FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

Auvibeltaks op harde schijven en usb sticks

Bondings
In België is er een nieuwe belasting (heffing) gepland op externe harde schijven en usb sticks. Het komt denk ik neer op een extra 9 Euro voor een 1TB harde schijf. De opbrengsten gaan naar Auvibel, die ze dan (voor een deel) aan artiesten, auteurs en producenten en zo schenkt.

Er is al een gelijkaardige heffing op cd's en eigenlijk is dit dus een uitbreiding op nieuwere media die nog niet was ingevoerd (maar wel al voorzien).

Wat vinden jullie hier van?

http://lvb.net/item/8157
http://www.pietel.be/q-taks
adri
Heb dit al bericht al eens gelezen op een ander belgisch forum. Ik vind het dom en eigenlijk niet kunnen want je betaald voor iets dat je eigenlijk niet mag doen, namelijk copyright protected materiaal op je harde schijf/medium zetten.

Adri
Bondings
De heffing is er niet (althans in theorie) om illegale dingen te compenseren, maar om een compensatie te geven voor het legaal kopiëren op andere dragers en dergelijke. Het is te vergelijken met de heffingen op het afspelen van muziek in een café en de heffingen die onderwijsinstellingen betalen zodat de studenten legaal boeken ed. kunnen kopiëren in bibliotheken en dergelijke.

Anderzijds kun je het ook zien als een extra btw op sommige producten(zou evengoed wc-papier kunnen zijn), waarbij de opbrengst naar Auvibel gaat.

Ik ben het er niet mee eens, maar er zit wel enigszins logica achter.

Anderzijds heb ik ook bedenkingen bij Auvibel zelf, waar net als bij andere maatschappijen eigenlijk veel blijft plakken en weinig bij de eigenlijke auteurs en artiesten terecht komt.
Marcuzzo
ik vind dit niet echt eerlijk.
ik heb zelf 3 usb stikjes en die gebruik ik uitsluitend voor mijn eigen werk.
en dan moet ik dus meer gaan betalen voor externe opslag omdat ik er eventueel legaal iets op zou gaan kopieren.

soms vraag ik me af of dat ze dus echt niks beters te doen hebben.