Wat kook jij zoal?
Ik begin wel met dit fantastische voedsel:
Lasagna!
Dat is het enige waar ik wel veel tijd in wil steken als het op eten aankomt. Vorig jaar ontdekt, we aten het daarvoor nooit en ikk had het ook nooit bij een ander gegeten: ik had er alleen maar van gehoord. Het enige probleem is dat wij met zijn zessen in huis zijn en dan is het wel meteen zo handig het ook voor de rest te maken, dus voor zes personen: als je het niet kant en klaar koopt kost het best veel tijd, maar dan had je ook wel wat. Soms gooide ik er wat andere dingentjes tussendoor wat ook lekker kon zijn.
Tegenwoordig ben ik niet meer van plan het te maken: waarschijnlijk alleen nog voor mezelf, want voor zes sta je echt lang in de keuken...ik hoor men zo nog vragen: "wanneer maak je weer lasagna, het is zo lekker," en er zelf helemaal nooit aan beginnen...Zij zullen ook wel denken:"ik kijk wel uit, daar begin ik niet aan!"
Die lasagna heeft het goed gedaan, zo snel heb ik voorheen nooit in de keuken gestaan voor recepten etc. etc.
Nou als iemand nog wat leuk weet voor lasagna dan hoor ik het graag. En ook als je een ander leuk recept hebt

Oh goodie, eindelijk eens iemand die wat om koken geeft. Ikzelf schijn één van de weinige studenten te zijn die genoegen scheppen in koken en ook nog meer kunnen dan een ei bakken. Dat eventjes terzijde, door mijn lasagna kieper ik altijd een pond gehakt, 2 paprika's, cayennepeper, mais, lente uitjes, prei en wat schijfjes selderij.
Verder bestaat mijn repertoire aan gerechten uit taco's, burrito's, alle standaard nederlandse gerechten, verscheidenen koude en warme salades, sandwiches, slaatjes, rendeng, indonesische kip, italiaans rundvlees en rundvlees met kerrie, enkele heerlijke ragoûts van zowel kip als rund als varken enz. Ook met wild kan ik redelijk uit de voeten; zwijn, hazepeper, konijn, hertenbiefstuk en dergelijke zijn heerlijk met een stroganoffsaus. Voor de lekkere trek ken ik een reeks desserts als tiramisu, puddingen (zowel gewone als gelei) en ik kan verschillende soorten ijs maken. Voor afloop van het gerecht maak ik meest dingen als soesjes en éclairs met banketbakkersroom en gewone room of ijs, speculaas (zowel gewone als gevulde ben ik machtig), verschillende soorten vlaaien en taarten waaronder ijstaarten doen het ook altijd goed.
Eet smakelijk,
Code of Ruin 
Okee, ik heb hier een super kort recpet die jij zelf kunt uitbreiden:
7-8 minuten
Nodig:
1 vergiet
1 Pan
1 Kom
1 Waterkoker
1/2 pakje conimex woknoedels
1 flesje woksaus (smaak naar keuze, maar five spices is een aanrader)
1 Kraan met stromend/schoon water.
1 Gasfornuis
Neem de waterkoker doe het er zoveel mogelijk water in (niet meer dan dat de max toelaat), breng het aan de kook.
Ondertussen dat het kookt zet je de kom klaar en doet 1/2 pakje "conimex woknoedels" er in oftewel 2 plakken noodels, breek ze in 8 stukken.
Als het water heeft gekookt giet je het in de kom met noedels en laat ongeveer 3 minuten staan.
Neem het steelpanetje en doe er een beetje heet water in uit de waterkoker en doe dan de saus erin, schud het pannetje zodat de saus mengt met het water zorg dat je ongeveer 2 cm vloestof hebt. Breng het aan de kook, (dit gaat erg snel).
Als de saus heeft gekookt zet je het gas af.
Ondertussen zijn de 3 minuten wel verstreken, giet de noedels af met een vergiet en doe ze terug in de kom, giet de saus eroverheen.
Eet smakelijk!
Last edited by Klaw 2 on Sun Mar 26, 2006 8:24 am; edited 1 time in total
Ik kan niet koken!
Hoe hebben jullie het geleerd?
Ik help heel soms mijn moeder met pannekoeken bakken, maar meer doe ik echt niet.
Groetjes
www.rickboele.tk
| Rick Boele wrote: |
Ik kan niet koken! Hoe hebben jullie het geleerd?
|
Ik ben redelijk een geval apart. Ik was als kind al geïnteresseerd in koken en kreeg op ongeveer mijn 6e mijn eerste kookboek. Ik hielp ook veelvuldig mijn vader en moeder in de keuken met het bakken en koken van uiteenlopende dingen. Afgezien daarvan heb ik in de familie ook veel mensen die leuke en aparte gerechten kennen, daarvan heb ik ook veel geleerd. Anno nu experimenteer ik zelf in de keuken met verschillende smaken en sauzen en gerechten. Meestal maak ik gerechten die wel aardig bij elkaar passen maar soms gaat het mis 
Gewoon je ouders helpen met koken dan leer je het wel vanzelf, probeer eerst eieren te bakken en maak het steeds ietsje moeilijker, zo leer je dat
Ik vind koken meer iets voor vrouwen. Als ik naar mezelf kijk tenminste. Maar af en toe is helpen vind ik wel leuk.
Groetjes
www.rickboele.tk
| Ik vind koken meer iets voor vrouwen. Als ik naar mezelf kijk tenminste. Maar af en toe is helpen vind ik wel leuk. |
En toch zie ik veel vaker een mannelijke kok in een restaurant staan
.
Ik vind het echt onzin als mannen zeggen dat vrouwen horen te koken. Daar bedoel ik niet mee wat jij zei, Rick, maar zoiets: 'Ik kook niet, want dat hoor m'n vrouw te doen'. Hetzelfde geldt voor de afwas, was etc..
en @ Code of Ruin: studeer je toevallig voor kok?
(of hoe die opleiding ook moge heten) of horeca? Of studeer je heel wat anders.. 
Ikzelf weet de nougatballen af van koken. Wel pijnlijk, zeker als ik binnen twee jaar op kot ga studeren. Ik denk zeker niet dat koken iets is voor vrouwen, de meeste chef-koks zijn waarschijnlijk wel mannen (al heb ik daar geen statistische gegevens over, enkel een donkerbruin vermoeden.) Zelf kunnen koken is ook wel een voordeel denk ik, wat je zelf doet, doe je beter!
Mijn favoriete gerecht: rosbief met saus (bearnaisesaus of pepersaus). Goddelijk gewoonweg!
@Rick Boele: als je klappen wilt krijgen van je vriendin (of welke willekeurige vrouw dan ook) dan is roepen dat koken voor vrouwen is een uitstekende methode.
@Lady Elensar: Ik studeer niet aan de hotelschool en ik werk ook niet in de horeca hoewel ik wel ooit gevraagd ben in een aantal restaurants en mensen van de hotelschool dachten dat ik daar redelijk uit de voeten zou kunnen. Ik wil gewoon niet mijn manier van levensonderhoud ervan maken. Op dit moment studeer ik Rechtsgeleerdheid.
@Gieter: Het is echt handig om redelijk te leren koken voordat je op kamers gaat want ik geef je op een briefje dat je anders elke avond pasta of chinees eet. En die rosbief is ook heerlijk met een rode wijnsaus. 
ja, koken is en voordeel, anders moet je ele dag brood eten(dat verveelt), afhalen (duur) kant en klare maaltijden eten, (ongezond). Dus is het gewoon beter als je een beetje kunt koken, als je een beetje kunt koken doet het kookboek zelf verder alles voor je.
iets heel simpel maar heeel lekker: puree
dus je kookt aardappelen tot ze goed mals zijn, dan giet je er ong 250 ml tot 300 ml melk op! je ziet dat wel als ze een beetje "nat" zijn, dus je mengt alles en dan doe je er een beetje olijfolie in en beetje peper, look(poeder) en een beetje cayennepeper, (niet teveel)
en dan heb je een goede pureee
grtz
Last edited by Reyntjensw on Sat Mar 25, 2006 7:13 pm; edited 1 time in total
| Klaw 2 wrote: |
Okee, ik heb hier een super kort recpet die jij zelf kunt uitbreiden:
7-8 minuten
Nodig:
1 vergiet
1 Pan
1 Kom
1 Waterkoker
1 Gasfornuis
Neem de waterkoker doe het er zoveel mogelijk water in (niet meer dan dat de max toelaat), breng het aan de kook.
Ondertussen dat het kookt zet je de kom klaar en doet 1/2 pakje "conimex woknoedels" er in oftewel 2 plakken noodels, breek ze in 8 stukken.
Als het water heeft gekookt giet je het in de kom met noedels en laat ongeveer 3 minuten staan.
Neem het steelpanetje en doe er een beetje heet water in uit de waterkoker en doe dan de saus erin, schud het pannetje zodat de saus mengt met het water zorg dat je ongeveer 2 cm vloestof hebt. Breng het aan de kook, (dit gaat erg snel).
Ondertussen zijn de 3 minuten wel verstreken, giet de noedels af met een vergiet en doe ze terug in de kom, giet de saus eroverheen.
Eet smakelijk! |
Noedels! 
| Deedee2 wrote: |
| Klaw 2 wrote: | Okee, ik heb hier een super kort recpet die jij zelf kunt uitbreiden:
7-8 minuten
Nodig:
1 vergiet
1 Pan
1 Kom
1 Waterkoker
1 Gasfornuis
Eet smakelijk! |
Noedels!  |
Ja, 8)mijn zelf bedachte recept, ik vond namelijk good noedels erg lekker maar er zat allemaal chemische troep in dus bedacht ik zelf wat, je kunt het ook varieren met groente, maar dan moet je de noedels nadat ze gaar zijn in de wok gooien. De saus (zonder te koken, gebeurt wel in de wok) doe je er ook in, en natuurlijk ook groentes etc. zoals: (hoeft niet alle, maar een combinatie)
Paprika
Uit
Champions
pepers
Zakken met groentes die bij AH liggen
en ga zo door.
| ...Ik vind koken meer iets voor vrouwen... |
Koken meer iets voor vrouwen? dat past ten eerste niet bij het denken
uit deze tijd en...
Waarom als koken voor vrouwen is zijn de meeste top koks dan mannen?
Heb ik dat net allemaal getypt kijk ik de hele post even door en dan is het
allemaal al een keer gezegd, stelletje na-apers 
| Lady Elensar wrote: |
| Rick Boele wrote: | | Ik vind koken meer iets voor vrouwen. Als ik naar mezelf kijk tenminste. Maar af en toe is helpen vind ik wel leuk. |
En toch zie ik veel vaker een mannelijke kok in een restaurant staan .
Ik vind het echt onzin als mannen zeggen dat vrouwen horen te koken. Daar bedoel ik niet mee wat jij zei, Rick, maar zoiets: 'Ik kook niet, want dat hoor m'n vrouw te doen'. Hetzelfde geldt voor de afwas, was etc..
en @ Code of Ruin: studeer je toevallig voor kok? (of hoe die opleiding ook moge heten) of horeca? Of studeer je heel wat anders..  |
Ik bedoel het alleen als ik in mijn omgeving kijk. Bij mijn vrienden koken geloof ik alleen de moeders. Maar je hebt wel gelijk dat er vaak mannelijke koks in de restaurants staan.
Groetjes
www.rickboele.tk
In mijn omgeving koken inderdaad ook de meeste moeders. Ik vind echter dat je als man ook moet leren voor jezelf te zorgen en daar hoort het koken dan ook bij.
Het hoeft toch niet altijd ingewikkeld te zijn. Een eenvoudige maaltijd met aardappelen, groente en vlees (bv gehaktbal of braadworst) zou eigenlijk iedere men (cq vader) moeten kunnen maken.
Zelf eet ik het lieft Italiaans; lasangna, spagetti of macaroni.
Een heel lekker recept is macaroni met kip-roomsaus.
Kook fusili (soort kronkelmacaroni)gaar.
Kipfilet in blokjes snijden en bakken. Toevoegen 1 gesneden prei en 1 bakje gesneden champignons. Hierbij een kuipje kruidenroomkaas doen. Op smaak brengen met zout, peper en italiaanse kruiden.
Op het laatst een blik in stukjes gesneden perzik toevoegen.
Dit door de macaroni mengen en......
Eet smakelijk
ik kan een ei koken
en ook bakken
ik kan jus maken
en stampot stampen
OWNAGE 
| golles wrote: |
ik kan een ei koken
en ook bakken
ik kan jus maken
en stampot stampen
OWNAGE  |
Oh ja, ik ben compleet gepawned (weer zo'n raar woord) door je
. Misschien kun je jezelf opgeven voor een Michelin ster
. Moet je wel even vermelden dat het om stamppot gaat. Dat is namelijk een woord met dubbel p.
| golles wrote: |
ik kan een ei koken
en ook bakken
ik kan jus maken
en stampot stampen
OWNAGE  |
haha
Ik kan ook niet van die super heerlijke uitgebreide gerechten maken hoor.. althans, nog niet echt geprobeerd. Moet ik echt is een keer gaan doen
.
Aardappelen en groente koken, macaroni en van die simpele dingen kan ik dan weer wel maken. 
Mijn eigen versie van gevulde tomaten
benodigdheden:
* olijfolie
* 4 vleestomaten
* 250g champignons
* 1 sjalotje
* beetje geraspte jongkaas (strooikaas is ook goed)
* 1 zakje rijst
* eetlepel room
* takje tijm
* zout & peper
1. Rijst koken
2. champignons en sjalotje in blokjes snijden en garen in een pan met wat olijfolie
3. De bovenkant van de tomaten afsnijden en uitlepelen
4. De rijst mengen met de gare champignons, sjalotjes. Ook tijm, eetlepel room, vruchtvlees van de tomaten en een beetje peper & zout toevoegen.
5. Met dit mengsel de uitgeholde tomaten vullen en een beetje kaas erover strooien.
6. De gevulde tomaten in een ovenschaal met een weinig boter. Dit alles in de oven (+/-200°) tot de kaas gesmolten is
7. smakelijk
lekker, goedkoop, snel en gezond koken
300gr. spirelli (of hoe schrijf je dat)picje
1/2 komkommer 0.5€ (voor een hele)
1/4 krop sla 0.5€ (voor een hele)
2-3 tomaten 0.75€
200gr fetta kaas 1.5€
een sjalotje picje
verder: azijn, olijfolie, peper, zout
De spirelli koken (beetje zout in het water) totdat hij al dente is (nog een klein beetje hard, hij neemt dan nl. beter de smaak op van de andere ingrediënten)
Ondertussen snij je alle groenten en de fetta in kleine blokjes. Het sjalottje erg fijn snijden! Je kan gerust nog groenten toevoegen naar eigen smaak. Alles in een grote kom.
De sla niet in blokjes, dat duurt dagen
Spirelli afkoelen onder koud water en laten uitdruppen. Die doe je vervolgens bij je gesneden groenten en fetta.
Nog een beetje azijn, olijfolie, peper en zout erbij... Alles goed mengen en lekker fris laten worden in de ijskast.
Je kan er makkelijk 3 maaltijden van eten.
Ik doe het peper en zout er meestal pas op als ik ga eten... Dan is de peper vers uit de molen...
| deleenheir wrote: |
Mijn eigen versie van gevulde tomaten
benodigdheden:
* olijfolie
* 4 vleestomaten
* 250g champignons
* 1 sjalotje
* beetje geraspte jongkaas (strooikaas is ook goed)
* 1 zakje rijst
* eetlepel room
* takje tijm
* zout & peper
1. Rijst koken
2. champignons en sjalotje in blokjes snijden en garen in een pan met wat olijfolie
3. De bovenkant van de tomaten afsnijden en uitlepelen
4. De rijst mengen met de gare champignons, sjalotjes. Ook tijm, eetlepel room, vruchtvlees van de tomaten en een beetje peper & zout toevoegen.
5. Met dit mengsel de uitgeholde tomaten vullen en een beetje kaas erover strooien.
6. De gevulde tomaten in een ovenschaal met een weinig boter. Dit alles in de oven (+/-200°) tot de kaas gesmolten is
7. smakelijk |
Ik ken er eentje die hier veel op lijkt maargoed die is zo:
stroganov kruiden
vleestomaten (1 per persoon)
100g gehakt (Per tomaat)
zout
suiker
boter
kaas
groenten, knollen, schimmels naar keuze (champions/paddestoelen zijn schimmels)
wijn
kom
lepel
oven
oven schaal
tefal pan
aluminium folie
kiep gehakt in een kom gooi de kruiden erover heen roer het goed voeg ondertussen een paar kleine scheutjes wijn toe.
Bak het gehakt in kleine stukkjes een klein beetje (nog niet eens halvgaar), (ze moeten in de tomaten kunnen), snij eventuele groente naar keuze in stukjes, en bak die allemaal in de pan, doe er wel boter bij anders bakt het aan, vang na het bakken de boter op met een kopje,
snij de tomaten aan de bovenkant open, en haal de binnen kant eruit, doe het half gare gehakt in de kom en doe de groente er door en doe het in de tomaten. Wikkel de tomaten in de folie en doe de opgevangen boter er bij, doe ze in de oven bij 200 C (hetelucht ietsje lager).
wacht 10 a 15 minuten haal ze er uit en maak voorzichtig eentje open en kijk of het vlees gaar is als niet wikkel het opnieuw in en doe het terug in de oven en wacht dan 5 a 10 minuten.
kieper de kaas als ze klaar zijn over en klaar...
smakelijk eten.
Ik kook vrij vaak, vooral Italiaanse kost, maar ook typisch Belgische gerechten (de twee beste keukens ter wereld overigens naar mijn mening... de Franse mag er ook nog bij).
Zal hier later eens wat recepten typen...
Ik vind koken meer iets voor vrouwen. Als ik naar mezelf kijk tenminste. Maar af en toe is helpen vind ik wel leuk.
Groetjes
www.rickboele.tk |
Ik hou me ook niet echt bezig met koken.. maar als je honger krijgt.. en er word niet voor je gekookt dan moet jet och wat he
//potzet
koken heerlijk
, maar neemt veel tijd in beslag

Ik kan waterkoken
Benodigdheden:
Water
Waterkoker
Stopcontact
Werkwijze:
je doet de water in de waterkoker en daarna de stekker in de stopcontact. Na een paar minunten heb je het resultaat van je kookkunst
Dit is het enige wat ik kan koken
SBrian
hoe maak je een steamer:
* je neemt een grote casserol (ge kent da wel e geen braadpan, maar zo een pan voor dinge te koken)
je kookt daar water in en je neemt een mandje dat erin past, maar dat niet in het water ligt! je legt uw ingredienten in dat mandje, (water MOET koken)
deksel erop en dan een paar minuutjes en dan is het gestoomd!
grtz
Let op....
Forel met Tijm.....
Maak de forel goed schoon, en smeer hem daarna goed in met olie. Daarna doe je er wat tijm overeen en je plaatst het geheel ongeveer 10 min in de oven. Daarna is ie klaar en dan smullen maar!!
.
Greetz Kees
.
| SBrian wrote: |
Ik kan waterkoken
Benodigdheden:
Water
Waterkoker
Stopcontact
Werkwijze:
je doet de water in de waterkoker en daarna de stekker in de stopcontact. Na een paar minunten heb je het resultaat van je kookkunst
Dit is het enige wat ik kan koken
SBrian |
Dat kan ik ook al! Dat is vreemd. Maar ik kan trouwens ook wel een ei koken. En knakworstjes. Die hoef je alleen in een pannetje te doen en als het kookt moet je ze eruit halen.
Simpel hé maar je moet het toch echt weten anders lukt het niet!!!
achja.. het is dat de honger je aanspoort he... maar anders
dus zo af en toe lees ik wel eens achter op het doosje van een pizaa en schuif ik zo'n ding in de oven!
ik gooi ook wel eens een eitje in de pan of maak wat knakworsten klaar.. maar verderder doe ik niet echt aan koken.
oohja.. frituuren kreeg ik ook al vroeg onder de knie
//potzet
| potzet wrote: |
achja.. het is dat de honger je aanspoort he... maar anders
dus zo af en toe lees ik wel eens achter op het doosje van een pizaa en schuif ik zo'n ding in de oven!
ik gooi ook wel eens een eitje in de pan of maak wat knakworsten klaar.. maar verderder doe ik niet echt aan koken.
oohja.. frituuren kreeg ik ook al vroeg onder de knie
//potzet |
Cas Spijkers, Joop Braakhekke, Jamie Oliver, zij vallen allen in het niet bij de man die de zwarte kunsten van het goed frituren verstaat. Nooit zullen zij dezelfde status bereiken en hetzelfde aanzien genieten als degene die de perfecte bitterbal kan maken en frituren.
sorry mar je doet alsof je een heilige profeet bent, frituren is niet moeilijk te leren, na een paar keer kun je al een redelijke bitterbal maken, en hoe meer je het doet hoe beter het word dus zo moeilijk is het weer niet.
Als levensmiddelentechnoloog moet ik hier natuurlijk ook even een berichtje achterlaten! Ik zal wel eens voor jullie gaan koken
Wat vinden jullie lekker?? 
| Klaw 2 wrote: |
| sorry mar je doet alsof je een heilige profeet bent, frituren is niet moeilijk te leren, na een paar keer kun je al een redelijke bitterbal maken, en hoe meer je het doet hoe beter het word dus zo moeilijk is het weer niet. |
Je neemt me veel te serieus. Niet alles wat ik hier typ is letterlijk bedoeld. Mijn gevoel voor humor is misschien een tikkeltje hard maar als je eventjes door de letters heen kijkt, zie je dat ik respect uitdruk voor mensen die goed kunnen koken. En of dat nou bitterballen zijn of kolibrietongetjes maakt dan niet uit.
| Code of Ruin wrote: |
| Klaw 2 wrote: | | sorry mar je doet alsof je een heilige profeet bent, frituren is niet moeilijk te leren, na een paar keer kun je al een redelijke bitterbal maken, en hoe meer je het doet hoe beter het word dus zo moeilijk is het weer niet. |
Je neemt me veel te serieus. Niet alles wat ik hier typ is letterlijk bedoeld. Mijn gevoel voor humor is misschien een tikkeltje hard maar als je eventjes door de letters heen kijkt, zie je dat ik respect uitdruk voor mensen die goed kunnen koken. En of dat nou bitterballen zijn of kolibrietongetjes maakt dan niet uit. |
maakt inderdaad niet veel uit, maar ook bitterballen kunnen veel mensen nog geen eens goed maken
ghehe