FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

linux OS

Welke linux OS wilt u gebruiken?
Suse
17%
 17%  [ 3 ]
Opensuse
0%
 0%  [ 0 ]
Debian
17%
 17%  [ 3 ]
Mandriva
5%
 5%  [ 1 ]
Knoppix
11%
 11%  [ 2 ]
Linux? Dan nog beter windows
47%
 47%  [ 8 ]
Total Votes : 17

polopolo
Hallo iedereen
Ik was benieuwd wat de nederlanders willen gebruiken als linux OS!
En had een vraag over suse!
Kan ik suse gebruiken samen met windows xp?
moeslimoen
wat is het verschil tussen al die linux Question
en ik had gehoord dat linux gratis verkrijgbaar is Exclamation is dat waar Question
mocht dat zo zijn waar kun je die dan hale Wink
BCP88
Ik zou ook graag willen weten of linux gratis is. Maar op linux werken zeker niet alle programma's? Zijn er dat veel die niet gaan of de meeste wel? En hoe zit het met de drivers van de printer, scanner, toetsenbord, ...
Kan je ook een linux samen met windows xp op je systeem laten draaien? En is er een 64bit versie van linux?
Zijn er nog andere voordelen ten opzichte van windows?

Meschien dat ik dan wel ga overstappen Wink
polopolo
Linux zelf is gratis. Maar of het gratis is, Hangt van welke linux deb u gebruikt!
Of de programms's werken onder linux? Dat hangt ook ervan af welke linux deb u gebruikt! Maar als u windows programma's wilt gebruiken onder linux, Moet u een emulator nemen!
Linux en windows xp werken samen heel goed! Er zijn MBR programma's genaamd LILO en GRUB, Die herkenen windows nt/2000/xp, Dus u kunt het gebruiken samen met linux op een pc!
De drivers? Dat hangt ervan af welke hardware u heeft en welke linux deb u gebruikt!
Als u linux wilt gebruiken, Kunt u het besten even kijken welke de beste voor u is.
Mensen uit zweden hebben een test gemaakt welke linux deb u het beste is!
Die kunt u bekijken op http://www.zegeniestudios.net/ldc/
Ik hoop dat ik alle vragen heb gestelt!

Groet, polopolo
moeslimoen
waar kun je linux krijgen. en heb je die ook in het nederlands.
ik wil wel linux proberen want ik heb gelezen dat het beter is dan windows omdat je de storing in linux kan oplossen en op windows niet.
klopt toch Embarassed
Christo
Zelf moesten we op school een computer bouwen en daar wou de informatica docent linux op. Hij had zelf wel Suse Linux liggen in het Nederlands. Volgens mij is hij ook wel gratis te downloaden maar dat weet ik niet zeker. Maar Linux is wel een erg stabiel systeem maar ik vind het nogal irritant werken met mount functies etc. Wink

Ik ben eigenlijk een beetje Windows verslaafd jammer genoeg aangezien Linux 10x beter is vind ik zelf. Er zijn jammergenoeg wel weinig programma's compatibel met linux. Games zijn wel te spelen onder Linux. Hoe je dit doet voor degenen, lees het hier!
Yjaxygames
Zijn de spellen die in de winkels te koop zijn ook goed voor linux? Want dat vind ik wel belangrijk. En wat is het verschil tussen linux en windows??????
Christo
Ja de spellen die je in de winkel koopt zou je dan op deze kunnen runnen volgens mij. En het verschil tussen Windows en Linux is aardig groot. Vooral de interface vind ik beetje irritant maar dat komt gewoon omdat ik veel met Windows omga!
polopolo
moeslimoen wrote:
ik wil wel linux proberen want ik heb gelezen dat het beter is dan windows omdat je de storing in linux kan oplossen en op windows niet.
klopt toch Embarassed

De gewone linux kernel is niet geschikt voor normaale gebruikers!
Als je het wil gebruiken, Neem een linux gebaseerde OS!
Google het of zie http://linux4you.be/distro.php
polopolo
Christo wrote:
Vooral de interface vind ik beetje irritant maar dat komt gewoon omdat ik veel met Windows omga!

Welke desktop applicatie heb jij gebruikt dan?

Iemand, Post alstublieft me vraag en antwoord ook!
Yjaxygames
Wat betreft je vraag: Ik heb geen idee. Heeft er iemand screenshots van de interface van Linux? En wat is er precies anders aan Linux vergeleken met Windows. Dat wil ik graag weten. Of moet ik daarvoor een nieuw topic maken?
midimine
moeslimoen wrote:
klopt toch Embarassed

Je kunt deze link volgen: http://www.opensuse.org/NL-Download
BlackSkad
Tot het begin van dit academiejaar had'k ook nog nooit van linux gehoord. Maar dat is sterk veranderd. 'kBen zelfs gaan houden van linux. 'kBen zelfs lid van Zeus WPI (de werkgroep informatica van de Universiteit Gent, bestaat enkel en alleen uit studenten...), en daar werken ze met niets anders dan Linux Very Happy

Op mijn laptop gebruik ik nog steeds Windows XP, aangezien het al geïnstalleerd was (en als iets werkt blijf'k er meestal van Wink ) Maar als Windows eens crashed maak'k er een dual-boot systeem van met Ubuntu.
'kHeb nu al ubuntu draaien op een verouderde desktop (kDenk dat ie tussen 5 en 10 jaar oud is). Alles draait soepel. Alle hardware wordt ondersteunt (voor zover 'k alles getest heb, nieuwe hardware kan soms wel een probleem vormen wegens ontbrekende drivers...) Er draait ook een apache2 server op met php en mysql.

Helaas, als je een game wil draaien die je in de winkel koopt, zal je waarschijnlijk teleurgesteld moeten vaststellen dat die niet werken. Voor de meeste overige (betalende) software geldt hetzelfde. Veel open-source projecten doen echter hun uiterste best om op zoveel mogelijk systemen beschikbaar te zijn (FireFox, Gaim, etc) En verder geldt ook wel: voor elk product waarvoor je moet betalen, bestaat een open-source alternatief dat even goed of zelfs beter is Smile

Dat Linux gratis beschikbaar is in verschillende distributies, wil echter niet zeggen dat linux geschikt is voor iedereen. De meeste linux-distro's hebben nog maar enkele jaren een grafische gebruikers-interface (dus met venstertjes, zoals windows) die dus niet zo geavanceerd zijn als die van windows. Je kijkt dus best een beetje rond voor je een distro kiest.

Nog enkele links:
Wat is linux? (officiële site)
De ubuntu-distributie
Zeus WPI (kijk in het menu onder publicaties)

Hopelijk zijn jullie iets met mijn commentaar en uitleg Very Happy
Greatz,
BlackSkad

ps, ik heb Debian gestemd, ook al gebruik'k Ubuntu. Ubuntu is immers geforked van Debian...

Last edited by BlackSkad on Mon Jan 30, 2006 10:23 pm; edited 1 time in total
moeslimoen
bedankt voor die link Wink ik ga hem denk ik nou downloaden Smile
Shovelhead
Ik wil zelf Ubuntu eens gaan proberen. Zijn er hier ook mensen die daar ervaringen mee hebben?
polopolo
Shovelhead wrote:
Ik wil zelf Ubuntu eens gaan proberen. Zijn er hier ook mensen die daar ervaringen mee hebben?

Ik heb geen ervaring ermee maar ik heb het wel gebruikt.
rvec
ik heb het nu net op een computer staan. Werkt wel fijn niet moeilijk behalve als je een server wilt gaan opzetten ofzo(al een paar dagen mee bezig maar wil maar niet lukken).
golles
linux lijkt me wel interesant ik heb geprobeerd ubuntu (heb ik op cd) en fedora core (gedownload) virtueel te instaleren, maar dit was niet gelukt, beide installaties verliepen goed alleen het opstareten werkte nii nja MICROSOFT virtual pc zal wel niet goed werken met linux...
anyway windows 2003 server draait wel lekker
polopolo
rvec wrote:
ik heb het nu net op een computer staan. Werkt wel fijn niet moeilijk behalve als je een server wilt gaan opzetten ofzo(al een paar dagen mee bezig maar wil maar niet lukken).

Het lijkt me dan beter om debian te gebruiken. (ubuntu is gebaseerd op debian)
Omdat debian kan werken als server en als cilent OS.
http://www.debian.org
golles
polopolo wrote:
Het lijkt me dan beter om debian te gebruiken. (ubuntu is gebaseerd op debian)
Omdat debian kan werken als server en als cilent OS.
http://www.debian.org

nja ik heb toevalig een cd van ubuntu (ook wel meer als 1) dus ik dacht laak het maar ff probere
volgens mij heb ik het er ook alweer afgegooid, virtueel is nii egt super, de hele scherm was ******, allemaal vage kleure,,,
mfierens
je kan natuurlijk eerst de "live CD" gebruiken voor je het installeert, dit is een goede methode om het te proberen

...of je kan VMWare gebruiken om eerst Linux te proberen.[/quote]
marocsite
Ik weet egt neit wat het verschil daartussen is maar ik heb altijd al met windows gewerkt en blijf dat denk ik ook doen ook. ik denk dat er ook niet echt een verschil tussen zit
rvec
tussen windows en linux geen verschil Confused
of bedoel je tussen de verschillende vesies van linux?

Het verschil tussen de versies van linux kan evengroot zijn als dat tussen windowsxp en DOS

Het verschil tussen windows en linux is nog groter. Het is een geheel andere kern. Dus programma's zijn niet uit te wisselen zonder ze aan te passen of zonder een programma dat als een brug dient.

Behalve een nadeel is dat ook een voordeel want ook virussen hebben hier last van. Er zijn dus bijna geen virussen voor linux. En voor de meeste windows programma's is er wel een linux variant.
BCP88
Ik had gisteren Linux SUSE 10.0 geinstaleerd, maar ik vind het toch niet zo gemakkelijk. Het zal ook wel komen omdat ik te veel aan windows gewoon ben.

Ik hou het voorlopig toch bij windows.
peterwilli
ik gebruik fedora core 4
dat is lekker snel en ik heb er nog geen problemen mee gehad
Klaasie
Ik heb windows veel liever
Klas2a
Het ziet er wel naar uit dat iedereen toch de voorkeur geeft aan Windows! Just like me her! Razz Smile Very Happy
keempe
ik ben zelf niet zo goed in al die linux dingen maar ik heb gehoord dat knoppix vrij goed is en vrij standaard... want elk linux systeem is er voor andere doeleinden dacht ik niet?
polopolo
keempe wrote:
want elk linux systeem is er voor andere doeleinden dacht ik niet?

Niet alle linux systeemen hoor.
Gieter
marocsite wrote:
Ik weet egt neit wat het verschil daartussen is maar ik heb altijd al met windows gewerkt en blijf dat denk ik ook doen ook. ik denk dat er ook niet echt een verschil tussen zit

Er is een hemelsgroot verschil tussen Linux en Windows. Ten eerste is Linux open source, dit houdt onder andere in dat het gratis te downloaden én aan te passen is (waarna je de door jouw aangepaste versie weer kunt distributeren.)
Doordat Linux open-source is, is de kwaliteit ervan beter, en het aantal bugs in software minder. Als er al een bug is, wordt die veel sneller opgelost, terwijl je bij Windows moet wachten op een officiële patch van Windows. Bovendien is veel software gratis voor Linux.

Aanstormende programmeurs doen ook hun voordeel bij Linux meen ik: ze kunnen namelijk de code van de meeste programma's (als die open-source zijn tenminste) lezen en vrij veranderen, wat niet van alle software voor Windows gezegd kan worden. Bovendien kan je ook de code van het besturingssysteem lezen én bewerken.

De interface is moderner dan de interface van pakweg Windows of Mac (alhoewel deze laatste ook verder staat dan Windows.)

Enkele nadelen van Linux: sommige hardware wordt nog altijd niet goed ondersteunt, zoals draadloze netwerkkaarten (daar heb ik persoonlijk ervaring mee Wink.)