FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Wie weet handige/goede manieren voor multiboot systemen

pietpuk
Is er iemand in dit forum die ervaringen heeft met multiboot systemen en er wat ervaringen over wil delen? Ik wil een systeem op zetten waar het ene OS niet weet dat het andere bestaat met elk een eigen partitie/harddisk en met een gedeelde data partitie/harddisk (is het tegenwoordig nou harddisk hard-disk of hard disk, ik weet het niet meer Confused). Ik wil dus niet dat het ene os ook maar het minste of geringste kan veranderen op de partitie van een ander os. Het gaat om een dubbele instalatie van XP en linux (ubuntu, ik ben een beginner en gemaks mens). Uiteraard ben ik (je blijft nederlander) opzoek naar een oplossing die (bijna) gratis is. Wat hulp zou gewaardeerd worden Laughing .
devroom
eerst windows en dan ubuntu. ubuntu ondersteurnd zover ik weet niet standaard ntfs. fat 32 weet ik niet
pietpuk
Dat zou een goede oplossing zijn als ik niet 2 maal windows zou willen instaleren, maar bedankt voor de respons.
The Mazzter
Quote:
eerst windows en dan ubuntu. ubuntu ondersteurnd zover ik weet niet standaard ntfs. fat 32 weet ik niet

WindowsXP en Ubuntu kunnen allebei met fat32 overweg. maar XP niet met ext2/3 en Ubuntu niet met ntfs. Als je dus allebei op een fat32 partitie zet (wel eerst partitioneren) kan je vanuit beide os's nog op elke partitie, maak je er wel ntfs en ext van dan kan je vanuit linux alleen de ext en vanuit windows aleen de ntfs zien, kunnen ze ook niets bij elkaar veranderen, maar dat doen ze bij twee keer fat32 ook niet. Dan idd eerst windows installeren en dan Ubuntu, omdat windows waarschijnlijk niet de bootsector van Ubuntu herkent, maar andersom wel. Zorg er dus voor dat je windows en Ubuntu niet op een partitie zet, want dan gaat het niet goed.
devroom
en je kan dingen alsnog alleen lezen maken...
pietpuk
Ik begrijp dat beide systemen elkaars "taal" niet goed spreken en dat zo een mooie symbiose tussen xp en ubuntu zou kunnen bestaan maar ik wil ook 2 maal win xp op de PC instaleren (naast ubuntu). De twee versies van XP spreken beide echter prima "ntfs's", ik ben al wat aan het spelen geweest met partitionmagics boot loader maar ik vraag me af of er niet simpelere manieren zijn (op 1 systeem, ik snap dat 2 systemen het probleem ook op lossen maar dat is praktisch niet haalbaar)
johanfh
Er is een redelijk simpele oplossing, als je tenminste de beschikking over meerdere harddisks voor je systemen hebt: zet xp1 met ubuntu op de ene schijf, xp2 op de andere.
Schakel als je xp1 of xp2 gebruikt je ene schijf in de Bios in (waarschuwing: weet wat je doet als je in je bios iets verandert. Bij twijfel: niet doen. En sowieso: schrijf op wat je doet en wat de instelling was!)
en de andere uit. (Dat kun je doen door eenvoudigweg die schijf die je niet gebruikt weg te knikkeren in je Bios. Je data blijft er gewoon op staan, alleen je pc kent 'm niet meer. Tip: moet je 'm natuurlijk niet op autodetect zetten Wink )
Wil je de andere gebruiken: schakel dan in de bios de andere schijf weer in.

Een andere optie is gebruik maken van vmware (bijv. onder linux). Hier maak je dan 2 virtuele pc's op, waar je los van elkaar winxp op zet. Het leuke is, dat als je pc een beetje vlot is je zelfs een netwerkje binnen je pc op kunt zetten tussen die twee virtuele xp-pc's in je linux-omgeving.

Succes!
JohanFH
pietpuk
Mmmm, Sommige dingen zijn in derdaad niet zo moeilijk als ze er uit zien. Deze oplossing had ik zelf kunnen verzinnen. Bedankt voor het mee denken allemaal.
sjeikelagashe
Handige manier is via partition magic. Je maakt eerst twee verschillende partities op je harde schijf. En als het wat meezit zit er bootmagic bij geleverd op je cd van partition magic. Hiermee krijg je bij het opstarten van je computer de mogelijkheid om te kiezen op welke partitie je wilt opstarten. Dus je moet natuurlijk dan wel 2 Operating systems installeren. Een op je c - schijf bijvoorbeeld en een op je d - schijf. Zelf heb ik dit al gebruikt en dit is echt wel héél handig. Vb Linux en Windows en zoveel andere mogelijkheden. Voor sommige programma's is het ene beter dan het andere enzoverder ...
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.