en de vraag wie heeft god dan gemaakt NIEMAND zo kunnen we wel doorgaan van wie heeft diegene gemaakt die god heb gemaakt

Het is toch zo? God kan toch niet zo ineens ontstaan zijn?

Quote:
het moet ergens beginnen en dat is mij mij bij GOD en die heeft ook alles geschapen met die oerknal nezo geloof ik helemaal niks van

Jij gelooft in de Koran toch? Was het niet de koran die de evolutie theorie ondersteund? Volgens de koran begon het met een oerknal veroorzaakt door Allah. vervolgens zou allah alle ordes van het heelal hebben bepaald en zo de mens geschapen hebben?

Een god die volgens gelovigen boven mens en natuur staat? beetje raar. Waarom geloven jullie sowiezo in een begin en eind?[/quote]
redtigris
God = Gewoon Onnozele Denkwijze.

mensen die in god geloven vind ik gewoon te lui om na te denken over hoe alles in elkaar zit. Kijk nou bijvoorbeeld naar ziektes. Mensen waren zo overtuigt dat ziektes het werk van god waren dat ze er niks tegen deden. Toevallig kwamen wetenschappers erachter dat dit het werk is van microscopisch kleine wezens. Ook wel bacterien genoemt.
Yjaxygames
Ik deel jouw mening, redtigris Very Happy
Excellence
ik ben zelf moslim en dus kies ik voor de koran.
er zijn vele ideeen over dit onderwerp en van mij mogen mensen zelf denken waar ze in geloven
redtigris
Quote:
ik ben zelf moslim en dus kies ik voor de koran.
er zijn vele ideeen over dit onderwerp en van mij mogen mensen zelf denken waar ze in geloven

Helemaal mee eens. we leven immers in een vrij land Smile

Quote:
Ik deel jouw mening, redtigris

Cool
Noukiesims2
redtigris wrote:

kijk even op mijn website. Mijn website gaat over het heelal en het ontstaan ervan. Vooral het stukje over oneindigheid is mischien wel even interessant.

ik heb het maar even online gezet omdat ik geen zin had om het hele stukje te copieren Smile
www.redtigris.frih.net

Natuurlijk zijn er mensen die zeggen 'voor hetzelfde geld blijft het heelal voor eeuwig uitdijen' maar daar geloof ik zelf niet zo in aangezien het grootste sterrenstelsel in onze nabije omgeving op ons afkomt en onze sterrenstelsels (het Melkwegstelsel en Andromeda) samen zullen gaan tot 1 super-sterrenstelsel met ongelofelijk veel aantrekkingskracht. Dit nieuwe super-sterrenstelsel zal weer andere stelsels aantrekken tot alles in 1 mega sterrenstelsel zit en de zwaartkracht zo groot is dat het 1 compacte bol word.

Denk nou is zelf. Waaruit bestaat god? Wie, wat, wanneer, hoe, en waarom is god ontstaan ? Waarom heeft god de aarde geschapen? omdat hij zich verveelde?

en als laatst een lullig voorbeeldje. Als oneindigheid niet bestaat waarom kunnen wiskundige formules dan oneindig uitpakken?

Jij onderschat gelovigen flink, meneer/mevrouw!

Of denk je dat gelovigen nergens bij nadenken en het lekker makkelijk bij God neerschuiven? Nee, zo werkt dat dus niet. De meeste gelovigen die toegang hebben tot wetenschappelijke theorieen en denkwijzen, zijn niet bang om daaruit te lezen, erover na te denken en tot een conclusie te komen. Veel gelovigen kiezen toch weer voor wat zij zelf willen geloven, omdat het tegendeel voor hen niet wordt bewezen. Dat noem ik niet dom of gemakzuchtig.

Het is wel erg makkelijk om op gelovigen neer te kijken als je zo'n beeld van ze hebt. Alsof ze nooit nadenken en alles voor waar aannemen. Dat is absoluut niet waar. Wij gaan evengoed naar school, genieten hetzelfde onderwijs als jij, bezetten hoge posities en lage posities in de samenleving, hebben hoge of lage I.Q.'s, zijn rechts, links, blank, zwart en alle kleuren van de regenboog, net als andere mensen.

Wij trekken andere conclusies van wat wij weten en hebben geleerd, en dat is het enige verschil. Maar omdat dat niet strookt met wat tegenwoordig populair is, wordt erop neergekeken en wordt het als dom beschouwd. Dat is klinklare onzin. En zeer kortzichtig.

En op de vraag pver oneindigheid: wie zegt dat dat niet bestaat? God leeft buiten de tijd die Hij geschapen heeft, dus Hij is de expert als het gaat om oneindigheid Smile
En over de formule: als een mens in geen miljoen jaar het einde van de reeks cijfers zal kunnen vinden... hoeft het nog niet oneindig te zijn. Wink

Je website is mooi en zit goed in elkaar. Maar ik geloof niet in het ontstaan van het heelal zoals het dazar omschreven wordt... alles is een theorie en ieder kiest zijn eigen waarheid. Jij kiest deze en dat vind ik cool. Ik kies wat anders en dat wordt acherlijk gevonden. Mij best Wink

Ik hoef immers niets te bewijzen... ik hoef het alleen maar in waarheid te vertellen aan een ander, en die besluit of ze er wat mee doen. Je behoort zelf op onderzoek uit te gaan, zelf aan alles om je heen te twijfelen, zelf durven na te denken, en zelf durven een beslissing te nemen.

En zo hoort dat ook, je moet niemand dwingen om iets te geloven, en ook niet op ze neerkijken.

Veel geloven op aarde, en ook nog steeds wat men het christendom noemt, laat dat niet eens toe. Respect is in alle kringen ver te zoeken. De mens moet voor zichzelf besluiten, maar dat wordt vaak niet eens toegelaten. Ik ben blij dat ik zelf kan kiezen. Ik ben ook blij dat de meesten hier zelf hebben kunnen kiezen, wat dan ook de uitkomst is. Vrijheid van keuze is belangrijk in Gods ogen.
Kees
Op dagelijke basis tast godsdienst mijn geluk aan!

Ik zie oorlogen over heilige grond waar duizenden mensen doodgaan, ik zie mensen in Burka's rondlopen waardoor er geen individu meer te zien is en zo zijn er nog meer voorbeelden, Als er geen godsdienst meer was zou er zeker weten minder oorlog zijn.

Quote:
En zo hoort dat ook, je moet niemand dwingen om iets te geloven, en ook niet op ze neerkijken.

Door je kinderen op jonge leeftijd mee te nemen naar de kerk dwing je ze min of meer te geloven omdat ze daar liedjes moeten zingen over hun o zo grote god! Wat dacht je van grote stukken in afrika waar de katholieke kerk alle mensen heeft verteld dat je in een god moet geloven.

Wat vonden de gelovigen hier er trouwens van dat de paus tegen alle mensen in afrika vertelde dat ze geen condoom moeten gebruiken omdat dat toch niet werkt?? Die man (hij is nu dan wel dood) heeft zeën met bloed aan zijn handen.........

Dan verder...

Goden zijn zeer vroeger verzonnen door oermensen omdat ze bepaalde dingen niet konden verklaren zoals bliksem en vuur. Tegenwoordig zijn er nog steeds mensen die doorgaan met de gedachte dat er bovennatuurlijke dingen bestaan.

Voor deze mensen.... Er bestaat niets bovennatuurlijks!!.

Het is allemaal heel logisch, het is alleen jammer dat het zo moeilijk is om te begrijpen voor veel mensen.............

Dit is mijn mening en daar moeten jullie het maar mee doen.... Very Happy
Jurado
Als God echt bestaat waarom is er dan zoveel ongeluk in de wereld? Als ik God was dan zou ik toch echt mijn best doen om overaal geluk te verspreiden , of is God van slechte wil?

Volgens mij bestaat god absoluut niet, De oerknal lijkt mij een aannemelijkere theorie maar ik denk toch dat we nog te weinig weten over het heelal om de oerknal als zaligmakend te beschouwen.

Groeten,
Noukiesims2
Wat je zegt, Kees. Ik ga je echt niet dwingen om iets anders te gaan geloven.

Over kinderen en de kerk: Het heeft voor mij weinig uitgemaakt kan ik zeggen. De kerk is niet het enige mileu waar je mee te maken krijgt. Ik heb op zowel een katholieke (geen moer van gemerkt) als op een openbare school gezeten (ook geen moer van gemerkt), en daarna op een middelbare school die zogezegd oecomenisch (sp?) was (ook geen moer van gemerkt, haha!)

Op al deze scholen heb ik zowel over alle grote geloven van de Aarde geleerd en hun theorieen, als over evolutietheorie en andere ontstaanstheorien.
Ik kan je zeggen: dit alles werd neutraal aangeboden.

De kerk heeft mij geen moer geholpen met mijn keuze. Het enige wat ik tegenkwam waren hypocriete zeikende machtswellustige mafkezen, of mensen die eigenlijk helemaal niet geloofden maar uit gewoonte kwamen.
Dat was geen goede 'reclame' voor het geloof, kan ik je vertellen.

Ik ben geen Katholiek, dus ik hecht verder geen waarde aan wat de paus zegt, want het meeste wat uit zijn mond komt zijn onwaarheden aangaande wat Jezus echt zou willen. Bij hem heiligt het doel de middelen, (Zoals: doel: mensen moeten precies doen wat in de Bijbel staat. middel: condoomgebruik ontmoedigen zodat ze geen sex buiten het huwelijk hebben, want dat mag niet.)

Hoe ben ik dan wel aan mijn keuze gekomen, als ik al jaren geen kerk van binnen heb gezien?

Het mooie van geloof is, is dat het helemaal niet afhankelijk hoeft te zijn van wat voor slechte indruk je opdoet door geloofsfanaten, mensen die religie misbruiken om anderen te onderdrukken, en andere intolerante en egoistische figuren.

Het mooie van God is, is dat Hij daar ver boven staat, en je zelfs in deze troep weet te overtuigen van Wie Hij is. Hoe Hij dat deed? Dat is moelijk uit te leggen, dat is een groot gevoel, een standvastigheid die ik nooit tevoren had. Ik ben er blij om.

"Waarom is er zoveel ellende in de wereld, etc etc, de alom bekende vraag."

Mijn vraag: als de mens niets met God te maken wil hebben en alleen voor zichzelf wil leven ten koste van anderen, en daar dan ook gretig gebruik van maakt en zo de wereld verneukt, wiens schuld is dat?
De mensheid moet durven haar eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Shit happens because we cause it!
djmeydey
Tuurlijk zijn religie en wetenschap te combineren.

Meer nog: Hoewel de bijbel geen wetenschappelijk boek is, staan er veel wetenschappelijk correcte dingen in, die slechts veel later door de wetenschap zijn ontdekt.

Neem enkele voorbeelden uit de bijbel:

- Lang voor Colombus Amerika bereikte en nog een paar honderd jaar voor de eerste Egyptenaar zei dat de aarde rond was, werd in de bijbel het volgende geschreven: "Er is er Een die woont boven het rond der aarde..." (Jesaja 40:22). Andere vertalingen zeggen: de kloot der aarde, de bol van de aarde, ...

- Zo'n 150 jaar geleden ontdekte men dat de haas een herkauwer is. Wat staat er in Leviticus 11:6? => "Ook de haas, want die herkauwt wel maar heeft geen gespleten hoeven."

- De Israëlieten werd geleerd om zieken in quarantaine te houden. Dit is iets dat ook nog maar enkele 10-tallen jaren in de medische wereld courant wordt toegepast.

Zo kun je nog heel lang doorgaan.
djmeydey
Ook over het scheppingsverslag in de bijbel gaan veel mensen licht over.

Velen zeggen dat het gewoon een verhaaltje is die werd opgetekend om de mensen wat uitleg of zo te geven.

Beschouw dit even:

Hoe groot is de kans dat je uit een bak met 10 blokjes, genummerd van 1-10, geblinddoekt de blokjes in juiste volgorde uit de bak trekt?

De kans is 1 op 3.628.800!

Dit is de kans dat de schrijver van het Genesisverslag de 10 stappen in het scheppings-/evolutieproces in de juiste volgorde noteerde.

Toch staan ze in de juiste volgorde!!

Beter nog. Hoe komt het dat de schrijver zelfs de juiste stappen wist?

(1) een begin; (2) een primitieve aarde in duisternis en gehuld in zware gassen en water; (3) licht; (4) een uitspansel of atmosfeer; (5) grote stukken droog land; (6) een plantengroei daarop; (7) zon, maan en sterren aan het uitspansel te onderscheiden, en het begin van seizoenen; (Cool zeemonsters en vliegende schepselen; (9) wilde en tamme dieren, zoogdieren; (10) de mens.

IS HET SCHEPPINGSVERHAAL ZOMAAR "EEN VERHAALTJE"?

Ik denk het alvast niet.
Maar dat is mijn mening.
runemaniac59
Yjaxygames wrote:
Ik geloof in de oneindigheid. Dat vind ik veel aannemelijker dan een God die alles gemaakt heeft. Ik denk dat God gewoon verzonnen is door de mens, om antwoord te geven op alles dat we niet weten. Waar gaan we naartoe als we dood zijn? Dat weten we niet, dus gaan we naar God (de hemel). Ik denk dat we helemaal nergens heen gaan. We zijn gewoon 'weg'.

opzch heb je gelijk.
maar toch denk ik dat er genoeg mensen zijn die in god geloven.
ik wil er ook wel in geloven maar dat doe ik pas als ik god gezien heb Wink
gangie33
ik geloof in de ondeigheid, want in de bijbel staat dat god van de mensen houdt maar waarom maaktte hij dan een zonnevloed waardoor alle mensen haast omkwamen, en verzopen.
kijk de big bang dat klinkt nog wel logisch maar god die de aarde heeft gemaakt dat vind ik pure onzin Very Happy Laughing
gangie33
redtigris wrote:

www.redtigris.frih.net

goeie site, en heel intressant, als ik nou wat eerder op frihost zat had ik hem voor mijn werkstuk kunnen gebruiken Very Happy
je hebt hem heel mooi gemaakt, maar volgens mij ga ik nu off topic dus ik stop maar met kletsen
Lady Elensar
Geen dubbelposten maken.
Dutchfighter
ik heb ook gestemd voor oneindig hoe kan je bewijzen dat god bestaat hij geeft gene bewijs het is puur geloof vind ik
SgtGarcia
Het probleem bij deze kwestie is dat er eigenlijk nooit een echt sluitend bewijs zal komen. Het is gewoon onmogelijk om zekerheid te krijgen over zo lang geleden. Dat is ook de reden dat godsdienst altijd zal bestaan, want eigenlijk is de hele "big-bang theorie" ook iets waar je in moet geloven. Het enige verschil is dat die theorie aannemelijk gemaakt kan worden.
SBrian
Lady Elensar wrote:
Geen dubbelposten maken.

Een onderwerp opgestart met het doel om punten te scoren ? Wink
redtigris
De Big bang theorie is zo aannemelijk omdat er pure waarheden en ontdekkingen in zitten. Wetenschappers hebben een supernova meegemaakt, ze hebben een ster zien verslinden door een zwart gat, ze hebben andere zonnestelsels ontdekt die er net zo als het onze uitzien.

Ik vind het zelf heel wat aannemelijker als een god waar nog niets van bewezen is.

Bedenk ook even dat wij toevallig ontstaan zijn door de juiste verhoudingen van elementen. Mischien zijn we wel de enigste. Daar komen we mischien wel nooit achter, maar bedenk wel dat de kans groot is dat tussen die bilioenen sterren een andere planeet zit met leven.

(even over me website. Er komt binnenkort een nieuwe website online die wat beter in elkaar zit en ook meerdere onderwerpen heeft.)
Lady Elensar
SBrian wrote:
Lady Elensar wrote:
Geen dubbelposten maken.

Een onderwerp opgestart met het doel om punten te scoren ? Wink

Tja, wat zal ik er van zeggen... En ik had nog niet eens gezien dat hij offtopic aan het praten was Embarassed.

En redtigris, ik ben het eigenlijk wel met je eens. Smile

Wat ik nog steeds lastig vind om te begrijpen is de oneindigheid. Hoe is dat nou mogelijk. Zo raar. Stel dat het heelal stopt. Maar wat zit er achter dan? Dat kan toch niet. Zo maf. Ik denk er ook maar niet te veel over na Razz.
redtigris
het is eigenlijk vrij simpel. waar het heelal dat wij kennen (alle sterren en obecten) ophoud is niets, geen elementen, en geen licht
Lady Elensar
Ik zou zeggen dat dat onmogelijk is, er moet toch 'iets' zijn? Confused
Boles Roor
Ik heb ook altijd zo iets gehad Lady Elensar, er moet iets zijn.

Al is het universum zo groot dat aan de randen van wat bekend voor ons is, sterrenstelsels zijn waarvan het licht dat ons nu bereikt, bijna net zo oud is als de geboorte van het universum. Wat is er achter die rand? Geen idee, waarschijnlijk gewoon ook sterrenstelsels die net geboren zijn, het licht heeft ons gewoon nog niet bereikt. Al is dat dan weer een theorie van mijzelf.
justin25514
hahaa ik geloof niet gelukkig Twisted Evil
Lady Elensar
justin25514 wrote:
hahaa ik geloof niet gelukkig Twisted Evil

Want anders...?
Roald
redtigris wrote:
het is eigenlijk vrij simpel. waar het heelal dat wij kennen (alle sterren en objecten) ophoud is niets, geen elementen, en geen licht
Gemakkelijk gezegd hoor, wat versta je onder niets? Allemaal wit of zwart of weetikveel. Dat kan je je toch niet voorstellen, niets?
Mag ik er ook op wijzen dat er tussen de Koran en de Bijbel weinig verschillen zijn.
kansloos
redtigris wrote:
...1 grote massa blijft over
Boem (oerknal)

oneindigheid.

Jij gaat uit van een Big Crunch, dat alles zich uiteindelijk weer aantrekt.
Een leuke theorie van de Big Crunch is, dat de hele cyclus weer opnieuw begint. Wat betekend dat dit bijv. al de 20e keer is dat ik dit bericht type.
of de 20e keer dat jij dit leest. ;)

Zuurder wordt het als we van een Big Freeze uit gaan, dat blijft het heelal
uitdeien, waarnaar het nu er uit ziet. Alles wordt koud en kill, en niks kan meer leven enz.

Maar goed, voor End - of - the - World scenario's moet je maar eens kijken. op http://www.exitmundi.nl

Waarschijnlijk heb je uit het stuk hierboven al kunnen opmaken dat ik dus ook in oneindigheid geloof. en dus niet in god geloof. (maar dat wil niet zeggen dat ik mensen die wel in god / allah geloven niet respecteer)
redtigris
Quote:
Gemakkelijk gezegd hoor, wat versta je onder niets? Allemaal wit of zwart of weetikveel. Dat kan je je toch niet voorstellen, niets?

Dat kunnen veel mensen ook niet, maar er bestaat ook zoiets als NIETS Smile

Quote:
Mag ik er ook op wijzen dat er tussen de Koran en de Bijbel weinig verschillen zijn.

Mag ik er dan op wijzen dat beide boeken dezelfde 'god/allah' beschrijven? De één noemt het allah en de ander noemt het god. De ander zegt ook weer dat god dit wil en weer een ander is het daar niet mee eens? Wink

Zeg nou is zelf? zou god niet tegen iedereen hetzelfde zeggen als 'het' bestond?
Roald
redtigris wrote:
Dat kunnen veel mensen ook niet, maar er bestaat ook zoiets als NIETS
Ja? Zeg eens.
redtigris wrote:
Mag ik er dan op wijzen dat beide boeken dezelfde 'God/Allah' beschrijven? De één noemt het Allah en de ander noemt het God. De ander zegt ook weer dat God dit wil en weer een ander is het daar niet mee eens?

Zeg nou is zelf? zou God niet tegen iedereen hetzelfde zeggen als 'het' bestond?
Ja dat zou het een hoop gemakkelijker maken. Maar een veel mensen zien Allah/God als een mannelijke persoon, niet als een soort kracht.
Museobanus
redtigris wrote:
Ik geloof zelf in oneindigheid. De Big bang (oerknal) is daar een onderdeel van.

Boem. (oerknal)
Alles trekt elkaar aan
Boem (oerknal)

oneindigheid.

dat denk ik ook (behalve het laatste, volgend mij is er geen 'big cruch' maar blijft het gewoon veranderen
Lady Elensar
Roald wrote:
Ja dat zou het een hoop gemakkelijker maken. Maar een veel mensen zien Allah/God als een mannelijke persoon, niet als een soort kracht.

Ja, en waarom niet als vrouw eigenlijk? Confused Ik vin God geen naam voor een jongen, en niet voor een meisje. Hoewel ik wel een mannelijke Godfried weer ken.
Roald
Lady Elensar wrote:
Ja, en waarom niet als vrouw eigenlijk?
Vroeger was de man meer betrokken bij het sociale leven dan de vrouw. De vrouw bleef thuis met de kinderen en zorgde voor het huishouden. Maar de echte schuld ligt bij Homeros, die gaf de Goden in zijn boeken menselijke kenmerken, hij maakte van de meeste Goden mannen.
geeren
Dit is wel een intressant onderwerp. Ik zelf geloof in de Islam en dus in de Koran. Ik geloof niet in de oneindigheid, omdat alles voor mij een begin en een einde heeft, en zich dus niet elke keer herhaald. Verder geloof ik ook niet in de evolutietheorie, omdat die allang al ontkracht. is

Wetenschap: ''We gaan er van uit dat ...''

Islam: ''het zij zo''
Roald
geeren wrote:
Verder geloof ik ook niet in de evolutietheorie, omdat die allang al ontkracht. is
Ja? Is de evolutietheorie allang ontkracht? Geef eens bewijzen a.u.b. Dus je gelooft niet dat wij afstammen van de apen? Van wat dan wel?
marocsite
Gaat dit onderwerp nou over een soort strijd tussen religie en wetenschap? Ik bedoel deze 2 kunnen makkelijk sammengaan, dus waarom zou 1 kan moeten kiezen?
Yjaxygames
marocsite wrote:
Gaat dit onderwerp nou over een soort strijd tussen religie en wetenschap? Ik bedoel deze 2 kunnen makkelijk sammengaan, dus waarom zou 1 kan moeten kiezen?

Samengaan? Niet echt in de stelling waar we het in dit topic over hebben.
Lady Elensar
Nee, niet echt. En er zijn nog steeds geen bewijzen (ik heb 'm anders iig niet) dat God / Allah (wie het ook mag zijn) het was. Het is een geloof. En je gelooft er in of niet.
Oja, je hebt dan wel de Bijbel of de Koran, maar wie zegt dat het waar gebeurt is? Dat moet je dus geloven. Lastig.

Ikzelf vind het gewoon veel logischer dat we van de apen afstammen. Evolutietheorie.
Zarock
Roald wrote:

Inderdaad, zoveel verschil is er nu ook niet.
(Ik geloof (ook) in de Bijbel.)
redtigris
Quote:
Wetenschap: ''We gaan er van uit dat ...''

Islam: ''het zij zo''

Een wetenschapper kijkt naar een steen en neemt vervolgens waar dat het naar beneden valt. Vervolgens doet hij in de ruimte weer hetzelfde maar dan sweeft de steen. De wetenschapper merkt dus dat de aarde dingen aantrekt.

De wetenschapper noemt dit aantrekkingskracht.

vervolgens komt er een moslim. hij leest een boek waarin staat dat god de aarde aantrekkingskracht heeft gegeven.

De moslim 'GELOOFT' DAT HET BOEK GELIJK HEEFT.
De wetenschapper heeft BEWEZEN dat de steen naar beneden word gedrukt door een neerwaardse kracht (ook wel aantrekkingskracht genoemt)

Als wetenschappers erachter komen DMV een onderzoek dat god bestaat is het nog altijd wetenschap.

mooi he Cool
Drodr
Ik geloof in GOD !!!! *knip*

Zeg, een beetje rustig blijven hoor.. -- Lady Elensar
Lady Elensar
redtigris wrote:
mooi he Cool

Heel mooi beschreven! Very Happy
timerecords
elbert wrote:
Rustig an Kees..., je kinderen meenemen naar de kerk is minder erg dan je denkt. Op een gegeven moment moeten ze namelijk zelf die keuze gaan maken. De geest van kinderen wordt door iedere ouder verneukt. Het is alleen zaak om dat tot een minimum te beperken. En ik denk dat bijna alle ouders hun kinderen zo goed mogelijk willen opvoeden; atheïstische en christelijke ouders.

Kwam laatst een mooie oneliner tegen:
"Geboren worden "in" een kerk maakt je nog geen christen, net zo min als geboren worden in de McDonalds, je een hamburger maakt."

Nog even over die CITO-toets:
Vroeger nam ik mijn wiskundeproefwerken samen met mijn vader door en daar werkte ik dan behoorlijk hard aan. En terwijl IK daar dat examen afnam, IK een goed cijfer voor haalde en iedereen MIJ een klap op de schouder gaf omdat IK het zo goed gedaan had, had mijn vader me erbij geholpen. En waarschijnlijk had ik het in sommige gevallen ook gewoon zelf gekund. Zo is dat ook bij dat meisje: ze vraagt God eigenlijk heel simpel of ie haar wil helpen. Kan ze het zelf dan niet? Misschien wel, maar voor de zekerheid toch ff vragen...

Of ze tegen een plafond praat of tegen de Heerser van alles wat er was, is of nog komt...? Bezoek eens een AlphaCursus (http://www.alpha-cursus.nl) en kijk zelf of religie met wetenschap strookt...

Helemaal mee eens, vind dat Kees beetje raar reageerd....Ze zoekt gewoon hulp bij iemand, is normaal....in dit geval God..

Ik zelf geloof in de Islam
Bengt
James007 wrote:
Godsdienst geeft een mogelijk antwoord op de vraag waarom het gecreëerd is. In deze zin gebruik ik "mogelijk" omdat je wetenschap wel kan bewijzen, en godsdienst niet... maar dat is een kwestie van geloof natuurlijk. Smile

James Smile

heel goed gezegd James Smile
Lady Elensar
timerecords wrote:
Helemaal mee eens, vind dat Kees beetje raar reageerd....Ze zoekt gewoon hulp bij iemand, is normaal....in dit geval God..

Soms denk ik dat God meer een houvast is voor sommige mensen. Net zo als hier, het meisje vraagt om hulp van God, en wanneer ze een goed cijfer heeft gehaald, denkt ze dat hij haar geholpen heeft, terwijl ze het toch echt helemaal zelf gedaan heeft, zonder dat ze dit misschien van haarzelf weet. Zo is hoe ik er over denk.
geeren
De mensen hier zijn echt bekrompen en hypocriet, als iemand het heeft over geloof, dan wordt hij/zij gelijk afgekraakt. Laat andere mensen gewoon in hun waarden, kom niet met bewijzen aan, om mij m'n geloof te ontnemen, want ik sta er gewoon pal achter.

Ik heb hier alleen duidelijk gemaakt dat de evolutietheorie allang al ontkracht is.

Verder wil ik nog even duidelijk maken: God helpt mij niet als ik hem nodig heb, want ik bepaal gewoon weg mijn eigen lot/leven.
marocsite
kansloos wrote:
redtigris wrote:
...1 grote massa blijft over
Boem (oerknal)

oneindigheid.

Jij gaat uit van een Big Crunch, dat alles zich uiteindelijk weer aantrekt.
Een leuke theorie van de Big Crunch is, dat de hele cyclus weer opnieuw begint. Wat betekend dat dit bijv. al de 20e keer is dat ik dit bericht type.
of de 20e keer dat jij dit leest. Wink

Zuurder wordt het als we van een Big Freeze uit gaan, dat blijft het heelal
uitdeien, waarnaar het nu er uit ziet. Alles wordt koud en kill, en niks kan meer leven enz.

Maar goed, voor End - of - the - World scenario's moet je maar eens kijken. op http://www.exitmundi.nl

Waarschijnlijk heb je uit het stuk hierboven al kunnen opmaken dat ik dus ook in oneindigheid geloof. en dus niet in god geloof. (maar dat wil niet zeggen dat ik mensen die wel in god / allah geloven niet respecteer)

Ja precies, hier ben ik het helemaal mee eens, alleen geloof ik wel in een god, het enige wat ik hier kan opmerken is dat wanneer iemand voor z'n geloof uitkomt, gelijk door iedereen wordt afgekraakt, sommige mensen denken dat ze hier heel veel kennis hebben van bepaalde onderwerpen, terwijl ze nog nooit in de bijbel of koran hebben gekeken, ze luisteren alleen naar figuren zoals: Pim Fortuyn, Ayaan Hirsi Ali, Theo van Gogh en noem maar op, daarom mijn advies kijk maar eerst in de koran en de bijbel, voordat je er kritiek op geeft. Je kan niet op een conclusie komen door in je eigen wereldje te leven.
Boles Roor
Gaan jullie dan ook alle onderzoeken en theorieen over het onstaan van het heelal volgens de wetenschap bestuderen? Want dat wordt nou nooit gedaan door gelovigen, aangezien zij geloven wat god ze zegt, dus dat is het juiste. Dan leven jullie net zo goed in jullie eigen wereldje.
redtigris
Quote:
James007 wrote:
Quote:
Godsdienst geeft een mogelijk antwoord op de vraag waarom het gecreëerd is. In deze zin gebruik ik "mogelijk" omdat je wetenschap wel kan bewijzen, en godsdienst niet... maar dat is een kwestie van geloof natuurlijk.

James

heel goed gezegd James

Dat is de fout die sommige mensen. Er zit niet overal een waarom aan vast. Het gebeurt gewoon Smile
redtigris
Quote:
Ja precies, hier ben ik het helemaal mee eens, alleen geloof ik wel in een god, het enige wat ik hier kan opmerken is dat wanneer iemand voor z'n geloof uitkomt, gelijk door iedereen wordt afgekraakt, sommige mensen denken dat ze hier heel veel kennis hebben van bepaalde onderwerpen, terwijl ze nog nooit in de bijbel of koran hebben gekeken, ze luisteren alleen naar figuren zoals: Pim Fortuyn, Ayaan Hirsi Ali, Theo van Gogh en noem maar op, daarom mijn advies kijk maar eerst in de koran en de bijbel, voordat je er kritiek op geeft. Je kan niet op een conclusie komen door in je eigen wereldje te leven.

Punt 1 - We kennen degene niet eens die de bijbel heeft geschreven
Punt 2 - Pim, Ayaan, en Theo, hebben alledrie een eigen mening en 'wilden' andere dingen bereiken dan elkaar.
Punt 3 - Stel dat we naar ze zouden luisteren dan luisteren we nog altijd naar 3 'personen' IPV 2 eeuwenoude boeken waardoor al vele oorlogen zijn uitgebroken.

Ik zeg liever hoe ik er zelf over denk. ik luister niet naar politici. als ik merk dat een politicus er hetzelfde over denkt als mij dan stem ik op hem. Pim fortuyn kwam het dichtst bij mijn denkwijze in de buurt.
v-d-online
Godsdienst zie ik als 1 grote grap! Mensen voelen zich beter als ze ergens in geloven. Dan is er een doel om te leven. Het enige waarin je moet geloven is jezelf. Geloof vind ik daarom de grootste onzin en je houdt jezelf alleen maar voor de gek!
Gieter
Mmm, geloof vind je de grootste onzin maar geloven in jezelf, dat kan dan wel weer. Wink Ik denk dat ieder zijn of haar keuze moet maken of hij/zij al dan niet gelovig is. Voor velen is een godsdienst een soort houvast, een reden om te blijven leven, een doel. Godsdiensten maken in het algemeen een evolutie door, er is bijvoorbeeld veel verschil tussen het godsbeeld van een niet-sedentair volk en pakweg de Joden. Er zijn verschillende soorten godsdiensten, en godsdiensten worden natuurlijk ook misbruikt, zoals bijvoorbeeld door moslim-terroristen die anderen opblazen in de naam van hun geloof/profeet/God of de Kerk die ook in naam van geloof/profeet/God oorlog voerde en mensen terechtstelde.
crashmachine
Ik ben zelf ook op opgevoed met de Bijbel, en ik geloof dus ook in God. Natuurlijk zijn er altijd veel vragen over het geloof, maar zo zijn er ook vragen over bijv. de evolutietheorie.

Bijbel: "Hoe kan God er altijd al zijn?"
Evolutietheorie: "Hoe kan iets uit het niets ontstaan?" Rolling Eyes

Ach, ik ga mezelf niet te veel vragen stellen daar word je alleen maar gek van. Ik vind dat iedereen moet doen en geloven wat hij zelf wil. Wink
Boles Roor
Mijn probleem is niet echt dat god er altijd is, hij schijnt zichzelf gemaakt te hebben. En dat vind ik nou weer wel vreemd.

Over de evolutietheorie zijn meerdere theorien. Zo is het goed mogelijk dat het heelal oneindig is, en dat het nadat het niet meer kan uitdijen weer implodeert en een nieuw universum ontstaat. Ook is het goed mogelijk dat het eens is begonnen met een enkele molecuul/atoom(weet niet meer precies wat het nou was) en dat het oneindig blijft uitdijen totdat er een eeuwige donkerte overblijft. Wat het precies is, maakt mij niet uit, als het zover is ben ik er niet meer. Razz
LordHateSphere
Vroeger legde men alles uit met godsdienst, nu kan men bijna alles uitleggen met wetenschap...

Maar, op vragen zoals, hoe is de oerknal ontstaan en als ze daar een antwoord voor hebben, hoe is dat ontstaan...

dusja ik denk dat we het nooit zulle weten
zaima
Maar dan heb ik een vraag aan alle christenen waar moest God dan blijven toen er nog niks was. Die kon dan toch ook niet ademen had geen eten geen bouwstenen of niks dus dat kan zowat niet.
the666bbq
tof, weer zo'n poll waar je keuze niet in zit - ik geloof ik geen van de drie, los van het merk van religie waarom zou je moeten geloven in de oneindigheid der dingen ? Er zijn theoriën dat het uitdeinen van het universum, gestart bij de big bang kan omkeren tot het weer samenkomen van 'alles' tot het 'niets' waaruit het ontstaan is en van in die toestand hoeft het niet meer tot een big bang te komen... zo zal die eerste fase misschien wel bijna oneindig lang duren maar daarom is er nog geen oneindigheid...

dus graag de polls niet te eindig definiëren Wink
Vlien
rvec wrote:

Kijk, ik heb dus niet meer verder gelezen dan deze post, want dit is nu een typisch verschijnsel binnen een nieuwe generatie! We geloven allemaal in "iets", maar o wee als iemand dat iets "God" durft noemen... dan wordt er naar de schoenpunten gestaard. Smile Da's een idee van mijn mama, en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. 't Is niet omdat je het ding een naam geeft, dat het ineens ook een lange grijze baard krijgt... dan kun je het nog blijven bekijken als een enorme energie.
Soit, ik ben het er wel mee eens dat ook die Big Bang in gang moet zijn gezet, en da's iets wat vele mensen over het hoofd zien. Waar is alles begonnen? Daar? Dacht het niet. Wat was er daarvoor en daarvoor en daarvoor? Nog zo'n griezelige gedachte, dat de tijd geen begin kan hebben, want er moet altijd iets vóór zijn... Cool
Arnie
redtigris wrote:
Helemaal mee eens. Op deze zelfde manier worden terroristen gecreeerd. Deze geloven zo heilig dat het goed is wat ze doen omdat het van jongs af aan tegen hun gezegt is.
En op dezelfde manier wordt men in de hedendaagse maatschappij geindoctrineerd met de 'heiligheid' van wetenschap. Kijk alleen al naar het vak ANW op de middelbare school.

@Lady Elensar: A propos, Pluim, de achtste editie is uit?

Verder sluit ik me aan bij elbert (pagina 1).
Nutteloos
Anyway, om me weer eens in een discussie als deze te gooien:

Mag ik hierbij even vermelden dat geloven niet achterlijk blindstaren naar een dik pak papier is, gemaakt door mensen die het woord 'wetenschap' nog geeneens kenden. Geloven is niet alle feiten naast je neerleggen en keiharde bewijzen negeren. Geloven is je erbij neerleggen dat je niet alles hoeft te snappen om een goed leven te leiden.

Als je weet (gelooft?) waarom (met welk doel) je gemaakt bent, wat maakt het dan nog uit hoe je gemaakt bent? Ooit heb ik mezelf beloofd nooit zover te gaan om op een forum bijbelteksten te gaan quoten, maar hierbij dan toch een uitzondering.

Geloven is zeker zijn van de dingen waar je op hoopt, ervan overtuigd zijn dat wat je niet ziet, toch bestaat.
(Hebr. 11:1)

Ik hoop dat jij niet zo'n persoon is die een paar zinnen uit een oud boek ziet staan en vervolgens de rest maar overslaat. 'Dat zal wel weer zo'n 'fanatiekeling' zijn.' De bijbel biedt geen antwoord op vragen uit de wetenschap, en nog geen tienduizend rapporten geven antwoord op de vraag waarom we hier zijn.
RoomRooz
Geloof is daar waar de wetenschap ophoudt, en andersom biedt de wetenschap uitkomst voor daar waar het geloof niet verder gaat: ze vullen elkaar aan. Daarnaast is het inderdaad een kortzichtige manier, het stemmen op zo'n pol. Want eigenlijk kun je niet in de Bijbel geloven. Mensen zeggen dan wel dat het geen fabel, sprookje of mythe is, het kan nooit waar zijn, alleen al als je kijkt naar de periode die de tijd van de Bijbel overbrugt: de eerste verhalen zijn nog voor het jaar 0, het jaar waarin Jezus is geboren, en het Nieuwe Testament eindigt ver daarna. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn alle verhalen door mensen geschreven, toeschouwers, een gekleurd verhaal, misschien wel 'partijdig'. En de verhalen zijn pas in/na de Middeleeuwen opgeschreven. Ja, ik denk dat er een kern van waarheid in de Bijbel zit, maar wie zegt dat het scheppingsverhaal zo is gegaan?
tom69
Ik ben een ''eerst-zien-dan-geloven'' persoon. Dus voormij is de Bijbel of God HELEMAAL geen optie Wink

De mensen die e rin geloven zijn volgens mij nood aan iemand om tegen te praten en omdat ze niemand vinden nemen ze maar god.

Maarja, het hangt er ook vanaf. Als alles slecht gaat zal je minder snel geloven in god dan wanneer alles goed gaat denk ik, net als je liever in god geloofd wanneer alles slecht gaat dan wanneer alles goed gaat Shocked

Als je die zin niet verstaat laat het een troost zijn dat ik hem ook niet snap :p

Maarja, geef mij dus maar ''oneindigheid'' Smile
G1g4nt1C
Ik ben een student op de Universiteit Hasselt. Ik wordt dus verondersteld alles vanuit de wetenschap te bekijken. Ik ben echter katholiek opgevoed en daar gelden nu heel andere wetten en regels. Ieder rationeel denkende mens neemt de katholieke opvattingen met een korreltje zout, maar er zijn nog zoveel dingen die we niet weten of kunnen vatten. Ikzelf bekijk alles zoveel mogelijk vanuit het principe: eerst zien dan geloven. Ik heb bewijs nodig van alles, anders heb ik ten zeerste mijn twijfels of in de toekomst deze theoriën niet gewijzigd moeten worden doordat er nieuwe elementen opduiken.
Utopia GFR
Ik heb oneindigheid gekozen omdat de vraag echt eenzijdig is.

Ik geloof alleen maar waar ik zie of wat vormt een ernstige wetenschappelijke achtergrond anders blijft het toevallige fenomenen of zo.

Toch wil ik niet de belangrijkheid van religies verminderen; ze hebben inderdaad een grote role gespeeld in de evolutie van onze maatschappijen.

Tenslotte ben ik totaal onafhankelijk in mijn geloven; een van de multiple vormen van moderne vrijheid.
Klaw 2
tja eigenlijk is het aan de ene kant een beetje lastig om eruit te komen want de wetenschap kan de mooiste bewijzen leveren dat god niet het universum heeft gemaakt, en de gelovigen zeggen dan gewoon tja de duivel heeft dat gemaakt om zo te laten lijken dat god niet bestaat.

anyways ik denk ik niet dat er een god bestaat zoals in de bijbel of andere boeken staan (koran etc. etc.).

ik denk wel dat er iets staat wat alles in gang heeft gezet want de kans dat ik geboren werd is vrij klein:

eerst moet er een universum ontstaan
In water moleculen zit er een soort van knik waardoor water tussen 0 - 100 C water vloeibaar is.
een zon een planeet waar water (99% van de tijd) tussen 0 - 100 C zit anders heb je ijs of waterdamp,
er moet genoeg koolstof zijn
dan moet er leven ontstaan
dan moet er een komeet of meteoriet op onze planeet crashen om al die dinosauriers te mollen en zo zijn er wel meer toevallige gebeurtenissen.

dus de kans dat ik werd geboren is dus 1 op de oneindig dus.. tja ik denk dat er wel iets is dat alles in beweging zet, maar dat die nu niets meer doet en lekker toekijkt naar ons als een soort van reality soap (southparo!?!?!?)
G1g4nt1C
Waar is alles begonnen en datgene waar het begonnen is, waar is dat begonnen. Het is een eindeloos lange tocht naar het verleden toe. Ik denk gewoon dat we niet slim genoeg zijn en misschien ook wel nooit zijn om te vatten wat of hoe gebeurd is. Misschien kan ons verstand dat niveau nooit bereiken of zijn onze wetten van de wetenschap maar een klein deel van wat het universum te bieden heeft. Het zal altijd een discussie blijven want naarmate de tijd vordert, vordert ook het universum en al haar onderdelen etc. Zijn wij niet gewoon een mierenboerderij voor hogere machten?
Aegis
redtigris wrote:

Boem. (oerknal)
Alles trekt elkaar aan
Boem (oerknal)

oneindigheid.

zelfde mening

Greetz, Aegis
yasaki
De mens heeft god gemaakt. Ik kan ook wel een verhaaltje over een "persoon" maken, opschrijven en uitgeven... Tada, nieuwe religie. Maar wat nou echt belangrijk is, is de wetenschap. Hoe is dit gemaakt, hoe is dat gemaakt.

Mensen die in god geloven hebben geen eigen wil, hebben het lef niet om uit te zoeken hoe het nou echt zit. Bijv. Oorlog in Irak. De wetenschappers zeggen: Geld. De gelovige zeggen: God wou het.

Als je het er niet mee eens bent, heb je pech. Maar ik zeg dat god niet bestaat.