Der is de afgelopen tijd een foto van nederland gemaakt met detail's tot maar liefst 40 cm!!! In totaal is de kaart 850 GB groot, weet iemand een euh, pardon?
bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=667705&c=50&rss
850GB groot? Welke computer heeft zoveel geheugen? Dan hebben we nog mazzal dat Nedrland niet zo groot is. Bedoel je met details tot 40cm dat die foto gewoon bij mij op de stoep kan inzoomen???
Lol 850 Giga groot
ja ok jeej een luchtfoto wat kan je ermee?
Toffe hint!
Gelukkig heb ik slechts 40 gigabyte nodig voor de plek waar ik woon. Wil wel even kijken of mijn tuintje er goed bij staat. Jammer dat ik niet elke dag een update kan krijgen
Mogelijk dat er nog een andere versie is met diepte metingen. kunnen we meteen de schatten van mijn grootouders in de tuin terugvinden
En over 50 jaar kan iedereen worden gemonitord op afstand 
@ keempe : Ik weet het niet, ik kan wel een beetje fantaseren maar ik denk niet dat daar iets uit komt wat er in de buurd zit
@ Yjaxygames : Nou je hebt wel harde schijven op de markt met 1000 gb , dus als je zo eentje hebt of gaat kopen, dan kun je zeker een 'grote' foto van Nederland op je pc zetten
@ midimine : lol, dat zou wel lachen zijn 
Dat is inderdaad behoorlijk driftig hahaha!
850 gig dat heb ik thuis niet hoor, hehe. Ik heb zo mijn vermoedens dat als je geluk hebt ook nog wel wat grappige momentopnames kunt bekijken die op dat moment gebeurden in NL
Eigenlijk te bizar voor woorden, hehe tot op 40 cm inzoomen!
Man wat een mooie mappen, maar details tot op 40 cm is eigenlijk wel bizar groot. Ik zou geeneens militaire foto's weten te vinden die die kwaliteit hebben. Alleen zou een harde schijf van een terabyte me een beetje zonde lijken om te besteden aan zo'n map.
en op welke manier wil je met zo'n foto kunnen werken? Het is toch gewoon een stitch van gegantisch veel fotos hoop ik?
Ik denk namelijk niet dat er camera's bestaan met zo'n hoge resolutie 
Ik denk ook dat er veel foto's op zullen staan die samen zijn gemaakt tot een geheel. Die 850 GB is nog haalbaar maar denk eens hoe lang je moet wchten tot die kaart heeft ingezoomd. Als ik nu een foto met (heel) veel pixels moet bewerken doet mijn pc al lastig wat voor een processor heb je dan wel niet nodig om een foto te bekijken van 850 GB zeker een paar gonderd Ghz
dan kun je zo op me huis inzoomen
mar 850 gb kan toch geen enkele computer aan?? gekkehuus 
Timonator: zelfs een 500MHz Celeron CPU zou het als het goed is moeten kunnen, maar het duurt gewoon héél lang. 
| Timonator wrote: |
| Ik denk ook dat er veel foto's op zullen staan die samen zijn gemaakt tot een geheel. |
Als jullie beiden op de website hadden gekeken, hadden jullie kunnen lezen dat er inderdaad een heleboel foto's zijn samengevoegd.
| Quote: |
| Vanaf begin september tot medio oktober 2005 heeft Aerodata International Surveys digitale luchtfotos gemaakt van geheel Nederland. De opnamen werden op eigen initiatief gemaakt vanuit snelle fotovliegtuigen met een grootformaat digitale camera van 90 megapixel. In totaal zijn 7000 foto's samengevoegd tot een grote digitale plaat. |
haha best gek 
850GB?!
, vreemd, dat is vast super veel werk geweest, maar het lijkt me ook een beetje onhandig werken met zo iets, of je zult er een soort programma bij moten maken 
| v-d-online wrote: |
dan kun je zo op me huis inzoomen mar 850 gb kan toch geen enkele computer aan?? gekkehuus  |
jawel hoor er bestaan al harde schijven van 1000 giga bite
maarja ik denk niet dat een thuisgebruiker die kaart op z'n pc wil 
Lijkt me wel erg leuk om zo mijn eigen dorp te kunnen bekijken. Op 40 cm is wel heel gedetailleerd. Gaaf hoor. Ga zeker kijken al ze het publiceren.
het lijkt mij net zoiets als google maps. hierop kun je heel amerika zien op ongeveer 50 cm.
http://maps.google.com/
ga je gang
ik heb trouwens een scherp beeld gevonden van de dam en het centraal in amsterdam. en een deel van den haag is ook nog te zien
oja, amerika is wel helemaal te zien
Moet die 50 cm niet 50 meter zijn? Anders kun je alle mensen toch duidelijk zien. 
Sow
850 GB echt groot voor een plaatje 
zoiets heb ik nog nooit gehoord. een foto van 850GB 
| Quote: |
Vanaf begin september tot medio oktober 2005 heeft Aerodata International Surveys digitale luchtfotos gemaakt van geheel Nederland. De opnamen werden op eigen initiatief gemaakt vanuit snelle fotovliegtuigen met een grootformaat digitale camera van 90 megapixel.
De set van 7.000 fotos heeft een aantal bewerkingen ondergaan en zijn samengevoegd tot 1 grote landsdekkende digitale kleuren luchtfoto van Nederland. Dit verwerkingsproces van 3 maanden is recent afgerond, zodat de foto nu beschikbaar is.
De foto bevat details van ca. 40 cm en bevat daarmee in totaal 850 GB aan beeldinformatie. Het is de meest recente hoge resolutie momentopname van ons land.
Het is de eerste maal dat een dergelijk groot project met een digitale camera werd opgenomen. Het gebruik van een digitale camera leidt tot aanmerkelijke verbeteringen van het eindproduct voor met name de beeldzuiverheid, helderheid, contrast en de zichtbaarheid van details in schaduwpartijen. Met dit product zet Aerodata een nieuwe standaard voor landsdekkende digitale orthofotobestanden.
De volledige dataset of delen ervan wordt momenteel aan klanten uitgeleverd onder de merknaam aeroGRID(r) NL2005. Het gehele bestand zal later dit jaar on-line worden gezet, waardoor het te raadplegen is alvorens een bestelling te plaatsen |
Dit heb ik gevonden erover, het zijn dus 7000 bestanden.dus ff snel uitgerekend is het ongeveer 121mb per bestand.. dus valt het wel mee als je alleen je woonplaats wil bekijken.
Volgende keer gekopieëerde tekst tussen de quote tags zetten -- Lady Elensar
Supergrote foto
Google heeft ook wat van dit spul, zoals maps en google earth. Gebruik beide nooit boeit me niet zo heel veel. Maar deze foto lijkt me wel grappig om even m'n huis te zoeken want bij google earth vonden ze nederland niet boeiend en hebben ze er een paar van die baggerfoto's van gemaakt 
850 Gigabyte loool;
is wel knap stukje technologie moet ik zeggen 
Dat is zeker wel groot, Ik vind Google Earth wel beter
Kan je zelf nog aangeven wat voor gebouwen je wilt zien en alles 
Wel leuk als je die gebruikt als bureaublad... of als je die op een goeie server met veel ruimte zet (lees: enorm veel) om vervolgens als Onderschrift te gebruiken.
Ik neem aan dat ze die foto wel onderverdeeld hebben, ik denk niet dat ze gewoon een supercomputertje opstarten om vervolgens die foto te bekijken. Je moet ook rekening houden met het RAM-geheugen: ik denk dat als een foto geopend wordt, die in het RAM-geheugen geplaatst wordt. Dat is dan 850 gb ramgeheugen!