FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Hoe maak je een transparant plaatje?

Yjaxygames
Hoe kan ik een transparant plaatje maken, zodat de achtergrondkleur niet te zien is???
Christo
Met photoshop heb je volgens mij de delete background tool maar die is niet erg scherp als je een mooi plaatje wil hebben. Je kan ook gewoon alles heel netjes weggummen.

Photoshop Tutorial: Link

edit: nog een tutorial hier
Yjaxygames
Je bedoelt met paint alles om het plaatje heen weggummen? krijg ik dan een witte achtergrond of wordt die transparant?
GamingParadise
Een witte achtergrond, maar als je in photoshop een nieuw document aanmaakt van dezelfde maten met een transparante achtergrond, en je plakt het plaatje daarin en je pakt de toverstaf en je klikt op al het witte om het figuur in en druk dan op de Del knop en klaar je hebt transparant Very Happy
johanfh
Een transparant plaatje is afhankelijk van het type bestand wat je kiest. Als je een .gif plaatje kiest, kun je er voor kiezen om één kleur als transparant te definieren. Je kunt met de meeste programma's wel een .gif plaatje maken.
Het kan sowieso met Paint Shop Pro en met Irfanview (gratis, www.irfanview.com).
Kies, welke kleur je transparant wilt hebben (de kleur van je achtergrond), kijk dan onder 'image' - 'palette' - 'edit palette' naar het paletnummer van die kleur (evt. eerst: 'decrease color depth' als 'edit palette' nog is), kies 'file' - 'save as' - 'options' - 'save transparant color' (tik hierachter het nummer in)

Succes!
JohanFH
Thug
Ligt eraan als jij een psd bestandje hebt en je wil het gewoon op het forum posten zonder achtergrond dan moet je het gewoon opslaan als een PNG en walla hij moet het doen. Wink
Yjaxygames
Ik zal de Photoshop manier als eerst proberen, want dat programma heb ik al. Ik laat weten of het is gewerkt.
potzet
met gimp kan je dat wel mooi doen! maar het werkt mischien ook wel met andere software.

dan moet je zorgen voor een transparante achtergrond en moet je met een 2e laag het plaatje invoeren dat meng je de 2 lagen door elkaar en sla je het op als een GIF bestand.

Als je er niet uit komt hoor ik het wel Laughing
//potzet
GamingParadise
Je moet het plaatje volgens mij als .gif opslaan anders verliest hij zijn transparant zijn :p
potzet
GamingParadise wrote:
Je moet het plaatje volgens mij als .gif opslaan anders verliest hij zijn transparant zijn :p

volgens mij ook ja daarom heb ik ook gezegd dat je het als GIF bestand moest opslaan Exclamation
GamingParadise
potzet wrote:
GamingParadise wrote:

volgens mij ook ja daarom heb ik ook gezegd dat je het als GIF bestand moest opslaan Exclamation

Ja, maar iemand anders zei dat je het als .PNG moest opslaan Razz
Code of Ruin
Welk bestandstype je wilt gebruiken is altijd afhankelijk van wat je met de afbeelding wilt gaan doen. Ik geloof dat het in dit geval niet zo uitmaakt of je png neemt of gif. Het hangt een beetje af van welke kleuren het best uit moeten komen.
Lady Elensar
Ik heb ook wel is een transparante image gemaakt met Paint Shop Pro, ik weet alleen niet meer precies hoe ik dat deed (de tuorial periode is voorbij). Het was volgensmij ongeveer op deze manier:
Bestand > Afbeelding exporteren > Gif optimizer, en dan kan je geloof ik instellen dat je een transparante achtergrond wilt. Maar dan moet je hem in je image niet ingekleurd hebben.
ginna
Dat kan heel simpel met css. Kijk eens op www.w3schools.com Voor de mensen die denken dat ze al alles weten, doe eens het testje daar... dan weet je of je de echte pro bent.
James007
Je kan het ook openen in Irfanview, zoals eerder werd aangegeven.
Sla het op als een gif, en kies voor:

Dan sla je het op en krijg je een scherm waarin je foto staat. Klik vervolgens op de kleur die transparant moet worden. Ik veronderstel meestal het witte gedeelte. Very Happy

Groeten, James Smile
Lady Elensar
Oja, dat klopt.. volgensmij was dat bij PSP ook zo. Dat je in moet stellen welke kleur transparant moet worden. Embarassed
Yjaxygames
Er zijn in ieder geval genoeg oplossingen. Bedankt allemaal.
geeren
je klikt op de rechtermuisknop en dan klik je op de werkbalk, en daar staat hoe je dat moet doen.
Lady Elensar
Dat is niet echt een duidelijke oplossing. Neutral Zou je iets duidelijker kunnen zijn? En daarbij, er waren al genoeg oplossingen, maar toch aardig dat je probeert te helpen. Smile
Drodr
Met paint heb je daar rechts 2 knopjes bij tekst, als je dan op de ondersterste klikt wil het soms ook wel eens gebeuren dat hij alleen het ploaatje zonder achtergrond koppieeert Rolling Eyes , misschien heb je er wat aan...
Lady Elensar
Nee, dat wat jij zegt heeft niks met een transparant plaatje te maken. Smile

Als je een stukje tekst in wilt voegen in een afbeelding met paint, kun je kiezen uit twee opties: met een transparante achtergrond, of met een achtergrondkleur.

D.w.z., dat als je tekst met een transparante achtergrond invoegt, zie je de originele afbeelding nog steeds, alleen met tekst er over heen. Als je met een achtergrondkleur kiest, zie je (hangt af van de grootte van je tekstvak) de ingestelde achtergrondkleur in het tekstvak, met daarin de tekst.
Drodr
Lady Elensar wrote:
Nee, dat wat jij zegt heeft niks met een transparant plaatje te maken. Smile

Als je een stukje tekst in wilt voegen in een afbeelding met paint, kun je kiezen uit twee opties: met een transparante achtergrond, of met een achtergrondkleur.

D.w.z., dat als je tekst met een transparante achtergrond invoegt, zie je de originele afbeelding nog steeds, alleen met tekst er over heen. Als je met een achtergrondkleur kiest, zie je (hangt af van de grootte van je tekstvak) de ingestelde achtergrondkleur in het tekstvak, met daarin de tekst.

Ok, thanx weet ik dat ook weer Very Happy