Iemand ervaring in GPS protocols ?
Ik heb via ebay een bluetooth gps muis gekocht maar ze blijkt niet meteen een fix te vinden. Normaal zou de groene led (gps fix) snel moeten beginnen flikkeren wanneer ze een aantal satellieten heeft kunnen pakken maar niets daarvan.
De nmea info is :
$GPGGA,000000.000,0000.0000,S,00000.0000,W,0,00,00.0,0.0,M,0.0,M,,*52
$GPGLL,0000.0000,S,00000.0000,W,000000.000,V,A*41
$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,0.0,0.0,0.0*30
$GPRMC,000000.000,V,0000.0000,S,00000.0000,W,0.00,0.00,220899,,,A*7E
$GPZDA,000000.000,22,08,1999,01,00*57
$GPVTG,0.00,T,,,0.00,N,0.00,K,A*70
lijken me heel wat nullen voor een complex gegeven als positioneren ?
Iemand een idee ?
Ik ben bang dat je een (klein) probleempje hebt.
Al deze data (je hebt het over nmea maar er komt blijkbaar nog veel meer meuk (lees: een hele berg andere protocolen) uit je gps nmea begint ook echt met $NMEA,xxxx,aaaa, enz) is in verschillende verschillende talen (protocollen) een bevestiging van het niet knipperende ledje op je gps. In een werkende situatie zouden al nullen vervangen worden door getallen die je positie het aantal satalieten en de datum en tijd aangeven. Je verteld niet veel specifieks over de test omgeving maar een paar snelle hints zijn:
-Een gps werkt alleen met een directe "line of sight"met een of meerdere van de satelieten, binnen is er dus duidelijk minder kans op een "fix"
-Sommige gps ontvagers doen er wat langer over om een fix te krijgen dan anderen (gps decoding vereist nog al wat rekenwerk en om energie te besparen kiezen sommige fabrikanten voor een lichtere prosessor)
-Zelfs buiten kan een nat bladerdak al voldoende afschermingbieden voor het gps signaal
-Je prosessor lijkt te werken want je hebt wel output, het kan de antenne zijn (ook in geintergreerde anttenes woord nog veel met draadjes gewerkt
-Ik weet niet of je de gps van ver hebt laten komen, ze zijn namelijk (bijna) allemaal voor geprogrammeerd om in een bepaald gebied te werken, de gps gaat er van uit dat hij zich in een bepaald gebied bevind en gaat dan een fijn een betje rekenen voor de exacte positie, de eerste keer dat hij weer spanningkijgt als ups hem naar de andere kant van de wereld heeft gebracht zal het ook heel lang duren voor hij zijn positie weer bepaald heeft, normaal gesproken wordt de laaste positie als uitgangspunt gebruikt en zal het de volgende keer sneller moeten gaan.
Sucses
psje mocht het eenmaal werken lees dan even het (tech) manual en probeer de comando's te vinden die alleen het gewenste protocol naar buiten laten komen vaak scheelt dat ook nog in de snelheid waarmee je programmatuur werkt (hoeft niet te filteren en te wachten op de volgende keer dat er weer een NMEA sting voorbijkomt)