FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Fotoalbums op het web

pietpuk
He hallo,

Is er iemand die een goede oplossing weet voor het maken/plaatsen van groot fotoalbum op een website? De meeste utils voor het maken van fotoalbums kunnen niet werken met meervoudige dir's en kunnen niet dynamisch omgaan met het aantal foto's (meer/minder foto's betekend vaak op nieuw uploaden van de hele zooi). Heeft iemand sugesties?

Alvast bedankt.
potzet
heb je "jalbum" al geprobeert?
Ik heb gehoord dat het een handig programma is ga het nu ook testen!
hoop dat je er iets aan hebt
tyxl
hoeveel beelden moeten in dat fotoalbum komen?

<100
<1000
1000-10 000
10 000 - 100 000
100 000+ (fotoweb)

<100 (hiervoor heb je veel eenvoudige scriptjes en projes op je pc die deze fillez aanmaken)
Alles ertussen zijn er andere oplossingen ahngt een beetje af van wat je precies wilt
100 000+ (fotoweb uitgegeven door fotoware)
marocsite
ik gebruik er gewoon heel simpel fotoshop 9 voor eht is gwn egt heel simpel
Arjan
True, in Photoshop zit inderdaad een hele leuke tool om automatisch een foto-album te genereren door een bepaalde map met foto's te selecteren.
Er worden dan automatisch thumbs en alle benodigde html documenten aangemaakt.

Het probleem hier is dat je voor elk nieuw album opnieuw moet genereren, oploaden en een link op je site moet toevoegen. Daarnaast is dit alles behalve dynamisch. Een foto meer of minder, en bijschriften gaat niet echt makkelijk.

Ik ben zo zelf ook zo een paar uurtjes zoet om een nieuw album erop te krijgen.
Zelf ben ik aan het kijken naar een oplossing geschreven in php.
Waarbij ik alleen een map met fotos online hoef te gooien en er automatisch een album word gemaakt. De bijschriften kan ik bijvoorbeeld makkelijk in een tekst-document kwijt, waarbij de kopnaam overeenkomt met de bestandsnaam van de foto.

Nu moet ik me alleen php nog beter eigen maken Smile
pietpuk
Bedankt voor de reacties ik heb een leuk tooltje gevonden op http://www.ornj.net/ het heeft free album generator voor mij een ideaal tooltje het laat je grote hoeveel heden foto's plaatsen en genereerd zelf de code. Het enige nadeel is dat het niet dynamisch is wanneer je er een foto bij wilt plaatsen ben je de pisang want dan moet je alle op nieuw uploaden op http://www.fotos.frih.net/ kan je (tijdelijk) het resultaat zien.

Razz
Timmie24
Ziet er een beetje hetzelfde uit als het resultaat dat je krijgt wanneer je de "web photoalbum"-tool uit Dreamweaver gebruikt: je kiest een map of afzonderlijke foto's die je wil gebruiken; je geeft een aantal details omtrent de layout van het album en het album wordt vervolgens lokaal gecreëerd, met thumbnails etc. Voordeel is dat je geen php of andere servertaal nodig hebt. Nadeel is dat het geheel statisch is en je dus moeilijk foto's kan toevoegen.

Als je deze methode wil gebruiken, haal je best de laatste versie (2.2) van deze tool van de Macromedia exchange.

Als het geheel dynamisch moet zijn, is de 4images-gallery of Coppermine aan te raden. In mijn hosting bij budgethosting.nl zitten beide als pre-installed script in Fantastico. Ik vermoed dat dit bij Frihost ook het geval is(?) - ik heb nog geen account... 4images (zie http://www.4homepages.de/) draagt mijn voorkeur weg, omdat het sterk te customizen valt. Er zijn een aantal uiteenlopende themes voor beschikbaar, en de templates zijn makkelijk aan te passen.
rvec
coppermine weet ik niet wat er fout is maar ik heb het 2x geprobeert en beide keren was het met ie niet te doen. iedereen kreeg met ie de foutmelding dat ze arabische taalpakketen moeten instaleren. Ik ga nu Jalbum uitproberen die heb ik al eerder bij iemand gezien en ik denk dat die beter werkt.
mtoni
zie ook Arles webgallery

met dit progje kan je heel gemakkelijk thumbs maken en images verkleinen. Dit progje is gemaakt door digital dutch

zie als voorproefje mtoni.frih.net Very Happy
rvec
ik heb jalbum gebruikt op www.rvec.frih.net/album
werkt mooi en is makkelijk te gebruiken
Is ook makkelijk en ik denk dat dit topic het beste gesloten kan worden want er is een 2e waar precies dezelfde vraag is gesteld