Wat wordt er bedoeld met "open source software" ( het gaat dan over een website)?
open source software
Dit betekent dat je het hele script helemaal mag aanpassen naar eigen wensen. Je mag dingen eruit weg gooien, verbeteren, eigen functies inbouwen, enzovoorts.
Voorbeelden zijn een forum van phpBB ( http://phpbb.nl en http://phpbb.com ) en bijvoorbeeld Joomla ( www.joomla.org ).
Deze laatste is wel een grappig verhaal, je hebt namelijk 2 versies: Joomla (open source) en Mambo (die dus niet).
Mambo was vroeger ook open source, en toen was Joomla er nog niet.
Nu willen ze gedeeltelijk alle touwtjes in handen houden, dus hebben ze Mambo niet meer open source (dus alleen de mensen van Mambo mogen aanpassigen in het script maken). Vervolgens hebben ze naast Mambo de open source versie Joomla on-line gezet, deze is in de basis het zelfde, maar die mag je wel aanpassen!
Voorbeelden zijn een forum van phpBB ( http://phpbb.nl en http://phpbb.com ) en bijvoorbeeld Joomla ( www.joomla.org ).
Deze laatste is wel een grappig verhaal, je hebt namelijk 2 versies: Joomla (open source) en Mambo (die dus niet).
Mambo was vroeger ook open source, en toen was Joomla er nog niet.
Nu willen ze gedeeltelijk alle touwtjes in handen houden, dus hebben ze Mambo niet meer open source (dus alleen de mensen van Mambo mogen aanpassigen in het script maken). Vervolgens hebben ze naast Mambo de open source versie Joomla on-line gezet, deze is in de basis het zelfde, maar die mag je wel aanpassen!
Open source software hoeft niet alleen software voor websites of content management systemen te betreffen. Open source is alle software waarvan de broncode openbaar is en welke je naar eigen inzicht mag aanpassen of verbeteren. Deze software wordt vaak verstrekt onder speciale licenties. Deze licenties kunnen per programma verschillen maar er zijn ook overkoepelende licenties. Veel mensen twijfelen over open source software omdat er vaak gebrek is aan ondersteuning bij probleemgevallen e.d. Open Source wil alleen zeggen dat de broncode verkrijgbaar mag zijn, deze mag dus ook tegen betaling worden verkocht en hoeft niet gratis te downloaden zijn. Veel open source software is zelfs beter dan zijn niet open source familie. De bekende webserver Apache is alom geliefd en zeer robuust. Hopelijk heb ik hiermee je vraag een beetje beantwoord.
| Code of Ruin wrote: |
| Open source software hoeft niet alleen software voor websites of content management systemen te betreffen. Open source is alle software waarvan de broncode openbaar is en welke je naar eigen inzicht mag aanpassen of verbeteren. Deze software wordt vaak verstrekt onder speciale licenties. Deze licenties kunnen per programma verschillen maar er zijn ook overkoepelende licenties. Veel mensen twijfelen over open source software omdat er vaak gebrek is aan ondersteuning bij probleemgevallen e.d. Open Source wil alleen zeggen dat de broncode verkrijgbaar mag zijn, deze mag dus ook tegen betaling worden verkocht en hoeft niet gratis te downloaden zijn. Veel open source software is zelfs beter dan zijn niet open source familie. De bekende webserver Apache is alom geliefd en zeer robuust. Hopelijk heb ik hiermee je vraag een beetje beantwoord. |
Ook weer wat bij geleerd
OM verder te breien op dit onderwerp... zijn er hier mensen die op Open Source draaien? Zoals Linus ed... Zelf doe ik het niet... maar ben gewoon een windows-freak... maar ik weet mensen die hebben er hele positieve ervaringen mee!
Is het aan te raden? Of juist af te raden?
Is het aan te raden? Of juist af te raden?
Voor iedereen die meer wil weten over OpenSource... Let wel op, het is een engelstalige site
opensource.org
BlackSkad
Even vertaald naar het nederlands, vergeten dat dat hier mocht
Last edited by BlackSkad on Tue Jan 17, 2006 3:17 pm; edited 1 time in total
opensource.org
BlackSkad
Even vertaald naar het nederlands, vergeten dat dat hier mocht
Last edited by BlackSkad on Tue Jan 17, 2006 3:17 pm; edited 1 time in total
Open Source is niet alleen besturingsysteem maar ook gewone programma's . Bittorent is dacht ik Open Source . En over linux daar wil ik een eigen server op gaan draaien. Werkt veel makkelijker op een oude computer dan windows
Wat betreft de vraag of open source is aan te raden. Er zitten hele goede programma's tussen. Linux heeft veel mogelijkheden maar is heel complex wat natuurlijk logisch is voor een besturingssysteem. Apache is vaak geliefder dan zijn niet open source familie. Er kunnen hele goede programma's tussen zitten maar gewoon ook rotzooi.
Wat vinden jullie van Open Office dan?
Het scheelt in de buidel en de basis functies zijn het zelfde...
Het scheelt in de buidel en de basis functies zijn het zelfde...
Open Office is een uitstekende Open Source applicatie en ik neem mijn petje af voor de makers ervan maar ik geef nog altijd de voorkeur aan de gewone office van Microsoft. Op mijn pc werken meerdere mensen en die kunnen eigenlijk niet buiten de gewone office (ik weet het ze zijn hopeloos). Aangezien ik student ben, kan ik heel eenvoudig en voordelig aan recente Office versies komen tegen sterk gereduceerde kosten. Ikzelf gebruik soms wel open office en dan voornamelijk om het feit dat het niet elke 3 woorden lastigvalt over het taalgebruik en omdat het gewoon simpelweg doet wat het moet doen: een degelijke tekstverwerker zijn.
Ik gebruik soms open office, maar meestal gebruik ik gewoon word.
Wat wel handig is aan open office is dat je bijv. tekstbestanden kan exporteren als pdf. Voor de rest is het bijna hetzelfde als de gewone office.
Ivooo
Wat wel handig is aan open office is dat je bijv. tekstbestanden kan exporteren als pdf. Voor de rest is het bijna hetzelfde als de gewone office.
Ivooo
Open Office is een waardige kosteloze vervanger voor microsoft office.
Ik gebruik zelf altijd Open Office en heb daar erg goede ervaringen mee.
Het werkt bijna hetzelfde en heeft alle basis-capactiteiten die het nodig heeft.
Daarnaast ondersteunt open-office wel de ms office bestanden maar andersom niet.
Wanneer je gewoon geen cent wilt uit geven en toch goede software wilt hebben is Open Office een hele goede oplossing.
Het heeft eigenlijk evenveel als ms office, misschien wat minder ongebruikte (vaak nutteloze) extras.
Ik gebruik zelf altijd Open Office en heb daar erg goede ervaringen mee.
Het werkt bijna hetzelfde en heeft alle basis-capactiteiten die het nodig heeft.
Daarnaast ondersteunt open-office wel de ms office bestanden maar andersom niet.
Wanneer je gewoon geen cent wilt uit geven en toch goede software wilt hebben is Open Office een hele goede oplossing.
Het heeft eigenlijk evenveel als ms office, misschien wat minder ongebruikte (vaak nutteloze) extras.
Volledig akkoord met wimvpetegem, behalve dan met het niet compatibel zijn . Een goede gewoonte die ik heb aangenomen is om telkens een gemaakt dokument op te slaan als .doc en dan is het uiteraard wel compatibel.
Het geeft je in ieder geval de zekerheid dat de ontvanger van jouw teksten het dokument kan openen, en bewerken eventueel.
Het geeft je in ieder geval de zekerheid dat de ontvanger van jouw teksten het dokument kan openen, en bewerken eventueel.
Naast Open Office zijn er nog veel andere, bekende Open Source produkten. Wat dacht je van Apache (de meest gebruikte webserver), Firefox, Thunderbird (zeg maar Firefox Mail) en CVS (versiebbeheertool). Deze programma's hebben inmiddels hun waarde allemaal wel bewezen.
Je kan ook veel gratis programma's vinden op www.dedigitalerevolutie.nl, dit is sowieso wel een leuke website, je vind er onder andere ook een heleboel nieuwtjes en gadgets op het gebied van computers.
en kijk ook eens op deze site: www.gratissoftwaresite.nl
Ivooo
en kijk ook eens op deze site: www.gratissoftwaresite.nl
Ivooo
Nogmaals, Open Source software is niet per definitie freeware en dus niet per definitie gratis. Zo is ook freeware niet per definitie Open Source software. Het noemen van gratis software sites is hier dus volkomen misplaatst.
Niet helemaal, op deze gratis software sites zal heus wel wat open source software staan. (op de digitale revolutie staat bijvoorbeeld een link naar open office).
Maar je kunt al niet zien of het open source software is of niet. Daar gaat dit topic toch over?????
als je op de gratis software site bent, staat er altijd rechts van de beschrijving welke licentie de sofware heeft, bijv open source. Bij de digitale revolutie staat het meestal in de beschrijving van de software.
Zelf ben ik nu pas een beetje bezig met Linux.
Ik heb Fedora Core 5, op een PC gekeilt en expirimenteer daar wat mee.
Ik zou graag nog is een keer klungelen aan een linux webserver heeft.
Iemand nog een leuk adresje naar handleidingen, help enz
Ik heb Fedora Core 5, op een PC gekeilt en expirimenteer daar wat mee.
Ik zou graag nog is een keer klungelen aan een linux webserver heeft.
Iemand nog een leuk adresje naar handleidingen, help enz
een beetje google:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opensource
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opensource
| kansloos wrote: |
| Zelf ben ik nu pas een beetje bezig met Linux.
Ik heb Fedora Core 5, op een PC gekeilt en expirimenteer daar wat mee. Ik zou graag nog is een keer klungelen aan een linux webserver heeft. Iemand nog een leuk adresje naar handleidingen, help enz |
Ik weet niet hoe ver je er al eme bent maar als je voor de eerste keer een webserver wilt opzetten en je wilt niet alles uitproberen tot het lukt zou ik eens kijken op:
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_fedora_core_5 (voor 64 bit)