FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSCOMPETITIONS
You are invited to Log in or Register a free Frihost Account!

mp3 verbod

Ik vind het verbieden van mp3...
Complete onzin!
73%
 73%  [ 11 ]
Valt te zien... Het kan misschien helpen?
20%
 20%  [ 3 ]
Moest al eerder gebeurt zijn!
6%
 6%  [ 1 ]
Total Votes : 15

joostvane
Hey,

Schouppe komt nu met een voorstel om in België de mp3/ipod op de fiets te verbieden. Het zou fietsers beter doen opletten in het verkeer. Met een mp3 hoor je immers minder goed de omgeving.

Ik vind dit helemaal gek. Er zijn zoveel auto's die hun radio veel te luid zetten, en dit mag dan wel? Ze zouden beter eerst controle doen op lichten van fietsen, pinkers van auto's ipv bij iedere fietser te gaan checken of er geen oortjes in zouden zitten. Weer een onnozel regeltje erbij waar niemand zich toch aan zal houden...

Ik fiets altijd met een mp3 en ik heb nog nooit een ongeval voor gehad. Ik rijd elke dag van en naar school en kan perfect functioneren in het verkeer op zicht en met het geluid dat ik nog hoor (ik zet mijn mp3 niet zo luid).

Wat vinden jullie van dit voorstel?
adri
Redelijk belachelijk maar ik begrijp wel zijn standpunt.

Ik zou eerder opteren voor een max. aantal Decibels (ook een topic in het Europees Parlement), zodat je tenminste geen blijvende gehoorschade oploopt en als je zestig bent nog steeds goed kan functioneren in het verkeer m.b.v. je oren. Smile

Adri
rvec
haha ja zet er een verkeersstand op. Dan krijgen ze minder Db en kan je dus meer omgevingsgeluid horen. Smile
Klaw 2
Het heeft toch geen zin dan doe je je Ipod in je zak je hand erbij oortjes in. Wordt je aangehouden doe je snel je muziek uit klaar, geen muziek niets aan de hand. Er zijn oortjes die gewoon geluid doorlaten dus dan moet je oortjes verbieden samen met koptelefoons, mag je ook niet meer bellen op de fiets met zo'n handsfree draadje, het lijkt mij allemaal vrij onuitvoerbaar. Denk niet dat het doorgaat zonder heel veel te verbieden of juist te weinig zodat het geen effect heeft.
Politici aan het werk, zet je bullshit meters uit anders ontploffen ze.

^_^
adri
En, vergeet niet dat wij voor die gasten betalen via de belastingen ! Evil or Very Mad

Adri
Georgeboy
Ik denk dat het te bezien valt. Het is een vaststaand feit dat er op dit moment te veel ongevallen gebeuren met mensen die roekeloos rijden. Ik erger me zelf als ik iemand met een mp3 zie rondrijden of rondwandelen en die zonder ook maar enige notie van gevaar de straat kruist. Ikzelf met de fiets of met de auto kan tot stilstand komen. Maar owee als daar net een vrachtwagen of een bus aan komt. Die remafstand is zoveel groter en je bent gezien. Het is een feit dat zo'n oortje een belemmering vormt voor het assertief deelnemen in het verkeer.

De vergelijking maken met iemand die belt met een oortje is zoals koeien vergelijken met vogels. Het is een oortje, akkoord, maar de dB die geproduceerd wordt door een telefoongesprek is zoveel minder dan het aantal dB afkomstig van een mp3 speler. Vaak heb je bij een telefoongesprek ook maar één oortje in, terwijl ik nog niet veel mensen naar muziek heb zien luisteren met maar één oortje ingestoken.
James007
Alhoewel ik een bloedhekel heb aan overmatige wetgeving, vind ik dit nog zo'n slecht idee niet. Het is zoals in de natuur waarbij de zwaksten zich ook het meest moeten beroepen op hun zintuigen.

Het onderliggende probleem is dat een mp3-speler het nonchalant gedrag van sommige fietsers versterkt. Fietsers zijn zwakke weggebruikers die toch snel door het verkeer gaan, zich dicht bij de rijbaan bevinden en zich in principe constant in de verkeersstroom van de auto's mengen. Die positie van overal mogen fietsen + overal voorrang hebben, lokt bij velen een vals gevoel van veiligheid op.

Als diezelfde fietsers dan nog eens luide muziek gaan opzetten, is er weer een zintuig waarop ze zich niet kunnen beroepen. Het verkeer komt steeds langs achter dus je ziet én hoort het niet. Combineer zoiets met overmoedige fietsers en je hebt meer ongevallen.

Bien fait Monsieur Schouppe.
atleetalie
Opzich is het logisch, het geluid van buitenaf kan je veel minder goed horen met een MP3 in, maar goed het komt er zo natuurlijk wel opneer dat je als dove ook niet meer aan het verkeer deel mag nemen, misschien moeten ze een gehoor test invoeren, als je niet slaagt mag je niet meer zonder begeleiding de straat op. Nee dit gaat natuurlijk te ver, en ook ik ben tegen deze plannen.
James007
Bij doven is het enigszins anders. Zij zijn zich 200% bewust van het feit dat ze ze zich niet op dat zintuig kunnen beroepen en hebben hun volledige levensstijl hieraan aangepast. Ze zullen ook voorzichtiger fietsen en veel meer rondkijken.
desonium
Ik vind het grote onzin maar snap het standpunt van Schouppe wel.
Het is soms ook best gevaarlijk, want ik rijd weleens op me brommer en sommige fietsers hebben de muziek zo hard aan dat ze je niet horen aankomen en dus vervolgens ook niet aan de kant gaan.

Zelf fiets ik ook graag met een mp3 op, anders is het zo saai om een uur op de fiets te zitten, bijvoorbeeld naar school.

Ik ben dus tegen en hoop ten zeerste dat de regel er niet komt.
Bondings
Op een drukke rijbaan kan ik er wel inkomen dat dit nuttig is. Maar op een klein steegje of fietspad lijkt dit nutteloos en kan wat minder concentratie/opletten geen probleem.
Lady Elensar
Bondings wrote:
Op een drukke rijbaan kan ik er wel inkomen dat dit nuttig is. Maar op een klein steegje of fietspad lijkt dit nutteloos en kan wat minder concentratie/opletten geen probleem.

En dat valt dus heel moeilijk te controleren. Komt meteen de vraag in mij op: wanneer is een fietspad rustig? Dat zal misschien de ene minuut wel zo zijn, de andere niet. Nou, zoiets zal niet gaan werken imo, of te wel, het is je eigen verantwoordelijkheid of er moet een geheel verbod komen.

Doet me meteen aan iets anders denken (sorry, ander onderwerp). Hier in Nederland vragen ze nu fanatiek naar je ID als je drank koopt. Je móet bewijzen dat je ouder bent dan 16, ook al ben je al lang in de 20. Dat is toch wel even wennen, want je kan je enigzins beledigd voelen als mensen je heel jong schatten. Maar zo is dat niet bedoeld, want er hangt een boete van meer dan 10.000 euro aan en er wordt streng gecontroleerd.

Als ze muziek luisteren tijdens het fietsen gaan verbieden zouden ze muziek luisteren in de auto ook moeten verbieden. Als deze te hard staat hoor je wellicht ook niet meer alles, dat is net zo fout.

Trouwens, lopend muziek luisteren mogen ze dan ook wel gaan verbieden. Want hoe vaak is er nu ondertussen al niet iemand daar door onder de trein beland?

Ik zie dit verbod niet werken Anxious
Georgeboy
Sinds vorige week ben ik meer overtuigd van de noodzaak van een dergelijk verbod. Ik was met de fiets op weg naar huis en stond stil om over te steken op een kruispunt dat ik dagelijks een aantal keer neem. De verkeerssituatie is me op dat kruispunt dus perfect bekend en ik zou dus gerust met wat minder concentratie het kruispunt kunnen benaderen. Op het moment dat het verkeerslicht op rood slaat voor de tegenrichting, kan ik me verwijderen van het kruispunt. Net dan hoor ik auto met gierende banden afkomen, rijdt door het rode licht. Door het horen van het gevaar, was ik al alerter en schoof ik al licht op zij. Met een geluk, want een seconde later, bevond de wagen zich op mijn rijstrook, op de plaats waar ik stond. Bij zijn dolle rit, stak hij een fietser (die ook het kruispunt aan het verlaten was) langs links voorbij. Had ik een mp3 speler op mijn oren gehad, kon ik nu ook thuis niet meer naar muziek luisteren...
traxion
Georgeboy wrote:
Sinds vorige week ben ik meer overtuigd van de noodzaak van een dergelijk verbod. Ik was met de fiets op weg naar huis en stond stil om over te steken op een kruispunt dat ik dagelijks een aantal keer neem. De verkeerssituatie is me op dat kruispunt dus perfect bekend en ik zou dus gerust met wat minder concentratie het kruispunt kunnen benaderen. Op het moment dat het verkeerslicht op rood slaat voor de tegenrichting, kan ik me verwijderen van het kruispunt. Net dan hoor ik auto met gierende banden afkomen, rijdt door het rode licht. Door het horen van het gevaar, was ik al alerter en schoof ik al licht op zij. Met een geluk, want een seconde later, bevond de wagen zich op mijn rijstrook, op de plaats waar ik stond. Bij zijn dolle rit, stak hij een fietser (die ook het kruispunt aan het verlaten was) langs links voorbij. Had ik een mp3 speler op mijn oren gehad, kon ik nu ook thuis niet meer naar muziek luisteren...

dan heb je net geluk gehad, maar voor het zelfde was je net druk in discussie met een vriend(in) en let je helemaal niet op. Dan merk je vaak zulke dingen pas te laat en gaat het alsnog fout.

Het verbieden van een mp3 speler is complete onzin aangezien je ook een soort van gehoorapparaat in ken doen wat via een blauwe tand op je mp3 speler zit, zo ziet niemand het en toch heb je lekkere muziek
atleetalie
Kijk, je moet het zo zien, een dergelijk voorstel is niet ongegrond. Het is een feit dat een mp3-speler het verkeer minder veilig maakt, maar de vraag is of je het wil verbieden. Ik denk dat het te ver gaat om dergelijke dingen te verbieden, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen, die er wellicht zelf mee te maken gehad hebben, daar anders over denken.
spectrum65
atleetalie wrote:
Kijk, je moet het zo zien, een dergelijk voorstel is niet ongegrond. Het is een feit dat een mp3-speler het verkeer minder veilig maakt, maar de vraag is of je het wil verbieden. Ik denk dat het te ver gaat om dergelijke dingen te verbieden, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen, die er wellicht zelf mee te maken gehad hebben, daar anders over denken.

Ergens hebben ze wel gelijk om dit te verbieden, maar als ze de mp3 op de fiets gaan verbieden...gaan ze ook de radio in de auto moeten verbieden, aangezien dit je ook afleid. Dus is het volgens mij onbegonnen werk.
Camelot
Het is wel veiliger als je geen mp3 op hebt. Dus het zou denk ik minder slachtoffers maken. Maar zoals meerdere mensen hier al zeggen, moeten ze de radio in de auto dan ook gaan verbieden. Fiets liever met 'n mp3 op Very Happy
Carola_Game
Zal zeker veiliger zijn, maar gaat hij dan ook muziek in de auto verbieden? lol

Denk dat een oplettend oog belangrijker is en het volume! Wink
Flakky
ouders moeten kinderen leren niet te hard naar mp3s te luisteren of inrammen het niet te doen, dan hoeft het niet meer verboden te worden.
Georgeboy
Flakky wrote:
ouders moeten kinderen leren niet te hard naar mp3s te luisteren of inrammen het niet te doen, dan hoeft het niet meer verboden te worden.
Sterke uitspraken, Flakky. Ik weet niet hoe oud je bent en of je zelf al kinderen hebt, maar er iets inrammen is volgens mij geen goed idee. Hoe graag wil je als kind net dat doen wat je ouders je verboden hebben?!? Ik keur het niet goed hé, verre van zelfs. Het inrammen zal misschien bij sommige mensen een invloed hebben, die uit zichzelf al snel schrik hebben om iets fout te doen, maar bij het gros van de kinderen denk ik niet dat het veel effect zal uitmaken...