FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Eurosong 2010

adri
De Standaard wrote:

Het is een goeie zaak dat een jonge, hupse griet het songfestival gewonnen heeft. En ook Tom Dice deed het goed.
Lena Meyer-Landrut was al voor de wedstrijd een van de evidente favorieten, en ging vanaf het begin van de stemronde vooraan het peloton postvatten, om afgetekend het 55ste songfestival te winnen. Het is de eerste Duitse overwinning sinds Nicole in 1982 met ‘Ein bisschen Frieden’ won.

Het liedje, ‘Satellite’ was veruit de meest eigentijdse popsong. Een hotsebotsend nummer dat sterk doet denken aan werk van jonge Britse popmeisjes als Kate Nash en Lily Allen, die sinds enkele jaren een gezicht geven aan jonge, vrouwelijke emoties. Bovendien zingt Meyer met zo’n zwaar accent dat haar Engels er weer ‘cool’ door wordt.

Hippe popliedjes

De winnares is amper negentien, en ‘Satellite’ was in Duitsland haar eerste nummer één-hit. Sinds de release van haar album My Cassette Player, gevuld met popliedjes die allemaal sterk aan andere hippe popliedjes doen denken, heeft ze al drie top vijf-hits gescoord. Ze werd geselecteerd in een tv-show ‘Unser Star fuer Oslo’.

Lena nam de maat van evidente toppers als Turkije, Roemenië, Griekenland en Azerbeidjan, die allemaal in ruimte mate punten sprokkelden bij goeie buren en bevriende naties. Zelf kreeg ze veel punten van alle West-Europese en Scandinavische landen, die de hippe stijl herkennen en waardeerden.

Historische zesde plaats

Tom Dice, de Belgische kandidaat, stond in het begin van de telling heel even op de eerste plaats, en klampte lange tijd aan voor de top drie. Zijn liedje ‘Me and my guitar’ was veruit de meest sobere song van de avond, en met zijn twintig lentes was ook hij een jong en fris gezicht op een podium waar verder veel pathetiek, vuurwerk en bombast te horen was.

Dat Dice uiteindelijk zesde werd, is zonder meer het gevolg van het feit dat België niet zo’n sterk netwerk van landen met dezelfde smaak achter zich heeft. Maar een zesde plaats is historisch: het is het beste resultaat dat een Vlaamse inzending ooit haalde en een pluim voor de VRT, dat het dit jaar zonder preselecties deed.

Het Eurovisie Songfestival ging dit jaar door in Oslo. De Noorse televisie bracht een gezellige show die voor de VRT vanuit Brussel becommentarieerd werd door André Vermeulen en Bart Peeters. Vooral die laatste was op dreef met puntige oneliners als ‘hij zong onzuiverder dan de Golf van Mexico tegenwoordig’, over de Britse kandidaat. Engeland eindigde laatste, net voor Ierland. Een afgang.

Beste wat songfestival kon overkomen

De overwinning van Lena Meyer-Landrut is het beste wat het songfestival kon overkomen. ‘Satellite’ is eindelijk weer eens een song die breed zal opgepikt worden door radio’s in veel landen en aan het festival een wat eigentijdser imago kan geven. Dat is nodig, want de avond in Oslo liet veel te veel bestofte, gezwollen muziek horen. Technisch vaardig, dat wel, maar soms moet muziek gewoon plezierig en spontaan zijn.

Over Lena is voorlopig vooral geweten dat ze al dansles volgde toen ze vijf was (daar was in Oslo niet veel van te merken), dat ze de enige dochter is van een alleenstaande moeder, en dat ze onlangs in een klein schandaal terecht kwam toen een topless video van haar, in een zwembad stoeiend met een jonge kerel, op het internet belandde. Niet dat het haar populariteit schade toebracht, integendeel.

Het songfestival gaat volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid door in Berlijn.

Misschien heb je gekeken, misschien ook niet, maar dit jaar vielen de inzendingen al bij al nog wel mee (denk maar aan die kip van ierland vorig jaar). België werd uiteindelijk zesde na een hele tijd in top 3 te hebben gestaan. De winnares was de Duitse Lena, volgens mij totaal onterecht want dat Engels "trok op gene zak". Ook Turkije vond ik verbazend hoog voor zo een slecht rocklied. En ook vraag ik me af wat de landen Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Israël en misschien nog een paar komen doen op het EUROsongfestival.

Wat vonden jullie (als jullie gekeken hebben) van het Eurosongfestival en wat vonden jullie van de winnares en van de Belgische inzending?

Adri
Bondings
adri wrote:
Misschien heb je gekeken, misschien ook niet, maar dit jaar vielen de inzendingen al bij al nog wel mee (denk maar aan die kip van ierland vorig jaar). België werd uiteindelijk zesde na een hele tijd in top 3 te hebben gestaan. De winnares was de Duitse Lena, volgens mij totaal onterecht want dat Engels "trok op gene zak". Ook Turkije vond ik verbazend hoog voor zo een slecht rocklied. En ook vraag ik me af wat de landen Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Israël en misschien nog een paar komen doen op het EUROsongfestival.

Wat vonden jullie (als jullie gekeken hebben) van het Eurosongfestival en wat vonden jullie van de winnares en van de Belgische inzending?

Adri

Behalve Israël, liggen die eigenlijk allemaal in Europa. Om precies te zijn, worden ze samen met Rusland en Turkije beschouwd als lid van Azië en van Europa doordat ze in beide werelddelen liggen. Het is namelijk geen EU-Songfestival.

Ik vond de Belgische inzending niet slecht. Ik dacht zelfs dat we een tweede plaats gingen krijgen, maar op het einde ging België de hele tijd naar beneden in de rangschikking.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Europese_landen
kloontje
ik vind het eurovisiesongfestival eigenlijk steeds minder leuk worden. Vroeger was het veel leuker.. En wat sturen wij elke keer voor vreselijke zangers/zangeressen naar het festival zeg! Hebben we nog steeds niet door dat de Toppers geen goed idee is om te laten zingen voor het songfestival? Het is misschien leuk voor in de kroeg, maar ik hoop dat we toch met wat beters komen volgende keer..
Lady Elensar
Bondings wrote:
Ik vond de Belgische inzending niet slecht. Ik dacht zelfs dat we een tweede plaats gingen krijgen, maar op het einde ging België de hele tijd naar beneden in de rangschikking.

Was de reden hiervoor niet de vriendjespolitiek van oosterse landen? Voor zover ik mij herinner is dit altijd een groot issue geweest voor de andere landen.