FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Correct taalgebruik

clogfan
Bij een Nederlandstalig forum past een correct taalgebruik uiteraard. Indien je niet zeker bent van een woord, ga dan eens kijken in de zeer goede taaldatabank van de VRT : http://www.taaldatabanken.be/taaldatabanken_master/algemeen/home.shtml. Een schat aan taalinformatie !
zwiersjuh
handig zeg Smile heb soms wel eens de neiging om een woord verkeerd te typen Rolling Eyes
brainster
Zeer handig ja. Ik erger me maar steeds aan mensen die geen correct nederlands gebruiken. Embarassed
James007
Een correct taalgebruik is vereist op dit forum. Al wie niet goed nederlands spreekt in deze sectie (lees: onverstaanbaar), wordt gewaarschuwd enzo... maar dan moet het al wel erg zijn. Laughing

James Smile
kansloos
O wat vet

maar dat hep ik niet nodig hoor.
Ik ben het goedst in nederlands van duh klas, dat hadt je niet gedenkt heh?
Lady Elensar
haha. nederlands is ook mijn goedste vak. (zo'n oud grapje Rolling Eyes) maargoed..

hoezo correct Nederlands? alsof dat Engels allemaal zo perfect is.. daar zitten berichten tussen waarvan je denkt, nou dat klinkt echt logish (niet dus).

Ik wil d'r alleen maar ff mee zeggen, d'r zijn ook mensen waarvan Nederlands niet hun eigen taal is, dus een foutje vind ik heus niet erg, en misschien moeite hebben met de taal. daar ga ik me ook absoluut niet aan ergeren. maar oke, als er mensen echt bewust slecht gaan typen, dan vind ik dat ook niet echt nodig.

m3n53n d13 1n l337 5p34k 644n pr473n, das ook niet echt leuk nee. of die BrEezAh TaAl. of xtra slegt gan praaten Neutral. net zo irritant.
Bruno
inderdaad is zo'n wordenboek zeer handig!

Bruno,
mtoni
moet je maar is gaan kijken bij de gemiddelde msn gesprekken Smile

heey sgatje hoe was sgool etc...
Coenemeloen
Ja...Een onderzoek pas.

Iets van 3 woorden per zin gemiddeld. Dat vind ik ook altijd vet irritant
the666bbq
wie kan het tegenwoordig nog schelen hoe een woord moet worden geschreven, de spelling is de laatste jaren al te veel keren aangepast, ik schrijf het zoals ik ooit op de schoolbanken heb geleerd (één koek per pan, dus pannekoek) en wie daar problemen mee heeft dan hebben ze pech
James007
De spellingsregels zijn net weer verandert, ik denk dat nu alles met -n- is.
Correct me if I'm wrong.

James Smile
Lady Elensar
Volgensmij klopt dat idd ja, maar het kan mij niet echt veel schelen hoor, hoe je het zegt. En wat ik eigenlijk ook irritant vind, is dat een spelfout ook gewoon een typfout kan zijn, en dat er dan altijd van die gasten zijn die elke keer maar weer die typfouten gaan verbeteren.
Vlien
Toen ik in het middelbaar zat, ergerde ik me al aan de taalfouten van mijn medeleerlingen, ik had soms ook de vervelende gewoonte anderen erop te verbeteren Embarassed tja... ik ben dan ook talen gaan studeren. Ik studeer nu Taal- en Letterkunde aan de universiteit van Antwerpen (Engels en Duits). Wel, voorbije maandag, net voor onze twee uurtjes Wijsbegeerte, stond er achteraan een student recht, hij fluit om de aandacht van de hele aula te trekken en vraagt luid: "Kent er hier iemand een meiske da Pola noemt?" Waarop minstens de helft van de aula hem verbeterde: "HEET!" Dit zou nooit op mijn middelbare school voorgevallen zijn. Ik vond het dan ook uiterst amusant Twisted Evil

Groetjes
Vlien xxx
GamingParadise
Ik vind dat woorden met ch af en toe ook wel met g mogen worden getypt hoor Razz

Bijvoorbeeld: Slecht mag ook wel is Slegt zijn.

Meeste mensen weten wel wat er mee bedoeld wordt, maar als het van die irritante afkortingen zijn van: nwtl (nog wat te lullen voluit Razz ) bijv. dan is het wel irritant ja
Arnie
Eigenlijk een open deur, maar goed:
wAaR iK mUh aAn eRGuR Is MeNsJuSS dIe zOw TypUhhh ;(.
En dat doen ze nog expres ook omdat het kennelijk (?) status heeft...
GamingParadise
Arnie wrote:
Eigenlijk een open deur, maar goed:
wAaR iK mUh aAn eRGuR Is MeNsJuSS dIe zOw TypUhhh ;(.
En dat doen ze nog expres ook omdat het kennelijk (?) status heeft...

Jah dat is wel het irritantste, dat is nog erger dan die erge afkortingen Smile
serdarh
Ik vind dat mensen wel normaal moeten praten zonder die afkortingen
McSalih
serdarh wrote:

Ik heb daar zelf helemaal geen problemen mee, zelf gebruik ik ook vele afkortingen, zoals MvG ( voor serdarh: dit betekent Met vriendelijk groet(en) ). Ik denk als je er echt problemen mee hebt, dat je dan misschien moet overwegen om een woordenboek te kopen, is wel handig als je de betekenis van een afkorting niet weet Wink kan je snel opzoeken,

MvG
Salih
marocsite
McSalih wrote:
serdarh wrote:

Ik heb daar zelf helemaal geen problemen mee, zelf gebruik ik ook vele afkortingen, zoals MvG ( voor serdarh: dit betekent Met vriendelijk groet(en) ). Ik denk als je er echt problemen mee hebt, dat je dan misschien moet overwegen om een woordenboek te kopen, is wel handig als je de betekenis van een afkorting niet weet Wink kan je snel opzoeken,

MvG
Salih

Overwegen om een woordenboek te halen Rolling Eyes
ik heb er zelf helemaal geen problemen mee Wink
Bengt
Ik wil nu niet moeilijk doen maar het is hier wel vrij goed verstaanbaar; je moet sommige engelse forums eens lezen met al die slechte afkortingen en die engelse chattaal lol Very Happy
Klas2a
Nou, ik vind het altijd leuk om de laatste spelling bij te houden... Het zal je dan vast ook niet verbazen dat talen mijn favoriete vakken zijn. En wiskunde vind ik ook leuk, als ik het begrijp tenminste. Maar na heel veel leren en je huiswerk goed maken komt dat meestal helemaal goed, dus ik zit er niet zo mee. Biologie vind ik trouwens het saaist. Echt niet leuk, ik wil toch geen zuster of dokter worden ofzo. Maar ja, een taalfoutje kan er altijd doorglippen, maar met verslagen en scripties en werkstukken etcetera laat ik iemand de taalfouten eruit halen, want de spellingscontrole in Word laat vaak nogal te wensen over. Wist je trouwens dat je in Outlook Express, Kladblok en WordPad de F7 knop ook kan gebruiken? Maar ja, dat is lang niet altijd goed. Soms van die stomme opmerkingen enzo... Sad
keempe
moet dat? Sad Laughing ik praat gewoon verder normaal Wink let maar niet op de typfouten Embarassed

mvg
keempe
Lady Elensar
Hm.. ik maak me niet echt druk om spellingsfouten etc. Alleen als het om school (cijfers) en m'n werk gaat, bijvoorbeeld een sollicitatie brief schrijven, of eventueel nog iets anders belangrijks. Maarja, dat is wel een beetje vanzelfsprekend, dacht ik zo. Smile
rvec
ik denk dat het hier niet zo uitmaakt als er spellingsfouten in zitten (of is het inzitten?) want de meeste beheersen de taal genoeg om de tekst toch nog te begrijpen. In de engelse fora moet er strenger naar gekeken worden omdat daar ook mensen komen die nouwelijks engels kunnen en dus niet goed snappen wat er met omgangstaal en chattaal wordt bedoeld.
Rick Boele
Zeker zo'n woordenboek is echt handig.

Kijk op mijn site www.rickboele.tk.
Ik ben er nog mee bezig. Hij wordt heel anders.
Klas2a
Spam? Of mag dit gewoon. Ik dacht eerst dat er een woordenboek ofzo op stond, maar dat kan ik niet vinden.
Deedee2
Ik schrijf de dingen zoals ze horen als ik dat toevallig weet of zin heb om op te zoeken hoe het wel hoort of is...Maar meestal krijg ik geen vervelende gevoelens ofzo als anderen iets fout schrijven...DAt is echt iets wat ik niet vat, maar waarin men nog wel eens gelijk kon hebben Arrow dat men niet zoveel onnodige fouten moet maken>>????
Arnie
Chattaal als roflcopter bijvoorbeeld is iets anders, daar heb ik geen problemen mee
Slowhand
Vooral op forums zie je gemakzuchtig taalgebruik, ik doe daar zelf uiteraard ook aan mee. Ik denk niet dat alle mensen hier op dit forum volwassenen zijn, grotendeels waarschijnlijk onder 18, daardoor krijg je toch sneller jeugdige taalspelling etc. Ik stoor mij daar niet echt aan, aangezien ik zelf ook wel eens doe.. Very Happy
keempe
Slowhand wrote:
Vooral op forums zie je gemakzuchtig taalgebruik, ik doe daar zelf uiteraard ook aan mee. Ik denk niet dat alle mensen hier op dit forum volwassenen zijn, grotendeels waarschijnlijk onder 18, daardoor krijg je toch sneller jeugdige taalspelling etc. Ik stoor mij daar niet echt aan, aangezien ik zelf ook wel eens doe.. Very Happy
dat kan ik enkel beamen jongeman Laughing
Gerardus™
Ik denk dat iedereen wel taal of spelfouten maakt zo af en toe. Maar om je daar nou zo druk om te maken is een beetje teveel van het goede lijkt me. Net als de nieuwe vertalingen die uitkomen en nieuwe woordenboeken met allerlei vreemde streekgevoelige woorden. Wie leest die boeken dan? Als scrabble speler is het misschien wel eens makkelijk om een woordenboek open te slaan, maar wij nederlanders zijn zo slecht nog niet in onze taal denk ik. Als ik sommige engels geschreven berichten zie dan verbaasd het me soms hoe slecht engelse mensen zijn in hun eigen taal. Ze weten hoe je het uitspreekt maar hoe je het schrijft weten ze niet. Voor de rest moet iedereen voor zichzelf weten hoe ze iets opschrijven, het belangrijkste is dat er begrepen word wat er geschreven is.
Mvg, Gerard
Rick Boele
Ik erger er me ook aan als iedereen zo iritant schrijft. Als je netjes schrijft is het veel duidelijker voor de ander. En zelf kan je het ook nog eens overlezen. Wink Dus schrijf netjes Exclamation Exclamation Exclamation

Groetjes

www.rickboele.tk
Gieter
James007 wrote:
De spellingsregels zijn net weer verandert, ik denk dat nu alles met -n- is.
Correct me if I'm wrong.

James Smile

Was dat maar waar... ik heb de nieuwe spellingsregels mogen leren voor school, was dat me eventjes dolle pret zeg! De grote meerderheid van de woorden is inderdaad met tussen-n, maar er zijn toch wel een pak uitzonderingen.

Ik heb eigenlijk ook een hekel aan slecht taalgebruik. Op MSN is mijn geschreven taal inderdaad wel laag van niveau, maar op forums en dergelijke probeer ik toch om duidelijk te schrijven, niets zo irritant als een post waar de poster ervan amper moeite heeft gespendeerd aan het gebruik van mooi Nederlands. Het oog wil ook wat Wink.
geeren
dit slaat toch nergens op. Confused
Gieter
geeren wrote:
dit slaat toch nergens op. Confused

Waarom niet? Een goed taalgebruik is op vele fora een groot probleem. Sommige fora aanvaarden zelfs geen chattaal, of het ontbreken van leestekens, hoofdletters,... Kwestie van hun forum 'schoon' te houden.

Waarom vinden velen correct taalgebruik belangrijk? Het straalt ten eerste professionaliteit uit, en ten tweede bevordert het de communicatie.

Mijn mening is dat men zijn best moet doen om deftig te schrijven. Dingen zoals tussen-n, tussen-s, en woorden die je één keer om de tien jaar hoort, daar heb ik geen problemen, uiteindelijk is dit geen Groot Nederlands Dictee.
Arnie
Mensen die echt zó slecht schrijven dat het (imo) haast alleen maar expres kan zijn - dat is het probleem op vele fora. Maar mensen die over elke fout gaan zeuren (alsof ze zelf zo superieur goed zijn) zijn even irritant.
SocratesX
Ik erger me vaak aan dt-fouten. Velen blijven er blijkbaar moeite mee hebben. De meeste wijten het aan "te snel typen", maar in feite heeft dat er weinig mee te maken. Je moet toch een beetje de reflex hebben om een dt-fout onmiddellijk op te merken?
Nu ja, ik ben een oude brompot waarschijnlijk.

Soms vind ik het trouwens ook leuk om goed geschreven posts te lezen. Vooral in discussies dan. Bij banale forumonderwerpen steekt het taalgebruik niet erg nauw natuurlijk. Maar het is aangenaam om goed opgebouwde posts te lezen, met een breed woordgebruik, ...
Rubstah
Ik erger me aan alle taalfouten, zinnen die niet lopen, typo's op site's etc. etc.
Ik zal ze zelf ook wel maken, maar toch is het irritant.
Lady Elensar
Ik erger me aan mensen die zich ergeren aan mensen die (veel) typfouten maken, en er dan ook continue commentaar op hebben.

Niet iedereen is even goed in de Nederlandse spelling. Dat moeten mensen maar accepteren vind ik.

Sommigen hebben zelfs dyslexie, dat is hier niet te ruiken aan de posts. Dan zijn er soms mensen die de hele tijd die mensen wijzen op hun spelfouten terwijl diegene er eigenlijk niets aan kan doen. Dat kan best hard aan komen, misschien balen ze er zelf ook wel van.

En dan zijn er ook genoeg die gewoon niet op de spelling letten omdat ze hier op een forum zijn, dus niet op school, niet op werk, waar het in principe niet erg is dat er een klein spelfoutje wordt gemaakt. Je zit hier meer voor vermaak, dus ik geef die mensen groot gelijk.

Niet dat ik het erg vind om mensen op hun spelfouten te wijzen, maar je kunt ook overdrijven. Dan kun je misschien wel een purist zijn of het heel erg leuk vinden, de Nederlandse taal, maar je kunt ook een beetje rekening houden met anderen door er niet continue commentaar op te geven. Want dit kan behoorlijk irriterend overkomen. Het verpest de sfeer ook.

(Dit is niet gericht op bepaalde mensen op dit forum hoor).

Maar ik geef wel gelijk, dat hier op het taalgebruik en de spelling gelet mag worden. Want het is ook niet leuk om berichten te lezen met zinnen waarin de helft van de woorden ingekort worden, sms of chattaal, met zinnen die geen punten en komma's bevatten, alleen hoofdletters of overdreven veel smilies.
Kees
Lady Elensar wrote:
haha. nederlands is ook mijn goedste vak. (zo'n oud grapje Rolling Eyes) maargoed..

hoezo correct Nederlands? alsof dat Engels allemaal zo perfect is.. daar zitten berichten tussen waarvan je denkt, nou dat klinkt echt logish (niet dus).

Ik wil d'r alleen maar ff mee zeggen, d'r zijn ook mensen waarvan Nederlands niet hun eigen taal is, dus een foutje vind ik heus niet erg, en misschien moeite hebben met de taal. daar ga ik me ook absoluut niet aan ergeren. maar oke, als er mensen echt bewust slecht gaan typen, dan vind ik dat ook niet echt nodig.

m3n53n d13 1n l337 5p34k 644n pr473n, das ook niet echt leuk nee. of die BrEezAh TaAl. of xtra slegt gan praaten Neutral. net zo irritant.

precies, hier ben ik het echt volledig mee eens.....
v-d-online
Als men elkaar maar begrijpt Razz
j0zman
Ik vroeg laatst aan mijn zusje van 16:

Waarom schrijf jij school als sgool en slecht als slegt etc?.

"Nou dat is een verkorting". Alsof die 2 extra letters zo erg zijn!
Laatst ook.... Ik las eens mee met mijn zusje:

"Nou zie je morgen mijt!".

Mijt? Is het geen meid meer tegenwoordig? Volgens mijn zusje is het chattaal. Volgens mij is het gewoon DOM!.
rvec
ik denk dat het niet zo erg is als er fouten in zitten zolang het er maar niet van barst want dan wordt het moeilijk lezen.
Arnie
Daar groeit ze wel overheen j0zman Wink het is haast een soort cultuurtaal van de jongeren..
SocratesX
Zucht, zelfs in deze topic slagen jullie er in flagrante dt-fouten te maken. Vrij belachelijk hoor. Is dat nu echt zo moeilijk?

veranderen:
ik verander
ik veranderde
ik heb veranderD

't Is niet omdat je een -t hoort op het einde van het woord, dat het met een -t geschreven wordt. Fonetisch schrijven wordt vooralsnog niet in onze taal toegelaten.

Idem met proberen, het is "geprobeerD".

En bij "bepalen" gaan sommigen dan weer omgekeerd gaan doen.
"Hij bepaald" schrijven ze dan. Jezus. Confused
Dan is het dus wel degelijk "hij bepaalt".

Privélessen steeds bij mij te bekomen. Geen dank.
Anoniem
Quote:
Zucht, zelfs in deze topic slagen jullie er in flagrante dt-fouten te maken. Vrij belachelijk hoor. Is dat nu echt zo moeilijk?

veranderen:
ik verander
ik veranderde
ik heb veranderD

't Is niet omdat je een -t hoort op het einde van het woord, dat het met een -t geschreven wordt. Fonetisch schrijven wordt vooralsnog niet in onze taal toegelaten.

Idem met proberen, het is "geprobeerD".

En bij "bepalen" gaan sommigen dan weer omgekeerd gaan doen.
"Hij bepaald" schrijven ze dan. *****
Dan is het dus wel degelijk "hij bepaalt".

Privélessen steeds bij mij te bekomen. Geen dank.

Daar erger ik me dan weer aan. Het woordje dat na "Hij bepaald' schrijven ze dan" komt. Is dat echt nodig? Sad
bjornhoogeveen
Thanks.. Ben het wel eens dat er correct Nederlands gesproken moet worden op het forum, maar als hier een jongen komt van 13 a 14 jaar mag hij toch zeker wel een d of een t verkeerd schrijven? Verder ben ik het wel eens dat het wel correct Nederlands moet blijven, en geen 'de' en 'het' verkeerd om ect. Om een lang verhaal kort te maken: leuke discussie Very Happy
Lady Elensar
Ik vind het allemaal een beetje flauw hoor. Tegenwoordig blijkt de Nederlandse taal gewoon heel erg pittig voor veel mensen, en dan doel ik natuurlijk op de spelling en grammatica als grootste probleem.
Onze taal is eigenlijk ook gewoon een belachelijk moeilijke taal wat dat betreft. En hij wordt nog vrij vaak veranderd ook nog. Ik kan me voorstellen dat mensen dan door de war raken. Maar waarom de jeugd er veel moeite mee heeft zou ik echt niet weten. Zouden de Nederlandse lessen kwalitatief gezien zo ver achteruit zijn gegaan?

En om nog even verder te gaan op het gequote (is dat al een bestaand woord? haha) stukje hierboven:

bij "veranderen" moet het dus zo...

ik veranderde - ik heb veranderd

idem met "proberen"...

ik probeerde - ik heb geprobeerd

en dan gaat het over "bepalen"...

hij bepaalt

En opeens gaan we het hebben over de tegenwoordige tijd in plaats van de voltooide tijd. That makes no sense at all.

In de voltooide tijd schrijf je 'bepalen' ook met een 'd', in de tegenwoordige tijd schrijf je 'veranderen' en 'proberen' ook met een 't'.

Zo, dit moest er even uit.