FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

110 dagen verder en nog steeds geen regering

Marcuzzo
binnenkort weer naar de stembus? of mss toch een splitsing?
Ik weet het niet meer.

het belang van limburg wrote:
12:17 N-VA-voorzitter Bart De Wever wil de onderhandelingen vanaf nul heropstarten. "Het huidige verhaal loopt voor ons af. Wij zijn ongerust, omdat we er na 110 dagen niet in geslaagd zijn een akkoord te bereiken", vertelde De Wever op een persconferentie. De ontslagnemende regering moet nu in afgeslankte versie voortgaan voor De Wever.

De highlevelwerkgroep heeft voor de partij onvoldoende resultaat geboekt. Het is zelfs zo dat er vandaag geen pakket van 15 miljard euro overdrachten meer op tafel ligt, maar enkel nog de helft.

bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid978301/n-va-zet-teller-terug-op-nul.aspx

ik heb zo ergens het gevoel dat het een stuk gelopen huwelijk is dat hopeloos verloren is, tenzij ze langs 2 kanten water bij de wijn gaan doen, maar dat zie ik niet gebeuren.

De Franstaligen relativeerden vorige maand zelfs al een mogelijke scheiding.

Rudy Demotte wrote:
Ik heb nooit bedoeld dat ik een splitsing van het land wil", vertelde hij in 'De Ochtend' op Radio 1. "Ik heb enkel gezegd dat de Franstaligen, de Walen het heft in eigen handen moeten nemen. Dat betekent absoluut niet dat wij voor een scheiding zijn. De Franstaligen moeten gewoon hun best doen om hun economie te herstellen.

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1153946/2010/09/06/Demotte-relativeert-uitspraak-over-einde-van-Belgie.dhtml

Ik ben absoluut niet voor een scheiding, maar ik vind wel dat ze eens volwassen moeten worden en iets moeten ondernemen want het begint stilaan te vervelen
Klaw 2
og het einde is in zicht hopelijk valt deze weer snel uit elkaar, mag wilders helemaal niet en ook zijn plannen niet.

Maar het kan erger kijk maar naar onze zuiderburen die zijn nog steeds niet klaar.
Marcuzzo
Klaw 2 wrote:
og het einde is in zicht hopelijk valt deze weer snel uit elkaar, mag wilders helemaal niet en ook zijn plannen niet.

Maar het kan erger kijk maar naar onze zuiderburen die zijn nog steeds niet klaar.

In Nederland is het een ander verhaal, hier bij ons in België is het grootste probleem de taalgrens en het verschil in mentaliteit tussen de Walen en de Vlamingen.
Flakky
Marcuzzo wrote:
Klaw 2 wrote:

In Nederland is het een ander verhaal, hier bij ons in België is het grootste probleem de taalgrens en het verschil in mentaliteit tussen de Walen en de Vlamingen.

Dat is wel zwaar lastig. Hoe denken de belgen zelf hoe dit valt op te lossen?
Marcuzzo
Flakky wrote:
Marcuzzo wrote:
Klaw 2 wrote:

Dat is wel zwaar lastig. Hoe denken de belgen zelf hoe dit valt op te lossen?

Niet, ik ben er zeker van dat we tegen januari terug kunnen gaan stemmen
PGe-tips
Nieuwe verkiezingen zijn echt wel het domste dat er politiek kan gebeuren.
De tijd wordt nog maar eens stil gelegd .. geen onderhandelingen meer, nog meer polarisatie tuusen Nl en Fr taligen. Besluiteloosheid allom en de rest van de wereld draait door. Een regring van lopende zaken die geen begroting kan opstellen. Je moet echt geen zwartkijker zijn om enkele doem-scenario's op papier te zetten.

D'er is maar een oplossing ofwel komen de heren tot een akkoord ofwel spat Belgie uit elkaar.
Lady Elensar
Franstalig... Nederlandstalig..

Joh, laten we anders de bovenste helft van België aan Nederland toevoegen, en de onderste helft aan Frankrijk! Als je af gaat op de voorkeur van taal... Misschien dat jullie Belgen dat niet zo leuk vinden, en dat begrijp ik ten zeerste, maar dan zijn alle problemen wellicht opgelost. Cool

Nou ja, of gewoon een duidelijke scheiding met een federale bestuursvorm voldoet.
Flakky
Wat Lady Elensar zegt is mischien wel de beste oplossing maar om een land in 2en te delen en samen te voegen met 2 andere landen lijkt mij langer te duren dan daadwerkelijk voor Belgie. Confused
Lady Elensar
Ja precies, het was eigenlijk ook een grapje. Ik zou het ook echt niet weten wat een goeie oplossing is (en gelukkig is dat mijn taak ook niet, om dat te weten). Maar het lijkt mij geen gek idee om beide helften een eigen wetgeving te geven.
Flakky
Lady Elensar wrote:
Ja precies, het was eigenlijk ook een grapje. Ik zou het ook echt niet weten wat een goeie oplossing is (en gelukkig is dat mijn taak ook niet, om dat te weten). Maar het lijkt mij geen gek idee om beide helften een eigen wetgeving te geven.

Ik vind het in ieder geval prima, van mij mag nederlands-Belgie bij nederland Wink
Lady Elensar
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe alle Belgen hier over denken? Over het algemeen?
Marcuzzo
Dat zou even slecht gaan, geloof me.
We komen in de politiek al niet met ons eigen landgenoten niet overeen,
waarom zouden we dan met een buurland (waarvan wij ons in 1830 afgescheurd hebben, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Revolutie) dat zelf moeite heeft in de politiek overeenkomen.
Jongens, met alle respect, ik ben aan de maaskant opgegroeid en ging bijna dagelijks naar Nederland waardoor ik veel Nederlandse vrienden en vriendinnen heb.
Maar het zou een even slecht huwelijk zijn als met de Walen.
En ik ben er zeker van dat 90% van de Vlamingen er mee eens is, en zoals bij alle regels, bij deze bevestigd de uitzondering de regel.
PGe-tips
Flakky wrote:
Ik vind het in ieder geval prima, van mij mag nederlands-Belgie bij nederland Wink

Heb je het hier nu over Baarle-Hertog ?
Voor de rest bestaat er niet zoiets als Nederlands-Belgie.
In de Vlaamse gemeenschap van Belgie spreekt men Vlaams ... net iets mooier dan Nederlands Smile
Laat het maar gewoon Vlaanderen blijven in een Europese gemeenschap ! en wat de francofone Belgen betreft: die zoeken het zlef maar uit (het laatste wat ik van hun kant vernam was dat ze nog liever bij D aansluiten dan bij Fr !)
Lady Elensar
Wat een gekke Fransen zijn het toch! Spreken ze Frans, vinden ze Frankrijk niks? Why is that? Waarom wél de Duitsers?! In ieder geval, het landje Vlaanderen klinkt ook wel goed toch! Hihi. Ik ben benieuwd hoe het opgelost gaat worden bij jullie.....
Flakky
PGe-tips wrote:
Flakky wrote:

Heb je het hier nu over Baarle-Hertog ?
Voor de rest bestaat er niet zoiets als Nederlands-Belgie.
In de Vlaamse gemeenschap van Belgie spreekt men Vlaams ... net iets mooier dan Nederlands Smile
Laat het maar gewoon Vlaanderen blijven in een Europese gemeenschap ! en wat de francofone Belgen betreft: die zoeken het zlef maar uit (het laatste wat ik van hun kant vernam was dat ze nog liever bij D aansluiten dan bij Fr !)

Ik moet toegeven dat Vlaams dat klinkt prachtig maar het lijkt mij moeilijk om iemand op zn donder te geven in het Vlaams. Dan vind ik het eerder grappig klinken Very Happy
robinio_1965
Maanden verder en is nog steeds geen regering.

Belgie is dus wereld kampioen zonder regering zitten en er is nog geen enkel uitzicht naar een nieuwe regering.

Dat een land zo dichtbij zoveel onderlingen verschillen kan hebben. Lol, nog even en dan gaan daar ook de burgers de straat op.

Misschien moet Belgie toch maar opgedeeld worden en het Vlaamse gedeelte bij Nederland en de Frans sprekende naar Frankrijk.

Echter voordat dit er weer doorheen is en iedereen te vreden zijn we weer 6 jaar verder.

Toch lachen hoor die Belgen, een leuk volk en mag er graag komen.

Nu maar hopen dat er ooit een keer een regering komt en bij elkaar blijft.

Succes aan alle zuiderlingen.

gr. uit Maastricht
PGe-tips
't is ondertussen zover gekomen dat noch de man in de straat, noch de media er nog veel aandacht aan besteden. En ondertussen regeert de regering van lopende zaken verder alsof er niks gebeurd is. Er wordt nauwelijks nog onderhandeld, af en toe gaan de partij voorzitters bij elkaar op de koffie, maar men weet van elkaar dat geen van de partijen zal willen toegeven op zijn breekpunten uit schrik dat bij de volgende verkiezingen er dan stemmen zullen wegvallen.
Zelfs aanmoedigingen van Poetin vielen de heren poliekers te beurt, al zal dat eerder met leedvermaak langs Poetin's kant te maken hebben dan oprechte bezorgdheid voor het welzijn van de Belgische burgers.
Enfin, deze thread zal nog wel even open blijven staan vrees ik
Lady Elensar
En, hoe staat het er ondertussen voor?
PGe-tips
Lady Elensar wrote:
En, hoe staat het er ondertussen voor?

't wordt hier stiller en stiller .. de formateur (na bijna een jaar hebben we er eindelijk een, hoewel hij dat zelf ontkent) heeft namelijk geen stem meer. Spijtig genoeg is dat letterlijk, beter was dat zijn stem gewoon niet meer meetelde, dan konden we eindelijk ons goesting doen.
Verwonderlijk hoe een minderheid een land kan verlammen.
Gelukkig is het weer goed !
Lady Elensar
En, hoe gaat het nu? Razz (we zijn al weer een half jaar verder...)