FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Busramp in Zwitserland

Marcuzzo
Ik was er gisteren morgen niet goed van toen ik dit vernam.
Zelf ben ik als kind vaker op buitenlandse schoolreis gegaan en heb ik gelukkig zoiets nooit hoeven meemaken.
meer voel ik mee met de ouders van de overleden kindjes, ik zou al bezorgd zijn om ze naar't buitenland te laten gaan, laat staan ze nog eens moeten gaan identificeren.

toen ik de beelden van het ongeval zag en de bloedvlekken op de bus kreeg ik tranen in de ogen.

Hbvl.be wrote:
In Zwitserland zijn dinsdagavond minstens 28 mensen om het leven gekomen bij een zwaar busongeval. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van ongeveer 12 jaar oud en de twee chauffeurs. Het gaat om twee Vlaamse scholen, Basisschool 't Stekske uit Lommel en Sint-Lambertus uit Heverlee, die terugkwamen van een skivakantie.

simulatie van het ongeval

EDIT:
ik heb een betere reconstructie gevonden

mogen de slachtoffers in vrede rusten en ik wens de ouders en familieleden van alle slachtoffers veel sterkte toe
Bondings
Ik heb toch de indruk dat een dergelijk ongeval gemakkelijk vermeden zou kunnen worden. Misschien met wat degelijke vangrails aan beide kanten van de weg.
Marcuzzo
Ik denk dat een vangrail niet veel kan beginnen tegen een bus die tegen die snelheid afkomt en in zo een hoek aangereden komt. Sad
men zou bijna denken dat ze die nissen beter niet voorzien maar deze hebben wel degelijk hun nut.
ik denk dat het eerder dat die chauffeur onwel geworden is of dat er een technisch defect was.
Bondings
Zolang dat de hoek niet te groot is, zou ik toch denken dat een degelijke vangrail zelfs een bus zou moeten aankunnen. De hoek was precies telkens toch minder dan 30° wat nog mogelijkt lijkt om te kunnen draaien. Op je video raakt de bus ook 3 keer de kant te raken - dat zijn dan al 3 kansen om te baan van de bus bij te stellen.

En die nis is er eigenlijk ook wel voor vragen. Misschien dat ze in het vervolg beter de hoek verkleinen zodat een frontale aandrijding onmogelijk wordt.

Ik moet wel zeggen dat er in België nog wel veel ergere verkeerssituaties zijn en nog veel meer waren (klaverblad en zo). Op de E40 althans (als ik het me goed herinner) staan er een paar pilaren van bruggen nipt naast de meest rechtse rijstrook en op die plaats gaat de witte buitenlijn ook mee naar binnen. Als er daar een vrachtwagen of bus wat afwijkt dan heb je het ook zitten en met wat (on)geluk is de hele brug kapot.

Ik heb zo de indruk dat alleen al door de weginfrastructuur veiliger te maken er heel veel doden/gewonden kunnen vermeden worden. Zoals bijvoorbeeld al die smalle fietspaden op hetzelfde wegdek en direct naast de weg (vooral als je er 90 mag en er velen 120+ rijden).
Marcuzzo
Bondings wrote:

En die nis is er eigenlijk ook wel voor vragen. Misschien dat ze in het vervolg beter de hoek verkleinen zodat een frontale aandrijding onmogelijk wordt.

zo een nis dient meer voor auto's tijdelijk van de baan te halen indien ze in panne vallen. net zoals de pechstrook op de autostrade.

Bondings wrote:

Ik moet wel zeggen dat er in België nog wel veel ergere verkeerssituaties zijn en nog veel meer waren (klaverblad en zo). Op de E40 althans (als ik het me goed herinner) staan er een paar pilaren van bruggen nipt naast de meest rechtse rijstrook en op die plaats gaat de witte buitenlijn ook mee naar binnen. Als er daar een vrachtwagen of bus wat afwijkt dan heb je het ook zitten en met wat (on)geluk is de hele brug kapot.

tot enkele jaren geleden was het klaverblad in lummen ook levensgevaarlijk.
een jaar of 8 geleden hebben ze de bomen weggehaald omdat met het verkeer niet goed zag afkomen
en sinds vorig jaar of zo hebben ze deze helemaal hernieuwd zodat er nergens nog gestopt moet worden.

Bondings wrote:

Ik heb zo de indruk dat alleen al door de weginfrastructuur veiliger te maken er heel veel doden/gewonden kunnen vermeden worden. Zoals bijvoorbeeld al die smalle fietspaden op hetzelfde wegdek en direct naast de weg (vooral als je er 90 mag en er velen 120+ rijden).

zo zijn er veel plekken, hier achter bij ons is er een woonwijk die zich iets of wat in de boerenbuiten bevindt en op die weg mag er dus 70 gereden worden, hier is er dus geen fiets of voetpad voorzien en is het dus wandelen of fietsen op de baan. en dan rijden er soms van die gekken tegen hoge snelheid door omdat het een slingerweg is die iets weg heeft van een rally circuit.

ik denk dat er niet vlug iets aan gedaan zal worden als er niet genoeg geklaagd word, of er moet zich zo een ramp voordoen
Bondings
De bus heeft blijkbaar niet eens de linkerkant geraakt, maar bleef constant aan de rechterkant: http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1409426/2012/03/15/Bus-raakte-linkse-tunnelwand-niet.dhtml . Die simulaties van het ongeval zijn precies toch niet zo nauwkeurig; "hey laten we die bus eens een paar keer van kant veranderen in de simulatie, dat is meer show". Confused
James007
Ohjee een topickick van jewelste, maar!

Bondings wrote:

Danku! Ik dacht even dat ik de enige persoon ter wereld was die zich vragen stelden met een hoek van 90° in een tunnel. Wie verzint het he!