De vogelgriep is een ziekte die steeds sneller oprukt. Het is voor mensen een dodelijk virus, het zou zelfs een epidemie kunnen veroorzaken zoals de pest in de middeleeuwen. Tot nu toe word het virus alleen nog maar van dier naar mens overgedragen. Maar als het virus zich ontwikkeld en ook van mens naar mens kan overslaan word het serieus. Een echt medicijn is er nog niet, je kan wel geholpen worden als je snel genoeg bent, maar zodra je de symptonen vertoont (spierspasmen, hoofdpijn, hoge koorts, opgezwollen en tranende ogen, schuimbekken,...) is het al te laat.
In de middeleeuwen zorgde de pest voor terug dring van 1/3 van de wereld bevolking, 1 op de 3 mensen overleefde de pest dus niet.
Nu vandaag bekend is geworden dat in België iemand de vogelgriep heeft vind ik dat het wel heel dicht bij komt! Het gaat om een reporter van Turkse komaf die in Turkije de laatste dagen een reportage heeft gemaakt. Donderdag kwam hij terug in België
Vormt de Vogelgriep echt een bedrijging voor de wereld bevolking?
Ja het vormt een bedreiging.
wat veel mensen niet weten is dat de vogelgriep al eens eerder in de mens gevaarlijke variant is uitgebroken. Dit was in het jaar 1800 nog wat een heeft miljoenen mensen toen het leven gekost. Een dorp bij mij in de buurt is toen der tijd extreem zwaar geveld door deze epidemie. Onderzoekers hebben al aangegeven dat 2 op de 10 mensen zullen sterven aan de vogelgriep als deze in Nederland uitbreekt.
lijkt me dus wel een behoorlijk gevaar
Het kan een bedreiging gaan vormen. Hoewel we met de technologien en wetenschap veel verder zijn dan honderden jaren terug. Mensen moeten gewoon ingeent kunnen worden.. Dan is er niets aan de hand.
Als je af en toe op televisie ziet wat ze er in turkije aan doen is het gewoon een lachertje.. Auto's moeten ontsmet worden. Het enige wat ze doen is een beetje op de zijkant spuiten, maar bij mijn weten moet je juist de hele wielen en juist aan de vlakken spuiten waarmee hij rijdt.
Het kan een incident zijn wat ik heb gezien..
Maar ik vind dat iedereen er nu alert op moet zijn zodat we geen epidemie krijgen..
Ik weet wel dat er een paar mensen die uit Turkije komen (of zijn overgevlogen) de vogelgriep hebben gekregen, en dat er een paar kinderen aan overleden zijn. Maar naar mijn weten is er volgensmij (nog)geen vogelgriep in Nederland (en/of België) uitgebroken.
Als je de door de eeuwen heen kijkt dan zie je dat er steeds weer nieuwe vormen van ziektes ontstaan, dit hoort helaas bij de wereld waarin we leven. Maar ook de ziekte kanker, steeds meer mensen krijgen hier mee te maken, dan 50 jaar geleden. Opmerkelijk.
hmm volgens mij zijn er juist ziektes verdwenen.
ik bedoel dan de pest etc.
ik dnek dat er vroeger ook wel kanker en SOA's waren maar ze vaak als symptomen of gevolgen van andere ziektes werden gezien zoals de pest over doordat ze door de duivel bezet waren
Ik wilde net zeggen, want er worden tegenwoordig ook steeds betere en meer medicijnen uitgevonden om bepaalde ziektes en griepen tegen te gaan / voorkomen.
| Slowhand wrote: |
| Als je de door de eeuwen heen kijkt dan zie je dat er steeds weer nieuwe vormen van ziektes ontstaan, dit hoort helaas bij de wereld waarin we leven. Maar ook de ziekte kanker, steeds meer mensen krijgen hier mee te maken, dan 50 jaar geleden. Opmerkelijk. |
Dit is niet omdat kanker vaker voorkomt, maar omdat we steeds ouder worden. Des te ouder je wordt, des te groter de kans wordt dat de cellen zich foutief gaan delen. Dagelijks maakt je lichaam een bepaald aantal kankercellen aan, zolang als je immuunsysteem deze kan opruimen ontwikkel je geen echte vorm van kanker, maar dit houd gewoon een keertje op.
Bovendien leven we ongezond als het neerkomt op kanker, we eten gemiddeld gezien te veel vlees en te weinig groente/fruit. Dierlijke producten zijn namelijk kanker stimulerend terwijl plantaardige producten een defensieve werking hebben.
Maar sowiezo, ziektes zijn er altijd al geweest, de uitting wordt alleen steeds groter omdat we ouder worden, hierbij worden mensen zwakker. We wonen veel dichter op elkaar dus de verspreiding gaat steeds sneller. En zoals door maximus ook al gezegd, we weten vaker een diagnose te stellen.
Nu met de vogelgriep, tja, het is maar de vraag wanneer het samensmelt met de menselijke griep variant. Maar zodra dat gebeurd dan zal het toch redelijk snel gaan behalve als de regering ernstige maatregelen zal treffen.
De beste maatregel is opzich het aan te pakken als met de BSE en varkenspest uitbraken etc. Alles in een straal van 5km om de besmettingshaard afzetten. Maarja, dat zal wss als onmenselijk worden gezien en doordat we zo goed zijn voor elkaar zullen we het virus wss zo in een extreem tempo verspreiden.
De gok was dat er 300 miljoen mensen ongeveer zouden komen te overlijden bij deze pandemie, maar kon ook hoger of lager zijn. Er is nog niet precies bekend welke groepen het meest getroffen zullen worden, maar bij de spaanse griep waren dit vooral de jongeren, mensen in hun puberteit. Het hoeft dus niet altijd de meeste doden te geven bij de oudere zwakke mensen.
Je kan de vogelgriep niet echt vergelijken met de pest. Natuurlijk kan de vogelgriep ook veel slachtoffers eisen, maar in de middeleeuwen ging dat toch wat anders. Het water was vervuild, en mensen hekenden de symptonen pas later. Als de vogelgriep echt uitbreekt zal de E.U of gewoon de regering zo snel mogelijk een inenting ontwikkelen. En als het virus hier kome, is het hoogstwaarschijnlijk dat die nog niet van mens tot mens overdraagbaar is. Dan zullen zo snel mogelijk veel dieren gedood moeten worden, waardoor het virus zich niet meer verspreidt.
Ik denk dus niet dat er massa's mensen aan dood zullen gaan. Misschien is het hetzelfde als sars. Daarvan dacht men ook dat het heel erg zou gaan worden.
Vogelgriep is toch alleen overdraagbaar van dier tot mens of kan het ook van mens tot mens?
Als het door de lucht wordt overgedragen (mens tot mens) dan wordt het wel een pandemie volgens mij, maar las het van dier tot mens overgedraagd wordt dan is het niet zo moeilijk om niet besmet te raken gewoon geen kip of vogelproducten eten. Simpel genoeg.
Ik had er niks over gehoord dat er in België al iemand besmet is met vogelgriep. En sowieso denk ik niet dat vogelgriep Nederland bereikt, hier in Nederland hebben ze strengere regels dan in Turkije, hier is het verplicht om handschoenen te dragen en soms wel een masker.
| Rauf wrote: |
Vogelgriep is toch alleen overdraagbaar van dier tot mens of kan het ook van mens tot mens?
Als het door de lucht wordt overgedragen (mens tot mens) dan wordt het wel een pandemie volgens mij, maar las het van dier tot mens overgedraagd wordt dan is het niet zo moeilijk om niet besmet te raken gewoon geen kip of vogelproducten eten. Simpel genoeg.
Ik had er niks over gehoord dat er in België al iemand besmet is met vogelgriep. En sowieso denk ik niet dat vogelgriep Nederland bereikt, hier in Nederland hebben ze strengere regels dan in Turkije, hier is het verplicht om handschoenen te dragen en soms wel een masker. |
Als het virus zich evolueert kan het van mens tot mens overdraagbaar worden, net zoals dat het virus zich geevolueert heeft zodat het van dier tot mens overdraagbaa is geworden.
| Yjaxygames wrote: |
Je kan de vogelgriep niet echt vergelijken met de pest. Natuurlijk kan de vogelgriep ook veel slachtoffers eisen, maar in de middeleeuwen ging dat toch wat anders. Het water was vervuild, en mensen hekenden de symptonen pas later. Als de vogelgriep echt uitbreekt zal de E.U of gewoon de regering zo snel mogelijk een inenting ontwikkelen. En als het virus hier kome, is het hoogstwaarschijnlijk dat die nog niet van mens tot mens overdraagbaar is. Dan zullen zo snel mogelijk veel dieren gedood moeten worden, waardoor het virus zich niet meer verspreidt.
Ik denk dus niet dat er massa's mensen aan dood zullen gaan. Misschien is het hetzelfde als sars. Daarvan dacht men ook dat het heel erg zou gaan worden. |
Je maakt niet even een inentig, dat duurt een lange tijd. Daarom wordt er nu al gewerkt aan een inenting ervoor. Als deze NIET klaar is voordat de pandemie uit breekt, dan is het simpelweg te laat. Je kunt mensen dan nog wel virus remmers geven maar verder is er eigenlijk niks anders meer te doen dan afwachten. Het duurt namelijk gewoon simpelweg veel te lang om inentingen op grote schaal te fabriceren.
Ik dacht eigenlijk dat de mensen die nu overleden zijn aan de vogelgriep, alleen besmet gevogelte hadden gegeten.
Jullie zitten hier al over te praten dat er heel veel mensen dood kunnen gaan als het virus overdraagbaar door mensen wordt, maar zover is het nog niet eens. En als het gebeurt, dan gebeurt het. Dan kun je dat ook niet voorkomen. Voor hetzelfde geld wordt er hier een atoombom in Nederland afgeschoten door de Irakezen (of wie dat dan ook waren), dan is ook meteen half Nederland dood.
Maar toch. Ik vind het een eng idee, dat er 2 op de 10 mensen aan dood kunnen gaan. Ik hoop echt dat dat niet gebeurt, en dat we ons er zo goed mogelijk tegen kunnen beschermen. Mondkapjes enzo.
Het is vals alarm, als ik me niet vergis. Blijkbaar ging het over een gewone griep.
Kan ik dus nog altijd kip blijven eten. 
Man in België heeft geen vogelgriep
| Quote: |
Uitgegeven: 14 januari 2006 12:26
Laatst gewijzigd: 14 januari 2006 16:55
BRUSSEL - De man in België die met verschijnselen van vogelgriep is opgenomen, heeft het virus niet. Dat blijkt uit de eerste resultaten van tests, zo heeft minister Demotte van Volksgezondheid zaterdagmiddag meegedeeld. De definitieve bevestiging wordt zondag verwacht.
Er werd aan vogelgriep gedacht omdat de man in Turkije was geweest in een gebied waar het virus is geconstateerd. De man verbleef daar enkele dagen en keerde donderdag terug. Hij meldde zich vrijdag bij het ziekenhuis met griepsymptomen zoals koorts. De man is opgenomen in het Sint-Pieters ziekenhuis te Brussel, maar lijdt dus vermoedelijk aan een gewoon griepje.
Vogelgriep is niet overdraagbaar van mens op mens. Alleen zieke kippen kunnen mensen aansteken. Het virustype H5N1 is gevreesd omdat ongeveer de helft van de besmette mensen eraan overlijdt. Dat is relatief hoog vergeleken met andere types vogelgriep.
Trekvogels
Het virus woedt al geruime tijd in Azië en China. Daar zijn circa 74 mensen aan vogelgriep gestorven. Het virus is recent via trekvogels overgebracht naar Turkije, Roemenië en Azië. In Turkije zijn inmiddels drie kinderen aan vogelgriep overleden. Ook zijn drie mensen die besmet zijn geraakt met H5N1 weer ontslagen uit het ziekenhuis.
De grote uitbraak van vogelgriep in Nederland enkele jaren geleden was van een ander type. Daaraan is een dierenarts overleden en werden enkele tientallen mensen ziek: ze kregen vooral rode ogen.
Handel
De Turkse regering is momenteel bijeen om over de vogelgriep te praten. De ministers bespreken onder meer hoe ze de pluimveeindustrie moeten bijstaan. Veel buurlanden willen geen handel meer drijven met Turkije nu in alle delen van dat land pluimvee besmet is geraakt is met vogelgriep. |
Bron Nu.nl
Wat Bondings al zei dus.
Nou dit is dus voor West-Europa goed nieuws, maar hoelang blijven wij nog vogelgriep vrij...
Ben ik blij!
Ik zou niet willen dat het hier (België) uitbreekt (behalve dan in het parlement, daar is het eens nodig
)
Er was meer ophef over de vogelpest van 2003 dan deze volgens mij. Maar dat is misschien omdat ie ook in Nederland was.
Gatver, ik krijg hier helemaal de kriebels van. De kans zit er wel dik in dat er een pandemie uitbreekt.
Met de technologien kunnen we eigenlijk niet heel veel, om de volgende redenen:
- We hebben antivirale middelen, maar niet specifiek voor de variant die wellicht zal muteren
- Het maken van deze vaccins is tijdrovend en ingewikkeld. En we kunnen pas een doeltreffende maken (ook niet zeker) als de ziekte al is uitgebroken. Je zult het uit moeten testen ook.
- Je kan te maken krijgen met meerdere verschillende mutaties op verschillende plekken op de wereld. Niemand kan garanderen dat er maar een soort zal komen.
- Het produceren van een vaccin voor een land kan jaren in beslag nemen. Die tijd heb je gewoon niet.
- Naast je eigen land, wie neemt er de verantwoordelijkheid voor de arme landen, die dat middel niet kunnen produceren? Zoals het nu staat, zullen die landen aan hun lot overgelaten worden. Daarnaast hebben rijke landen al genoeg aan hun eigen bewoners, dus dit wordt een ramp voor de armsten.
Lichtpuntjes:
- Wie zegt dat we erg ziek worden van de menselijke variant? Het kan twee kanten opgaan.
- Wie wordt er wel ziek en wie niet? Als maar een heel klein percentage van de mensen ziek wordt, is het te overzien.
- Euh.... geen meer. We zijn gewoon de l*l!
Dus we moeten gewoon zien wat het ons brengt. Misschien een ramp, misschien een kleinere tragedie...
tja er moet koste wat kost voorkomen worden dat het omslaat in de menselijke variant. Gelukkig worden er al veel voorzorgs maatregelen getroffen om verspreiding tegen te gaan .Alleen zijn veel van deze maatregelen volgens mij niet zinvol. Het auto's desinfecteren vind ik alapart maar het toppunt vind ik de maatregelen van die minister die had opgeroepem de vogels dood te schieten wanneer ze wegvliegen. Dat kan gewoon niet. Ik ben bang dat als het echt op een virus uitdraait het een catastrofale ramp wordt waar een groot deel van de wereldbevolking aan gaat bezwijken en dan met name de 3e wereld landen inderdaad
Ja, echt niet goed dit. Volgens mij kan je het bijna niet voorkomen. De wereld ligt zowat open voor iedereen, met geld en een paspoort kan je reizen wat je wil.
En hoeveel miljoenen mensen hebben geen media in huis (als ze al een huis hebben) om te weten wat er aan de hand is, en dat zij ziek kunnen worden van hun pluimvee? 
| Lady Elensar wrote: |
Ik dacht eigenlijk dat de mensen die nu overleden zijn aan de vogelgriep, alleen besmet gevogelte hadden gegeten.
Jullie zitten hier al over te praten dat er heel veel mensen dood kunnen gaan als het virus overdraagbaar door mensen wordt, maar zover is het nog niet eens. En als het gebeurt, dan gebeurt het. Dan kun je dat ook niet voorkomen. Voor hetzelfde geld wordt er hier een atoombom in Nederland afgeschoten door de Irakezen (of wie dat dan ook waren), dan is ook meteen half Nederland dood. |
Het gevogelte eten is niet nodelijk op zich, enkel als je in contact komt met het dood vlees. Het virus zelf kan namelijk niet tegen hitte en aangezien je je vlees bakt voordat je het eet, vooral met kip, zal dat virus dus het loodje leggen.
Het is overdraagbaar als je in contact komt met die beesten die het hebben, vooral tijdens het slachten ervan is het gevaarlijk, daarom worden ze ook in zakken vergast om er vanaf te komen om het besmettingsgevaar te minimalizeren.
@Noukiesims2: Er is in Japan geloof ik dat het was een paar jaar terug eens onderzoek gedaan bij hoeveel van de mensen het griepvirus (menselijke variant) eigenlijk echt toeslaat, aangezien slechts 1 op de 10 tot 1 op de 20 mensen de symptonen vertoont.
Onder 500 scholieren ofzo waarbij ongeveer 1 op de 12 de symptonen van het griepvirus vertoonde bleek echter meer dan 55% antistoffen tegen dit bepaalde griepvirus te hebben aangemaakt en het dus wel te hebben opgelopen. De verklaring die de onderzoekers hieraan hebben gegeven is dat de antistoffen van voorgaande jaren nog in werking zijn en hierdoor het virus sneller hebben kunnen neutralizeren dan bij de kinderen waar de symptonen wel op kwamen zetten, een minimaal verschil in de werking van het immuunsysteem bepaald nu dus wie er aangetast wordt en wie niet.
Als je nu gaat kijken als het ineens muteert de H5N1 groep, dan is dit iets waar niemand nog ook maar enige antistof tegen heeft dus zal heel die 55% het te pakken krijgen.
En of we erg ziek worden van de menselijke variant maakt ook niet uit, aangezien zodra ze samengesmolten zijn is het niet langer hetzelfde virus. De virussen welk er door de jaren heen zijn geweest zijn ook slechts allemaal mutaties van elkaar, echter is de ene mutatie dodelijker dan de ander. Deze mutatie met de H5N1 variant kan zo bijvoorbeeld ineens een echt dodelijk griepvirus naar voren brengen waar 1/6 van de wereld populatie het loodje bij zal leggen, bij wijze van spreken.
Ja, ik zag gisteren ook in het journaal dat die man de vogelpest niet heeft. Maar ja. Toch. Als die vogeltjes gaan vliegen en hier weer komen, dan ziet het er niet zo goed uit. Maar ze vliegen meestal naar Spanje ofzo toch? Niet helemaal naar Turkije, of wel soms? Ik heb eigenlijk geen idee. Maar goed, ik weet niet of je nog wel kip enzo kunt eten, en hoe snel die ziekte hier komt, maar ik hoop wel dat het helemaal goed komt. 2 op de 10 mensen is niet niks. Ga maar uitrekenen als je weet hoeveel mensen hier in Europa wonen. Welk deel van Turkijke was het trouwens? Europa of het Verre Oosten?
Maaky mij niet uit. Ik ben toch veretarisch 
tja daar ben je misschien voor nu mee gered maar wanneer het omslaat naar de gevaarlijke variant dan moet je denken aan een virus wat overdraagbaar is door het inademen van atomen die afkomstig zijn van iemand die besmet was.
kortom je staat met iemand te kletsen op straat vervolgens rijd er een ambulance voorbij met een vogelgriep patient erin . één dag later heb jij het om maar even een extreem voorbeeld te noemen
| DX-Blog wrote: |
@Noukiesims2: Er is in Japan geloof ik dat het was een paar jaar terug eens onderzoek gedaan bij hoeveel van de mensen het griepvirus (menselijke variant) eigenlijk echt toeslaat, aangezien slechts 1 op de 10 tot 1 op de 20 mensen de symptonen vertoont.
Onder 500 scholieren ofzo waarbij ongeveer 1 op de 12 de symptonen van het griepvirus vertoonde bleek echter meer dan 55% antistoffen tegen dit bepaalde griepvirus te hebben aangemaakt en het dus wel te hebben opgelopen. De verklaring die de onderzoekers hieraan hebben gegeven is dat de antistoffen van voorgaande jaren nog in werking zijn en hierdoor het virus sneller hebben kunnen neutralizeren dan bij de kinderen waar de symptonen wel op kwamen zetten, een minimaal verschil in de werking van het immuunsysteem bepaald nu dus wie er aangetast wordt en wie niet.
Als je nu gaat kijken als het ineens muteert de H5N1 groep, dan is dit iets waar niemand nog ook maar enige antistof tegen heeft dus zal heel die 55% het te pakken krijgen.
|
Tsja, oepsie! En dan is er ook al een hoge mortaliteit onder de mensen die ziekteverschijnselen vertonen van het originele vogelgriepje.
Ach, laten we het gelijk met het aidsvirus en pokkenvirus muteren, kunnen we de hele wereld opruimen. Osama wrijft in zijn handen.
[/quote]
| Maximus wrote: |
tja daar ben je misschien voor nu mee gered maar wanneer het omslaat naar de gevaarlijke variant dan moet je denken aan een virus wat overdraagbaar is door het inademen van atomen die afkomstig zijn van iemand die besmet was.
kortom je staat met iemand te kletsen op straat vervolgens rijd er een ambulance voorbij met een vogelgriep patient erin . één dag later heb jij het om maar even een extreem voorbeeld te noemen |
En dat zal dus de grootste oorzaak van vele besmettingen zijn, men zal het niet isoleren zoals met dieren. Een dorp of stad zal niet worden afgezet en de mensen zullen niet worden vernietigd, in plaats daarvan zullen we ze gaan verplaatsen naar ziekenhuizen, waar ze eveneens weer in contact met andere mensen zullen komen, etc. Een hoop mensen zullen sowiezo wss nog wel de laatste uurtjes met de zieken willen door maken ook denk ik, alhoewel het risico groot is, dus krijg je nog bezoekers welk constant het ziekenhuis in en uit lopen ook.
Ook is het nadeel dat het virus na besmetting niet direct optreedt, wel snel, maar duurt toch nog een aantal uurtjes, dus mensen zullen gewoon naar school, college, werk, winkels, etc gaan. Daar merken dat ze zich niet lekker voelen maar ondertussen nog wel een groot aantal andere besmetten op de locatie zelf en eventueel nog in het OV ook.
De regering kan natuurlijk dit zoveel mogelijk beperken, maar dan zullen ze zoveel mogelijk stil moeten leggen om eventuele verdere besmetting te voorkomen indien het echt kritisch wordt, dus OV stil, scholen dicht, werk stop laten zetten, etc. Dit zou een eventueel besmettingsrisico gigantisch verkleinen.
Maar tot hoe zeer past zoiets in onze huidige maatschappij? Waarschijnlijk indien het virus echt uitbreekt is het gewoon te laat voor je er erg in hebt.
Ik had ergens gehoord dat als je de ziekte hebt, en dat de symptomen dan zichtbaar worden dat het dan al te laat is. Ik weet niet zeker of het klopt, maar als het klopt, dan kunnen wel veel mensen er aan doodgaan.
nou het is dan nog niet te laat, laten we zo zeggen dat er dan met de juiste medicijnen nog wat aan te doen is...
alleen domme pech dat er nog geen goede medicijnen voor zijn uitgevonden, dus ben je sowieso de l*l
Je kan zowieso een land niet een paar weken stil leggen, je bent binnen een week bankroet als land.
Daarbij heb je de gezondheidszorg, justitie en politie, leger, etc die in geen geval stopgezet kunnen worden.
Het gaat gewoon een grote rotzooi worden straks.
Denk je ook eens in wat dit betekent voor de wereldeconomie zal betekenen.... ik ben bang dat we straks met zijn allen op een houtje kunnen gaan bijten, jongens.
Als je tenminste niet in de straat ligt weg te rotten omdat niemand je lijk op durft te ruimen 
| Noukiesims2 wrote: |
Je kan zowieso een land niet een paar weken stil leggen, je bent binnen een week bankroet als land.
Daarbij heb je de gezondheidszorg, justitie en politie, leger, etc die in geen geval stopgezet kunnen worden.
Denk je ook eens in wat dit betekent voor de wereldeconomie zal betekenen.... ik ben bang dat we straks met zijn allen op een houtje kunnen gaan bijten, jongens. Als je tenminste niet in de straat ligt weg te rotten omdat niemand je lijk op durft te ruimen  |
Denk je nou echt dat mensen de lijken op straat latren liggen? Dat gebeurde in de Middeleeuwen, als der nu iemand t loodje legt op straat door de vogelgriep dan komen die mensen met die witte pakken dat lijk wel ophalen hoor. En ik denk niet dat er allemaal lijken liggen op straat en dat iedereen binnen moet blijven omdat ze anders besmet raken.
En de wereldecomnomie zal echt niet instorten omdat de kip niet meer verkocht wordt 
hmmm er schuilt wel een kleine kern van waarheid in. Okay ik verwach ook geen lijken op de straten of iets dergelijks want asl je beroerd wordt zoek je echt je huis of ziekenhuis wel op maar mocht er een epidimie uitbreken dan vraag ik me af of we met ons toch al zo grote personeels tekort in de zorg alle zieken wel kunnen helpen.
ik denk het niet.
Ik vind gewoon dat jullie er veel te erg over denken. Ik bedoel, het heeft totaal geen zin om je er druk over te maken. Ik moet toch nog over straat, als je je er druk over maakt wordt je alleen maar bang.
| Yjaxygames wrote: |
| Noukiesims2 wrote: | Je kan zowieso een land niet een paar weken stil leggen, je bent binnen een week bankroet als land.
Denk je ook eens in wat dit betekent voor de wereldeconomie zal betekenen.... ik ben bang dat we straks met zijn allen op een houtje kunnen gaan bijten, jongens. Als je tenminste niet in de straat ligt weg te rotten omdat niemand je lijk op durft te ruimen  |
Denk je nou echt dat mensen de lijken op straat latren liggen? Dat gebeurde in de Middeleeuwen, als der nu iemand t loodje legt op straat door de vogelgriep dan komen die mensen met die witte pakken dat lijk wel ophalen hoor. En ik denk niet dat er allemaal lijken liggen op straat en dat iedereen binnen moet blijven omdat ze anders besmet raken.
En de wereldecomnomie zal echt niet instorten omdat de kip niet meer verkocht wordt  |
Je moet wat verder denken dan alleen je kipfiletje, suffie. Een pandemie heeft economische gevolgen, omdat landen verregaande maatregelen moeten nemen om de ziekte onder controle te houden. Daarbij zal de consument het niet riskeren om veel op straat te zijn en naar plekken te gaan waar gehandeld wordt, als in winkels, zwembaden, musea, alles en nog wat.
Om maar niet te spreken over vliegreizen en handel die vertraagd en gestaakt worden om de veiligheid.
Die kip kan je geen bal meer schelen als dat gebeurt.
En, dat over die lijken in de straat: natuurlijk niet man daarom zette ik er een smiley achter.
Die was dus blijkbaar niet toereikend dan.
En wat Maximus zegt over de gezondheidszorg: daar kan je inderdaad op rekenen als het echt een ernstige ziekte is.
Wat de narigheid met virussen is, is dat ze zich als een razende kunnen muteren. Het griepvirus is berucht om deze eigenschap. Het aantal gevaarlijke besmettingen is tot dusver betrekkelijk laag gebleven en er wordt al hard geruimd aan alle dieren. Een pandemie zou natuurlijk catastrofaal zijn. Daarom is het belangrijk om gevallen van vogelgriep nu afdoende te isoleren zodat het risico op verspreiding minimaal blijft. En wat betreft de vraag of dit de pest van de 21e eeuw is, ik denk het nog niet. Er zijn slechts een paar gevallen die al ingedamd werden en de informatievoorziening is goed. Ook hebben we inmiddels veel betere medische voorzieningen en de levensstandaard en hygiëne zijn vele malen beter. Laten we hopen dat er snel een doeltreffend vaccin kan worden ontwikkeld tegen dit probleem en dat we het maar mogen overleven.
Je hoeft niet naar de middeleeuwen terug te gaan om een (griep) epidemie te vinden. De "spaanse griep" kwam met het einde van de 1e wereldoorlog. Doordat soldaten vanuit europa de griep meenamen verspreide het zich erg snel. De spaanse griep was ook een mutatie van vogelgriep.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu
De reden waarom griep in het bijzonder zoveel aandacht krijgt als een mogelijke oorsprong voor een epidemie is dat er geen echt medicijn voor is. Er bestaat geen geneesmiddel voor de griep. Een vaccin is geen geneesmiddel, maar een methode om het lichaam antistoffen tegen een virus aan te laten maken zonder dat je er ziek van wordt, zodat als het er is je er al tegen gewapend bent. Het probleem is echter dat je om een vaccin te maken dus een actief virus nodig hebt - als het al bestaat en ontdekt is dus. Een ander probleem is dat vaccins typisch in eieren worden gekweekt, en aangezien het een vogelgriep is sterven de eieren. Er zijn echter nieuwe technieken in de maak:
http://www.fumento.com/disease/fluvaccine.html
Mutaties zijn al ontdekt in geinfecteerde mensen:
http://www.nrc.nl/buitenland/article128133.ece
Dit is waar men bang voor is, dat het virus muteert in de mens naar een vorm die beter overleeft in ons lichaam en dan anderen besmet.
Onze technologie helpt ons niet echt - het is een wedloop tegen de klok. Mensen reizen zoveel meer en leven zoveel dichter op elkaar. Als een virus eenmaal muteert tot een vorm aangepast aan de mens en het verspreidt zich, dan gaat het de hele wereld over, en het is onwaarschijnlijk dat er dan een medicijn voor iedereen is. Het is dan simpelweg te veel en te snel. Het maakt ook niks uit of het dan in Belgie of Australie begint.
| Lady Elensar wrote: |
Jullie zitten hier al over te praten dat er heel veel mensen dood kunnen gaan als het virus overdraagbaar door mensen wordt, maar zover is het nog niet eens. En als het gebeurt, dan gebeurt het. Dan kun je dat ook niet voorkomen. Voor hetzelfde geld wordt er hier een atoombom in Nederland afgeschoten door de Irakezen (of wie dat dan ook waren), dan is ook meteen half Nederland dood. |
Als dat zou gebeuren dan zou dat onverwachts gebeuren! maar bij dit zien we het dichter bij komen! Dus kun je er bang voor worden! 
het komt gewoon allemaal door die aziatische die doden kippen op straat
en dan komt er zo een nieuw virus dat is dus nu h5 n1
als ze gewoon net de kippen doden als ons dan heb je ook geen problemen maar hun willen dus blijkbaar ze gewoon net vers verkopen.
er zijn nog wel ergere virussen op de wereld geweest dan de vogelgriep.
maar er zijn wel mensen door dit virus omgekomen.
maar in nederland hebben we er niet echt last van maar het kwam wel aardig dicht bij je zal zelf de vogelgriep maar hebben
en met de gedachte rondlopen van ik kan wel dood gaan dan voel je je niet echt lekker toch?
ik heb niet echt gevaarlijke virussen gehad alleen wat griepjes maar ik kan het wel krijgen in andere landen zijn ziektes waar wij in het oude vertrouwde nederland geen last van hebben. in nederland voel ik me veiliger beschermd tegen ziektes dan in andere landen
jullie vast ook wel want als je een gevaarlijke ziekte krijgt dan is daar heus wel een medicijn voor
in sommige landen hebben ze dat niet eens dus we moeten blij zijn vind ik
| erik wrote: |
De vogelgriep is een ziekte die steeds sneller oprukt. Het is voor mensen een dodelijk virus, het zou zelfs een epidemie kunnen veroorzaken zoals de pest in de middeleeuwen. Tot nu toe word het virus alleen nog maar van dier naar mens overgedragen. Maar als het virus zich ontwikkeld en ook van mens naar mens kan overslaan word het serieus. Een echt medicijn is er nog niet, je kan wel geholpen worden als je snel genoeg bent, maar zodra je de symptonen vertoont (spierspasmen, hoofdpijn, hoge koorts, opgezwollen en tranende ogen, schuimbekken,...) is het al te laat.
In de middeleeuwen zorgde de pest voor terug dring van 1/3 van de wereld bevolking, 1 op de 3 mensen overleefde de pest dus niet.
Nu vandaag bekend is geworden dat in België iemand de vogelgriep heeft vind ik dat het wel heel dicht bij komt! Het gaat om een reporter van Turkse komaf die in Turkije de laatste dagen een reportage heeft gemaakt. Donderdag kwam hij terug in België
Vormt de Vogelgriep echt een bedrijging voor de wereld bevolking? |
Laat je eerst informeren, want er zijn andere ziektes, die veel meer doden hebben ge-eist, zoals: aids en tbc. (vogelgriep, heeft nu al zón 50 levens ge-eist, dat is niks). 
Malaria is ook een enorme killer, vooral onder kinderen!
Jep, maar van dat soort ziektes hoor je eigenlijk niet/niks. Het moet heel plotseling zijn, een epidemie. En het moet veel mensen treffen, wil het een beetje in de media komen, zodat de mensen ervan op de hoogte komen en er aandacht aan besteden door geld te sturen of te storten op aangemaakte giro's. Ik bedoel, elk half uur gaat er iemand dood door de gevolgen van (langdurig) roken. Daar wordt ook helemaal geen aandacht aan besteed, behalve dan in onze verzorgingslessen van vorig jaar 

Ik denk dat ales ferm overroepen is.
ze zouden alles gewoon moeten laten zoals het is, die 'ophokplicht' is schadelijker voor die beesten dan buiten het risico te lopen ziek te worden (de kans is trouwens erg klein)
er zullen dan idd vogels sterven, maar dat zal ook stoppen, er zullen er geen blijven sterven.
en over het besmettingsgevaar vor de mens: miniem, in azie of afrika wel, omdat mensen daar nog echt samen met hun dieren wonen, hier in europa is da veel minder het geval.
alles word met andere woorden ferm overroepen.
Vogel griep heeft ook voordelen jongens, we gaan daarme de overbevolking tegen 
Hadden ze niet het vermoeden dat er ergens een mens op mens overdraging plaats heeft gevonden? Hoor je niks meer over 
Vogelgriep is gewoon onderdeel van de natuur... als wij die ziekte tegengaan verstoren wij de natuur. Dus laat die kippen toch lekker lopen.
| v-d-online wrote: |
| Vogelgriep is gewoon onderdeel van de natuur... als wij die ziekte tegengaan verstoren wij de natuur. Dus laat die kippen toch lekker lopen. |
Als ik zo hoor lopen die niet lang hoor als ze de vogelgriep hebben... 
Ze moeten alles gewoon zijn gan laten gaan
waarom is er vogelgriep => te veel vogels bij elkaar => oplossing van moeder natuur => een ziekte om het aantal te verminderen, zodat alle soorten weer genoeg ruimte hebben om te leven
dat was hetzelfde als vroeger met de varkenspest (te veel varkens bij elkaar), met de dollekoeienziekte (te veel koeien in 1 weide), de kippepest (te veel kippen in 1 zo'n kwekerij)
| Maximus wrote: |
Ja het vormt een bedreiging.
wat veel mensen niet weten is dat de vogelgriep al eens eerder in de mens gevaarlijke variant is uitgebroken. Dit was in het jaar 1800 nog wat een heeft miljoenen mensen toen het leven gekost. Een dorp bij mij in de buurt is toen der tijd extreem zwaar geveld door deze epidemie. Onderzoekers hebben al aangegeven dat 2 op de 10 mensen zullen sterven aan de vogelgriep als deze in Nederland uitbreekt.
lijkt me dus wel een behoorlijk gevaar |
nooit geweten dat het eerder uitbrak laat staan dat het zoveel mensen levens heb gekost