FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

het maken van een kleine server

Reyntjensw
hallo iedereen,

ik zou graag voor een kennis een servertje maken omdat hij meer dan 500 mb aan ruimte nodig heeft en dus had ik voorgesteld om voor hem een servertje te maken!
mijn vraag is:
wat heb je allemaal nodig voor een servertje te draaien? (zowel software als hardware)
wat moet hij kunnen:
*ftp
*mysql
*php

das zowat alles voor het moment

grtz
keempe
Reyntjensw wrote:
hallo iedereen,

ik zou graag voor een kennis een servertje maken omdat hij meer dan 500 mb aan ruimte nodig heeft en dus had ik voorgesteld om voor hem een servertje te maken!
mijn vraag is:
wat heb je allemaal nodig voor een servertje te draaien? (zowel software als hardware)
wat moet hij kunnen:
*ftp
*mysql
*php

grtz

www.easyphp.org
dit is voor je eigen server op je pc Smile php etc inbegrepen
en als je een ip hebt dat altijd veranderd (gynamische ip adres)kan je je aanmelden bij
www.no-ip.com
allebij free trouwens

hopelijk heb je er wat aan

mvg
keempe
Lady Elensar
Als je een eigen server wilt hebben, dan moet je toch ook altijd je pc aan laten staan? Anders kunnen anderen geen verbinding met je website krijgen ofzo... En kost dat eigenlijk geld, een eigen server draaien? (Behalve stroom- en standaard internetkosten Razz)
Code of Ruin
Welk een waslijst aan vragen. Eerst wat die betreft van Lady Elensar want die zijn het eenvoudigst. Een server moet altijd aan zijn. Een server beheren kan aardig in de kosten lopen maar dat hoeft niet. Hoe meer bandbreedte je nodig hebt hoe meer dat je kost. Ook hardware kan aardig in de papieren lopen voor zwaardere configuraties maar dat hoeft natuurlijk niet.
Reyntjensw, je vragen zijn niet eenduidig te beantwoorden. Als het een drukbezochte website is moet je natuurlijk ook wel de nodige bandbreedte verschaffen. Servers hoeven over het algemeen helemaal niet zwaar te zijn qua hardware, bij de computersloop kun je voor een € 50 alles vinden wat je nodig hebt. Misschien heb je anders nog een kennis met een oude pc die hij wegdoet. Vaak zijn dat soort dingen nog prima geschikt als server omdat ze toch niet zwaar hoeven zijn. Ik heb van een oud beestje met deze specs een server gemaakt:
Intel Pentium II
400 MHz
64 MB RAM
6 GB Harddisk
Diskette drive
10/100 Mbit LAN
Geluidskaart
2 x USB
Openmaken, controleren of alles nog vastzit en werkt. Een oude windows 98 met Apache als http server. PHP installeren, MySQL installeren en klaar. Nog even de finishing touch met een goede Antivirus, firewall en de dingen waar niemand bij mag komen afschermen. Via LAN of USB(memorystick) de dingetjes op de server zetten en je hebt een werkende site. Als je server in een LAN hebt staan moet je wel je andere pc's goed beveiligen tegen ongein. Natuurlijk kun je ook andere besturingssystemen gebruiken in het kader van veiligheid of omdat je linux-fan bent of windows hater.

Hopelijk heb ik je zo op weg geholpen en niks vitaals vergeten of oliedomme dingen geschreven,
Code of Ruin
keempe
Lady Elensar wrote:
Als je een eigen server wilt hebben, dan moet je toch ook altijd je pc aan laten staan? Anders kunnen anderen geen verbinding met je website krijgen ofzo... En kost dat eigenlijk geld, een eigen server draaien? (Behalve stroom- en standaard internetkosten Razz)
nee zo'n server is free met easy php maar je moet inderdaad wel altijd je pc laten draaien Smile
rvec
bandbreedte betalen?
bijna iedereen heeft in iddels wel een adls of kabel met genoeg upload voor een website dus dat valt wel mee. Rekensommetje:
10gig (frihost) per maand is 1/3 gig per dag
ik denk dat het meeste tussen 10 en 22uur zal komen dus in die uren
0,0278 gig per uur is 80kb per seconde. Dus om de 10gig volledig te gebruiken ben je een aardige verbinding nodig met 80kb/s upload maar aangezien de meeste daar niet komen en er ook buiten die 12 uur nog verkeer zal zijn kan je jezelf denk ik met 40kb/s al goed redden.

btw. ik ben ook bezig met een server ubuntu(linux) met apache(incl. php en mysql) maar bij mij wil het nog niet helemaal lukken.
Alibombali
Wie O wie kan mij vertellen of je in windows server 2003 een gedeelde desktop remote kan bedienen. ik bedoel hierme 2 externe clients loggen in onder de zelfde naam op de server zodat zij actief de zelfde desktop kunnen bedienen.

momenteel maakt hij telkens een nieuwe sessie aan wat leid tot meerdere virtuele desktops onder een en de zelfde gebruiker.

Met vnc lukt mij dit echter wel maar ik gebruik liever windows server 2003.

Bij voorbaad dank voor je reactie...
Code of Ruin
rvec wrote:
bandbreedte betalen?
bijna iedereen heeft in iddels wel een adls of kabel met genoeg upload voor een website dus dat valt wel mee. Rekensommetje:
0,0278 gig per uur is 80kb per seconde. Dus om de 10gig volledig te gebruiken ben je een aardige verbinding nodig met 80kb/s upload maar aangezien de meeste daar niet komen en er ook buiten die 12 uur nog verkeer zal zijn kan je jezelf denk ik met 40kb/s al goed redden.

btw. ik ben ook bezig met een server ubuntu(linux) met apache(incl. php en mysql) maar bij mij wil het nog niet helemaal lukken.

Misschien zie ik de zaken verkeerd maar volgens mij ging het niet over uploaden naar Frihost maar zelf een server neerzetten met je site erop. Als er mensen op je site komen dan moet die site worden geladen. Dit kost bandbreedte. Daarnaast gaat over hetzelfde kabeltje waarschijnlijk je persoonlijke internet. Je maakt mij niet wijs dat je je met 40 kb/s al kunt redden voor een redelijk bezochte site. Dan moeten mensen tijden wachten tot de pagina is geladen. Overigens drukte ik bandbreedte betalen misschien verkeerd uit. Het gaat er gewoon om dat je een internetverbinding moet hebben met voldoende capaciteit om die server data te laten versturen naar alle mensen die de data opvragen, zonder ze een half uur te moeten laten wachten om de pagina te laden.
Gerardus™
Code of Ruin wrote:
rvec wrote:
bandbreedte betalen?

Misschien zie ik de zaken verkeerd maar volgens mij ging het niet over uploaden naar Frihost maar zelf een server neerzetten met je site erop. Als er mensen op je site komen dan moet die site worden geladen. Dit kost bandbreedte. Daarnaast gaat over hetzelfde kabeltje waarschijnlijk je persoonlijke internet. Je maakt mij niet wijs dat je je met 40 kb/s al kunt redden voor een redelijk bezochte site. Dan moeten mensen tijden wachten tot de pagina is geladen. Overigens drukte ik bandbreedte betalen misschien verkeerd uit. Het gaat er gewoon om dat je een internetverbinding moet hebben met voldoende capaciteit om die server data te laten versturen naar alle mensen die de data opvragen, zonder ze een half uur te moeten laten wachten om de pagina te laden.

Dat is waar wat je hier zegt, ik heb 2 jaar terug een eigen server gehad en dat was erg leuk om te doen, veel van geleerd en mijn server draaide op linux redhat. Oneindig veel mogelijk heden en een handige manager webmin genaamd. Ik zat achter een router en mijn persoonlijk verbinding naar de site was supersnel, maar ik had veel bezoekers uit amerika en canada en die konden dus heel lang wachten voor de site geladen was, en ook nog eens de plaatjes die iedere keer bandbreedte koste. De servers van Frihost staan ook niet in de huiskamer, dus het is leuk om een eigen server te draaien als je het voor familie en kennisen gebruikt, maar niet voor commerciele doeleinden of veel bezoekers.
En is 250 mb niet genoeg?? Bij Frihost heb je genoeg mogelijkheden, niet om files te downloaden of films of mp3's op te zetten. Dus als je voor webpaginaas en plaatjes meer dan dat nodig hebt dan is dat nogal wat..
rvec
Er komen echt geen 10 bezoekers tegelijk op een site die op frihost gedraait wordt want dan zou je wel voor webhosting gaan betalen.

Ik denk dat je wel genoeg hebt aan 40kbps voor een normaalbezochte site. En dan bedoel ik niet een site die de 10gig per maand gebruikt maar met 5 tot 7gig. Dan zou het met 40kbps wel moeten lukken.
Gerardus™
rvec wrote:
Er komen echt geen 10 bezoekers tegelijk op een site die op frihost gedraait wordt want dan zou je wel voor webhosting gaan betalen.

Ik denk dat je wel genoeg hebt aan 40kbps voor een normaalbezochte site. En dan bedoel ik niet een site die de 10gig per maand gebruikt maar met 5 tot 7gig. Dan zou het met 40kbps wel moeten lukken.

Geen 10 bezoekers tegelijk op een frihost site?? Nou bij mij zijn er vaak genoeg veel meer op mijn site en forum. Maar ik heb nog nooit iemand horen klagen over trage pagina's, dus ik neem aan dat dat wel goed zit, bovendien met elke dag meer bezoekers denk ik ook dat het scheelt om een domeinnaam te registreren en die te parkeren bij frihost, op die manier heb je een kortere url en kan je een grotere kans maken om zichtbaar te worden in google bv.
Ik ben vorige maand begonnen met dragonsims en op die zoekopdracht sta ik ook bovenaan in google, nu nog andere keywords proberen en via andere keywords ook hoger in de lijsten te komen. Toch krijg ik via zoekmachines al bezoekers en heb al bezoekers uit veel delen van de wereld gehad, vanuit america, canada, europa, africa, zweden, en australie. En dat binnen 1 maand!
En geloof me met een thuis servertje gaat je dat niet lukken omdat het te langzaam is, tenzij je op een hele snelle internetverbinding zit, maar zelfs dan kan je een beperkt aantal bezoekers aan.
Reyntjensw
het zit eigenlijk zo:
ik het hier nog een 1,8ghz staan en ik gebruik die niet meer!
ik ben nu bezig met een site te maken voor de familie waarop heel wat afbeeldingen staan! en omdat ik bij frihost al een account heb, kan ik er geen 2de aanmaken! men eerste wil ik blijven gebruiken voor men atletiekvereniging want die hebben ook aardig wat fototjes!
het zou mss wel makkelijker zijn om bij frihost een nieuw account aan te maken maar daar begin ik liever niet aan als dit niet mag, ik ben tevreden van frih en ik wil er niet van gegooid worden omdat ik 2 accounts heb!
@ Gerardus welke linux gebruiktje je op je pctje?

grtz
Thomas1991
Ik heb gehoord dat er 2 soorten servers bestaan, een windows en een linux. Maar wat zijn eigenlijk de verschillen?
Reyntjensw
windows kan geen mysql aan en nog een paar andere dingen die een windows server minder aankan! linux is beter want er zijn gewoon amper virussen voor en het is heel wat stabieler!
Thomas1991
Waarom zijn er dan nog websevers die er een windows aanbieden met al die nadelen?
Arnie
Omdat veel mensen de nadelen van Windows overdrijven, en de voordelen verzwijgen. (Hiermee zeg ik niet dat Windows beter is dan besturingssysteem x.) Je moet gewoon zelf onderzoeken wat je beter vindt, en het is natuurlijk op eigen risico. Het beste advies wat ik je kan meegeven is, wees kritisch tegenover iedereen die het ene softwareproduct de hemel in prijst, en het andere de grond in trapt.

Nou ja, die mensen moet je eigenlijk bij voorbaat negeren. Ik noem geen namen, maar je vindt ze overal, incl. op Frihost. Die mensen moeten vooral hun eigen server op hun vergoddelijkte OS laten draaien, maar ze moeten ook ophouden andere mensen hun geliefde Linux (of wat dan ook) op te dringen.

Overigens bestaan er wel meer soorten server-OSes dan Windows en Linux. Zo heb je bijvoorbeeld *BSD.
rvec
linux en windows zijn de 2 grootste en de grootste verschillen zijn dat linux veel stabieller is en windows veel gebruikersvriendelijker. Er zijn nog veel meer verschillen maar de meeste daarvan maken voor de gemiddelde gebruiker veel minder uit.

Quote:
windows kan geen mysql aan en nog een paar andere dingen die een windows server minder aankan! linux is beter want er zijn gewoon amper virussen voor en het is heel wat stabieler!

1. windows kan ook mysql draaien(zie easyphp)
2. ook voor linux zijn er zat virussen en aangezien de meeste servers linux gebruiken gaan de meeste hackers ook op zoek naar linuxcomputers.
3. zie hierboven linux is wel stabieler maar veel minder gebruiksersvriendelijk.

BTW. ik heb ook liever linux, maar heb ook windows omdat voor de rest niemand hier linux snapt.
marocsite
Reyntjensw wrote:
hallo iedereen,

mijn vraag is:
wat moet hij kunnen:
*ftp
*mysql
*php

grtz

Zoiets ben ik ook van plan maar meot nog w8en op uitbetaling van google ads mischiend an genoeg geld voor zoiets Smile
Reyntjensw
hoeveel krijg je eigenlijk van google ads? (per bezoek)
rvec
Reyntjensw wrote:
hoeveel krijg je eigenlijk van google ads? (per bezoek)

zie deze topics
http://www.frihost.com/forums/vt-36772.html
http://www.frihost.com/forums/vt-35153.html
Reyntjensw
ok sorry had het niet gezien! kweet wel niet of ik google ads op men site ga zetten, hou daar niet zo van Confused
grtz
Boles Roor
rvec wrote:
linux en windows zijn de 2 grootste en de grootste verschillen zijn dat linux veel stabieller is en windows veel gebruikersvriendelijker. Er zijn nog veel meer verschillen maar de meeste daarvan maken voor de gemiddelde gebruiker veel minder uit.

Quote:

1. windows kan ook mysql draaien(zie easyphp)
2. ook voor linux zijn er zat virussen en aangezien de meeste servers linux gebruiken gaan de meeste hackers ook op zoek naar linuxcomputers.
3. zie hierboven linux is wel stabieler maar veel minder gebruiksersvriendelijk.

BTW. ik heb ook liever linux, maar heb ook windows omdat voor de rest niemand hier linux snapt.

Ik vind dat Linux niet zo gebruikers onvriendelijk is. Ik heb zelfs m'n a-technische moeder op Linux bezig gekregen en doet dat nu heel graag omdat het toch een boel sneller gaat dan Windows op haar ouwe bak. En zolang je niet gelijk met de ingewikkeldste Linux start moet er geen probleem zijn.
rvec
dat is waar je hebt nu veel linuxen met x window
daardoor is het veel eenvoudiger. Maar toch als je meer met de instellingen bezig wilt zijn moet je toch vaak weer commando's gebruiken en dat hoeft bij windows meestal niet.
Al kan je linux wel meer naar je eigen wensen aanpassen, gedeeltelijk omdat de sourcecode open is.
johanfh
Linux wordt inderdaad gebruikersvriendelijker, maar op dit moment is windows voor veel mensen toch overzichtelijker, alleen al omdat ze het kennen.
Ik gebruik voor mijn werk diverse systemen naast elkaar. Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt doen. Als het gaat om een klein webservertje en je hebt een handige kennis of je bent zelf handig met linux, dan kun je het eenvoudigste een standaard-linuxdistributie (RedHat, SuSE, Ubuntu ofzo) gebruiken. Ben je er niet zo handig mee, dan kun je ook een windowsmachine nemen, maar het nadeel is dan, dat je voor zoals mysql en evt. apache (maar je kunt ook internet information server gebruiken, zit dacht ik standaard bij 9Cool aanvullende programmatuur nodig hebt, die je toch moet opzoeken, installeren, beheren, enz. Maar je kunt bijvoorbeeld ook overwegen om je plaatjes te hosten bij tripod of yahoo ofzo. Je zet dan op frihost je site en je linkt voor je fotoalbum naar de pagina met reclame van tripod. Heb je gelijk het bandbreedte probleem opgelost. Tip: neem een oude pc en probeer het gewoon eens. Kom je ergens niet uit, dan vraag je het hier of op het computer-problemsforum.

Oh ja, over de win2003 machine (Alibombali): bij mijn weten kan dit niet. Je kunt natuurlijk wel op je win2003 server vnc installeren, dan heb je het beste van beide...

JohanFH

oh ja: houd er bij windows wel rekening mee, dat je voor een legale server ook een legale versie van windows nodig hebt Wink
carstentje
www.no-ip.com voor de domein naam.

www.apache.net voor de server op je pc te laten runnen Wink
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.