FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

De OV-chipkaart

Lady Elensar
Per 31 januari 2010 gebruikt iedere student dan eindelijk zijn of haar nieuwste reisbewijs: de week of weekendkaart op de ov-chipkaart. Nadat de kaart al eerder is gehackt, moet nu iedereen in Amsterdam en Rotterdam de OV-chipkaart gebruiken om te kunnen reizen met de metro. In Rotterdam is reizen met de strippenkaart zelfs helemaal niet meer mogelijk. Het activeren van het reisproduct verliep nogal moeizaam. In de maand januari had heel studerend Nederland tijd om de kaart te activeren/het reisbewijs op te halen bij een speciaal ophaalpunt.

Hoe is bij jullie de invoering van de ov-chipkaart verlopen? Heb je als student zijnde je reisbewijs nu opgehaald? En hoe vatten de mensen die buiten de randstad wonen de invoering van deze kaart op? Werkt het daar al?

Ik vind persoonlijk de OV-chipkaart een fijn systeem. Zwartrijden wordt waarschijnlijk een stuk minder gedaan nu, ook al zie ik het nog steeds gebeuren op plaatsen waar niet gecontroleerd wordt. Mensen lopen dan gewoon snel achter iemand door zo'n poortje aan. Het poortje gaat dan lawaai maken, maar als er niemand staat te controleren wordt er dus niks aan gedaan. Uitstappen in het centrum wordt al een stuk lastiger en uitstappen bij een treinstation is vooral nog heel makkelijk, omdat de poorten van de NS nog open staan. (De NS zal ook gebruik gaan maken van de OV-chipkaart).

Ik hoef nu niet meer bang te zijn dat ik niet genoeg strippen heb, want ik kan bij een oplaadpunt op het station gewoon heel makkelijk mijn kaart opladen. Zelfs de nachtbus (normaal heeft die aparte kaartjes van 3,50) staat er nu voor 2,50 op! (Dat krijg je bij 12 ritten). Erg handig. Hoef ik alleen maar aan dat pasje te denken.

Of het nu echt veilig is moet nog maar blijken... En ook of het nu duurder is of niet.

Edit:

Dit maakt het vooral weer te zot, vind ik: 'Kamervragen over prijzenpakket studenten-OV'
Flakky
Nu kijkend op de OV is alles toch goegekomen? Smile
desonium
Flakky wrote:
Nu kijkend op de OV is alles toch goegekomen? Smile

Ja inderdaad, het was gewoon heel erg wennen voor een hoop mensen Confused
En je hebt natuurlijk de kinderziektes die in zo een systeem altijd naar boven komen Wink
Maar nu alle kinderziektes er een beetje uit zijn is het toch wel een heel degelijk systeem Cool
Het gaat echt veel sneller met de trein dan dat je eerst zo een kaartje moet halen met je pinpas en dan wachten enzo, en als er een paar voor je zijn mis je de trein ook nog Confused
Dus ik zeg houden die OV en over een jaar of 5 weet niemand meer beter en lult niemand er meer over Wink
Lady Elensar
Och, ik vind de ov-chipkaart ook prettig tot nu toe. Alleen wat betreft de NS, daarbij is de chipkaart nog niet officieel in werking.

Maar dit slaat dan wel weer alles... ik citeer:

(Ik woon in Amsterdam, even voorbij de Bijlmer, en mijn huisgenoot kwam bij een grote kaartcontrole ergens in het centrum terecht)

> Meneer... Waarom staat u hier met 20 man te controleren in plaats van in Zuidoost, waar iedereen zich zomaar door de poortjes beukt?

< Dat mogen we niet. Het is te gevaarlijk daar.

Anyone
kloontje
Iedereen zegt maar dat het gevaarlijk is in Bijlmer Zuid-Oost, maar ik heb er 2 jaar gewerkt, full-time, en er is nooit iets gebeurd, en ik heb eigenlijk ook nog nooit iets eigenaardigs gezien.
Lady Elensar
kloontje wrote:
Iedereen zegt maar dat het gevaarlijk is in Bijlmer Zuid-Oost, maar ik heb er 2 jaar gewerkt, full-time, en er is nooit iets gebeurd, en ik heb eigenlijk ook nog nooit iets eigenaardigs gezien.

Nou weet je wat het is... Afgelopen week is er weer iemand neergeschoten bij het station in Gein. Dit soort nieuws hoor ik nog best regelmatig (schiet- of steekpartijen). Ik ben er zelf op die dag aan de andere kant uitgestapt, vlak voordat het gebeurde waarschijnlijk, want ik heb totaal niks gemerkt. Mijn huisgenoten daarentegen wel (te zien aan de aanwezigheid van politie). Het gebeurt toch best vaak dat het zo dichtbij is allemaal.

Maar het valt me dus op dat er in deze wijken heel slecht gecontroleerd wordt ten opzichte van hartje Bijlmer of het centrum. En de meeste mensen lopen dus gewoon achter elkaar aan of beuken zich door het poortje, omdat er toch niemand staat te controleren.

Wat ik trouwens wel een minpuntje vind van de OV-chipkaart, is dat deze zo snel kapot gaat. En wat ik van heel veel anderen hoor is dat het je heel veel geld kost, omdat de kosten voor het tijdelijk reizen zonder kaart niet vergoed worden!

En het is erg jammer dat de NS er zo lang over doet om te beslissen of ze met die kaart gaan werken of niet. Of wat nou ook precies de reden is, die poortjes staan nog steeds open en menig station is toegankelijk voor zwartrijders. Niet dat die zwartrijders mij iets boeien, ik zou daarentegen wel prettig vinden als ik in het weekend geen kaartje meer hoef te kopen, aangezien die mogelijkheid er zou moeten komen.
mrjobby
ROTTERDAM - Reizigers met de ov-chipkaart verliezen veel geld doordat zij vergeten na hun reis uit te checken of het uitchecken mislukt. Elke maand gaat het in totaal om een half miljoen euro, meldt het Financieele Dagblad.

Dagelijks gaat het uitchecken mis bij ruim zevenduizend reizigers, die daardoor hun borg verliezen. Slechts 11 procent van de reizigers bij de NS vraagt het geld terug. Bij het Rotterdamse vervoersbedrijf RET is dat 35 procent.

GroenLinks: uitcheckpaal op halte

Het Rotterdamse GroenLinks raadslid Arno Bonte, al sinds de eerste proeven met de OV-chipkaart een kritisch volger van het systeem, denkt dat uitcheckpaaltjes op de halte en een lagere borg kunnen helpen om reizigers te beschermen tegen hoge kosten wanneer ze vergeten uit te checken.

Bonte presenteert vrijdag vijf mogelijke oplossingen die het aantal 'onvolledige transacties' met negentig procent terug zouden moeten brengen. Naast de uitcheckpaaltjes wil hij dat niet het volledige borgbedrag bij een foutje wordt afgeschreven. Het systeem zou moeten herkennen als iemand een retourtje heeft. Dan is ook duidelijk wat de ritprijs zou moeten zijn.

Het borgbedrag zou in de bus en de tram naar twee euro per rit kunnen, vindt Bonte. Daarin gaat het volgens hem namelijk toch vooral om korte ritjes. In de metro kan de borg op vier euro blijven en in de trein op twintig.

Verder wil Bonte dat mensen bij een vergeten uitcheck een e-mail of sms krijgen. Tenslotte zou het ook mogelijk moeten worden om ingehouden borg bij een foute uitcheck via internet terug te vragen. Nu kan dat alleen met een formulier.

Hoeveel de maatregelen kosten weet Bonte niet, maar hij vindt het eerlijker dat de vervoersbedrijven opdraaien voor de problemen met de chipkaart dan de reiziger. "Er was ook beloofd dat het systeem makkelijker zou zijn en de reis niet duurder zou maken." (ANP/NOVUM)

Ik denk dat dit vooral op de ouderen mensnen slaat met vergeten uit te loggen.

Ik vindt het persoonlijk wel fijn werken
Lady Elensar
Beste mrjobby,

het is niet de bedoeling dat je punten scoort door hele lappen tekst te kopiëren van het internet. Zou je de volgende keer de tekst tussen de 'qoute' tags willen zetten?

Ik verwijs je graag door naar de forumregels, waarin het onderstaande onder andere vermeldt staat:

Quote:
Quoten mag alleen via
Code:
 [quote] tekst [/quote] of [quote="gebruiker"] tekst [/quote]

Als je iets kopieert en quote tags vergeet, de bron niet vermeld, of op een andere manier quote kan je een waarschuwing verwachten.
robinio_1965
De OV chipkaart zal echt geen lang leven geschonken zijn.

Immers er zijn heel eenvoudige apparaten te verkrijgen om je kaart zo te kunnen opwaarderen. Vele mensen zullen nu opzoek zijn naar zo'n apparaat. De NS zal steen en been gaan klagen omdat het niet werkt en hun te veel geld gaat kosten.

Dit verhaal begint meer en meer te lijken op het C2000 systeem wat aan vervanging toe was en ook niet werkt. En wat te denken van het ICT project bij de politie heeft ook een vermogen gekost en werkt voor geen meter.

Er zijn zoveel landen in de wereld waar dit soort systemen wel goed werkt maar het lijkt net of dat Nederland altijd het wiel opnieuw moet gaan uitvinden.

Wat wordt het volgende geld verslindende project wat bij het grofvuil kan?
xtraco
was enkele weke terug een weekend in amsterdam en leerde daar de OV chip kaart kennen.
werkte zeer eenvoudig, maar met de prijzen die er voor gevraagd worden, lijkt het me logisch dat er mensen zijn die in de verleiding komen om hem te hacken ... ben benieuwd hoe dit verder loopt
Lady Elensar
robinio_1965 wrote:
De OV chipkaart zal echt geen lang leven geschonken zijn.

We zijn inmiddels twee jaar verder en het werkt nog! Razz Ondertussen ook bij de NS, waarbij inchecken verplicht is voor studenten (sinds 1 januari 2012).

Wat betreft het hacken van die kaarten, daar heb ik niks meer van gehoord. Geen idee of het nog vaak gedaan wordt.
Maar wat betreft de Bijlmer, daar worden nu wel regelmatig strenge controles gehouden. Echter de poortjes van enkele haltes verderop zijn altijd nog kapot of staan dagelijks open......
LxGoodies
Mja oktober inmiddels.. de horizon voor de OV-kaart voor studenten helaas Confused in het regeeerakkoord nu..

" De student wordt kaalgeplukt en het maandag gepresenteerde regeerakkoord betekent dat het hoger onderwijs de klos is. 'Niet alleen raken studenten hun basisbeurs kwijt, maar ook hun OV-chipkaart. En het absurde is, ze zien er geen cent van terug,' aldus voorzitter Kai ten Heijneman van de studentenvakbond.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/353229/Eerste-reacties-op-Regeerakkoord-Rutte-en-Samsom.htm

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Kabinetsformatie/article/detail/3339177/2012/10/29/Het-volledige-regeerakkoord.dhtml

Sowieso een auto-regeerakkoord, dit hele verhaal. Helaas heeft de VVD het gewonnen. Het milieubeleid is sluitpost, het OV ook. Jammer, gemiste kans.

Lx
Lady Elensar
Nou, ondertussen maakt de NS nog steeds niet volledig gebruik van de pas. En volgens mij hebben ze ook niet gepland om dat binnenkort wel te gaan doen. Ik vraag me af of dit nou zinvol is of niet, maar het is de bedoeling dat je in de toekomst met je treinkaartje in kan checken. Duurt lang! Think Haha

Maar verder ben ik nu wel aan die pas gewend. Werkt prima, dacht ik zo. Ik hoef in ieder geval geen papieren kaartje meer aan te schaffen, alleen geld op de kaart te laden. Laat de NS zich liever op ProRail en iedereen die iets met het spoor te maken heeft richten, aangezien ik een beetje het gevoel krijg dat de laatste paar maanden er wel érg veel verkeerd gaat....