FRIHOSTFORUMSSEARCHFAQTOSBLOGSDIRECTORY
You are invited to Log in or Register a Frihost Account!

autorijbewijs en ervaringen

Awiembaweb
Bijna iedereen in onze samenlevi9ng begint er ooit aan:

Het behalen van het autorijbewijs. Ook voor mij is het feest begonnen. Daarom een verzoek aan de medeforummers: hebben jullie nog tips, zoals: houdt beide handen aan het stuur, houdt beide ogen open, neem je verstand mee enzovoort?

En ik ben natuurlijk ook wel een beetje benieuwd naar de ervaringen van iedereen. Wat ging er allemaal mis enzow Laughing Very Happy en wat was helemaal "toppie" zegmaar.....

Ik hoor het graag!
rvec
bij mij ging het autorijbewijs en motorrijbewijs beide in een keer goed. Beste tip die ik heb gekregen was toch wel het vooruit kijken (zal je wel vaker horen). En nadat je het rijbewijs hebt niet meteen met vrienden gaan rijden maar eerst zelf een paar (honderd) kilometer rijden, en dan vooral 80 en 50 wegen. Met vrienden word je al snel opgestookt en zonder een beetje ervaring ga je daar snel in mee, met ervaring kan je dat nog een beetje opvangen en negeren.
PennyLane
ik heb mijn manoeuvers (stam nog uit de tijd dat dat apart was van het weg exame) wel 4 keer opnieuw moeten doen... Vierde keer was dan ook d goeie keer en de weg was ik er dan ook door. was echt het meest k*t examen da ik ooit deed en wil da NOOIT meer opnieuw doen. Heb mijn rijbewijs nu wel al 2 jaar gelukkig. Een tip, doe wat het verkeersreglement zegt, rij overal rechts (klinkt mss dom, maar ik ken mensen da ff links gingen rijden bij afdraaien en die waren gebuisd)
Verder als ge uw rijbewijs hebt paar keer alleen rijden, dan zit er niemand op uw vingers te zien en te mekkeren da dit of dat ni goe was...
Georgeboy
Ik was ook van de eerste keer geslaagd. De examinator had wel een leuke verrassing in petto, alhoewel hij er zelf geen rekening mee had gehouden. Er was een voor een markt in het weekend een straat afgesloten geweest en toen ik op maandag mijn examen moest doen, stond het verkeersbord er nog altijd. De examinator liet mij de éénrichtingsstraat inrijden tot ik aan het bord kwam. Ik had twee opties, ofwel stoppen ofwel van niets gebaren. Ik stopte, draaide m'n hoofd om en zei tegen hem dat ik er niet in mocht. Hij begon te vloeken en wou me rechtsomkeer laten maken in de verboden richting, tot plots een marktkramer die ook op maandag nog verkocht, riep dat we door mochten omdat dat bord er stond van in het weekend. De examinator heeft toen even z'n ogen gesloten en me voorbij dat bord laten rijden... Moraal van het verhaal, laat je niet afleiden en volg gewoon strikt de regeltjes die je geleerd hebt en alles komt goed...Wink
8166UY
Ik ben er zelf nog niet aan begonnen (geen geld + lange studie, waardoor ik alleen als bob er wat aan zou hebben XD), maar wat ik het meeste heb gehoord is gewoon rustig blijven en idd vooruit kijken.
Ivooo
Het duurt nog een jaar voor ik m'n rijbewijs kan halen, maar ik ken een paar mensen die er mee bezig zijn (of waren), en ze waren allemaal nogal zenuwachtig. Dus ik hoop dat je niet al te zenuwachtig wordt, want juist dan ga je fouten maken denk ik. Maar ik hoor graag hoe het gegaan is, dan kan ik me alvast voorbereiden.

Ivooo
Georgeboy
Goh ja, zenuwachtig... Je mag je vooral niet zenuwachtig laten maken door andere mensen. Uiteraard zul je wel wat stress hebben, je bent immers op de baan met een machine, waardoor dagelijks mensen gedood worden. Zoiets moet je zeker in je achterhoofd houden, vind ik zelf. Je zult immers verantwoordelijk zijn voor het gedrag van die machine. Ben je zelf door één of andere omstandigheid kwaad, dan zal je rijstijl er mogelijk ook naar zijn... Kwestie dus van jezelf onder controle te houden.
Ik heb zelf gemerkt, sinds ik met de auto rij, dat ik mijn rijstijl op de fiets ben gaan aanpassen. Juist omdat ik nu meer besef dat ik als fietser iets wendbaarder ben dan een automobilist om een obstakel te ontwijken.

Probeer ook zeker tijdens je "stageperiode", tussen de lessen en het examen, voldoende te gaan rijden. Zo krijg je immers meer controle over je zelf en zul je ook meer zelfvertrouwen krijgen. Door omstandigheden heb ik er de tijd niet voor gehad om veel te gaan rijden en was ik op het examen minder zeker dan ik had willen zijn. Indien ik dit moeilijk had kunnen verstoppen, mocht ik wss nog een tweede keer terug komen...
Awiembaweb
Is er ook nog iemand die ervaring heeft met het theorie-examen? Moeilijk? duidelijke vragen? Veel open vragen, zoja waarover?

Nog tips voor mij? Rolling Eyes
traxion
Awiembaweb wrote:
Is er ook nog iemand die ervaring heeft met het theorie-examen? Moeilijk? duidelijke vragen? Veel open vragen, zoja waarover?

Nog tips voor mij? Rolling Eyes

volgens mij wordt de theorie net verzwaard, van 50 naar 75 vragen voor van je der 7 fout mag hebben (correct me if im wrong)

het meerendeel van de vragen zijn multiple choice, en der zitten mss iets van 5 open vragen tussen.

zelf heb ik het boek gekocht over theorie examen, bij den rijschool, dat boek wordt getoetst

het meerendeel van de open vragen zijn hoe hard mag je hier, of hoever mag iets uitsteken, hoe zwaar mag de aanhanger zijn. deze antwoorden zijn cijfers only (aangezien je geen normaal toetsenbord hebt)
Georgeboy
Misschien toch wel even verduidelijken, dat een rijexamen verschillend is voor België en Nederland. Bij mijn weten is het in België niet zo dat je een aantal open vragen hebt om op te lossen. Alle vragen zijn nog steeds multiple choice. Daarom niet makkelijker, want ze kunnen je sneller aan het twijfelen doen brengen. Al bij al valt zo'n theorie examen goed mee. Als je het theorieboek geleerd hebt, eventueel op het internet een aantal voorbeeldvragen hebt opgelost en er goed op hebt gescoord, dan ben ik er van overtuigd dat je goed bent voorbereid op je examen.
Als je de kans krijgt om eerst je praktijklessen te nemen met de rijschool, voordat je je theoretisch examen moet afleggen, dan zou ik die zeker grijpen. Je leert immers tijdens de praktijklessen heel wat verkeerssituaties kennen waarover een vraag gesteld kan worden. Het is ook zo dat ik niet de indruk heb dat ze je op een theoretisch examen willen laten zakken. Ze toetsen of je wel degelijk de noodzakelijke kennis hebt om met een voertuig op de baan te kunnen.
Awiembaweb
Hoelang doet iedereen hier eigenlijk over? Hoeveel lessen heb je gemiddeld nodig?
rvec
is heel verschillend, maar als je met je vader of een broer een paar keer over een afgelegen weggetje kan oefenen moet het rond de 10-15 lessen wel kunnen.
Awiembaweb
Ai ai, nou ben ik dus gezakt voor mijn rijbewijs en ik kan pas volgende maand weer....Sad
atleetalie
Voor mij pas volgend jaar, en zakken, dat moet toch niet hoeven, heb je nog geen feeling na al die lessen? vraag ik me gewoon afhoor voor mijn eigen voorstelling van het 'rijbewijs halen'.
Georgeboy
Mja, veel hangt natuurlijk af van je examinator. Als hij van oordeel is dat je niet goed genoeg kunt rijden dan ben je niet geslaagd, voor hetzelfde geld heb je net een andere examinator die iets lakser is en ben je er onder dezelfde omstandigheden wel door. Veel is natuurlijk ook afhankelijk van de verkeerssituatie. Soms heb je pech dat de andere bestuurders je in een moeilijke situatie dwingen.
Uit mijn eigen ervaring kan ik je zeggen dat als de examinator een opmerking geeft, waarmee je het absoluut niet eens bent, dan kun je best heel vriendelijk vertellen waarom je een dergelijk manoeuvre hebt uitgevoerd.
Een belangrijke factor in je beoordeling zal ook je zelfvertrouwen zijn. Iemand met een groot zelfvertrouwen die kan rijden tov iemand met een minder groot zelfvertrouwen, maar die even goed of beter kan rijden. In het eerste geval zul je meer kans hebben om te slagen dan in het tweede geval. Het is immers een examen en dus een momentopname. De zelfzekere kan net geluk hebben geen gevaarlijke situaties mee te maken en kan dus slagen.
Marcuzzo
idd, in Belgie steekt de vork anders in de steel.
destijds heb ik 40 vragen gekregen waarvan er enkel 8 kleine overtredingen of 7 kleine en 1 zware overtreding toegestaan waren.
dus 9 kleintjes of straffer, 2 grote was al voldoende om van een kale kermis thuis te komen.

theorie: ga uw handboek enkele keren door en veel oefenen. theorie blijft theorie...
voor de belgen is er http://www.vab.be/nl/rijschool/default.aspx, goh wat een luxe die mannen hebben tegenwoordig.

praktijk: ik meen dat er in nederland geen voorlopig rijbewijs bestaat zoals bij ons in Belgie. dus oefenen zal enkel op een prive terrein mogelijk zal zijn.en voor diegenen die hun L al hebben. probeer zoveel mogelijk rond te karren en gebruik uw gezond verstand, en geloof me ge gaat het nodig hebben.
ik doe elke dag om en bij de 200 km van en naar Brussel en ik kan u boeken schrijven van de dingen die ik meemaak op de baan

en het allerbelangrijkste natuurlijk kalm blijven... no matter what
Georgeboy
Marcuzzo wrote:
idd, in Belgie steekt de vork anders in de steel.
destijds heb ik 40 vragen gekregen waarvan er enkel 8 kleine overtredingen of 7 kleine en 1 zware overtreding toegestaan waren.
dus 9 kleintjes of straffer, 2 grote was al voldoende om van een kale kermis thuis te komen.

Dit is nu volgens mij al een tijdje niet meer het geval hoor. Ik heb het ook nog op die manier moeten doen, maar ik dacht dat er nu meer vragen gesteld worden en dat er geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen de zware overtredingen en lichte overtredingen. Of dit een voordeel is? Ik denk het niet, het is belangrijk volgens mij dat je als leerling chauffeur goed beseft dat de zware overtredingen 'not done' zijn... Veel mensen zien het halen van het rijbewijs nog steeds als een banaliteit, maar in werkelijkheid denk ik dat men zich iets beter moet bewust zijn van het systeem. Het is immers rond de afspraken die in het verkeersreglement staan, dat onze mobiliteit gegarandeerd wordt. Zonder de afspraken zou het op de weg nogal een chaos zijn...
Awiembaweb
atleetalie wrote:
Voor mij pas volgend jaar, en zakken, dat moet toch niet hoeven, heb je nog geen feeling na al die lessen? vraag ik me gewoon afhoor voor mijn eigen voorstelling van het 'rijbewijs halen'.

Bekenden van mij hebben jarenlang zelf een rijschool gehad en volgens hun heeft slagen ook voor een groot deel te maken met wat je maar net op je weg tegenkomt.
Lady Elensar
Helemaal waar, je weet van te voren niet welke gek het jou moeilijk gaat maken. Maar aan de andere kant, met rijbewijs moet je jezelf ook in dit soort situaties weten te redden. (Uitzonderingen daargelaten).
Awiembaweb
Helemaal mee eens natuurlijk. Het is dan ook helemaal terecht als je zakt voor blablabla. Het enige verschil is dan nog wel dat een ingrijp bij een examen veel sneller gebeurd dan dat je echt een aanrijding zou krijgen op de weg.
Lady Elensar
Ja, een ingreep is niet mooi. Maar misschien moet je ook maar net geluk hebben met je examinator. Een vriendin van me is gewoon geslaagd met een ingreep (en dat kwam nog door een stomme eend ook nog). Als het een knorrig ventje is die z'n dag niet heeft ben je ook lekker de pineut ben ik bang.
Awiembaweb
Ik moet vrijdag weer... Rolling Eyes
Lady Elensar
Succes!
traxion
Awiembaweb wrote:

succes..

gewoon rustig blijven en goed kijken overal, dan komt alles goed Smile
Awiembaweb
traxion wrote:
Awiembaweb wrote:

succes..

gewoon rustig blijven en goed kijken overal, dan komt alles goed Smile

Ja, vooral waar je kijkt. Ik heb een verhaal gehoord van iemand die was gezakt, omdat die te mooi keek en daardoor weer te weinig voor zich keek Rolling Eyes
Lady Elensar
Ja, zo lang je maar goed op let en alles om je heen goed en duidelijk zichtbaar observeert zal het vast goed komen.

Ik ben ook al gezakt omdat ik 'niet goed om me heen keek'. Dat kon hij niet zien... Echt balen.
Awiembaweb
Nou, ben ik eerder al dan niet gezakt wegens kijken, maar omdat ik eenrichtingsbord niet zag en ruzie had met de versnellingspoke, een knipperlicht vergat en in ze vier op de snelweg bleef rijden...

Maar dan nu voor de derde keer; vanochtend toch geslaagd Very Happy