|
|||||||||||||||||||||||||||||||
werkwoordspelling
Hey,
Ik weet dat sommige mensen werkwoordspelling in het Nederlands heel moeilijk vinden. Maar dat is het helemaal niet, eenmaal dat je het door hebt. Ik heb het in het eerste middelbaar heel goed uitgelegd gekregen, en sindsdien probeer ik alles juist te schrijven. Nu stoor ik er me heel erg aan als iemand anders (zeer domme) fouten maakt. Storen jullie je er even erg aan?
Dingen zoals 'ik vindt' of 'ik wordt' vind ik echt heel erg.
Hoe zit het nu met jullie? Er aandacht aan besteden of gewoon freestyle?
Ik weet dat sommige mensen werkwoordspelling in het Nederlands heel moeilijk vinden. Maar dat is het helemaal niet, eenmaal dat je het door hebt. Ik heb het in het eerste middelbaar heel goed uitgelegd gekregen, en sindsdien probeer ik alles juist te schrijven. Nu stoor ik er me heel erg aan als iemand anders (zeer domme) fouten maakt. Storen jullie je er even erg aan?
Dingen zoals 'ik vindt' of 'ik wordt' vind ik echt heel erg.
Hoe zit het nu met jullie? Er aandacht aan besteden of gewoon freestyle?
Dat niet iedereen even goed kan schrijven, daar kan ik inkomen. Je hebt nu eenmaal taalknobbels en je hebt wiskundeknobbels. Maar dat er in publicaties fouten gemaakt worden, vind ik een absolute schande. Zowel op fora als op nieuwssites lees je soms de grootste inbreuken tegen de spellingsregels. Iemand die niet goed is in wiskunde gaat zich ook niet wagen aan het uitwerken van berekeningen, dezelfde lijn trek ik dan ook graag door naar het schrijven. Volgens mij valt het heus ook mee om de spellingsregels onder de knie te krijgen. Een beetje aandacht er aan besteden en je maakt al 85% minder fouten. Bij twijfel vervang je het werkwoord even door het werkwoord smurfen en weg zijn de fouten... Een spellingsregel is volgens mij iets dat door iedereen kan geleerd worden, als je er maar even mee bezig bent. Ik ben zelf ook niet zonder zonde, wanneer ik me haast, durft er ook wel eens een foutje insluipen, maar ik vind het van mezelf erg als het gebeurt.
Het maakt mij niet zoveel uit of die fouten worden gemaakt, aangezien de meesten het toch wel begrijpen. Ik heb zelf soms ook nog moeite met spellen, aangezien ik meestal te snel wil schrijven/typen en dan ga ik over op m'n eerste ingeving (Dat is wat beter klinkt), Ik heb wel het geluk dat mijn leraar nederlands alle spellingsregels en gramaticaregels er aan het begin van het jaar 'ingestopt' heeft, maar ik ben de meeste alweer vergeten 
Tja, het valt mij op als een ander daar een fout in maakt. Ik heb geleerd: "dat is fout," maar in principe is het van geen enkele waarde. Niemand gaat erop vooruit of achteruit en het is ook niet lelijk, zoals een vlekje op je papier. Daardoor kan het mij niet zoveel schelen en dat heb ik dan ook gestemd.
Alleen dat neemt natuurlijk niet weg, dat het wel iets over iemand kan zeggen als die bijvoorbeeld solliciteert, andere formele brieven schrijft of wat dan ook, want als je de "DT" niet beheerst OF er de moeite niet voor neemt om het te beheersen of andere onnauwkeurige foutjes maakt uit pure aandachtstekort voor de bezigheid....ja, dan zou ik me als werkgever of zakenpartner toch nog fftjes iets beter der over nadenken of iets wel of niet kan doorgaan.
Ik heb er wel wat op tegen. Waarom maken wij het ons zo moeilijk, maar ff iets wat hier los van staat...je hebt het jezelf zo aangewend..als je tijdens het schrijven er ff een paar keer op terugkomt en er een paar keer over nadenkt, dan komt het vanzelf goed. Het is niet zo moeilijk als op de basisschool. Kinderen van die leeftijd vinden het heel moeilijk om dat op te pakken, maar later wordt het echt gesneden koek.
Alleen dat neemt natuurlijk niet weg, dat het wel iets over iemand kan zeggen als die bijvoorbeeld solliciteert, andere formele brieven schrijft of wat dan ook, want als je de "DT" niet beheerst OF er de moeite niet voor neemt om het te beheersen of andere onnauwkeurige foutjes maakt uit pure aandachtstekort voor de bezigheid....ja, dan zou ik me als werkgever of zakenpartner toch nog fftjes iets beter der over nadenken of iets wel of niet kan doorgaan.
Ik heb er wel wat op tegen. Waarom maken wij het ons zo moeilijk, maar ff iets wat hier los van staat...je hebt het jezelf zo aangewend..als je tijdens het schrijven er ff een paar keer op terugkomt en er een paar keer over nadenkt, dan komt het vanzelf goed. Het is niet zo moeilijk als op de basisschool. Kinderen van die leeftijd vinden het heel moeilijk om dat op te pakken, maar later wordt het echt gesneden koek.
Ik heb het ook een keer heel goed uitgelegd gekregen en ik snap het ook wel heel goed. Meestal besteed ik er alleen aandacht aan tijdens een werkwoordspellingtoets. Anders kan het me helemaal niks schelen, want je leest er toch heel snel overheen. Ik stoor me er dus totaal niet aan en merk ook bij mezelf, al typ ik een heel lange tekst, dat ik dan ook zelf de fouten maakt. Dus al zie ik iemand zo spellen dan lees ik gewoon door zonder het te merken 
Ik vind dat er verschillende DT-fouten zijn, als het een DT-fout is op een snel geschreven tekst (een toets ofzo) kan dat er nog mee door. Maar een fout in een tekst die lang op voorhand is bereid (thesis, taak, cv, etc...) is een echte schande. Als je zelf de fout niet ziet, vraag dan aan iemand om te overlezen.
En ik ben dan één van die mensen die dat soort tekstjes graag nalezen. Waarschijnlijk is het een soort aangeboren afwijking, maar het is verder ook besmettelijk. Zo heb ik een vriendin die iedereen binnen de halve seconde na de fout erop wijst dat het "dat heet" is en dus niet "dat noemt". Een dergelijke fout komt heel vaak voor in België, en wat wij, het front tegen de taalfouten, willen vermijden, is dat zo'n zaken de regel worden. Aan dt-fouten ben ik al helemaal allergisch omdat het geschreven fouten zijn.
Verder is het mij ook opgevallen dat Nederlanders er veel vaker tegen zondigen dan Belgen. Zaken zoals sms-taal gebruiken in teksten, met smilies werken... het komt allemaal uit Nederland. Ook op televisie zullen Nederlandse jeugdprogramma's aangeven dat het best wel hip is één of ander half-Nederlands half-Engels taaltje te spreken. Wij (Belgen) blijven ook niet gespaard van fouten, maar bij ons zijn het eerder de eigen dialecten die nog steeds fouten veroorzaken, eerder dan invloeden van buitenaf.
Sowieso een interessant studieonderwerp lijkt me.
Verder is het mij ook opgevallen dat Nederlanders er veel vaker tegen zondigen dan Belgen. Zaken zoals sms-taal gebruiken in teksten, met smilies werken... het komt allemaal uit Nederland. Ook op televisie zullen Nederlandse jeugdprogramma's aangeven dat het best wel hip is één of ander half-Nederlands half-Engels taaltje te spreken. Wij (Belgen) blijven ook niet gespaard van fouten, maar bij ons zijn het eerder de eigen dialecten die nog steeds fouten veroorzaken, eerder dan invloeden van buitenaf.
Sowieso een interessant studieonderwerp lijkt me.
Daarom dat wij Belgen misschien het groot dictee der Nederlandse taal domineren. Maar je mag niet overbeschermend zijn voor een taal, uiteindelijk gaan alle talen toch verder evolueren. Het is iets dat je niet kunt tegenhouden en toegegeven sommige van de nieuwe spellingsregels (vooral die over hoofdlettergebruik) zijn echt wel vergezocht.
Ik weet niet of wij om die reden altijd winnen op het Groot Dictee. Waarschijnlijk zijn onze geeks gewoon nog erger dan de Nederlandse geeks. Verder is de Belgische persoon die voorleest wel verstaanbaar, in tegenstelling tot de Nederlandse waar ik de kriebels van krijg. Normaalgezien ben ik gek op dat Nederlands accent, maar op het Groot Dictee halen ze altijd één of andere "kwiet" naar boven.
Spellingsregels veranderen is sowieso een pijnlijke zaak. Ik denk wel dat daar enige tijd en kunde is ingestoken, maar je kunt moeilijk iedereen plezieren he.
Spellingsregels veranderen is sowieso een pijnlijke zaak. Ik denk wel dat daar enige tijd en kunde is ingestoken, maar je kunt moeilijk iedereen plezieren he.
Maar sommige regels zijn nog logisch maar aan die van hoofdletters kan toch niemand uit. Neem nu dit uit het groene boekje:
Dit gaat mij toch te ver. Maar dit is off topic dus ga ik er verder niet over door.
| Quote: |
| (1) De eigennaam waarmee een instelling zichzelf benoemt, krijgt een hoofdletter. Ook samenstellingen* met die eigennaam als eerste deel schrijven we met hoofdletter.
(2) Als we verschillende instellingen kunnen noemen met hetzelfde woord, dan is dat een soortnaam. Die schrijven we met een kleine letter. Bron: http://woordenlijst.org/leidraad/16/6/#r16o |
ik haat spellingsfouten, DT fouten op kop, gevolgd door mensen die jou of u schrijven ipv jouw en uw...
Het is een simpele regel, dus als je hier zelfs fouten maak schep je wel degelijk een behoorlijk negatief beeld van je intellectuele vaardigheden.
Bij geschreven teksten met een persoonlijk doeleinde maak ik me niet snel druk om fouten. Op MSN wil ik nog wel eens fouten verbeteren, hoewel het er erg van af hangt met wie ik praat. Sommige mensen in mijn lijst bakken gewoon totaal niks van grammatica en spelling etc. en worden boos als ik er wat van zeg, of irriteren zich, nou, dan houd ik liever m'n mond. Ik geef het dan überhaupt op omdat ze het een volgende keer zo weer fout doen. Sommige mensen maakt het niet uit, persoonlijk vind ik het wel belangrijk om correct Nederlands te typen/schrijven. Domme fouten staan gewoon erg lelijk, en... tja, dom. Mij mag je dan ook gerust er op wijzen als ik zelf een domme fout maak, haha
Maar zodra er voor de studie een tekst geschreven is met dit soort 'stomme' fouten kan me dat wel erg irriteren. Althans, bij samenwerking in groepen bijvoorbeeld. Wat mensen in hun eigen werkstuk zetten boeit me niet. Bij professioneel werk leest het ook niet geheel prettig.
Bekende als - dan en jou - jouw fouten stoor ik me eigenlijk best wel aan.
Op de manier van: 'hij is groter als jou' en 'dat is jou boek toch?' of 'hoe gaat het met jouw?'.
Of nog wat bekende: hij is de enige, en niet de enigste. En zoiezo is sowieso.
Maar zodra er voor de studie een tekst geschreven is met dit soort 'stomme' fouten kan me dat wel erg irriteren. Althans, bij samenwerking in groepen bijvoorbeeld. Wat mensen in hun eigen werkstuk zetten boeit me niet. Bij professioneel werk leest het ook niet geheel prettig.
Bekende als - dan en jou - jouw fouten stoor ik me eigenlijk best wel aan.
Op de manier van: 'hij is groter als jou' en 'dat is jou boek toch?' of 'hoe gaat het met jouw?'.
Of nog wat bekende: hij is de enige, en niet de enigste. En zoiezo is sowieso.
Dat zijn inderdaad ook een aantal fouten waar iedereen zich als het goed is wel aan zou moeten ergeren. 
De laatste tijd is het hier ook een beetje een hype om mensen te verbeteren op het gebruik van de woorden 'irriteren' en 'ergeren'. Je 'irriteren aan' is onjuist, 'ergeren aan' is juist. Maar dat gaat best wel weer ver misschien.
Fijn dat mensen ook mijn mening delen
Ik vind dat je btw wel fouten mag maken, zeker als het een snelle post is op een forum, maar te erge fouten aan werkwoorden...
Ik vind het nog niet eens zo erg als men niet geheel correct spelt, hoewel het er heel erg dom uit ziet. Het is veel erger als iemand dom praat, hun hebben..., ik ben beter als hem, hij is sneller dan mij enzovoorts. Dat is pas erg.
Mensen hebben snel de neiging de manier van praten van vrienden of zijn / haar omgeving over te nemen. Net zo als een accent. Het is niet geheel gek dat veel mensen daarom dezelfde fouten maken.
| atleetalie wrote: |
| Ik vind het nog niet eens zo erg als men niet geheel correct spelt, hoewel het er heel erg dom uit ziet. Het is veel erger als iemand dom praat, hun hebben..., ik ben beter als hem, hij is sneller dan mij enzovoorts. Dat is pas erg. |
maar waarom dan? Als je schrijft is het in sommige situaties iets zakelijks of nadrukkelijks. Als je schrijft gaat het langzamer en dus sta je der ook beter bij stil....geef een rede waarom dat erger is...
Weet je wat pas erg is....als je niemand kwetst, iedereen je begrijpt blablabla en iemand gaat zeggen...."oh, dit had je net ff zus en zo moeten zeggen....dat moet niet zo" ...heel irritant....
Ik vind het redelijk irritant als er dt-fouten worden gemaakt, vooral als dit consequent gebeurt en tesamen gaat met andere spellingsfouten. Iedereen maakt wel eens een fout, maar dat betekent niet dat je het niet moet proberen te vermijden. En mensen op een foutje attent maken, zorgt ervoor dat ze wat leren.
En het 'dom praten', met fouten erin. Eigenlijk is dat vaak plaatselijk dialect of de taal die evolueert. Ik denk hierbij aan het verschil tussen 'noemen' en 'heten', die op vele plaatsen als synoniemen worden gebruikt. Het kan je storen, maar als genoeg mensen het gebruiken, is het eigenlijk goed Nederlands.
En het 'dom praten', met fouten erin. Eigenlijk is dat vaak plaatselijk dialect of de taal die evolueert. Ik denk hierbij aan het verschil tussen 'noemen' en 'heten', die op vele plaatsen als synoniemen worden gebruikt. Het kan je storen, maar als genoeg mensen het gebruiken, is het eigenlijk goed Nederlands.
Ja, een collega van me zei laatst iets in de trant van: "Ik gaan ff een broodje halen".
Ik stond echt perplex. Wat is dat nu voor manier van praten? Later bleek dat een klasgenootje van me, die net als mijn collega in de buurt van Zaandam woont, ook af en toe op deze manier praat. (Ligt het aan de omgeving?) Nou, dat klinkt toch écht voor geen meter!
En Amsterdam... Het verschil tussen kennen, kannen, kunnen ze niet!
(Osdorp Posse ftw
)
Ik stond echt perplex. Wat is dat nu voor manier van praten? Later bleek dat een klasgenootje van me, die net als mijn collega in de buurt van Zaandam woont, ook af en toe op deze manier praat. (Ligt het aan de omgeving?) Nou, dat klinkt toch écht voor geen meter!
En Amsterdam... Het verschil tussen kennen, kannen, kunnen ze niet!
(Osdorp Posse ftw
)| Lady Elensar wrote: |
| Ja, een collega van me zei laatst iets in de trant van: "Ik gaan ff een broodje halen".
|
Ja, die zin is leuk
Dat is niet speels zijn met woorden, dat nemen mensen over uit hun omgeving of van hun familie en vrienden en ze gebruiken de woorden alsof het zo hoort. Zo hebben ze het 'geleerd' of het is een dialect.
Spelen met woorden kan heel grappig zijn, maar niet als je dat altijd op dezelfde manier blijft doen. De eerste keer dat ik het hoorde vond ik het wel grappig ja, maar iedere keer als bijvoorbeeld bovenstaande woorden herhaalt worden ("ik gaan...") krijg ik echt de neiging te zeggen dat ze normaal moeten praten.
Ik vind het heus niet erg dat mensen dat doen, het klinkt gewoon voor geen meter!
Ik zal het vergelijken met de volgende zin in een ander dialect: Ik ga er vandoor.
Ik hoorde iemand dus praten op deze manier: Ik gaan er vandoor.
In de Achterhoek zou iemand bijvoorbeeld zeggen: Ik goa 'r vandoor.
Wat betreft de tweede zin zit het grammaticaal nog steeds juist in elkaar. Enkel de klanken zijn iets veranderd of letters zijn 'ingeslikt'.
Bij de eerste zin klopt het grammaticaal helemaal niet. Het is 'ik ga' of 'wij/zij/jullie gaan'. Kortom, het klinkt in mijn oren gewoon belachelijk als een volwassene dit zegt.
Spelen met woorden kan heel grappig zijn, maar niet als je dat altijd op dezelfde manier blijft doen. De eerste keer dat ik het hoorde vond ik het wel grappig ja, maar iedere keer als bijvoorbeeld bovenstaande woorden herhaalt worden ("ik gaan...") krijg ik echt de neiging te zeggen dat ze normaal moeten praten.
Ik vind het heus niet erg dat mensen dat doen, het klinkt gewoon voor geen meter!
Ik zal het vergelijken met de volgende zin in een ander dialect: Ik ga er vandoor.
Ik hoorde iemand dus praten op deze manier: Ik gaan er vandoor.
In de Achterhoek zou iemand bijvoorbeeld zeggen: Ik goa 'r vandoor.
Wat betreft de tweede zin zit het grammaticaal nog steeds juist in elkaar. Enkel de klanken zijn iets veranderd of letters zijn 'ingeslikt'.
Bij de eerste zin klopt het grammaticaal helemaal niet. Het is 'ik ga' of 'wij/zij/jullie gaan'. Kortom, het klinkt in mijn oren gewoon belachelijk als een volwassene dit zegt.