FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Wie weet handige/goede manieren voor multiboot systemen

pietpuk
Is er iemand in dit forum die ervaringen heeft met multiboot systemen en er wat ervaringen over wil delen? Ik wil een systeem op zetten waar het ene OS niet weet dat het andere bestaat met elk een eigen partitie/harddisk en met een gedeelde data partitie/harddisk (is het tegenwoordig nou harddisk hard-disk of hard disk, ik weet het niet meer Confused). Ik wil dus niet dat het ene os ook maar het minste of geringste kan veranderen op de partitie van een ander os. Het gaat om een dubbele instalatie van XP en linux (ubuntu, ik ben een beginner en gemaks mens). Uiteraard ben ik (je blijft nederlander) opzoek naar een oplossing die (bijna) gratis is. Wat hulp zou gewaardeerd worden Laughing .
devroom
eerst windows en dan ubuntu. ubuntu ondersteurnd zover ik weet niet standaard ntfs. fat 32 weet ik niet
pietpuk
Dat zou een goede oplossing zijn als ik niet 2 maal windows zou willen instaleren, maar bedankt voor de respons.
The Mazzter
Quote:
eerst windows en dan ubuntu. ubuntu ondersteurnd zover ik weet niet standaard ntfs. fat 32 weet ik niet

WindowsXP en Ubuntu kunnen allebei met fat32 overweg. maar XP niet met ext2/3 en Ubuntu niet met ntfs. Als je dus allebei op een fat32 partitie zet (wel eerst partitioneren) kan je vanuit beide os's nog op elke partitie, maak je er wel ntfs en ext van dan kan je vanuit linux alleen de ext en vanuit windows aleen de ntfs zien, kunnen ze ook niets bij elkaar veranderen, maar dat doen ze bij twee keer fat32 ook niet. Dan idd eerst windows installeren en dan Ubuntu, omdat windows waarschijnlijk niet de bootsector van Ubuntu herkent, maar andersom wel. Zorg er dus voor dat je windows en Ubuntu niet op een partitie zet, want dan gaat het niet goed.
devroom
en je kan dingen alsnog alleen lezen maken...
pietpuk