FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Mannen geven 300.000 € terug

adri
De Standaard wrote:
GENT - Drie Belgen van Turkse origine vonden gisteren in een kluis van een voormalig Dexia-kantoor dat één van hen gekocht had en aan het verbouwen was 300.000 euro.

In augustus van dit jaar kocht de 33-jarige Kaya Ferhat het voormalige Dexia-pand in Gent. Ferhat runt al vijf jaar als zelfstandige het boekhoudkantoor FK Boekhouding, werkt met vijf personeelsleden en zijn pand aan de Sint-Salvatorstraat bleek te klein: 'Dus kocht ik dit pand hier aan de Francisco Ferrerlaan. Ik betaalde er 180.000 euro voor. Afgelopen woensdag kreeg ik van het makelaarskantoor de sleutels om aan de verbouwingswerken te beginnen.'

Ferhat had prijs gevraagd aan een bedrijf om de zware kluis die in het pand stond weg te halen, maar dat zou hem vierduizend euro gekost hebben. 'Dus belde ik mijn vriend Murat Tufan. Die is hoteltechnieker bij Holiday Inn en zijn broer Harun is lasser. Zij zouden de klus klaren.'

'De kluis zat vast verankerd in de grond, vertelt Tufan, dus zat er niets anders op dan ze met de slijpschijf stuk te zagen om ze maandag als oud ijzer weg te voeren. Maar toen de kluis open was bleek dat er een zak met briefjes van 20 en 50 euro in zat. Niet echt veel, maar er was in de kluis nog een tweede deur: die hebben we dan ook open gezaagd, en die bleek ook vol plastieken zakken met geld te zitten, met de transportdocumenten er nog bij. Gedateerd op 31 december 2001, bijna 10 jaar geleden dus! We zijn beginnen tellen, en kwamen aan ongeveer 300.000 euro!'

'Ik heb er geen moment aan gedacht om dat geld voor mij te houden', zegt Ferhat. 'Samen met mijn vader hebben we meteen beslist de politie en de pers te verwittigen. Even twijfelden we om het geld aan de bank of de makelaar te geven, maar wat als men dan zou zeggen dat er misschien nog meer geld in lag dan wij gegeven hebben? Dus speelden wij het spel eerlijk. Naar de politie ermee.'

Inbeslagname

In de vooravond stelde de Gentse politie vast dat er een hoop geld in de kluis zat. Er werd proces verbaal gemaakt, en tijdelijk in beslag genomen. 'Mijn vriend en ik willen hier echt wel een statement mee doen. Dat er ook bij de allochtonen mensen zijn die het spreekwoord “eerlijk duurt het langst, kennen. Als blijkt dat dat geld ons niet toekomt, dan moeten wij het ook niet hebben.'

Boekhouder Kaya Ferhat, wil in februari zijn nieuwe filiaal FK Boekhouding openen. 'Ik werk al vijf jaar zelfstandig, heb nu zo'n 140 klanten, en stel vijf mensen te werk. Straks komen er daar twee bij. Ik heb er echt geen seconde aan gedacht dat geld te houden. Juristen moeten nu maar uitmaken wat er met het geld moet gebeuren.'

Chapeau voor die mannen, het werd eens tijd dat allochtonen ook nog eens met een goed bericht in de krant kwamen (want geef toe, het meeste nieuws is spijtig genoeg wel negatief). Langs de andere kant is het een beetje logisch dat ze het geld teruggeven, het is namelijk niet zo gemakkelijk om €300.000 wit te wassen. Razz Dat zal die boekhouder ook wel weten. Smile En moesten ze het toch geheim gehouden hebben dan was het ooit wel eens uitgekomen...

Quote:
...eerlijk duurt het langst...

om het met een quote uit het nieuwsartikel te zeggen. Smile

adri
Bondings
Ik denk dat ze eigenlijk wel een kans maken om althans een deel van dat geld te houden of zelfs het grootste deel. Als ik me niet vergis is er een vinderspremie (of hoe het ook noemt) van 10% in België en het kan ook gewoon zijn dat ze het geld samen met de woning hebben gekocht/gekregen.
adri
Inderdaad, een paar dagen geleden is er terug een artikel verschenen in De Standaard waar de eerlijke vinder zijn beklag doet dat hij slechts 10.000 euro terug krijgt i.p.v. de 10% (dus 30.000 euro). Ik moet zeggen, ik zou ook wel klagen moest ik er daarvoor 20.000 euro meer krijgen maar langs de andere kant zou je wel al blij moeten zijn met wat je krijgt. Smile

Artikel in kwestie: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101223_107

adri
Flakky
Ik vind het mooi dat deze mensen in het nieuws komen. Het is inderdaad vooral een negatief beeld wat er heerst over Nederlanders en Belgen van Turkse origine. Een beloning vind ik wel van toepassing hier Smile
Lady Elensar
Bondings wrote:
Ik denk dat ze eigenlijk wel een kans maken om althans een deel van dat geld te houden of zelfs het grootste deel. Als ik me niet vergis is er een vinderspremie (of hoe het ook noemt) van 10% in België en het kan ook gewoon zijn dat ze het geld samen met de woning hebben gekocht/gekregen.

En vinderspremie? Waarom?! Als je iets of geld vindt op een plek waar het in eerste instantie niet hoort of waar jij je niet bewust van bent, dan was het sowieso niet van jou. Als je het dan kan of mag houden, heel leuk, maar het is toch niet eerlijk voor degene die het kwijt is? Of begrijp ik het verkeerd, en krijgt het slachtoffer wel gewoon alles terug?
Bondings
Lady Elensar wrote:
Bondings wrote:

En vinderspremie? Waarom?! Als je iets of geld vindt op een plek waar het in eerste instantie niet hoort of waar jij je niet bewust van bent, dan was het sowieso niet van jou. Als je het dan kan of mag houden, heel leuk, maar het is toch niet eerlijk voor degene die het kwijt is? Of begrijp ik het verkeerd, en krijgt het slachtoffer wel gewoon alles terug?

Het is in vele gevallen het gebruik of zelfs de wet dat als je iets vindt dat verloren was en waarde heeft, dat je beloond wordt voor de moeite met 10% van de waarde of iets gelijkaardigs soms wel met een maximum en/of minimum. Dit zorgt er waarschijnlijk ook voor dat er meer gevonden voorworpen worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar.

En het gebeurt ook in Nederland. bv. http://gemeentegids.dekleinemedia.nl/texel/strandvonderij-texel/ .
Lady Elensar
Hm... Ik vind het echt jammer dat er een wet of regel van gemaakt moet worden, dat als je iets (van waarde) vindt dat je er sowieso 10% van krijgt. Mensen zijn dus kennelijk heel hebberige wezens die het gewoon liever niet terug geven en dit is de oplossing... Ik vind dat juist een mooi gebaar van de eigenaar naar de vinder toe.
robinio_1965
Ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen. Immers het pand is gekocht met alles erbij. Zodra de sleutel overdracht is geweest heeft de oude eigenaar geen aanspraak meer op spullen. Tenzij anders is vast gelegd in het contract.

Waarom?

Heb ook een keer een huis verkocht en hadden alles al weggehaald behalve een rolgordijn die speciaal op maar was gemaakt voor dat raam. De sleutel overdracht was geweest maar mocht van de nieuwe eigenaar niet meer het rolgordijn meer terug krijgen. Juridisch had ik ook geen rechten meer.

Okay, we praten hier over een 100 euro en deze gasten vinden dan 3 ton.

Echter het zegt wel veel over het bedrijf zelf. 3 ton moet je in de boeken toch missen want dat kun je niet zomaar wegschrijven.

Wel een pracht verhaal.