FRIHOSTFORUMSFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Wéér een nieuwe spelling?

Vlien
Ik hoor het net op het nieuws, dat er in het Groene Boekje weer een duizendtal woorden veranderd zijn, na tien jaar wéér een nieuwe spelling. Ze gaven een aantal voorbeelden: het is nu niet meer
meesterkok, maar 'meester-kok'
sociaal-economisch, maar 'sociaaleconomisch'
vice-president, maar 'vicepresident'
en 'sterreNdom' maar 'vedettedom', zonder N
enzovoort enzoverder, het gaat dus vooral om dat tussenstreepje. Gek, he? Waar is dat nu goed voor? Weet er iemand wat meer over? In de Nederlandse media is er trouwens veel tegenkanting.
James007
Ow neen... ze moeten het vereenvoudigen, niet elke regel omdraaien... Crying or Very sad

James
Rubstah
Ja, NOS en kranten als Trouw, Volkskrant en het NRC gaan dit niet invoeren.
Omdat ze het te verwearrend vinden dat er elk jaar weer kleine dingetjes verandferen en ik ben het met ze eens.
Ik weet niet waarvoor of er een bepaalde quota is voor ideeen en veranderingen die die mensen die dit soort dingen moeten verzinnen moeten halen, maar soms lijkt het wel een beetje alsof het zo is van "Mwuah, we worden betaald dus laten we elk jaar maar iets doen, i.p.v. in 1x alles goed te doen".
Maja, dat heb ik wel vaker, net zoals dat het hele middelbare school-systeem wordt omgegooid naar 2e fase en VMBO en dat het dan binnen een paar jaar allemaal eigenlijk geflopt is en het voor die omschakeling niet eens slecht ging.......
wanroij
Het wordt een zootje als de helft het niet doet en de andere helft wel...
De meeste mensen, zonder nieuwe boekje, weten dan niet meer hoe het echt moet.

Ik vind dat ze het moeten laten zoals het is, maar dat doen ze toch niet. Daarom moet iedereen zich er aan gaan houden. Mensen op scholen moeten het goed leren en waarom doen de kranten daar niet aan mee. Beetje belachelijk...

De mensen die het invoeren moeten maar eens nadenken waar ze mee bezig zijn
kansloos
Het is chaotisch en ik snap ook niet waarom ze het doen. De meeste mensen blijven gewoon trouw aan hun eigen manier en sommige gebruiken de neiuwe manier en daardoor onstaat weer vewarring...
zucht... :(

En hoe zit het met het corect taalgebruik op het forum?
de posts in de oude spelling zijn fout
James007
Sterrenstof- / sterrestof-foutjes ga ik niet verbeteren hoor...
Een vette dt-fout dat wil ik nog wel doen, en totaal verkeerde een constructiezins, oke... Very Happy

James Smile
redtigris
ik heb ook gehoord dat ze het weer gaan veranderen. Ik heb op me vmbo een heel andere manier van woorden geleerd dan nu op havo. ook me lerares zij dat het steeds werd veranderd
de-nachtegaaltjes
Ze maken het er zo niet makkelijker op. Verwarrend hoor......
david150
mijn NL leraar zegt dat iedereen wel aan die regels gaat houden, tenminste dit verklaart de geschiedenis.
De media wil deze spelling boycotten maar dat zal wel niet zo lang duren.
Borghild
ik vind die nieuwe spelling maar onduidelijk... En snap best dat allochtonen het er flink moeilijk mee hebben. Nederlands is immers een ingewikkelde taal
rvec
vind je het gek. Je moet het 5x leren. Ze kennen net de helft word het weer verandert
the666bbq
ben een paar versies geleden al gestopt met volgen - ik gebruik de taal zoals men die mij een dertigtal jaar geleden is beginnen ingeven.
Ik begrijp ook niet goed waarom men de regels zou willen vereenvoudigen. Elke taal heeft toch zijn "regels" en op die regels een hele hoop uitzonderingen. Wie haalt het trouwens in zijn hoofd om een aantal suf gestudeerde taalpuriteinen onze taal te laten bepalen. Diegene die ooit heeft mogen beslissen dat het "de idee" is en niet "het idee" die lacht zich nu nog dagelijks een bult in zijn graf. De meesten zeggen "het idee" omdat "de idee" bijna niet uit je mond te krijgen is, het bekt niet zoals onze nederlandse vrienden zouden zeggen...
rvec
ik ken trouwens nog een paar mensen die altijd het groene boeke doorlezen en het echt allemaal op proberen te volgen. Met het dictee van de nederlandse taal hebben die drie dan ook maar 1 of 2 fouten.
Yjaxygames
Rubstah wrote:
Ja, NOS en kranten als Trouw, Volkskrant en het NRC gaan dit niet invoeren.
Omdat ze het te verwearrend vinden dat er elk jaar weer kleine dingetjes verandferen en ik ben het met ze eens.
Ik weet niet waarvoor of er een bepaalde quota is voor ideeen en veranderingen die die mensen die dit soort dingen moeten verzinnen moeten halen, maar soms lijkt het wel een beetje alsof het zo is van "Mwuah, we worden betaald dus laten we elk jaar maar iets doen, i.p.v. in 1x alles goed te doen".
Maja, dat heb ik wel vaker, net zoals dat het hele middelbare school-systeem wordt omgegooid naar 2e fase en VMBO en dat het dan binnen een paar jaar allemaal eigenlijk geflopt is en het voor die omschakeling niet eens slecht ging.......

Ik vind het wel terecht dit ze dit niet invoeren. De mensen die de kranten lezen zijn toch gewend aan de oudere spelling. En dat streepje maakt het woord gewoon wat overzichtelijker. vice-president is makkelijker te lezen dan vicepresident (vind ik zelf).

wanoij wrote:
Het wordt een zootje als de helft het niet doet en de andere helft wel...
De meeste mensen, zonder nieuwe boekje, weten dan niet meer hoe het echt moet.

Ik vind dat ze het moeten laten zoals het is, maar dat doen ze toch niet. Daarom moet iedereen zich er aan gaan houden. Mensen op scholen moeten het goed leren en waarom doen de kranten daar niet aan mee. Beetje belachelijk...

De mensen die het invoeren moeten maar eens nadenken waar ze mee bezig zijn

Ik denk dat de scholen wel moeten gehoorzamen aan de nieuwe spelling. En of het nou pannekoek of pannenkoek is, we weten allemaal dat we dat ronde eten met poedersuiker en stroop bedoelen (toch?)
WaCk0
Bij ons op school begon de leraar nederlands er ook al over :S
Het zal misschien voor de uitspraak zijn ofzo..

ik vind het maar raar dat ze die spelling steeds veranderen

a:waar is het voor nodig?? zijn ze niet tevreden over de taal ofzo??
B:laat die mensen nuttig werk doen in plaats van woordjes veranderen

en over 10 jaar veranderen ze het weer terug (leuk werk hoor Razz)
Vlien
Mijn zus heeft het me een keertje uitgelegd. Volgens mij gaat dat nooit verbeteren en gaan ze ons ieder decennium pesten met een nieuwe spelling: die duffe taalpuriteinen worden namelijk door de overheid gesponsord, net om die duffe veranderingen aan te brengen. Pfff, niets tegen te doen, dus.

En om terug te komen op "de idee" of "het idee": "de idee" wordt gebruikt bij algemene denkbeelden, en "het idee" in de zin van => hey, wat 'n superidee! klinkt aannemelijk, vind ik. Of is het toch uitsluitend een "de"-woord?
Lady Elensar
Weetje? Eigenlijk maakt mij de spelling 'hoe het nou wel of niet moet' geen zak uit. Neutral

Alleen als ik een officiële brief naar een bedrijf moet schrijven, of iets anders omtrent werk, dan zal ik op m'n spelling letten. En misschien ook wel of het nou met of zonder een -n is. Maar zelfs daar zullen ze er denk ik niet moeilijk over doen.

Maar ik houd natuurlijk wel rekening met m'n Nederlands, en let heus wel op de spelling, maar die extra 'n' enzo.. ach. Laten we daar nu niet moeilijk over gaan doen. Razz

Onthoud nu wel dat je er hier op het forum nog op moet letten. Wink
BCP88
Ik begrijp niet waarom ze de spelling steeds veranderen. Op school moeten we altijd maar die nieuwe spellingen leren, nu ben ik al aan de 3de spelling sinds ik op school zit, ik vind dat niet meer normaal. Volgens mij doen ze alleen maar nieuwe spellingen omdat ze zo weer groene boekjes verkopen, het is allemaal om geld te doen.
Yjaxygames
BCP88 wrote:
Ik begrijp niet waarom ze de spelling steeds veranderen. Op school moeten we altijd maar die nieuwe spellingen leren, nu ben ik al aan de 3de spelling sinds ik op school zit, ik vind dat niet meer normaal. Volgens mij doen ze alleen maar nieuwe spellingen omdat ze zo weer groene boekjes verkopen, het is allemaal om geld te doen.

Ik denk niet dat ze het om het geld doen. Het maken en veranderen kost ook geld dus ze kunnen het dan net zo goed niet doen, dan ben je qua geld net zo ver en je hoeft minder moeite te doen.
ncp
Bij ons op school willen ze die spelling ook niet invoeren als de kranten het ook niet doen,

de nederlandsleraren vinden het maar niks,

Ik vind het maar vervelend, elke keer als het veranderd moet iedereen weer zoveel nieuwe dingen leren, het wordt gewoon teveel
Alpha
Ja, ik zit in het zesde jaar middelbaar. Wel een beetje laat om nu nog m'n spelling te gaan veranderen. Als het nu nog ingrijpende veranderingen waren, akkoord, maar voor dit?

Arme journalisten toch, wederom regeltjes leren Very Happy.
Vlien
En hun motivatie was nochtans de dingen duidelijker maken Laughing
James007
Shocked Shocked Is dat even mislukt Shocked Shocked
midimine
Snapt er niets van..... Iedereen wil toch de laatste software. Ik wel. Waarom dan niet de laatste spelling. Heb je de minste bugs in en de minste kans op crashes Cool
Lady Elensar
Euh.. Ik denk dat je software en spelling niet helemaal met elkaar kan vergelijken... Eh?

Ik kan wel uitleggen waarom, maar dat is denk ik niet nodig Razz, toch?
RoomRooz
Aangezien ik deze woorden toch niet dagelijks gebruikt, maak het me niet zo veel uit. Maar ja, de tussen n zoals met frikadel, is toch wel belangrijk. Het heeft te maken met samenvoeging. Zoals paardebloem nu paardeNbloem is. Dat is een uitzondering. Een paarden is niks, en een bloem wel. Dat heb je ook met frikadel. Frika is niks, een del wel, maar dat bedoel ik niet Razz . Daarom niet frikaNdel, maar frikadel.

Spelling opzich is best wel erg van sommige (basisschool(!)) leraren. Ik had eens iemand die zij dat het misschien wel ik lus moest zijn, ipv ik lust. Erg... Ik lus, jij lust, hij lust, wij lussen... Ik luste, wij lustten, ik heb gelust. Maar dan is het dus ik lust, jij lust, hij lust, wij lusten, ik lustte, wij lustten, ik heb gelust. Voor de weet Smile
marocsite
Vlien wrote:
Ik hoor het net op het nieuws, dat er in het Groene Boekje weer een duizendtal woorden veranderd zijn, na tien jaar wéér een nieuwe spelling. Ze gaven een aantal voorbeelden: het is nu niet meer
enzovoort enzoverder, het gaat dus vooral om dat tussenstreepje. Gek, he? Waar is dat nu goed voor? Weet er iemand wat meer over? In de Nederlandse media is er trouwens veel tegenkanting.

Ja haha dat zag ik ook toevallig en heel toevallig komt de volgende dag me menneer met die ding aan lopen ik lachte me dood Rolling Eyes
DX-Blog
En alsof ik die nieuwe spelling ooit zal gaan aanleren Razz. Als mijn spellingscorrector er niet om zijkt dan is het goed, en zelfs meer dan de helft van mijn worden welk ik tijdens mijn studie te verduren krijg kent die al helemaal niet dus dan wordt het nog leuker Razz.

Ach ja, spellingscorrector is ook niet altijd even slim "de meisje" als juiste aangeven in office 2000 dacht ik dat dat was blijft nog altijd schitterend Razz. Autocorrectie eroverheen en niet nalezen en dan je leraar bij je komen vragen hoe ik in godsnaam niet wist dat het het meisje moest zijn, haha Razz.
Thomas1991
Met al die spellingsaanpassingen begin je al aan je zelf te twijfelen. Je schrijft woorden aan de lopende band fout en het ergste van al is dat wij nog een half jaar op school de oude spelling aangeleerd krijgen en pas volgend schooljaar met de nieuwe beginnen.
Gieter
De vergelijking tussen software en spelling loopt mank omdat software iets is dat constant aangepast moet worden om nog competitief te zijn. Daar komt bij dat er in de computerwereld 'bugs' bestaan, die gevaarlijk kunnen zijn en die dus met behulp van een patch aangepakt moeten worden.

Spelling bevat ook 'bugs' kun je zeggen, zeg maar onregelmatigheden, maar de spelling moet niet echt nieuwe features enzo krijgen... Dat maakt het alleen maar moeilijker.

De enige reden die ik kan bedenken waarom ze de spelling veranderen, is voor het geld. De spelling veranderen kost misschien wel wat, maar dat is waarschijnlijk niets vergeleken met de opbrengsten van al die groene boekjes.

Ikzelf heb de kans gehad om de nieuwe spelling eens te bekijken in de lessen Nederlands, en ik moet zeggen: it sucks. Tijdperken, zoals de Klassieke Oudheid of de Nieuwe Tijd, worden nu met kleine letter geschreven (de klassieke oudheid en de nieuwe tijd.) Sad
Rick Boele
Ik vind het echt niet leuk dat de spelling en alle andere dingen zo vaak veranderen. WIe daar achter zit vind ik erg vreemd. Maar ja we moeten er proberen mee te leven. Het zal voor de kranten en sites een stuk moeilijker worden om weer goed taalgebruik te gebruiken.

Veel succes ermee allemaal.
geeren
Vlien wrote:

Deze mensen horen woorden te vermakelijken, en nieuwe woorden te vernederlandsen, niet elke keer een streepje er bij en dan er weer af.
Reply to topic    Frihost Forum Index -> Dutch -> Algemeen

FRIHOST HOME | FAQ | TOS | ABOUT US | CONTACT US | SITE MAP
© 2005-2007 Frihost, forums powered by phpBB.