FRIHOST • FORUMS • SEARCH • FAQ • TOS • BLOGS • DIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

Social networking

Welke social networking site verkies je?
Facebook
41%
 41%  [ 5 ]
MySpace
0%
 0%  [ 0 ]
Last.fm
0%
 0%  [ 0 ]
Netlog
8%
 8%  [ 1 ]
Digg
0%
 0%  [ 0 ]
Skyrock
0%
 0%  [ 0 ]
Andere
8%
 8%  [ 1 ]
Meerdere
0%
 0%  [ 0 ]
Geen
8%
 8%  [ 1 ]
Hyves
33%
 33%  [ 4 ]
Total Votes : 12

dylanm
Met de komst van Web 2.0 zijn een behoorlijk aantal social networking sites opgestaan. MySpace was waarschijnlijk de pionier, maar daarom natuurlijk niet de beste. Alle hebben ze hetzelfde doel: mensen verbinden. Dit kan ook op andere manieren dan gewoon je vrienden toe te voegen. Zo laat Last.fm je bijvoorbeeld toe mensen te ontmoeten op basis van je muzieksmaak. Digg pakt het anders aan: nieuwsonderwerpen worden gebruikt om mensen met elkaar in contact te brengen (social bookmarking genaamd).

Het aantal gebruikers van deze sites stijgt met de minuut, maar toch houden nog een behoorlijk aantal mensen zich afzijdig van het fenomeen. Zij vrezen vooral voor de privacy van hun kinderen, minder voor hun eigen privacy. Veel tieners zijn nu namelijk opgegroeid met het Internet en zitten massaal op social networking sites. Een deel hiervan beseffen niet wat ze allemaal doen op zo een sites en uploaden meestal foute foto's en dergelijke.

Dan hebben we natuurlijk nog het recente fenomeen (toch in Belgi๋) van belastingscontrole via deze sites. De controleur zoekt jouw profiel op via een social networking site en kijkt onder andere naar je hobby's om na te gaan of jouw inkomen wel overeenstemt met dat wat je ingevuld hebt op je aangifte.

Ook maken werkgevers gebruik van deze sites, naast je cv.

De boodschap is dus: voorzichtigheid geblazen!

Persoonlijk gebruik ik Facebook, dat volgens mij een aantal goede instellingen voor privacy heeft.
Ook Last.fm geniet mijn voorkeur, mede dankzij de uitgebreide Clickx-workshop een tijdje terug.
Tenslotte gebruik ik ook sinds eergisteren Digg, wat me wel bevalt.

Netlog, MySpace (en zelfs Skyrock enz.) vind ik gewoonweg rommel.

Maar wat vinden jullie ervan? Naar welke site(s) gaat jullie voorkeur uit (zie poll)? Of houden jullie jezelf erbuiten?
adri
Ik heb het ook meer voor facebook, veel zit ik er niet op (alleen maar voor een goed contact tss vrienden)... Mijn account is bijna geheel gesloten, indien je geen vriend van mij bent zal je niet veel zien. Smile Dat vindt ik trouwens ook zeer positief aan facebook, de privacyinstellingen, je kan het instellen net zoals jij het wil. Very Happy Dit vindt ik vaak niet terug op andere sites want oftewel is het helemaal potdicht of helemaal open Confused . Ook de toepassingen op facebook vindt ik een enorme plusser, er zitten daar een paar toffe spelletjes in (texam hold'em poker, kickmania,...)

Prettige Feestdagen!!

Adri
Ivooo
Ik heb hyves, als dat er ook bij hoort, maar daar doe ik niet zoveel aan, behalve dan soms wat vrienden accepteren. Voor de rest heb ik niets van alles wat je daar noemt.

Ivooo
neji
Ik zit op facebook. Zoals de meesten die ik ken.
De uitgebreide privacyinstellingen maar ook de vele applicaties en het feit dat je er gewoon zowat iedereen die je gekend hebt op terugvind...
atleetalie
Ik weet nie hoor, maar hyves is de grootse in Nederland en daar ben ik ook lid van maar ik doe er ook nooit zoveel aan omdat het zoveel tijd kost en zo, plus dat die servers zo traag zijn en iedereen die pagina's vol zet met allerlei onzin en de opties liggen niet voor de hand.
Georgeboy
Ik heb zelf ook een facebook, maar ik merk dat ik er minder en minder mee bezig ben. De verandering in de layout heeft het volgens mij een stuk trager gemaakt en minder gebruiksvriendelijk = meer klikken... Aan de andere kant blijf ik het wel een goede zaak vinden van dergelijke systemen om met mensen die je al lange tijd niet meer gezien hebt opnieuw contact te krijgen. Zo kreeg ik plots terug contact met iemand uit de lagere school...
Wat dan natuurlijk wel weer vervelend is, is dat sommigen beginnen zaken te posten op je wall, die je eigenlijk niet wenst... Met andere woorden, je moet er weer iets bijnemen om te onderhouden en op te volgen... Ook de controle die werkgevers uitvoeren op dergelijke sites is iets waar volgens mij te weinig mensen bij stilstaan. Je moet er maar eens op letten hoeveel mensen durven te klagen over het werk in hun persoonlijke status...
Ivooo
Ik zag net dat Hyves er dus bij hoort, en inderdaad zoals atleetalie al zei, het is de grootste van Nederland. Dus ik denk wel dat die ook in het lijstje hoort.

Ivooo
dylanm
Ivooo wrote:
Ik zag net dat Hyves er dus bij hoort, en inderdaad zoals atleetalie al zei, het is de grootste van Nederland. Dus ik denk wel dat die ook in het lijstje hoort.

Ivooo

Poll kan niet meer geupdate worden. Maar er staat de optie andere Wink.
Ivooo
dylanm wrote:
Ivooo wrote:

Ivooo

Poll kan niet meer geupdate worden. Maar er staat de optie andere Wink.

Ok, dan heb ik net op "andere" gestemd. Very Happy

Ivooo
rvec
Hyves staat er nu wel bij
atleetalie
YES, nu heb ik ook gestemd, toch apart dat je Hyves niet kende, of niet wist wat het werkelijk was, je zou denken dat zoiets toch ook over de landsgrenzen bekend is, volgens mij is het ook vertaal t in engels en duits, dus ook die kunnen mee doen, dus beste Belgen, Join Us.
Awiembaweb
hyves is "the one"
Georgeboy
Zijn er hier eigenlijk veel mensen die LinkedIn gebruiken? Akkoord het is geen zuivere social networking site, maar om terug in contact te komen met vroegere vrienden of collega's is het zeer nuttig. Ik vroeg me trouwens ook af of er veel andere profielen opstaan dan deze van informatici of ingenieurs. Bij mij is dat misschien 1/20, maar dat kan evengoed aan de sectoren liggen waarin ik bezig ben...
PennyLane
Ik heb Facebook. Netlog vind ik echt zo'n site waar alle 16 jarigen zitten om een lief te vinden Smile
Facebook gebruik ik om contact te houden met mensen die ik in het dagelijkse leven niet elke week zie, en ik heb zo ook veel mensen waar ik vroeger mee in de kleuterklas zat bijvoorbeeld teruggevonden. Binnenkort gaan we een reunie houden, en Facebook houdt dat contact toch iets levendiger dan daarvoor.
Hyves ken ik wel maar vind ik persoonlijk gebruiksonvirendelijk. Dus good ol Facebook voor mij is voldoende
atleetalie
Die gebruiksonvriendelijkheid waar je het over hebt die begrijp ik wel, ik snap er maar weinig van wanneer je op welke pagina terecht komt, en het laden van de pagina's duurt zo lang, ik wordt er helemaal gek van! Wat dat betreft is Hyves een zooitje, dat waarschijnlijk nooit opgeruimd gaat worden. Ze verzinnen steeds iets nieuws, om maar te verdoezelen dat de basis beginselen niet echt sterk zijn. Zo blijven ze toch vooruitgang boeken.
Gushe
Iemand die een Social Networking site kent voor programmeurs?