|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Navigatie op de laptop
Hey iedereen die hier een laptop heeft zou het misschien wel met me eens kunnen zijn dat dit een geweldig idee zou zijn voor een navigatie
Nou heb ik ergens wat opgezocht en heb begrepen dat het mogelijk is om een GPRS ontvanger op je laptop aan te sluiten en een navigatie programma te instaleren.
Maar ik heb er niet veel over gevonden hoe dit in de praktijk in werking gaat.
Nou is mijn vraag aan jullie of er iemand is die mij hier wat meer over kan vertellen!
// potzet
Nou heb ik ergens wat opgezocht en heb begrepen dat het mogelijk is om een GPRS ontvanger op je laptop aan te sluiten en een navigatie programma te instaleren.
Maar ik heb er niet veel over gevonden hoe dit in de praktijk in werking gaat.
Nou is mijn vraag aan jullie of er iemand is die mij hier wat meer over kan vertellen!
// potzet
Allereerst: bedoel je echt wel GPRS. Ik heb namelijk sterk het vermoeden dat je op GPS doelt. GPRS is een systeem dat ervoor zorgt dat je met je telefoon niet alleen kan bellen maar ook data kan verzenden en opvragen, zoals documenten, e-mail, muziek, foto's. GPRS verdeelt die informatie in pakketjes en verzendt het via de telefoonlijnen. De afkorting GPRS staat voor General Packet Radio Service. De pakketjes worden verzonden via radiogolven. Met een speciale GPRS kaart krijgt je laptop ook toegang tot deze faciliteiten maar ik heb nog nooit gehoord van navigatie over dit netwerk hoewel het waarschijnlijk zeer goed mogelijk is. Misschien werken smartphones wel met GPRS. Het grote nadeel van GPRS is dat je behoorlijk veel moet betalen voor het gebruik van het netwerk en de GPS dekking is veel beter dan de GPRS dekking. Daarom denk ik dat je GPS bedoelt.
Wat betreft GPS en laptops: daar heb ik zelf mee gewerkt. Veel gewone handheld gps systemen van bijvoorbeeld Garmin en Magellan kunnen worden gekoppeld aan een laptop met daarop de bijbehorende software (respectievelijk Mapsource voor Garmin en Mapsend van Magellan). Dan is er ook nog software die kan werken met alle gps ontvangers die aan een bepaalde standaard voldoen. Koppeling tussen ontvanger en laptop heb ik alleen met USB gezien maar het kon geloof ik ook in sommige gevallen via een seriële poort hoewel deze vaak alleen nog is te vinden bij gedateerde laptops.
Wat betreft GPS en laptops: daar heb ik zelf mee gewerkt. Veel gewone handheld gps systemen van bijvoorbeeld Garmin en Magellan kunnen worden gekoppeld aan een laptop met daarop de bijbehorende software (respectievelijk Mapsource voor Garmin en Mapsend van Magellan). Dan is er ook nog software die kan werken met alle gps ontvangers die aan een bepaalde standaard voldoen. Koppeling tussen ontvanger en laptop heb ik alleen met USB gezien maar het kon geloof ik ook in sommige gevallen via een seriële poort hoewel deze vaak alleen nog is te vinden bij gedateerde laptops.
| Code of Ruin wrote: |
| Allereerst: bedoel je echt wel GPRS. Ik heb namelijk sterk het vermoeden dat je op GPS doelt. GPRS is een systeem dat ervoor zorgt dat je met je telefoon niet alleen kan bellen maar ook data kan verzenden en opvragen, zoals documenten, e-mail, muziek, foto's. GPRS verdeelt die informatie in pakketjes en verzendt het via de telefoonlijnen. De afkorting GPRS staat voor General Packet Radio Service. De pakketjes worden verzonden via radiogolven. Met een speciale GPRS kaart krijgt je laptop ook toegang tot deze faciliteiten maar ik heb nog nooit gehoord van navigatie over dit netwerk hoewel het waarschijnlijk zeer goed mogelijk is. Misschien werken smartphones wel met GPRS. Het grote nadeel van GPRS is dat je behoorlijk veel moet betalen voor het gebruik van het netwerk en de GPS dekking is veel beter dan de GPRS dekking. Daarom denk ik dat je GPS bedoelt.
Wat betreft GPS en laptops: daar heb ik zelf mee gewerkt. Veel gewone handheld gps systemen van bijvoorbeeld Garmin en Magellan kunnen worden gekoppeld aan een laptop met daarop de bijbehorende software (respectievelijk Mapsource voor Garmin en Mapsend van Magellan). Dan is er ook nog software die kan werken met alle gps ontvangers die aan een bepaalde standaard voldoen. Koppeling tussen ontvanger en laptop heb ik alleen met USB gezien maar het kon geloof ik ook in sommige gevallen via een seriële poort hoewel deze vaak alleen nog is te vinden bij gedateerde laptops. |
ja sorry heb ik denk ik even te snel getypt
ik heb al wat meer info toegestuurd gekregen!
Hier staat wat meer info:
http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/techniek_trends/navigatiesystemen.aspx#
En dit is een tabel met software en er word aangegeven welke voor een notebook zijn:
http://download.microsoft.com/download/7/7/3/7731c6bd-f212-41ad-986b-ced48307b1ce/navigatiesystemen.xls
// potzet
Jah is wel goed vind ik, is ook wel handig
volgens mij is dit niet echt een goede keuze! want de baterij van een laptop gaat lang niet lang genoeg mee en het is toch wel een beetje lomp om een laptop mee te nemen als je naar een bestemming moet!
je zou dan beter een pocket pc of een tomtom go kopen!
je zal er zker geen spijt van hebben!
grtz
wouter
je zou dan beter een pocket pc of een tomtom go kopen!
je zal er zker geen spijt van hebben!
grtz
wouter
Maar als je al een laptop hebt dan is het misschien een goedkopere oplossing!
en je hebt ook een accu lader voor in de auto
//potzet
//potzet
ik vind de pda kleiner en handiger 
Mobiele telefoon lijk mij de toekomst en is tegenwoordig ook al geen toekomst meer.........straks sluit je gewoon je telefoon op je tv aan en heb je een volwaardig pc.
Die kant zal het wel opgaan denk ik
Die kant zal het wel opgaan denk ik
Op m'n mobieltje lijkt me handiger
is een heel stuk kleiner. En dus makelijker mee te nemen
waar ik nog steeds op wacht is zo'n ding voor op de scooter 
| newby wrote: |
| Op m'n mobieltje lijkt me handiger |
zulke dingen bestaan toch al voor de scooter?
anders kan je geloof ik ook een houder voor de pda op je scooter monteren.
// potzet
Ja maar kijk als je al een Laptop hebt, en dan ook nog een PDA moet kopen als er dan ook iets voor de laptop bestaat, en je je hebt ook aansluiting van de laptop voor in de auto, dus tja het is maar net of je al een laptop hebt of niet :p
| GamingParadise wrote: |
| Ja maar kijk als je al een Laptop hebt, en dan ook nog een PDA moet kopen als er dan ook iets voor de laptop bestaat, en je je hebt ook aansluiting van de laptop voor in de auto, dus tja het is maar net of je al een laptop hebt of niet :p |
toch blijft PDA of TomTom ofzo nog steeds makkelijker, handiger,...
Je kan het ook gebruiken mij motocross of cross met jeep (door woestijn of bos) en dan kan je je laptop moeilijk meenemen.
Anderzijds biedt een laptop misschien meer mogelijkheden, dat weet ik niet.
| gertjang wrote: | ||
toch blijft PDA of TomTom ofzo nog steeds makkelijker, handiger,... Je kan het ook gebruiken mij motocross of cross met jeep (door woestijn of bos) en dan kan je je laptop moeilijk meenemen. Anderzijds biedt een laptop misschien meer mogelijkheden, dat weet ik niet. |
Ik ben het er mee eens dat een PDA handiger is. maar als je al een laptop hebt is dit een goedkope oplosing voor een navigatie! en je kunt ook lekker gamen in een file
//potzet
| potzet wrote: | ||||
Ik ben het er mee eens dat een PDA handiger is. maar als je al een laptop hebt is dit een goedkope oplosing voor een navigatie! en je kunt ook lekker gamen in een file //potzet |
Kijk dat bedoel ik ook :p, ik weet dat een PDA handig is, maar zoals ik aangaf dat als je al een laptop hebt, maar als je gaat crossen met een jeep en het is je hobby enzo dan kan je er wel een PDA voor over hebben