Grapje, ik heb het natuurlijk over de bekende Friese Elfstedentocht (Alvestêdetocht) waarbij men bijna 200 kilometer schaatst via bevroren sloten, meren en dergelijke door elf Friese steden en die begint en eindigt in Leeuwarden. De Vereniging 'De Friesche Elf Steden' viert trouwens op 15 februari haar 100-jarig bestaan.
Er was gisteren/vandaag een reportage over de vorige Elfstedentochten op tv, maar ik heb jammer genoeg het grotendeels gemist. Vandaar ook deze topic.
Echter, na wat opzoeken, was er voor de Elfstedentocht, wel degelijk, oorspronkelijk sprake van een Noord-Hollandse Twaalfstedentocht, die gereden werd vanaf de 17de-18de eeuw. De Friese Elfstedentocht dankt hieraan zijn naam. (Bron: artikel over tentoonstelling van Jan Buisman in Museum de Cruquius)
Ten tweede, de huidige Elfstedentocht komt nog steeds door Berlikum (Berltsum in het Fries), wat het totaal op 12 steden brengt. Het huidige dorpje van een paar duizend inwoners heeft vroeger namelijk een stadszegel gehad.
Het is al een heel tijdje redelijk koud en er wordt nog steeds vriesweer voorspeld minstens 10 dagen en dus krijgen we misschien een nieuwe Twaalfstedentocht. Uh ik bedoel Elfstedentocht. 
Ik zou het wel eens graag willen zien maar dan wel op TV
Weet er soms iemand of dit zal uitgezonden worden (op NOS)?
Adri 
Ja, het lijkt me leuk als er dit jaar weer een komt, volgens mij is het al een hele tijd geleden.
Ivooo
In 1997 was de laatste Elfstedentocht (12 jaar geleden dus), toen gewonnen door Henk Angenent.
Adri
Dat wil je toch niet zien op TV, daar moet je bijzijn, misschien is het wel de laatste keer in je leven, of anders is het nog gewoon leuk, nee daar zou ik wel heen willen. En als hij dit jaar weer komt dat zou toch fantastisch zijn in het jubileum jaar!
Ik heb het me ook al afgevraagd of er dit jaar geen grote kans zou zijn op een nieuwe editie van de elfstedentocht. Nu ja, ik vroeg me toen wel af hoe de toestand op de Nederlands wateren is, want in België is lang nog niet elke plas bevroren, laat staan dat je toestemming krijgt om ergens te mogen gaan schaatsen. Zoals bijvoorbeeld vandaag is de temperatuur opnieuw positief bij ons. De kleine plasjes in de tuin en op de straat zijn opnieuw waterplassen geworden... Niet bevorderlijk voor een goeie ijslaagbasis als je het mij vraagt...
| Georgeboy wrote: |
| Ik heb het me ook al afgevraagd of er dit jaar geen grote kans zou zijn op een nieuwe editie van de elfstedentocht. Nu ja, ik vroeg me toen wel af hoe de toestand op de Nederlands wateren is, want in België is lang nog niet elke plas bevroren, laat staan dat je toestemming krijgt om ergens te mogen gaan schaatsen. Zoals bijvoorbeeld vandaag is de temperatuur opnieuw positief bij ons. De kleine plasjes in de tuin en op de straat zijn opnieuw waterplassen geworden... Niet bevorderlijk voor een goeie ijslaagbasis als je het mij vraagt... |
Ik had gedacht dat het juist kouder zou zijn in het noorden, maar dat blijkt niet het geval te zijn. In Leeuwarden is het blijkbaar 4° op het moment. Een nieuwe Elfstedentocht ziet er dus precies niet aan te komen denk ik.
http://www.wunderground.com/cgi-bin/findweather/getForecast?query=leeuwarden
| atleetalie wrote: |
| Dat wil je toch niet zien op TV, daar moet je bijzijn |
Als ik geen ~375km zou moeten afleggen graag....
Adri
In België kan je op het Donkmeer in Berlare gaan schaatsen... Ik hoop ook op een nieuwe Elfstedentocht! Laatste keer heb ik hem volledig gezien op TV (was toen 10...) Maar er helemaal naartoe gaan... Daarvoor ben ik teveel Belg denk ik 
En daar begint het al. Althans voor één schaatser.
http://www.hln.be/hln/nl/956/Meer-Sport/article/detail/595902/2009/01/07/Nederlander-schaatst-solo-Elfstedentocht.dhtml
| Quote: |
| Als het ijs begint te kraken, stap ik de wal op. |
Vond ik wel grappig. Ik denk niet dat daar altijd tijd voor is.
| Mogelijk rijd ik wel in een wak. Dat is niet erg, want daar kom ik wel uit. Het wordt lastiger als ik onder het ijs schiet. |
En wat nat worden is ook niet echt erg vermoed ik. Gewoon wat afdrogen en verder rijden zou ik zeggen.
hij is al binnen 2 km een wak in gereden.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/89893
Niet gek dat de tocht niet door ging 
| Met een nat pak ging de Fries verder, maar maakte in zijn woonplaats Sneek een ‘noodstop’ om thuis droge kleren aan te trekken. |
En ik maakte daar een grapje over en die doet het echt. 
Het domme van die hele tocht is dat Drachten buitengesloten wordt als tweede plaats van Friesland (48.000 inwoners) omdat het te nieuw is. 
Drachten heeft 44.537 inwoners
en het heeft nooit stadsrechten gekregen.
Volgens de weerman van webregio.tv komt er geen stedentocht meer als ie dit jaar nie komt. 
rofl je moet niet naar regiotv luisteren, ga je gekke dingen denken.
Ja, het mag dan wel warmer worden, maar voor je het weet is het weer ijstijd.
Nou ja, als dat gebeurt zijn wij natuurlijk al weer geschiedenis.
Je weet wat ze zeggen
| Strenge winter is Warme zomer |
Hopelijk krijgen we volgend jaar dan maar een stedentocht zeker....
Adri
Je voelt dat het weer wat kouder wordt, maar volgens de weerman/vrouw kan er inderdaad niet geschaatst worden. Hoogstens op een met water bespoten veldje.
Ivooo
Helaas luitjes, het is al weer een paar maanden verder en nog geen 11 stedentocht. Ze kunnen het beter verplaatsen naar de noordpool of zo en er een 11 iglo's tocht van maken.
Maar mag de pret niet drukke, beerenburg ken je altyd drinken,
| rvec wrote: |
Drachten heeft 44.537 inwoners
en het heeft nooit stadsrechten gekregen. |
Dat zijn oude getallen, ze zijn nu met 5 nieuwe wijken tegelijk bezig.