FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

iPad's en netbooks op de schoolbanken ?

xtraco
Hier in Vlaanderen is er redelijk wat animo over scholen die de digitale weg willen inslaan.
Sommige willen een voortrekkersrol spelen en plannen iPad's te verplichten als vervanger voor zo niet alle dan toch veel gedrukte schoolboeken.
Ouders lopon soms mee voorop, maar anderen zijn categoriek tegen en spannen zelfs rechtszaken aan. Onderwijs met 2 snelheden vind niemand goed, maar de lijn tussen "je kinderen opvoeden in de digitale wereld van nu" en directies die hun school in de verf willen zetten als hip en modern, is dun.
Ik dacht dat het allemaal geleidelijk zou groeien, waar staan er tegenwoordig geen computers in de klas, en de laatste jaren van het middelbaar gebruiken nu al veel hun eigen laptops om taken maken en opzoekwerkt te doen.
Het worden boeiende discussies binnen de scholen gemeenschappen ...
Bondings
Ik zie het nut hiervan niet in. Computers en tablets zijn dan wel nuttig maar dan eerder ofwel voor huiswerk/taken (tekstverwerker, opzoekingen, ...) of voor IT-gerelateerde vakken. Voor andere dingen (zoals tekstboeken vervangen) vind ik dat dit voor veel te veel afleiding zorgt. Achter de schoolbanken zijn het vooral leuke gadgets om mee te spelen (waar niets mis mee is, gewoon niet tijdens een niet-IT les) en ze bieden geen of weinig meerwaarde.
adri
Ik zie wel de meerwaarde door hun launch van iBooks. Je hebt een interactief boek met video's, foto's die je kan vergroten, notities nemen in het boek zelf, zoekfunctie, etc...

Het is ook relatief eenvoudig om zo'n boeken te maken als leraar (op voorwaarde dat je een Apple computer hebt Razz ). Natuurlijk zijn er ook nadelen zoals het feit dat kinderen/studenten daar tijdens de les ook andere dingen mee gaan doen. (Wie zou er nu niet effe zijn mail gaan nakijken als ie een melding van een nieuwe mail ziet... Of ja, Angry Birds oid)

Als directeur zou ik het verplichten (als je dan toch iPads wil) voor nieuwe studenten (12-jarigen die net aan het middelbaar beginnen) zo kunnen ouders niet klagen dat ze verplicht worden om een iPad te kopen (want dan stuur je ze gewoon naar een andere school).

adri
xtraco
Mijn mening is dat er best wel moet over nagedacht worden, alvorens enthousiast een lading iPads aan te voeren. Het financiële plaatje komt hoe dan ook op de kap van de ouders, en aldus zal bijdragen tot een onderwijs systeem met twee snelheden; De aanhangers die het kunnen betalen en mogelijks een digitale voorsprong nemen op zij die het zich niet kunnen permitteren, of er huiverig tegenover staan.
Waar echt wel nog moet worden over nagedacht is de de inhoud: moet die gestandaardiseerd worden , of doet elke school (leerkracht) naar goeddunken... en wat met het copyright.
Het is duidelijk datde technologie er nu rijp voor is, en in veel gevallen ook de middelen, maar naar mijn mening zal het nog jaren duren eer overak zinvol en efficient mee wordt omgesprongen.
sawdclan
xtraco wrote:
Hier in Vlaanderen is er redelijk wat animo over scholen die de digitale weg willen inslaan.
Sommige willen een voortrekkersrol spelen en plannen iPad's te verplichten als vervanger voor zo niet alle dan toch veel gedrukte schoolboeken.
Ouders lopon soms mee voorop, maar anderen zijn categoriek tegen en spannen zelfs rechtszaken aan. Onderwijs met 2 snelheden vind niemand goed, maar de lijn tussen "je kinderen opvoeden in de digitale wereld van nu" en directies die hun school in de verf willen zetten als hip en modern, is dun.
Ik dacht dat het allemaal geleidelijk zou groeien, waar staan er tegenwoordig geen computers in de klas, en de laatste jaren van het middelbaar gebruiken nu al veel hun eigen laptops om taken maken en opzoekwerkt te doen.
Het worden boeiende discussies binnen de scholen gemeenschappen ...

Allemaal best dat dit gebeurt, behalve het feit dat het gedwongen is en dat de school het niet vergoed.
Wat mij betreft was een ouder-overleg wel op zijn plaats geweest.
Lady Elensar
Verrek, in Nederland maken ze ook op diverse scholen gebruik van de iPad als vervanger van schoolboeken. En dan heb ik het over basisscholen! Eh? De kinderen hoeven hun boeken niet mee te nemen naar school, maar hebben ze wel thuis liggen omdat ze dan thuis met de boeken kunnen werken. Want anders zitten ze weer te lang achter die iPad........ Rolling Eyes

Nou, ik vind dit wel erg ver gaan! Hoe veilig is dat, als die kids met zo'n waardevol apparaat over straat lopen? Lang niet iedereen beschikt ondertussen over een iPad.

Ik vind dat de boeken behouden moeten worden, en als mensen dan zo graag een iPad willen gebruiken, kopen ze er maar eentje bij. Het zou op zich wel fijn zijn dat de mogelijkheid er dan is, dat studieboeken digitaal verkrijgbaar zijn. Grappig, want ik zou het wel willen voor mijn laptop, zodat ik makkelijk zinnen kan arceren als ik bepaalde belangrijke tekst moet onthouden. Omdat ik het weer zonde vind om in mijn boek te strepen, haha.
ducksite
Hoi

ipads beginnen meer en meer intrede in het onderwijs te vinden.. maar waarom ipad en niet tablet? via de google playstore vind je enorm meer en vooral goedkoper (lees: gratis) apps en onlangs las ik dat ze kortelings gaan beginnen met schoolboeken en educatieve games te lanceren via die google playstore, dus ik hoop dat we sneller de tablet dan de ipad-richting opgaan! Smile